Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Hvordan har du sortert verktøyet? (Pluss mye annet enn verktøy!)

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-10-16, 17:39   #1
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.376
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Hvordan har du sortert verktøyet? (Pluss mye annet enn verktøy!)

Jeg har lenge bedt mannen sortere verktøyet sitt, men han klarer ikke. Han prøvde i dag, men endte med å flytte ting fra en kasse til en annen. Så jeg tror det må skje som et samarbeid (=jeg bestemmer, han hører på meg).

Problemet er at jeg ikke har den fjerneste aning om hvordan man skal begynne å sortere.

Det som allerede er ganske godt sortert er:
- Maleutstyr
- Maling
- Tilbehør til bilen


Men hva i all verden bør være de andre kategoriene?
- Det som brukes ofte
- Det som brukes sjelden
- Små ting
- Store ting
- Ting som trenger strøm

???

Eller
- Snekker-ting
- Små-mekke-ting
- Elektrisitets-greier

Jeg er helt grønn, og trenger hjelp og gode tips. Gjerne også bilder! Jeg vet omtrent ikke hva vi eier og har engang, men jeg vet at det er ALT FOR MYE, og det er OVER ALT.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-16, 18:36   #2
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.834
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan har du sortert verktøyet? (Pluss mye annet enn verktøy!)

Vi har en stor verktøyvogn hvor det som er oftest i bruk ligger. Da er det lett tilgjengelig og enkelt å flytte dit det trengs. Småting, skruer o.l. ligger i et sortimentskap og så har vi flere hyller hvor elverktøy og annet større verktøy ligger.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-16, 21:02   #3
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.464
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan har du sortert verktøyet? (Pluss mye annet enn verktøy!)

Lurt å samle det ett sted i stedet for rundt omkring, tror jeg. Jeg har et par sortimentsesker med skruer, fordi jeg har kjøpt sånne sett ferdig og så fylt på litt etterhvert som det ble tomt. I tillegg har jeg en kakeboks (yes!) full av småpakker med skruer og plugger i ass. utvalg. Viktig å beholde originalemballasjen så jeg lett ser dimensjon og hva som passer sammen.
Har en liten skuffeseksjon til verktøy og skruer. Maling og -utstyr lagres et annet sted.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-16, 21:08   #4
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.376
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan har du sortert verktøyet? (Pluss mye annet enn verktøy!)

Jeg har nå kjøpt en verktøytavle-dings fra Obs bygg, og håper det vil løse seg selv på den måten. Vi har en nybygd bod, hvor jeg tenker at verktøyet skal få bo, men jeg vet at mannen gjerne vil ha en liten beholdning her i 1.etg med ting som brukes ofte. Men det som skjer, er at for hver gang han bruker noe, selv om det bare er en svært sjelden gang, så blir det lagt sammen med det som brukes ofte. Derfor har vi en hel kommode full av verktøy i entreen, en kommode jeg tenker heller burde bli brukt til reflekser, luer og vanter.

Jeg lurer på om jeg skal si at mitt verktøysett fra IKEA (hammer, skrutrekker, skiftenøkkel og tang) kan bo her oppe, og om han skal bruke noe mer avansert enn det får han gå i boden. Det verktøysettet har formstøpt etui, så det kan ikke legges noe mer der.

Vi har også enormt mye kabler. Jeg funderer på om jeg skal si at de skal merkes (evt kastes). Skrive på maskeringstape som i tillegg kan holde kabelen i en liten snurr. Lurt?

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-16, 22:07   #5
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan har du sortert verktøyet? (Pluss mye annet enn verktøy!)

Pinterest.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-16, 22:09   #6
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.664
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan har du sortert verktøyet? (Pluss mye annet enn verktøy!)

Jeg vet ikke, vårt aner jeg ikke hvor er og det sier vel mye....

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13
Millen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-16, 22:24   #7
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.376
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan har du sortert verktøyet? (Pluss mye annet enn verktøy!)

Har liksom aldri blitt venn med Pinterest...

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-16, 22:36   #8
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.813
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan har du sortert verktøyet? (Pluss mye annet enn verktøy!)

Vi har en verktøykasse til smått og løst. Store esker med drill og større verktøy med egen eske står i en hylle. Ellers er det en del smått utstyr vi har i plastkasser med lokk. De står i samme hylle. Det er ikke så genialt egentlig, men samlet så det er sånn høvelig oversiktlig.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-16, 22:40   #9
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.376
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan har du sortert verktøyet? (Pluss mye annet enn verktøy!)

Jeg tror jeg har 10 plastkasser kjøpt inn til dette formålet, men når mannen begynner å legge malekoster og stropper sammen med spiker, fastnøkler og en øks, så kjenner jeg at vi må ha en eller annen form for sortering underveis.

Det er mulig at han innser at vi kan kvitte oss med ganske mye, nå som jeg har prøvd å samle alt sammen på ett sted, for å klargjøre for sortering.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-16, 23:54   #10
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.664
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan har du sortert verktøyet? (Pluss mye annet enn verktøy!)

Helgeprosjekt?

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13
Millen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-16, 09:09   #11
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.464
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan har du sortert verktøyet? (Pluss mye annet enn verktøy!)

Dere kan jo sortere etter systemet jeg så i en eller annen tv-serie: Etter hvor mange stavelser ordet/tingen inneholder.

