Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Dere som har peiling på kattunger: Hjelp!

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-06-12, 10:39   #1
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe
 
SpetakkelRandi sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Innlegg: 9.985
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Dere som har peiling på kattunger: Hjelp!

Jeg er vokst opp med katter og har egentlig god erfaring og kunnskap om katt, men det er lenge siden jeg har hatt en kattunge i hus. (Katten vår, Sofus ( ca 5 år ) fikk vi fra omplassering da han var 2 år.
Vi hentet en kattunge for ca 3 uker siden. Han skulle være 12 uker sa eieren, men etter nærmere undersøkelse var han nok bare 9 uker da vi fikk han. vel.. han er en veldig omgjengelig katt. Veldig selvstendig, trygg og aktiv. Spiser godt og er kjempe renslig. Så vidt jeg kan se, lider han ikke noe av at han var for ung, heldigvis.

Jonas heter han.




Han har nå fått ormekur og vaksine og jeg har fått time til kastrering og chipping utpå høsten, når han er 6 mnd

Først et spørsmål om mat...
Han er tydligvis kun vant til å få sånne whiskas-posjonsposevåtmat...
Dette lukter ekkelt, og er ikke noe jeg pleier å gi daglig til eldstekatten. Heller innimellom til kos. Jeg pleier å gi vetrinær tørrfor og har en salgsavtale med vår vetrinær på et merke. Kjøpte derfor inn kattunge mat derfra, men han vil søren meg ikke ha det. jeg har prøvd å blande det inn i våtmaten, men han siler det ut. Jeg har prøvd ulike merker, til og med sånt tørrfor fra dagligvare, men han skal kun ha den våte.
Dette fører også til, tror jeg, at han spiser veldig ofte. Jeg tror ikke den metter så godt..Han spiser vel 4 slike poser om dagen... jeg har tørrfor tilgjengelig hele tiden, men om han ikke får en sånn pose sitter han og hyyyyler på kjøkkenet til jeg gir han.

Noen tips til matsituasjonen?

Det andre er dette med å være ute.. Han vil så ufattelig gjerne være ute. Sofus er i sommersesongen kun innom og spiser og hviler litt og går inn og ut som han vil omtrent. Jonas er helt syk. Sitter og gråter i vinduet. Jeg må jo vente til han er 6 mnd og kastrert før jeg lar han få gå ute vel??? Han er jo helt vill og gal og løper etter alt som beveger seg så hvem vet hvor han fyker avsted om jeg slipper han ut. Tydelig har han fått vært ute i en hage eller noe, der han ble født. Jeg har ingen ingjerdet hage. Kun en liten hageflekk og endel skog rundt oss. Også bil vei ikke så langt unna. Jeg prøvde å være litt ute der med han i dag.. lot han få hoppe litt rundt i gresset ca 20 min før vi gikk inn igjen. Det gjorde jo bare vondt værre for nå sitter han og hyler og vil ut..

Hva gjør man?

Ellers så er han og Sofus blitt gode venner. Sofus oppdrar litt for Jonas er litt frekk og "plagsom" (han fanger halen til sofus når prøver å spise osv. ) . De vasker hverandre og sover sammen.

__________________
2003-2008


SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-12, 10:58   #2
Sola
Bør lage seg en tittel selv
 
Sola sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Utenfor republikken
Innlegg: 2.951
Sola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Dere som har peiling på kattunger: Hjelp!

Uff, det er ikke lett det der. Sånn holdt jentepusen vår på også, hun ble sterilisert da hun var 5,5 mnd. Veterinæren sa det viktigste var at de var over 2 kg. Hun var jo litt ung. Vi hadde henne ute før hun ble sterilisert, men ikke mye. Vi ropte henne inn etter en halvtimes tid uansett. Ellers var vi ute sammen med henne. Hun gikk ikke bort fra hagen.

Vi fikk henne da hun var 14 uker og hun fikk komme ut etter halvannen mnd.

__________________
Mamma til jenter f. 2001 og 2002
Sola er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-12, 11:04   #3
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Dere som har peiling på kattunger: Hjelp!

