Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Avliving av nyfødte dyr, av markedshensyn

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-07-15, 12:34   #21
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Avliving av nyfødte dyr, av markedshensyn

Opprinnelig lagt inn av Fakse, her.

Amen Floksa! Og takk for at du som har så godt peil skriver om dette!

Jeg er vant fra jeg var barn med å spise verpehøns også jeg. Nydelig kjøtt når det langtidskokes på på lav varme, men det aller beste er jo den fyldige fine smaken. Klart man kan spise hanekylling også, noe annet ville jo være helt merkelig! Men man får jo ikke kjøpt det. Selv jeg som VIL kjøpe "utslitte verpehøns" får ikke tak i det, for det er visst ikke etterspørsel. Hvor blir det av? Kvernet til dyrefor?

Og, finnes det egg å få kjøpt som er bedre, eller er det sånn at du må ha egne høns om du vil unngå problematikken?

Verpehønene gasses og destrueres. Flott hva?
Man kan få kjøpt høne, da er det broilerhøna som selges. Hos oss er det det eneste hvite kjøttet som spises. Vi har slik høne til middag 2-3 ganger i året.

Egne høner eller kjøpe av noen som driver smått med hobbyraser er eneste måte å skli unna hanekylling problematikken. Da kan man få kjøpt egg og haner til å spise.
Vi har høner selv. De lever til de dør av alderdom. Jeg greier ikke spise dem.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-15, 12:37   #22
Bobbelur
...we have cookies
 
Bobbelur sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 2.642
Blogginnlegg: 191
Bobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Avliving av nyfødte dyr, av markedshensyn

Veldig interessant å lese, Floksa. Takk for at du har tatt deg tid!

Jeg er veldig enig i å spise hele dyret, alle delene. Og ikke sortere vekk. Dessverre er det ikke lett å få tak i ettersom matvarekjedene bestemmer såpass mye av hva de vil selge. (Ref. Hval Sjokolade-saken, f eks.)
Du nevner å spise kjøttdeig, svin og fisk. Det er ikke de samme utfordringene ved svin? Hva med får?

Bobbelur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-15, 12:46   #23
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.135
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Avliving av nyfødte dyr, av markedshensyn

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Soya utgjør en veldig liten andel av fôret til storfe, og det jobbes målrettet for å finne andre gode proteinkilder:
http://www.aftenposten.no/meninger/d...k-8037647.html

Et var akkurat den artikkelen jeg tenkte på. De 15% forklares med at det "bare er sånn", fordi vi "må" ha såpass høy kjøttproduksjon per dyr.

Og jeg er ikke sikker på om jeg kjøper det premisset, at det bare "må være" sånn. Det er et valg.

Sitat:

Hvis melkeproduksjonen kun skal baseres på norsk protein, vil grovfôret være den viktigste proteinkilden. Da vil ytelsen pr. ku gå ned fra 7600 kg pr. år til 6000–6500 kg. Redusert ytelse vil gi dårligere inntjening for melkeprodusentene, som fra før av har lav inntekt.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-15, 13:21   #24
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.436
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Avliving av nyfødte dyr, av markedshensyn

Opprinnelig lagt inn av Bobbelur, her.

Veldig interessant å lese, Floksa. Takk for at du har tatt deg tid!

Jeg er veldig enig i å spise hele dyret, alle delene. Og ikke sortere vekk. Dessverre er det ikke lett å få tak i ettersom matvarekjedene bestemmer såpass mye av hva de vil selge. (Ref. Hval Sjokolade-saken, f eks.)
Du nevner å spise kjøttdeig, svin og fisk. Det er ikke de samme utfordringene ved svin? Hva med får?

