Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

Traileren til HP (Order of the Phoenix) er sluppet!

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-11-06, 20:02   #21
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Traileren til HP (Order of the Phoenix) er sluppet!

Åååå som jeg gleder meg. For ikke å snakke om hvor mye jeg gleder meg til neste bok. *utålmodig*

  Svar med sitat
Gammel 21-11-06, 20:05   #22
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Traileren til HP (Order of the Phoenix) er sluppet!

Opprinnelig lagt inn av Gremli Skremli, her.

Sorry, men jeg aner ikke hva de forskjellige begrepene er på norsk. Men det er disse tingene som Voldemort har gjemt en del av sin sjel i, og som Harry må ødelegge.

Akkurat den forklaringen jeg var ute etter, faktisk. Takk.

Men skriver ikke Rowling: neather can live if the other survives". Altså, en av dem MÅ jo drepe den andre for at han selv skal overleve.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-06, 20:24   #23
Clubby
Free Toy Inside!
 
Clubby sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 961
Clubby imponerer mange og er sikkert smartClubby imponerer mange og er sikkert smartClubby imponerer mange og er sikkert smartClubby imponerer mange og er sikkert smartClubby imponerer mange og er sikkert smartClubby imponerer mange og er sikkert smartClubby imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Traileren til HP (Order of the Phoenix) er sluppet!

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Hva er det? Jeg leste bøkene på norsk.

Hentet fra Wikipedia:
In the Harry Potter universe, a Horcrux is a magical object created through the use of the Dark Arts: a "receptacle in which a Dark wizard has hidden a fragment of his soul for the purposes of attaining immortality."[1] With part of their soul concealed, a dark wizard becomes immune to death while their Horcrux exists, usually hidden away in a safe location. Even if their bodies are destroyed, part of their soul remains earth-bound and undamaged. However, the destruction of the creators' bodies leaves them in a state of half-life, "lesser than the meanest ghost".[2] Lord Voldemort was left in this state when his attempted use of a Killing Curse on Harry Potter backfired upon himself.[3]

__________________
Clubby
Det er bedre med en god trekant enn en ond sirkel!
Clubby er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-06, 00:12   #24
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Traileren til HP (Order of the Phoenix) er sluppet!

Takk. Jeg husket på det da Gremli skrev det, men husker ikke hva det heter i de norske bøkene. Tror ikke det er så veldig annerledes, for jeg mener å kjenne igjen navnet. Men jeg kan kanskje ha det fra en av de fire filmene, om det er nevnt, ikke vet jeg.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-06, 00:20   #25
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.120
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Traileren til HP (Order of the Phoenix) er sluppet!

Gleder meg!!

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-06, 00:25   #26
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.808
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Traileren til HP (Order of the Phoenix) er sluppet!

Opprinnelig lagt inn av Gremli Skremli, her.

http://www.hpana.com/news.19673.html

Her er det mer! Man bør nok følge med på Mugglenet...

Åh... nå gleder jeg meg enda mer!

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-06, 08:37   #27
Marit K
Carve canem
 
Marit K sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 6.446
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Gremli Skremli, her.

http://www.hpana.com/news.19673.html

Her er det mer! Man bør nok følge med på Mugglenet...

Åååååå, jeg gleder meg vilt!!!!!

Til de som er ute etter oversettelser av ord og uttrykk, så er denne siden å anbefale: http://home.online.no/~bjaas/potter/

Jeg gleder meg som en unge til den siste boka, også. Noen som har hørt mere om når den kommer?

__________________
I et moderne massesamfunn burde det være like selvfølgelig å lese for sine barn
som det er å pusse tennene deres -Jostein Gaarder

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-06, 08:40   #28
Clubby
Free Toy Inside!
 
Clubby sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 961
Clubby imponerer mange og er sikkert smartClubby imponerer mange og er sikkert smartClubby imponerer mange og er sikkert smartClubby imponerer mange og er sikkert smartClubby imponerer mange og er sikkert smartClubby imponerer mange og er sikkert smartClubby imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Traileren til HP (Order of the Phoenix) er sluppet!

Det er vel snakk om neste sommer...!

__________________
Clubby
Det er bedre med en god trekant enn en ond sirkel!
Clubby er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-06, 08:46   #29
Marit K
Carve canem
 
Marit K sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 6.446
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Traileren til HP (Order of the Phoenix) er sluppet!

Både film og bok på en gang. Det blir i så fall en drømmesommer!

__________________
I et moderne massesamfunn burde det være like selvfølgelig å lese for sine barn
som det er å pusse tennene deres -Jostein Gaarder

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-06, 22:21   #30
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring
 
Gremli Skremli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: På rette sida av elva
Innlegg: 3.514
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Traileren til HP (Order of the Phoenix) er sluppet!

Jeg leste på mugglenet at det er like før det kommer en dato for den nye boka, og at det snart åpnes for forhåndsbestilling!

__________________
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum
når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom
Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro,
ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-06, 22:46   #31
Propella
superbruker
 
Propella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.611
Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Sv: Traileren til HP (Order of the Phoenix) er sluppet!

Gleder meg til filmen men enda mer til boken. Det er bare så alt for lenge å vente. Skulle helst hatt boken igår

__________________
Propella
Propella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-06, 23:05   #32
Misty
Håpefull eller håpløs....
 
Misty sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Plankebyen
Innlegg: 778
Misty er litt kulMisty er litt kulMisty er litt kul
Standard

Sv: Traileren til HP (Order of the Phoenix) er sluppet!

Ååååå.....jeg gleder meg også!!!!