Dvs at øks og bor lagres på samme sted. Tomm-e-stokk og mal-er-kost det samme. Problemer da når man skal avgjøre etter skriftspråk eller muntlig språk, hvis man sier tom'-stokk, da må den i samme skuff som ham-mer.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-16, 09:26   #12
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.376
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan har du sortert verktøyet? (Pluss mye annet enn verktøy!)

Millen, vi har høstferie, så jeg håper vi blir ferdige før helgen.

ea, takk for forslag.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-16, 10:52   #13
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.376
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan har du sortert verktøyet? (Pluss mye annet enn verktøy!)

Verktøyet ble faktisk sortert i går.

Det ble plastkasser med følgende kategorier:
- Maleutstyr
- El-materiell pluss andre kabler
- Sandpapir (!!)
- Diverse greier på tube, silikon og sånn
- Diverse til hus og hjem

I tillegg fikk vi ryddet opp i den ene verktøykassen, plassert alt som hører hjemme der, tok ut det som ikke bodde der, osv.

Også var verktøytavlen helt fantastisk, der fikk vi plass til alle store ting som ikke egner seg i plastkasser eller verktøykasser, også ble det veldig oversiktlig og fint.

Vi ender med å kaste 1 søppelsekk pluss tre halve esker (tunge greier!) og en hel verktøykasse med bare rot.

Følgende scene utspilte seg mens vi sorterte.
Jeg: Hvor mange skiftenøkler trenger du, egentlig?
Han: Tja... 2 holder.
Jeg: Ok, en stor og en liten, liksom? Så da beholder vi denne og denne, og kaster denne?
Han: Ja, disse må vi ha. Men... hvilket merke er den der? Nei, den kan vi ikke kaste. Den kan vi kaste. Ikke den. Ikke den. Men den.
Jeg: Ok, så nå har vi 4 skiftenøkler på verktøytavla, pluss en i verktøykassa. Og en i IKEA-settet mitt.
Han: Ja...
Jeg: Jeg syntes du sa vi trengte bare to skiftenøkler?
Han: Ja, jeg trodde kanskje det, da.



Det 100 år gamle kubeinet lever litt i limbo-land, det ligger midt mellom området med kaste-ting og boden der vi beholder ting, men vi har ikke snakket om det, selv om det er helt herpa, altfor stort, og mangler en del. Jeg foreslo på Clas Ohlson å kjøpe nytt, men han ville ikke det.

Utgangspunktet, to verktøykasser, 5 esker, 2 skuffer og mange store løse greier:




Skiftenøkler

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-16, 11:01   #14
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.689
Blogginnlegg: 19
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan har du sortert verktøyet? (Pluss mye annet enn verktøy!)



Så flinke!

Men det der er ikke mye verktøy, altså. Legg til 10-12 elektriske verktøy, 2-3 store sager, byggstøvsuger, spiker/skruer til ørten ulike prosjekter, og enorme mengder materialer... da skjønner du at det kan være lurt å bygge garasje/verksted på 70m2.

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-16, 14:00   #15
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.464
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan har du sortert verktøyet? (Pluss mye annet enn verktøy!)

Bra jobba!

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-16, 14:04   #16
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.331
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan har du sortert verktøyet? (Pluss mye annet enn verktøy!)

Mannen min har "alt" av verktøy, og organiserer på sin måte i egen bod. Jeg har ting jeg bruker ofte (hammer, skrutrekkere, elektrisk drill, målebånd, pluss litt til) liggende i en egen skuff på kjøkkenet.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-16, 14:10   #17
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan har du sortert verktøyet? (Pluss mye annet enn verktøy!)

Godt jobbet!

(Men det der er jo bare det som flyter inne i huset vårt i løpet av en uke. )

Jeg er gift med en som stapper arbeidsbuksene full av verktøy og dermed strør det litt rundt om kring. Jeg har begynt å samle alt i en pose bak døren på soverommet. Jeg har samlet i 3 år og han har fortsatt ikke lurt på hvor tingene er. Tenkte jeg skulle selge det på Finn, det er minst et par Krone-tenger, tror jeg.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-16, 21:36   #18
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.376
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan har du sortert verktøyet? (Pluss mye annet enn verktøy!)

Ja ja, alt er relativt. Det føles som mye når det flyter oppi skuffene hvor jeg vil ha og har andre ting, og det aldri er noe system. Jeg ser at det ser bittelite ut på bildene, men det er jo heller ikke alt. Det skal bli så deilig å kjøre resten på søpla altså!

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-16, 22:22   #19
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.813
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan har du sortert verktøyet? (Pluss mye annet enn verktøy!)

Så godt å få sortert og ikke minst kvittet seg med alt dere ikke skal ha.

De skiftenøklene tar like mye plass om de er fem eller to når de henger sånn. Sånne kamper hadde jeg droppet så kan dere heller diskutere sånt som digre sager og slikt.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-16, 23:47   #20
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.376
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan har du sortert verktøyet? (Pluss mye annet enn verktøy!)

Og i dag ligger både bit-sett og elektrisk skrutrekker på skohylla i gangen, og laderen til skrutrekkeren ligger på gulvet på soverommet. Ja, vi har litt igjen å bruke verktøyet på de neste par dagene, så får jeg heller bli litt streng når alt er på stell ellers i huset.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no