Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Avliving av nyfødte dyr, av markedshensyn

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-07-15, 15:53   #1
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.136
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Avliving av nyfødte dyr, av markedshensyn

Dagbladet skriver om det i dag.

Jeg må tilstå at det er ikke mange år siden jeg leste i en artikkel om disse kinesiske kyllingsortererne og jeg forstod at halvparten av kyllingene blir destruert. Og det med kje visste jeg ikke om før i dag, faktisk.

http://ipad.dagbladet.no/2015/07/04/.../dyr/39991377/

Det er vanskelig å se for seg en forandring av dette hvis det ikke bestemmes for, og betales, politisk. Samme med (import)soyaforingen av kyr. Det begrunnes med at det er nødvendig for å få tilstrekkelig kjøttproduksjon per dyr, noe som igjen er økonomisk nødvendig.

Hva tenker dere?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-15, 00:40   #2
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Avliving av nyfødte dyr, av markedshensyn

Jeg har visst om dette siden februar 2011 og det var da jeg bestemte meg for å aldri noensinne støtte det. Og jeg synes det er tragisk at de fleste (de som vet, man ser jo også hvor lite tråder som dette engasjerer på diverse fora) velger å se en annen vei. Forbrukermakten er den sterkeste vi har.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-15, 08:19   #3
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.837
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Avliving av nyfødte dyr, av markedshensyn

Jeg tenker at det dixie sier er utrolig viktig; forbrukermakten er sterk og hvis vi ønsker endring, så kan vi få til endring. jeg kjøper kun økologisk kylling, og bruker kje og er så heldig at min nærbutikk er av dem som tar inn kje, og de har alltid kje på frys. Folk reiser lange veier for å få ta i i kje, og jeg skulle virkelig ønske at det ble lettere tilgjengelig for folk jevnt over. Det er viktig at folk driver med geit, for mangfoldets skyld og for kulturlandskapets skyld, så jeg skulle virkelig ønske at killingene ble brukt til matproduksjon istedet for å destrueres.

Når det gjelder kylling- og eggproduksjon, kjøper jeg bare økologisk. men jeg vet ikke helt hvordan jeg ellers skal kunne bidra til en mer etisk produksjon.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West

Sist redigert av Pøblis : 05-07-15 kl 10:57. Årsak: Korrigert grusom sær skrivingsfeil. :redd:
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-15, 10:56   #4
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.481
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Avliving av nyfødte dyr, av markedshensyn

Jeg tenker at det blir slik når økonomi blir den førende faktoren. Det er uunngåelig. Det du beskriver er lønnsomt - hvilken grunn skulle de ellers ha til å gjøre det? Alle som driver med geiter er sadister? Neppe.

Det verste jeg har hørt om er i USA hvor fengslene er privateid og de som driver fengslene lobbierer for strengere (som i både lengre og for mindre forseelser) pga lønnsomheten...

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell

Sist redigert av him : 05-07-15 kl 21:19.
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-15, 14:10   #5
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.932
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Avliving av nyfødte dyr, av markedshensyn

Av og til lurer jeg på ha som feiler folk. Ukritisk handel av billige klær, fullstendig uten å tenke over at noen betaler med livet som innsats for at våre klær er billige. Massekjøp av billig kjøtt helt uten å reflektere over dyrevelferd, mens det å jakte på frie, økologiske rådyr er galt lisom.

Men nei, jeg visste ikke at kyllinger og kje ble avlivet straks etter klekking/fødsel og så destruert. Når jeg aldri får tak i kje selv, blir jeg litt overrasket.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-15, 14:23   #6
Bobbelur
...we have cookies
 
Bobbelur sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 2.642
Blogginnlegg: 191
Bobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Avliving av nyfødte dyr, av markedshensyn

Jeg var ikke klar over det som det pekes på i artikkelen. Og det er tragisk at det gjøres - og vanskelig å gjøre noe med annet enn å kjøpe kjøtt fra bedre produsenter. Her i distriktet er ikke det så enkelt, og kjekjøtt er overhodet ikke noe vi ser.
Det må skje en enorm endring i holdninger for å få bedret dette. Og - selv om det høres merkelig ut for dere - så ser jeg det i sammenheng med at det ser ut til å bli en sommer med dårlig matproduksjon enkelte steder. I går først så vi første slåtte, vanligvis starter den i juni. Og det slo meg at dersom dette fortsetter blir vi nødt til å redusere overforbruket vi har av mat.

