Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Saus til ribba?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-12-11, 19:03   #21
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Saus til ribba?

Opprinnelig lagt inn av konsulenten, her.

Jeg synes Hellstrøm sin versjon er kjempgod.

Når du skal steke ribba har du vann, 8 rensede sjalottløk og 10 hvitløksfedd med skall i langpanna. Når ribba er ferdig siler du sjyen over i en kasserolle. Hvis det ligger mye fett på toppen kan du godt fjerne det med en øse. Den gode smaken er uansett i sjyen og fett er det nok av på ribba.

Hvitløksfeddene fra langpanna moser du ned i sjyen, bruk baksiden av en sleiv og press de gjennom en sikt. Så drysser du på 1 ss hvetemel. La kasserollen stå i ro til melet har sunket ned i sjyen. Ikke pisk, ikke rør. Vær tålmodig. Da unngår du klumper. Når melet har sunket ned i sjyen pisker du det inn. Tilsett 1-2 ss soyasaus og 1 ss worchestershiresaus. Kok opp og la putre noen få minutter. That's it. Enkeltpenkelt. Det smaker ikke masse hvitløk. Hvitløken får søt og rund smak etter så lang tid i stekeovnen. Veldig godt.

ETA: Jeg ser av mine notater fra i fjor at jeg hadde 1 liter vann, 15 hvitløksfedd med skall, 2 gulrøtter og 1 løk i langpanna. Det viktigste er mange hvitløksfedd. (Det er greit å få dyttet de ned i vannet så de ikke blir brent).

Denne er den klart beste !

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no