Jeg ville i hvert fall ikke sluppet han ut så tidlig. Han bør være kastrert. Men du trenger ikke vente til han er 6 mnd. Guttepusen vår ble kastrert da han var knapt 5 mnd; det gikk helt fint. Det kan være lurt å gjøre det før han kommer i "puberteten" uansett.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-12, 11:06   #4
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.697
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Dere som har peiling på kattunger: Hjelp!



Jeg tror du bare må leve med hylingen for at han ikke får være ute dessverre.
Vi var sånn sett heldige da. Pusen var livredd for å være ute. Hun måtte vennes til det når våren kom igjen. Da var det hyling mens vi var ute. Det gikk over da. Kan du ha Jonas litt ute i bånd da? Så han får luftet seg litt.

Ang mat, tror jeg at jeg bare hadde kjørt hard linje altså. Han spiser nok når han blir tilstrekkelig sulten. Det er vel ikke bra for tennene å bare spise våtfor?
Så lenge han vet han får, vil han fortsette å hyle. Litt som barn med andre ord.

Fin var han. Savner pusen vår jeg.

__________________
Snuppa 98
Poden 05
Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-12, 11:07   #5
jane
Har ikke tittel
 
jane sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.988
jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Dere som har peiling på kattunger: Hjelp!

En så ung katt må ikke være ute aleine. Det vi gjorde var å sette på kattene sele når de var så unge. Sele med langt band. Vi tok de med ut når vi selv var ute. Det funket fint for oss.

Angående maten, så ikke gi våtfor i det hele tatt. Jeg veit det er tøft, men så lenge den ikke får noe annet, så vil den komme til å spise den andre maten når den blir ordentlig sulten. Har vært igjennom dette selv, med den yngste katta mi. Jeg søkte råd hos veterinære, og han sa at det var bare å stå på sitt, være tøff og tålmodig. Skriker katta etter annen mat, så får den bare skrike. Den vil spise den andre maten til slutt. Du kan jo bløte det opp litt da, så det blir mykt. Sånn i starten.

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-12, 11:10   #6
Sola
Bør lage seg en tittel selv
 
Sola sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Utenfor republikken
Innlegg: 2.951
Sola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Dere som har peiling på kattunger: Hjelp!

Hva med å gi litt fisk en dag?

__________________
Mamma til jenter f. 2001 og 2002
Sola er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-12, 11:17   #7
Frøydis
stoffavhengig
 
Frøydis sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 7.075
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Dere som har peiling på kattunger: Hjelp!

Katter klarer seg lenge uten mat, og om du ikke gir våtfor så eter han det han får. Jeg hadde satt frem tørrfor og ikke gjort noe mer.

__________________
jan '09 og nov '11
Frøydis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-12, 16:45   #8
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe
 
SpetakkelRandi sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Innlegg: 9.985
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dere som har peiling på kattunger: Hjelp!

Som et barn i trassalderen altså. Hehe..

Takk for råd. Da skal jg sette hardt mot hardt... Begynner nå. Hehe.

__________________
2003-2008


SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-12, 17:00   #9
Frøydis
stoffavhengig
 
Frøydis sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 7.075
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Dere som har peiling på kattunger: Hjelp!

Mamma drev på og blandet leverpostei i maten til hunden sin og selvsagt åt han ikke når han fikk kun tørrfor. Da hun hadde kuttet leverposteien i noen dager så skjønte han til slutt at det ikke ble mer spesialbehandlinger og han etter nå kun tørrfor.

__________________
jan '09 og nov '11
Frøydis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-12, 17:06   #10
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe
 
SpetakkelRandi sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Innlegg: 9.985
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dere som har peiling på kattunger: Hjelp!

Håper bare ikke han sulter nå da.

__________________
2003-2008


SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-12, 17:16   #11
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Dere som har peiling på kattunger: Hjelp!

Katter er nok smarte nok til ikke å sulte ihjel. De kan spise utrolige ting hvis de er sultne nok. Den tar nok tørrforet når det er det eneste tilgjengelig, og han blir sulten nok.

  Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no