Når det gjelder å spise hele dyr, så løser vi det hos oss med å kjøpe hele slakt av diverse på høsten. Det krever litt å partere selv, men det er ikke kjempevanskelig, så om man første gang får noen sammen med seg som kan det, så får man det til selv. Spesielt vilt pleier jo å være greit å få kjøpt, men de bønder jeg kjenner selger gjerne direkte også dersom man spør. Jeg kjøper elg, oksekjøtt, lam og kje.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-15, 13:21   #25
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Avliving av nyfødte dyr, av markedshensyn

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Et var akkurat den artikkelen jeg tenkte på. De 15% forklares med at det "bare er sånn", fordi vi "må" ha såpass høy kjøttproduksjon per dyr.

Og jeg er ikke sikker på om jeg kjøper det premisset, at det bare "må være" sånn. Det er et valg.

Nå er det en veldig liten andel av fôret som er soya:

Sitat:

Det betyr at en fôrrasjon til ei norsk melkeku bare inneholder tre til fire prosent soya.

Og det er jo faktisk noe man prøver å gjøre noe med:

Sitat:

Innenfor forskningen jobbes det intenst med både å finne nye proteinkilder og å øke proteinutnyttelsen i fôret.

Men så er det også sånn at norske bønder ikke bare driver på hobbybasis. De skal faktisk leve av produksjonen, og marginene er små. Å kutte ut soya på dagen med dårligere inntjening som konsekvens, er vanskelig.

Så hvis det er miljøbelastningen man er bekymret for i forhold til soya, er det gjort mye for å redusere den og det forskes på metoder for å gjøre den enda mindre.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-15, 13:23   #26
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.135
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Avliving av nyfødte dyr, av markedshensyn

Det meste av matproduksjon er jo subsidiert på en eller annen måte, så det er jo snakk om valg, om man absolutt skal ha de siste kiloene ut av hver ku.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-15, 13:27   #27
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Avliving av nyfødte dyr, av markedshensyn

Opprinnelig lagt inn av Bobbelur, her.

Veldig interessant å lese, Floksa. Takk for at du har tatt deg tid!

Jeg er veldig enig i å spise hele dyret, alle delene. Og ikke sortere vekk. Dessverre er det ikke lett å få tak i ettersom matvarekjedene bestemmer såpass mye av hva de vil selge. (Ref. Hval Sjokolade-saken, f eks.)
Du nevner å spise kjøttdeig, svin og fisk. Det er ikke de samme utfordringene ved svin? Hva med får?

Både og.
Vi spiser ikke vanlig butikkgris. Jeg mener at alle dyr bør få være ut og se sola. Det får ikke vanlige griser, derfor holder vi oss med sommergris som slaktes om høsten. for andre som ikke kan ha egen gris finnes det gode produsenter som har grisen ute. Grøstadgris feks. På grisen er det mer vanlig å bruke større deler av dyret, men det heter seg jo at sommergrisen skal ha lang hals (=mye nakkekoteletter) og julegirsen lang rygg (= mye ribbe).
Skal du spise et dyr som har hatt et godt liv, så skal du spise sau/lam.
Der er det ikke mye snusk altså. Sauen har det gørbra og lamma slaktes nesten direkte fra beitet om høsten og har knapt sett et hus.
Det er selvfølgelig utfordringer i saueholdet også, men ikke som kan sammenlignes med hanekylling problematikken altså.

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Et var akkurat den artikkelen jeg tenkte på. De 15% forklares med at det "bare er sånn", fordi vi "må" ha såpass høy kjøttproduksjon per dyr.

Og jeg er ikke sikker på om jeg kjøper det premisset, at det bare "må være" sånn. Det er et valg.

Slik nordmenn handler pr i dag må det bare være sånn.
Billig mat er dyr mat. På sikt. Man antar at i 2035 vil flere dø av antibiotikamangel (mangel på antibiotika som virker) enn av kreft.
Det er direkte koblet opp imot industrilandbruk.