Bobbelur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-15, 18:36   #7
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.436
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Avliving av nyfødte dyr, av markedshensyn

For egen del har jeg god samvittighet. Kjøper kjøtt fra bønder jeg kjenner og vet hvordan driver, samt fra vilt. Kje er faktisk noe av det vi kjøper, og denne problematikken er mye av grunnen til at jeg gjør det på denne måten. Men jeg kunne sikkert vært flinkere til å snakke om hvorfor jeg unngår bla industrikylling, kunnskap er viktig.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-15, 22:09   #8
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.136
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Avliving av nyfødte dyr, av markedshensyn

Opprinnelig lagt inn av Fakse, her.

For egen del har jeg god samvittighet. Kjøper kjøtt fra bønder jeg kjenner og vet hvordan driver, samt fra vilt. Kje er faktisk noe av det vi kjøper, og denne problematikken er mye av grunnen til at jeg gjør det på denne måten. Men jeg kunne sikkert vært flinkere til å snakke om hvorfor jeg unngår bla industrikylling, kunnskap er viktig.

Men alt av kylling og egg, økologisk eller ikke, produserer vel ved hjelp av massedestruksjon av nyfødte kyllinger?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-15, 22:51   #9
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.436
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Avliving av nyfødte dyr, av markedshensyn

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Men alt av kylling og egg, økologisk eller ikke, produserer vel ved hjelp av massedestruksjon av nyfødte kyllinger?

Jeg vet ikke. Spiser nesten ikke kylling.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-15, 23:24   #10
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.481
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Avliving av nyfødte dyr, av markedshensyn

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Men alt av kylling og egg, økologisk eller ikke, produserer vel ved hjelp av massedestruksjon av nyfødte kyllinger?

Tittet gjennom mattilsynet sin side om økologisk dyrehold og det er ingenting der som tilsier at det ikke skal være lovlig å avlive hanndyrene. Reglene går på selve holdet av dyr (mat, burstørrelse, slaktealder etc) og bestemmelsene rundt slakting, transport etc. (Må innrømme at lesingen gikk litt i ekspessfart)

Er ellers veldig overrasket over at dette skjer med geiter. For kyr i Norge er det slik at NRF (Norsk Rødt Fe) som er den dominerende rasen og har samme "problemstillingen" at det bare er kuer som er ønskelig (det er en melkerase) kan man bestille kjønnseparert sæd. Mulig at det er mer vanlig med en "husbukk" hos geiter? På sauer vet jeg det er vanlig med værringer (dvs at en bygd eller ett bondelag bytter på værer), men siden sauer er kjøttdyr (i Norge, i andre land brukes de til ull) er det ikke noe krav til et spesifikt kjønn på avkommet.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-15, 23:26   #11
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Avliving av nyfødte dyr, av markedshensyn

:naiv: Eg har alltid tenkt at melkeprodukter og egg er fornybare ressurser frå dyr, og dermed aldri skjønt argumentasjonen bak vegansk kosthold. Vegetarkost har eg skjønt. Men nå kjende eg at eg blei lettare sjokkert og treng å revurdere nokre etiske standpunkt.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-15, 23:31   #12
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.481
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Avliving av nyfødte dyr, av markedshensyn

Nokon: Når det gjelder melk, så får kuene så vidt jeg vet bare kvigekalver

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-15, 23:35   #13
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.481
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Avliving av nyfødte dyr, av markedshensyn

