Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvordan finne en "bunadsyer"?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-11-19, 10:32   #1
Embriksmamma
Bokglad
 
Embriksmamma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Innlegg: 8.384
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Hvordan finne en "bunadsyer"?

Ja, hvordan får jeg tak i en som syr og broderer bunad? Skal ha tak i Romeriksbunad. Akershus- eller Osloområdet, helst.

__________________
When the beating of your heart
Echoes the beating of the drums
There is a life about to start
When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-19, 10:39   #2
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.878
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan finne en "bunadsyer"?

Jeg anbefaler deg å finne en ordentlig PG seriøs bunadshåndverker og ikke en «bunadssyer». Det er mange dyktige ufaglærte bunadssyere, men det er jammen meg mange useriøse og dårlige også.

Du kan jo begynne med å sjekke her: https://www.norgesbunadshandverkere.no/vare-medlemmer

Ellers ville jeg kontaktet bunadstilvirkere, de har svennebrev og kan faget sitt. Send en mail til feks Barbro Storlien (bloggen fru Storlien) og spør henne. Hun er superdyktig, men jeg vet ikke om hun syr den du skal ha, men hun har nok tips til andre som eventuelt gjør det.

Jeg regner ellers med at vi ikke snakker om levering i 2020, da er du nok antakelig for seint ute.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-19, 10:53   #3
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.460
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan finne en "bunadsyer"?

Opprinnelig lagt inn av Lhi-My, her.

Ellers ville jeg kontaktet bunadstilvirkere, de har svennebrev og kan faget sitt.

Jeg støtter dette!

Jeg fikk bunaden min sydd av Anny Strand, vet ikke om hun leverer den du vil ha, men kanskje hun vet om noen som gjør? Det ble "en del" penger, men veldig verdt det!

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-19, 10:57   #4
Embriksmamma
Bokglad
 
Embriksmamma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Innlegg: 8.384
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan finne en "bunadsyer"?

Takk for svar! Da skal jeg høre litt rundt.

__________________
When the beating of your heart
Echoes the beating of the drums
There is a life about to start
When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-19, 11:16   #5
Addison
Champagne til alt
 
Addison sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 4.355
Addison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvordan finne en "bunadsyer"?

Jeg er veldig fornøyd med vår opplevelse og sluttresultat her:

http://fruflosystue.no/

__________________
1997, 2001 & 2006
Addison er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-19, 11:41   #6
amo
Bør lage seg en tittel selv
 
amo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.492
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan finne en "bunadsyer"?

Opprinnelig lagt inn av Addison, her.

Jeg er veldig fornøyd med vår opplevelse og sluttresultat her:

http://fruflosystue.no/

Hvilken bunad fikk du sydd?
Ser hun har ikke bringelist under søljene på Hardangerbunaden, og det skal det være.

__________________
De tre håpefulle

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-19, 11:51   #7
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.588
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvordan finne en "bunadsyer"?

Det er ei på Lillestrøm Torv (ikke kjøpesenteret), Romerike Bunadtilvirker AS. Mener hun har kurs blant annet i husflidslaget mitt, har inntrykk av at hun er veldig flink.

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-19, 12:18   #8
Addison
Champagne til alt
 
Addison sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 4.355
Addison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvordan finne en "bunadsyer"?

Opprinnelig lagt inn av amo, her.

Hvilken bunad fikk du sydd?
Ser hun har ikke bringelist under søljene på Hardangerbunaden, og det skal det være.

jeg fikk sydd Nordhordlandsbunad. Hun gjør veldig mye omsøm, ikke sikkert hun har sydd den på bildet, det vet jeg ikke. Hun har veldig mye Romeriksbunader for dame.

__________________
1997, 2001 & 2006
Addison er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-19, 12:26   #9
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.822
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan finne en "bunadsyer"?

Jeg tipper Fløyel har noe å komme med her. #venterFløyel.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-19, 13:55   #10
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.878
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan finne en "bunadsyer"?

