Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Hvor "smittsomt" er rotter?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-02-17, 16:38   #21
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.462
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor "smittsomt" er rotter?

Rottebørste eller musebørste, som jeg linker til, superenkel å legge selv. Ser ut som en flaskebørste, bare større og stivere. Man dytter den inn under kledningen, se video i linken:
http://www.skadedyrbutikken.no/produ...f-4-meter-info

De giftboksene som skadedyrfirma legger ut, er utformet som en "labyrint" inni, så ikke f.eks. hundens lange(?) tunge skal nå til giften. Det er fysisk sperre for det inni boksen. Hull på hver side av boksen, som settes inntil veggen, så rotta/musa går igjennom og ledes forbi giften. Jadda, jeg har sett på når skadedyrfirmaet satte ut dette. Nysgjerrig som jeg er, så måtte jeg jo få se hvordan det virker.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-17, 21:48   #22
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.385
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor "smittsomt" er rotter?

Nå har jeg fått vite av naboen, som hadde fått vite av skadedyrfirmaet, at vanlig stålull er veldig effektivt til å tette små hull som rotter kan komme inn igjennom. De gnager seg ikke igjennom stålull, de ødelegger tennene på det.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-17, 22:11   #23
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor "smittsomt" er rotter?

Vi bor i et skogsnært område, og selvfølgelig er det rotter rundt her. Hvorvidt de har vært en plage inne hos naboer, det vet jeg ikke, men vi har hatt dem i garasjen.

Vi observerte skit. Masse skit, og etter en del søk så fikk vi se en rotte. LIke etter fant vi et rede med 8 nyfødte rottebabyer oppi.

De små ble avlivet, og mor ble etterhvert tatt av ei felle. Totalt sett tok vi vel tre rotter i fella før det ble slutt. Da hadde vi også funnet en mulig inngang for dem i garasjen, og tettet igjen det.

Jeg ville ikke stresset så mye med tanke på disse dyrene før dere evt finner antydninger til skit etter dem. Er ingen automatikk i at de kommer inn til dere selv om naben har hatt besøk.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-17, 22:22   #24
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.697
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor "smittsomt" er rotter?

Jeg bor på gård, og her vinterlagres endel korn. Så det er rotter her ja. Var en som løp over beina mine og inn i garasjen her for et par uker siden. En ganske voksen en.
Men vi har sånne metallbokser/åtebokser med gift i. De er helt sikre for andre en. Rotter og mus. Og feller. Så den kom seg ikke levende ut av garasjen igjen for å si det sånn. Det er den eneste jeg har sett her på 10 år. Men ser du en, så kan du gange med 10 har jeg hørt.

Har ikke hatt annet enn mus inne heldigvis. Og det er noen år siden.
Garasjen ble ikke ryddet i høst, og det er nok årsaken. Julenek, sekk med jord, litt uplastet Glava og greier er nok lokkemat for skadedyr ja.

__________________
Snuppa 98
Poden 05
Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-17, 22:45   #25
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor "smittsomt" er rotter?

Opprinnelig lagt inn av Bloppy, her.


Har ikke hatt annet enn mus inne heldigvis. Og det er noen år siden.
Garasjen ble ikke ryddet i høst, og det er nok årsaken. Julenek, sekk med jord, litt uplastet Glava og greier er nok lokkemat for skadedyr ja.

Ja, rydding er viktig!!

Garasjen vår har vært heller rotete, og det har dyrene funnet stor nytte i. Reiret ungene lå i var bygget av papp og plast, og isolert med trespon dom de har hentet av noen planker vi hadde liggende der nede.

Jeg tror rotter og mus trekker inn i boliger av to grunner: Tilgang til mat, og gode forekomster av materialer til redebygging.

Hos oss var det ikke tilgang til mat, men utelukkende et godt og varmt sted, med rikelig utvalg av meterialer for å gi ungene en trygg bolig. Borte fra katter og andre som gjerne tar en rottemiddag når anledningen byr seg.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-17, 23:42   #26
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.462
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor "smittsomt" er rotter?

Det er sjelden mus og rotter på samme område, sa skadedyrfirmaet her. Det kan jo være en trøst, kanskje.

Æh, skulle virkelig ønske at jeg ikke kunne så mye om dette. Men vi var nødt å sette oss inn i det for å være sikker på å bli kvitt og forebygge rotter hos oss.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:02.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no