Har googlet litt og det ser da vitterlig ut som om de bruker geitesæd på samme måten som storfesæd? Den artikkelen du linker til Polyanna mangler hvem som har skrevet den og da også hvem vedkommende er i min browser. Ser ut som det kanskje er noe feil med formateringen? Det står: "nt-family: Times New Roman,serif; font-size: small;">" som første setning hos meg.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-15, 23:43   #14
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Avliving av nyfødte dyr, av markedshensyn

Veldig raskt. Nrf oksekalvene blir spist. Kommer sterkere tilbake

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-15, 23:43   #15
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Avliving av nyfødte dyr, av markedshensyn

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Nokon: Når det gjelder melk, så får kuene så vidt jeg vet bare kvigekalver

Joa, men det er mange typer ost og slikt. Eg bruker veldig mykje Snøfrisk, for eksempel. Det er åpenbart grunn til å sette seg meir inn i kva eg faktisk kjøper.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-15, 23:48   #16
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.481
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Avliving av nyfødte dyr, av markedshensyn

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Joa, men det er mange typer ost og slikt. Eg bruker veldig mykje Snøfrisk, for eksempel. Det er åpenbart grunn til å sette seg meir inn i kva eg faktisk kjøper.

Ja, det applauderer jeg, helt enig.

PS! Hvis jeg kan få komme med to bokanbefalinger (hva er vel en tråd på FP uten en bokanbefaling eller to!), så må det bli bøkene til Siri Helle:

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-15, 09:39   #17
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.436
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Avliving av nyfødte dyr, av markedshensyn

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Har googlet litt og det ser da vitterlig ut som om de bruker geitesæd på samme måten som storfesæd? Den artikkelen du linker til Polyanna mangler hvem som har skrevet den og da også hvem vedkommende er i min browser. Ser ut som det kanskje er noe feil med formateringen? Det står: "nt-family: Times New Roman,serif; font-size: small;">" som første setning hos meg.

De geitebrukene jeg kjenner til bruker bukk, ikke kjønsseparert sæd. Det er vel sikkert variasjoner der også, jeg vet ikke.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-15, 10:04   #18
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Avliving av nyfødte dyr, av markedshensyn

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Samme med (import)soyaforingen av kyr. Det begrunnes med at det er nødvendig for å få tilstrekkelig kjøttproduksjon per dyr, noe som igjen er økonomisk nødvendig.

Soya utgjør en veldig liten andel av fôret til storfe, og det jobbes målrettet for å finne andre gode proteinkilder:
http://www.aftenposten.no/meninger/d...k-8037647.html

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-15, 12:10   #19
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Avliving av nyfødte dyr, av markedshensyn

Da er jeg på pc, ikke telefon og på stabilt nett og kan skrive av meg.
Dette er virkelig en av de tingene jeg brenner aller mest for. Balanse i matproduksjonen.
Og for å snakke rett fra levra så er den jevne FP bruker en stor del av problemet. Mat snobberi, og mange ønsker til hvilken mat man skal spise gir et enormt sløseri. Som er helt uten sidestykke.
Kyllingfileten skal være så mør og så stor at vi ruger fram 50'% hanekyllinger som så avlives fordi de ikke gir gode nok fileter, mens hønekyllingene blir konsumegghøner.
Før ble høna konsumegglegger og hanen kylling.
Så har vi egne raser for å lage kyllingfilet. De vokser så fort og bor så tett at de blir syke, om de ikke får medisin hver eneste jævla dag hele livet. Heldivis lever de bare i 30 dager....
Jeg beklager, men du kan ikke være opplatt av mat, matetikk og dyrevelferd og samtidig spise kylling eller kjøpe egg på butikk. Enten så driter du i at det er sånn, eller så velger du bort kylling og egg. så enkelt er det.

På geit er det samme ståa. Ingen gidder å spise kje-kjøtt så i mange, mange år har bukkene blitt avlivet som nyfødte. Vel, skal du spise geitemelkprodukter, så får du spise kjekjøtt også. Hittill har det vært svært vanskelig å få tak i, men det er produkter under utvikling nå. Problemet er at kjeet gir lite kjøtt og kilosprisen blir høy, slik at markedet for salg blir lite.

