Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Gir dere tips i syden?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-07-14, 00:45   #21
Lyppa
Bør lage seg en tittel selv
 
Lyppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 4.833
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Gir dere tips i syden?

Jeg har forøvrig lest at på hoteller i Egypt er ofte tipsen den eneste lønna vaskerne får.

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-14, 08:34   #22
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gir dere tips i syden?

Vi har vært på AI noen ganger og har tipset både renholdere og servitører like før vi har reist. Vi har opplevd mer enn god nok vasking og service og har ikke hatt behov for å tipse i håp om å forbedre denne.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-14, 09:04   #23
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.771
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gir dere tips i syden?

Vi har alltid tipset både den ene og den andre på hotell i sydligere strøk. Nå leier vi ofte leilighet, da tipser jeg ikke vaskefolk, siden de ikke er innom mens vi er her. Ellers tipser jeg alltid på restaurant. Mellom 12,5 og 15 % og stort sett i taxi (i utlandet). Norsk serveringspersonell (restaurant og kafé) får estimert inn ca. 10 % drikk i sin innberettede skattbare inntekt! hvis jeg ikke husker helt feil.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-14, 10:20   #24
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.905
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gir dere tips i syden?

Vi tipser alltid, uavhengig av type hotell. Stort sett i restauranten og til de som vasker, og gjerne i en lokal butikk hvor vi hvor vi får veldig god service.

Opprinnelig lagt inn av Elisabet, her.

Har vi oppvask vi ikke gidder å ta så legger vi litt euro ved siden av så tar vaskedama det også selv om de egentlig ikke skal gjøre det.

Dette må jeg innrømme jeg reagerer litt på. Hvor mye betaler dere da, for at de skal måtte gjøre en jobb som egentlig ikke er deres? Sikkert raust å legge igjen "litt euro", for jeg antar jo at renholderen måtte gjort jobben uansett når dere går i fra det...

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-14, 10:53   #25
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.922
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gir dere tips i syden?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Vi tipser alltid, uavhengig av type hotell. Stort sett i restauranten og til de som vasker, og gjerne i en lokal butikk hvor vi hvor vi får veldig god service.



Dette må jeg innrømme jeg reagerer litt på. Hvor mye betaler dere da, for at de skal måtte gjøre en jobb som egentlig ikke er deres? Sikkert raust å legge igjen "litt euro", for jeg antar jo at renholderen måtte gjort jobben uansett når dere går i fra det...

Dette er under oppholdet, men nå skal det være sagt at vi bruker ekstremt lite oppvask på tur, så det er kanskje snakk om et par glass og noen kniver. Og vi hadde ikke blitt sure om det ikke hadde blitt gjort, men vi har vært flere steder hvor de da gjør litt ekstra om vi legger igjen litt den dagen vi ønsker å få gjort litt ekstra. Når vi drar så må de jo ta den jobben uansett. Nå har vi ofte bodd i leilighet når vi er hele familien på tur, og der er det jo husregler som sier noe om oppvask og alt. Da skal man gjerne sette på oppvaskmaskinen før man drar. Men på billige hoteller uten noe oppvaskmaskin så vasker jeg ikke opp. Da bruker vi engang og kanskje litt av annet innimellom av bestikk og glass. I land som Spania og Hellas som vi reiser til så er de ytterst glade og takknemlige for å få litt ekstra også underveis i oppholdet.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-14, 11:42   #26
Høst
Ad astra
 
Høst sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.497
Blogginnlegg: 334
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Gir dere tips i syden?

Vi tipser alltid rengjøringspersonalet på hoteller under reiser. Min erfaring er at slik tips må legges sammen med en lapp som gir uttrykk for at dette er til personalet, ellers tar de det ikke. Tipser litt hver dag, og litt mer siste dagen.

Vi sjekker alltid på nett i forkant hva som er vanlig å ligge på i tipsprosent. Nylig var vi i Skottland og England, hvor vanlig tips i første tilfelle visstnok ligger mellom 10-20 %, og i sistnevnte rundt 10 %. Er tips oppgitt å være inkludert, tipser vi mindre. Ved ett tilfelle (husker ikke hvilket land), fikk sambo beskjed om at det ikke var vits i å tipse, alt gikk til eierne uansett. Når han spesifiserte at det var ment som en takk til henne for utmerket service, sa hun at det var kameraer overalt, og at hun ikke kunne ta imot noe og beholde det. Vi tipset ikke, men ble litt grinete - det var ett typisk "tipseland" hvor jeg har tenkt tips som en del av lønna, og det at den supersøte, flinke servitøren ikke skulle få tipsen selv gjorde meg litt mer obs på slike "tips er allerede inkludert" steder...

__________________
Høst(Vesla 2002, Junior 2010, Knøttet 2015)

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-14, 11:51   #27
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gir dere tips i syden?

