Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Eit spørsmål om straum

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-11-16, 10:02   #1
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.881
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eit spørsmål om straum

No er eg lei av å diskutere med pappa så no spør eg orakelet FP

Eg har eit hus med ei grunnflate på cirka 180 kvm. 100 av desse er stove og kjøkken. Der har eg varmepumpe, samt varmekablar i omtrent 40 av kvm. Ellers har huset ein lang, typisk 70-tallsgang med dører inn til dei resterande romma. I denne gangen har eg ein oljeovn, ingen øvrig oppvarming på soverom.

Pappa meiner eg får best effekt av å la dørene mellom stue/kjøkken og gang stå åpen for sirkulasjon. Varmepumpa hjelpe oljeovnen og eg får meir varme med mindre kwh. Men eg meiner det er omvendt, eg får meir varme av å lukke dørene til stue/kjøkken og la oljeovnen aleine ta seg av gang. Kven av oss har egentlig rett?

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-16, 10:41   #2
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Eit spørsmål om straum

Jeg tror pappen din har rett.
Prøv noen dager med forskjellige løsninger.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-16, 10:54   #3
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.881
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Eit spørsmål om straum

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Jeg tror pappen din har rett.
Prøv noen dager med forskjellige løsninger.

Eg har prøvd altså Men kanskje eg skal gå meir metodisk til verks med excelskjema og sånn

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-16, 11:01   #4
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.852
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Eit spørsmål om straum

Vi har veldig åpent hus med stue, gangsone og åpent kjøkken i den ene enden og bad/soverom i den andre delen.
Ingen varme på soverom men varme i gulv i gangen utenfor der og på kjøkken + i yttergangen.
Har ikke varmepumpe men en løs ovn stående i stua. 2000W. Det holder for oss og alt blir varmet jevnt opp.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-16, 11:14   #5
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.081
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Eit spørsmål om straum

Opp med dørene; varmepumpen bidrar til å sirkulere og sende ut varmen fra oljefyren.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-16, 11:19   #6
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.498
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Eit spørsmål om straum

I følge mannen min har pappaen din rett. I følge meg har du rett. Den største konflikten hjemme hos oss dreier seg om døra til gangen. Men vi har ikke varme i gangen da, så det blir så kaldt hvis den står åpen - jeg vinner som regel. Det er bare ungene som sover i den etasjen, de har panelovner på rommene sine.

Nede bruker vi bare varmekabler.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-16, 11:59   #7
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Eit spørsmål om straum

Har du same temperatur i stova og på gangen? Om ja: opne døra; det er ein temperatursone. Om nei; lat att døra.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-16, 12:18   #8
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.881
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Eit spørsmål om straum

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Har du same temperatur i stova og på gangen? Om ja: opne døra; det er ein temperatursone. Om nei; lat att døra.

Eg ønsker det hakket varmare i stove/kjøken enn gang.

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-16, 12:19   #9
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.642
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Eit spørsmål om straum

Opprinnelig lagt inn av Tussa, her.

Eg ønsker det hakket varmare i stove/kjøken enn gang.

Då må døra vera att,

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-16, 23:06   #10
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.235
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Eit spørsmål om straum

Det kommer an på hva slags varmepumpe du har og hvor stor effekt den har.

Noen varmepumper har fast varmeeffekt andre har varierende varmeeffekt, men fast energiforbruk per tidsenhet.

Vår første varmepumpe hadde fast energiforbruk, noe som opplevdes som mindre komfortabelt når det ble skikkelig kaldt ute. Virkningsgraden går da ned, og man får mindre varme, når man trenger mer varme. Her vi bor nå har vi derfor valgt en pumpe med fast varmeeffekt, slik at strømforbruket øker når det blir kaldt, noe jeg syns er betydelig mere komfortabelt.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-16, 23:15   #11
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Eit spørsmål om straum

Eg skulle og seie at det kjem an på varmepumpa. Hos oss må dørene vere åpne for at sirkulasjonen skal vere riktig. Vi blir nødt til å sette inn ventil i soveromsdørene eller andre dører som ofte er igjen, fordi det blir kluss med varmepumpa dersom vi har dørene igjen.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-16, 23:25   #12
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Eit spørsmål om straum

Nå har jeg ikke regnet p det her, og svarer bare ut fra det som slår meg i farta, men jeg mener faren din har rett. I hvertfall om du har ei varmepumpe som er energivennlig og som gjør jobben sin.

Ved å la den varme opp både stue og gang, så sparer du penger på å la oljeovnen stå.

Jeg ville vel også, økonomisk sett, lagt meg på samme temp i stue og gang.

Vi kjører vannbåren varme i hele hovedetasjen vår. Har åpen løsning mellom stue og kjøkken, og en dør som skiller stue og gang. Vi har forskjellige soner på gulvvarmen.

Her har vi valgt å legge rommene på tilnærmet lik temperatur, nettopp for å få en jevn varme i alle rom, og for å spare forbruk. Om vi har en høyere temperatur i gangen enn på stua, så vil ei åpen dør forvirre hele systemet. Det ene rommet vil kutte ned og bli kaldt, mens det andre vil kjøre på med power for å holde temperaturen oppe.

Det samme vil dere oppleve, om dere kjører med forskjellige temperaturer og den døra ikke konsekvent blir lukket. Varmepumpa i stua vil fort oppfatte om varmen fra gangen slår inn, og vil derfor gå av, selv om den reelle temeraturen ikke er der. Dere vil dermed oppfatte stua som kald. Og oljeovnen i gangen vil i motsatt fall sprute på med varme for å jevne ut kulden den kjenner fra stua.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:02.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no