Greia er det samme med storfekjøtt. For hver indrefilet du spiser, bør du spise rundt 60kg kjøttdeig. Kjøttdeig, ikke karbonadedeig, eller kvernet biffkjøtt. Kua er 10% filet, resten er kvern.
Når det kommer til den norske melkekua så er hun avlet for å produsere melk OG kjøtt. Det betyr at en svært stor del av den norske kjøttproduksjonen kjer på oksekalvene melkekua føder. De fôres til de er 11 -20 mnd gamle før de slaktes. Dette er fordi man i Norge har ønsket å ha en kombinasjonsku.
I land med et mer industialisert landbruk blir ofte oksekalvene fôret opp til veil. Lyst, mørt kalvekjøtt. Årsaken til at det er lyst er at kalven har anemi. Den får bare melk og er fullstendig avstengt fra å spise noe annet, ofte med maske på, for de spiser vegger og strø i desperasjon. Jeg håper du setter neste måltid med "veil" i halsen!!
Norsk kalver som brukes til kalvekjøtt har strengt regulerte lover for velferd og de skal ha tilgang på stråfôr (gress/silo), vann og kraftfôr og få utvikle en naturlig vomfunksjon. De skal også gå i flokk med andre kalver. De slaktes når de er 6-7 mnd gamle.
(jeg driver med produksjon av slike)

Når det gjelder kjønnsseparert sæd så holder ned lavere kvalitet og gir færre drektigheter enn vanlig sæd så det er ikke så utbredt å bruke. Det brukes for å få rask avlsmessig framgang, ikke for å unngå oksekalver. Siden da oksekalvene har verdi og brukes til kjøtt.

Men ja, fortsetter dagens utvikling både hva angår matsnobberi og hva angår industrialiseringen av landbruket så vil også norske oksekalver bli avlivet ved fødsel. Fordi folk kun kan spise det beste.

Man trenger slett ikke være veganer for å ha et bevisst forhold til hva man spiser.
Og de fleste dyra i Norge har det bra. Men da må vi stoppe NÅ!!! og begynne å spise etisk, ikke bare "best". Vi må spise hele dyret, alle delene.
Dyret har gitt fra seg livet, for at vi skal få mat. da er det fullstendig kvalmende å vite at vi i fjor importerte ferske fileter, mens det hang dyr på fryselager fordi norske ganer ikke vil ha kjøtt som har vært frosset. Tenk på det? Vi brukte ressurser på å fly fersk kjøtt til Norge, enda vi hadde kjøtt på lager. Jeg blir helt tom for ord!! (eller, jeg blir vel mer full av ord)....

Hvordan vi skal løse det?
Jeg tror det må tvang til. Tvang og høye priser. En filet pr familie i mnd. Resten kjøttdeig, fisk og svin. Ingen får spise kylling før de godtar å spise konsumegg hanene.
Neida... joda... litt.

Det var dagens triade fra en som bryr seg enormt mye om sine egne gårdsdyr og som blir rasende av å tenke på at kjøddeigen fra dem skal dumpes på spottpris fordi du bare vil spise fileter.
De har et navn, en sjel og et liv. Det livet gav de for at du skulle få spise. Det minste du kan gjøre er å respektere dem tilbake.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-15, 12:26   #20
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.436
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Avliving av nyfødte dyr, av markedshensyn

Amen Floksa! Og takk for at du som har så godt peil skriver om dette!

Jeg er vant fra jeg var barn med å spise verpehøns også jeg. Nydelig kjøtt når det langtidskokes på på lav varme, men det aller beste er jo den fyldige fine smaken. Klart man kan spise hanekylling også, noe annet ville jo være helt merkelig! Men man får jo ikke kjøpt det. Selv jeg som VIL kjøpe "utslitte verpehøns" får ikke tak i det, for det er visst ikke etterspørsel. Hvor blir det av? Kvernet til dyrefor?

Og, finnes det egg å få kjøpt som er bedre, eller er det sånn at du må ha egne høns om du vil unngå problematikken?

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:38.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no