Husflidslagene der bunaden hører hjemme har også god oversikt. Og som sagt, tenk kvalitet, bruk fagfolk og styr unna de som gjør det mye billigere enn andre. Det er mye humbug.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-19, 14:09   #11
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.754
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan finne en "bunadsyer"?

Stemmer i med fagfolk. Dette vil også ha stor betydning i markedsføring hvis det skulle skje at den i framtida skal selges. Hvis den krymper på loftet eller noe sånt

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-19, 14:54   #12
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan finne en "bunadsyer"?

Opprinnelig lagt inn av Addison, her.

jeg fikk sydd Nordhordlandsbunad. Hun gjør veldig mye omsøm, ikke sikkert hun har sydd den på bildet, det vet jeg ikke. Hun har veldig mye Romeriksbunader for dame.

Er du fra nordom brunæ, Addison? Sort eller rød?

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-19, 16:27   #13
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.067
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan finne en "bunadsyer"?

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Er du fra nordom brunæ, Addison? Sort eller rød?

herlig.

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-19, 16:30   #14
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.067
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan finne en "bunadsyer"?

Den Hardangerbunad var ikkje fin! Bringelist, rare søljer og søljene sit for langt inne på vesten og den toppen opp på vesten var for lite spiss. Sånn.

Eg får sydd hardangerbunaden til jenta på husfliden i Oslo.

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-19, 16:34   #15
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan finne en "bunadsyer"?

Opprinnelig lagt inn av Hondacrv, her.


Eg får sydd hardangerbunaden til jenta på husfliden i Oslo.

Men de får den vel også sydd i utlandet? Eller er det bare et rykte?

Heimen syr i Norge, men det har jo en HELT annen pris.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-19, 17:58   #16
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.878
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan finne en "bunadsyer"?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Men de får den vel også sydd i utlandet? Eller er det bare et rykte?

Heimen syr i Norge, men det har jo en HELT annen pris.

Jeg kjenner ikke til hvor Heimen produserer Hardangerbunad, men svært mange av bunadene de selger er brodert og montert i Kina. De tilpasser en del i Oslo og syr vel antakelig også noen fra bunnen av, men den/de jeg kjenner best til, er laget i Kina. De har bare ikke så lyst til å fortelle det.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-19, 18:48   #17
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.791
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan finne en "bunadsyer"?

Norsk flid garanterer vel for at bunadene er sydd av fagfolk med lokal tilknytning? Vi har kjøpt to hos Norsk flid på Elverum, og det er i hvert fall lokal håndsøm.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-11-19, 18:58   #18
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.067
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan finne en "bunadsyer"?

Opprinnelig lagt inn av Hondacrv, her.

Den Hardangerbunad var ikkje fin! Bringelist, rare søljer og søljene sit for langt inne på vesten og den toppen opp på vesten var for lite spiss. Sånn.

Eg får sydd hardangerbunaden til jenta på husfliden i Oslo.

Tja, ho skulle levere stoffet og alt og legge det på «systua i andre etasje» og me skal komme på første prøving i januar, så eg reknar med at dei syr det der. Om det er sydd der eller i Kina er ikkje så nøye for meg, berre me får det slik det skal vere.

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-19, 18:58   #19
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.067
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan finne en "bunadsyer"?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Men de får den vel også sydd i utlandet? Eller er det bare et rykte?

Heimen syr i Norge, men det har jo en HELT annen pris.

Er heimen og husfliden to ulike ting?

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-19, 19:05   #20
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.876
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan finne en "bunadsyer"?

Stoffet i min bunad er laget og klippet i Kina. Syersken broderte og sydde bunaden til mine mål. Hun hadde jobbet som selvstendig for Husfliden, og sa de solgte det samme der. Men Husfliden tok et stort påslag for formidling av oppdrag, så nå skaffet hun kundene selv.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no