Men pr i dag er det pris, pris og pris som er styrende når folk handler til hverdags. Også er det ekstremsnobberi til helgen. Tilsammen er det en farlig kombinasjon.
Og det hjelper ikke at du, eller du eller du ikke handler slik. På samfunnsnivå er norske forbrukere helt ute å kjøre. Helt ute.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-15, 13:29   #28
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Avliving av nyfødte dyr, av markedshensyn

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Det meste av matproduksjon er jo subsidiert på en eller annen måte, så det er jo snakk om valg, om man absolutt skal ha de siste kiloene ut av hver ku.

Ja, hvis det var politisk vilje til å kompensere bøndene, så hadde man hatt en rask løsning, men det er det jo dessverre ikke.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-15, 13:29   #29
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Avliving av nyfødte dyr, av markedshensyn

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Det meste av matproduksjon er jo subsidiert på en eller annen måte, så det er jo snakk om valg, om man absolutt skal ha de siste kiloene ut av hver ku.

Det er i de siste kiloene hele min inntjening ligger. Mener du at jeg, som pr i dag lever på mindre enn hva som er definert som fattigdomsgrensa i Norge, skal kutte enda mer i egen inntekt?
Eller mener du at prisene skal opp slik at man slipper å presse ut den siste kiloen?
For jeg har ikke mye valg altså. Virkelig ikke.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-15, 13:31   #30
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.436
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Avliving av nyfødte dyr, av markedshensyn

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Men pr i dag er det pris, pris og pris som er styrende når folk handler til hverdags. Også er det ekstremsnobberi til helgen. Tilsammen er det en farlig kombinasjon.
Og det hjelper ikke at du, eller du eller du ikke handler slik. På samfunnsnivå er norske forbrukere helt ute å kjøre. Helt ute.

Jeg tror jo det hjelper dersom jeg gjør et bevisst valg, og framsnakker det valget jeg gjør i anledninger der det passer seg. Vi mennesker er flokkdyr, og vi påvirkes av hverandre og de valgene vi ser ellers fornuftige mennesker rundt oss gjøre. Noen må gå foran for at resten skal kunne komme etter dersom vi skal klare å snu dette.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-15, 13:44   #31
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.135
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Avliving av nyfødte dyr, av markedshensyn

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Det er i de siste kiloene hele min inntjening ligger. Mener du at jeg, som pr i dag lever på mindre enn hva som er definert som fattigdomsgrensa i Norge, skal kutte enda mer i egen inntekt?
Eller mener du at prisene skal opp slik at man slipper å presse ut den siste kiloen?
For jeg har ikke mye valg altså. Virkelig ikke.

Jeg mener det er et politisk valg, ikke et valg bøndene skal ta.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-15, 13:45   #32
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.135
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Avliving av nyfødte dyr, av markedshensyn

Og da mener jeg altså at man skal i hvert fall ta debatten på om det er verdt å redusere antall kilo noe, og sponse inntektsstapet, eller ikke. Og hva de valgene innebærer.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-15, 13:50   #33
Novla
Bør lage seg en tittel selv
 
Novla sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.901
Novla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt likt
Standard

Sv: Avliving av nyfødte dyr, av markedshensyn

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Både og.
Skal du spise et dyr som har hatt et godt liv, så skal du spise sau/lam.

Det er jeg glad for å lese, siden lam er det kjøttet vi bruker mest av.

Men Floksa, hva mener du egentlig med at kua er 10% filet og resten kjøttdeig? Det er da mulig å bruke store deler av kua til andre ting?

Jeg mistenker riktignok at det for "folk flest" ofte er spørsmål om enten kjøttdeig eller biff, fordi det er enklest å tilberede. I tillegg til pris tror jeg nemlig at mangel på kunnskap og interesse gjør at det er mindre etterspørsel etter mer ukurante kjøttstykker, eller verpehøns for den del - mange vet rett og slett ikke hvordan sånt skal tilberedes, eller ønsker/gidder ikke å bruke tid på det.