Vi tipser alltid på restauranter og til de som vasker på rommet. På restaurantene gir vi 10% ca, men kan variere noe ut fra hvordan servicen er.

Til vaskerne så legger vi igjen penger når vi drar. Beløp varierer. Stort sett så tømmer vi lommene for mynter som vi legger igjen, og det blir ofte endel.

Da vi reiste fra Alicante nå sist helg, så skrev storesøster en hilsen til de på spanske, hvor hun takket for flott renhold av rommet, og takket for oss.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-14, 16:45   #28
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.753
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gir dere tips i syden?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Vi har akkurat vært to uker i Spania, og jeg tipser ganske rundhåndet. Landet er i økonomsiske vanskeligheter for tiden, og mange lever under trange kår. Jeg bidrar gjerne med litt ekstra, når vi har så mye romsligere forhold i Norge for tiden.

Dette er viktig og riktig i mitt hode! Har man råd til å reise på ferie til "Syden" så har man råd til å tipse også. Noe annet er bare smålig!

__________________
Storebror '02 og Lillebror '07.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-14, 18:57   #29
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gir dere tips i syden?

Opprinnelig lagt inn av ~TM~, her.

Dette er viktig og riktig i mitt hode! Har man råd til å reise på ferie til "Syden" så har man råd til å tipse også. Noe annet er bare smålig!

Uavhengig av hva slags service man får?

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-14, 19:23   #30
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.824
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gir dere tips i syden?

Opprinnelig lagt inn av trøtt, her.

Uavhengig av hva slags service man får?

Jeg bare opplevd å få så dårlig service at jeg ikke ga tips en gang, og det var her hjemme, på et ganske hypet sted. Jeg ha vært på AI to ganger oc tipset både rengjøringsfolkene og servitørene i restaurantene. Ganske raust også.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-14, 19:30   #31
Hot Lips
kissable
 
Hot Lips sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 3.694
Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

Sv: Gir dere tips i syden?

Opprinnelig lagt inn av trøtt, her.

Uavhengig av hva slags service man får?

Nesten. Det skal være veldig, veldig dårlig for at jeg ikke skal legge igjen noen kroner. Alle kan ha en dårlig dag, og de trenger til salt på maten uansett. Grunnlønna alene er vel mange steder ikke til å leve av. Og som bonus får man kanskje litt bedre service neste gang.

__________________

Hot Lips er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-14, 19:47   #32
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gir dere tips i syden?

Hvis man er på steder der tips er en anseelig del av lønnen, så er jo det å ikke tipse ensbetydende med å trekke folk i lønn. Og det gjør man bare hvis servicen er aldeles hårreisende dårlig. Og knapt nok da.

Jeg er usikker på om det er så dårlige kår for restaurantarbeidere i hele Sør-Europa for tiden. Det var jo ikke det tidligere. For ti år siden var det jo typisk USA som hadde slik praksis, men jeg tror det er endel kelnere og bartendere i Hellas og nærliggende land som lever like mye av tips som av lønn nå om dagen. Og ja, da tipser rike nordmenn uansett, hvis de har skamfølelse.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-14, 21:07   #33
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.848
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gir dere tips i syden?

Vi er på Mallorca nå og vi tipser hver gang vi er ute og spiser.
I går hadde servitøren glemt å ta med middagen på regningen så vi sa jo ifra. Da fikk vi halv pris på den ene middagen men ga det tilbake i tips.

De jeg synes virkelig fortjener tips er de 4 flotte ungdommene som underholder på hotellet her, både av aktiviteter og sport på dagtid og 2,5 timer med show på kveldene. Først for barna og de holder på til 23.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-14, 13:15   #34
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.768
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gir dere tips i syden?

Opprinnelig lagt inn av Lyppa, her.

Jeg har forøvrig lest at på hoteller i Egypt er ofte tipsen den eneste lønna vaskerne får.

Faren min, som har seilt ute, sier at noen steder får de ikke lønn i det hele tatt, eller de må betale for å få være tilstede på hotellet, og "lønna" er så tipsen de får.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-14, 14:15   #35
Michelle
X First Lady
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.452
Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gir dere tips i syden?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Vi har akkurat vært to uker i Spania, og jeg tipser ganske rundhåndet. Landet er i økonomsiske vanskeligheter for tiden, og mange lever under trange kår. Jeg bidrar gjerne med litt ekstra, når vi har så mye romsligere forhold i Norge for tiden. På sør-europeiske hoteller tipser jeg to euro pr. døgn.


Det samme gjør vi
Og på hotellet så legger vi alltid igjen endel penger på rommet i starten av oppholdet og når vi drar. Vakedamene har en tung og tøff jobb og de tjener dårlig. Skriver en lapp hvor vi takker for den jobben de gjør.

__________________
De vennlige ord som sies i dag, kan bære frukt i morgen.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no