__________________
Is`s nice to be important, but it`s more important to be nice...
(gutta mine, 03 og 05 )
Misty er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-06, 13:24   #33
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Clubby, her.

Gleder meg!
Gleder meg!
Gleder meg!
Gleder meg!
Gleder meg!
Gleder meg!
Gleder meg!

Signerer!

Og mens vi er inne på HP; Jeg blir kvalm av de norske oversettelsene. "Venke Dolorosa Uffert". Hadde bøkene kun vært tilgjengelige på norsk, så hadde jeg aldri lest dem.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-06, 18:32   #34
tutta
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Opprinnelig lagt inn av Clubby, her.

Gleder meg!
Gleder meg!
Gleder meg!
Gleder meg!
Gleder meg!
Gleder meg!
Gleder meg!



Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Og mens vi er inne på HP; Jeg blir kvalm av de norske oversettelsene. "Venke Dolorosa Uffert". Hadde bøkene kun vært tilgjengelige på norsk, så hadde jeg aldri lest dem.

Ja,hva er det med de norske navnene???

  Svar med sitat
Gammel 24-11-06, 09:09   #35
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Traileren til HP (Order of the Phoenix) er sluppet!

Opprinnelig lagt inn av tutta, her.

Ja,hva er det med de norske navnene???

De er grusomme.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-06, 09:53   #36
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Traileren til HP (Order of the Phoenix) er sluppet!

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

De er grusomme.

Det syntes jeg også, helt til jeg leste en artikkel om dem. Det er faktisk nøye gjennomtenkt av oversetteren, og jeg fikk noen aha-opplevelser da jeg leste det. Nå liker jeg navnene, det gjorde jeg ikke før.
Husk at det er mange barn som leser disse bøkene (synd, men de er jo veldig rettet mot barn, desverre) og de må jo få samme assosiasjonene til navnene og personene som det engelske barn gjør, dessuten må de kunne uttale dem.

Før hatet jeg som sagt navnene og fikk helt spader og tenkte "herregud, oversetteren må ha røykt noe ulovlig da han fant på navnene" men nå skjønner jeg mer hvorfor de heter det de heter og har begynt å like dem.

I artikkelen (som jeg irriterende nok ikke finner igjen!!) stod det en liste med alle navnene nedover, både de engelske og de norske. Ved siden av stod det forklart hvorfor oversetteren hadde valgt akkurat det og det navnet til de norske bøkene. Det var faktisk ganske genialt.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-06, 10:34   #37
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Traileren til HP (Order of the Phoenix) er sluppet!

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Det syntes jeg også, helt til jeg leste en artikkel om dem. Det er faktisk nøye gjennomtenkt av oversetteren, og jeg fikk noen aha-opplevelser da jeg leste det. Nå liker jeg navnene, det gjorde jeg ikke før.
Husk at det er mange barn som leser disse bøkene (synd, men de er jo veldig rettet mot barn, desverre) og de må jo få samme assosiasjonene til navnene og personene som det engelske barn gjør, dessuten må de kunne uttale dem.

Før hatet jeg som sagt navnene og fikk helt spader og tenkte "herregud, oversetteren må ha røykt noe ulovlig da han fant på navnene" men nå skjønner jeg mer hvorfor de heter det de heter og har begynt å like dem.

I artikkelen (som jeg irriterende nok ikke finner igjen!!) stod det en liste med alle navnene nedover, både de engelske og de norske. Ved siden av stod det forklart hvorfor oversetteren hadde valgt akkurat det og det navnet til de norske bøkene. Det var faktisk ganske genialt.

Jada, jeg har lest samme artikkelen, men jeg synes den norske oversetteren har gått alt for langt i å gjøre navnene "forståelige" for norske barn. De engelske navnene henspeiler på karakteren de også, men langt i fra i samme grad som de norske.

For å ta et eksempel: "Dudley Dursley" sier langt på vei noe om hva slags type man snakker om, uten å karikere, mens "Dudleif Dumling" bare blir karikatur. Samme med "McGonagall" vs "McSnurp". Der "McGonagall" er noe man kan se for seg at det faktisk går an å hete, så blir "McSnurp" bare et tøyseord.

Stor forskjell, i mine øyne.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-06, 10:40   #38
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Traileren til HP (Order of the Phoenix) er sluppet!

Jeg tviler på at så mange barn hadde skjønt eller klart å uttale McGonagall, så det er vel et av de navnene man IALLEFALL måtte oversette. Jeg synes McSnurp er perfekt, det er en av de beste navne-oversettelsene synes jeg. Det beskriver hele dama.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-06, 10:46   #39
Vanilja
Ikke fullt så fin
 
Vanilja sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.288
Blogginnlegg: 13
Vanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt likt
Standard

Sv: Traileren til HP (Order of the Phoenix) er sluppet!

Oi! Jeg fikk gåsehud av det lille der. Gleder meg!

__________________
Det er så lite som skal til for at en dag skal skinne.
Et solstreif i form av et smil så har du gleden inne.
- Jessica
Vanilja er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-06, 10:48   #40
Vanilja
Ikke fullt så fin
 
Vanilja sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.288
Blogginnlegg: 13
Vanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt likt
Standard

Sv: Traileren til HP (Order of the Phoenix) er sluppet!

Opprinnelig lagt inn av tutta, her.

Ja,hva er det med de norske navnene???

Sånn er det når bøkene blir oversatt først. Grusomt festlige.
Humlesnurr.

__________________
Det er så lite som skal til for at en dag skal skinne.
Et solstreif i form av et smil så har du gleden inne.
- Jessica
Vanilja er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no