Og noe av problemet når det gjelder å kjøpe kjøtt fra småskalaprodusenter er kanskje at det ofte selges i store kvanta? (I hvert fall er det tilfelle her omkring.) Jeg kjøper for eksempel helt, økologisk kje fra den lokale produsenten, men jeg skjønner at ikke alle føler for å drive med partering på kjøkkenbenken, altså.

__________________
Småen 2010, Knøttet 2013
Novla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-15, 13:51   #34
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Avliving av nyfødte dyr, av markedshensyn

Opprinnelig lagt inn av Fakse, her.

Jeg tror jo det hjelper dersom jeg gjør et bevisst valg, og framsnakker det valget jeg gjør i anledninger der det passer seg. Vi mennesker er flokkdyr, og vi påvirkes av hverandre og de valgene vi ser ellers fornuftige mennesker rundt oss gjøre. Noen må gå foran for at resten skal kunne komme etter dersom vi skal klare å snu dette.

Ja, selvføgelig hjelper det. Men på samfunnsniuvå må det sterkere lut til, tror jeg. Folk flest har stemt fram en regjering som er i fred med å utradere det norske landbruket og putte inn den danske modellen istedefor.
Man spiser mat hver dag, mange ganger hver eneste dag, men når det skal stemmes er det bompenger, skole og vei som teller.
Jeg tror ikke folk flest forstår hvor stor skade sittende regjering har gjort på det unike ved norsk landbruk. Irreversibel skade. Det er til å gråte av. Det gikk feil vei med de rødgrønne, og med blått i styringen har det eskalert.

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Og da mener jeg altså at man skal i hvert fall ta debatten på om det er verdt å redusere antall kilo noe, og sponse inntektsstapet, eller ikke. Og hva de valgene innebærer.

Helt klart. Jeg mener jo at det er en av vår tids viktigste debatter.
Hvilken form for matproduksjon vil vi ha?
For det er ingen løsning som dekker både etisk, billig, trygg og dyrevennlig.
Og det gjelder jo for planteproduksjon også. Plantebasert mat er ikke bare grei skuring det heller. Det utnyttes folk an mass i landbruket. Jorda utarmes og drikkevannet brukes til å vanne landbruksjord.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-15, 13:54   #35
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Avliving av nyfødte dyr, av markedshensyn

Opprinnelig lagt inn av Novla, her.

Det er jeg glad for å lese, siden lam er det kjøttet vi bruker mest av.

Men Floksa, hva mener du egentlig med at kua er 10% filet og resten kjøttdeig? Det er da mulig å bruke store deler av kua til andre ting?

Jeg mistenker riktignok at det for "folk flest" ofte er spørsmål om enten kjøttdeig eller biff, fordi det er enklest å tilberede. I tillegg til pris tror jeg nemlig at mangel på kunnskap og interesse gjør at det er mindre etterspørsel etter mer ukurante kjøttstykker, eller verpehøns for den del - mange vet rett og slett ikke hvordan sånt skal tilberedes, eller ønsker/gidder ikke å bruke tid på det.

Og noe av problemet når det gjelder å kjøpe kjøtt fra småskalaprodusenter er kanskje at det ofte selges i store kvanta? (I hvert fall er det tilfelle her omkring.) Jeg kjøper for eksempel helt, økologisk kje fra den lokale produsenten, men jeg skjønner at ikke alle føler for å drive med partering på kjøkkenbenken, altså.

Alt på kua kan brukes, men hvor mange spiser lungemos til middag, sånn helt ærlig?
Grunnen til at småskala selger hele deler er at ellers kjøper folk bare de kurrante delene. Mange selger ferdig stykket da, så man slipper å partere selv. Og det er helt kjempe bra. Lammet er mer en lammelår og kua er mer enn biff. Vi må ta tilbake en kultur der vi bruker alle delene.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-15, 13:59   #36
Bobbelur
...we have cookies
 
Bobbelur sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 2.642
Blogginnlegg: 191
Bobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Avliving av nyfødte dyr, av markedshensyn

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Både og.
Vi spiser ikke vanlig butikkgris. Jeg mener at alle dyr bør få være ut og se sola. Det får ikke vanlige griser, derfor holder vi oss med sommergris som slaktes om høsten. for andre som ikke kan ha egen gris finnes det gode produsenter som har grisen ute. Grøstadgris feks.

Skal du spise et dyr som har hatt et godt liv, så skal du spise sau/lam.
Der er det ikke mye snusk altså. Sauen har det gørbra og lamma slaktes nesten direkte fra beitet om høsten og har knapt sett et hus.
Det er selvfølgelig utfordringer i saueholdet også, men ikke som kan sammenlignes med hanekylling problematikken altså.

På samfunnsnivå er norske forbrukere helt ute å kjøre. Helt ute.

Jepp... Hadde vi enda bare hatt Grøstad Gris i butikkene her. Det har vi ikke. Egentlig er valgene vi har i distriktet her å følge kjedenes valg eller flytte til mer sentrale strøk. Vi har Vesterålsegg i noen av butikkene da. Jeg tror jeg må høre litt hvordan de hønene har det. Og jeg skal slutte å kjøpe Joker-biffen på fredager. Takk for sparket bak - jeg trenger ikke spise billig biff egentlig.

Bobbelur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-15, 16:17   #37
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.392
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Avliving av nyfødte dyr, av markedshensyn

Jeg er usikker på om problemet er matsnobberi, men det er mulig vi bare definerer snobberi forskjellig. Mitt inntrykk er at matsnobbene er veldig opptatt av dette; både dyrevelferd og å utnytte hele dyret. Problemet er at Folk Flest har ikke peiling. Man har ikke peiling på å tilberede mat og man har ikke peiling på å dyrke mat. Nordmenn er så rike at vi i mange tiår ikke har behøvd å tenke på dette, og dermed ender opp med fileter og biffkjøtt, fordi det er det Folk Flest kan tilberede. Og det er det butikkene reklamerer for, og det er det Opplysningskontoret for kjøtt og egg markedsfører. Man skal ikke lenger enn til Danmark, før ALLE har sin egen kjøkkenhage, rett og slett fordi man må. Mat er dyrt, og man dyrker derfor selv. I Norge er det bare en bitteliten andel av befolkningen som gjør dette.

Forbrukerne dilter etter. Om man får tak i annet kjøtt, sammen med markedsføring som lærer folk å bruke det, så endrer folk seg. Men det går sakte, og jeg tror også at vår foreldregenerasjon må dø ut før det blir en virkelig endring. De er Toro-generasjonen, de vil ha det billig og enkelt. Vår generasjon er mer opptatt av dette, men verktøyet må være der. Foreldrene våre har jo ikke videreført noe av det.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-15, 17:52   #38
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.837
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Avliving av nyfødte dyr, av markedshensyn

Jeg tenker også at Folk Flest er problemet, matsnobbene har jo kastet seg på head-to-tail-eating, bærekraft og kortreist mat. :matsnobb: ()

Jeg tror også på at alle monner drar og at det bare skal en uendelig rekke av folksombryrseg til for å endre dette.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-15, 18:53   #39
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Avliving av nyfødte dyr, av markedshensyn

Nja. Jeg leser litt for ofte her inne om kjøttkaker laget av kvernet biffkjøtt til at jeg er helt med på at matsnobberiet ikke er en del av problemet.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-15, 19:30   #40
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.135
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Avliving av nyfødte dyr, av markedshensyn

Fortell mer om forskjellen mellom kjøttdeig og karbonadedeig, Floksa. Jeg trodde begge deler var "restkjøtt", må jeg tilstå. Jeg er ikke veldig keen på å tilsette kosten med fett fra storfe, kjenner jeg, så da får det heller bli mindre kjøtt. Det handler tross alt ikke bare om snobberi, det at folk vil ha rent kjøtt med lite fett. Det er da ganske mye helsefokus i det også.

Og fortell om kje: hvordan?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no