Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Situasjonen i Catalonia

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-09-17, 17:06   #1
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.728
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Situasjonen i Catalonia

Følger dere med på situasjonen i Catalonia disse dager?
Jeg er veldig spent på hva som skjer ved folkeavstemningen og hvordan Madrid reagerer. Hva vil konsekvensene være om det blir slått hardt ned på tross av folkets vilje? Hva om det blir løsrivelse?

Jeg synes dette både er spennende og skummelt. Sånt kan lett få store konsekvenser også utenfor nærområdet.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-17, 17:15   #2
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.801
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Situasjonen i Catalonia

Jeg er der jeg også, at jeg syns det er spennende og skummelt på samme tid. Det er så mange potensielle fallgruver, uansett hva som skjer framover der.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-17, 21:39   #3
C3PO
Earthling
 
C3PO sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.007
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Situasjonen i Catalonia

Ja, jeg følger litt med, og er spent.

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-17, 22:29   #4
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Situasjonen i Catalonia

Jeg fatter ikke hva Spania holder på med. Har de lyst på en ny ETA-situasjon? Det er massevis av byråkratiske måter å hindre katalonerne i å få selvstyre, man trenger ikke å gå i åpen konflikt.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-17, 10:58   #5
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.728
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Situasjonen i Catalonia

Politiet stopper valget. Håper virkelig ikke dette eskalerer veldig med vold.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-17, 11:05   #6
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.245
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Situasjonen i Catalonia

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Politiet stopper valget. Håper virkelig ikke dette eskalerer veldig med vold.

Tenkte på det. Min mor og samboer er i Spania, men langt unna området.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-17, 08:18   #7
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.790
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Situasjonen i Catalonia

Så utrolig hjerteskjærende gårsdagen var! Jeg måtte grine av voldsbruken.

Kunne de ikke latt avstemningen gå, og bare sagt høyt og tydelig hele denne søndagen at avstemningen var ulovlig? Og så jobbet med dette politisk etterpå? Jeg synes volden og maktbruken var helt over alle støvleskaft, hvorfor synes den spanske statsministeren at han må møte folk som vil levere en stemmeseddel med rå makt?

Det er triste tider i verden. Folk som vil stemme møtes med vold. Nynazistene marsjerer i gatene her hjemme og i Sverige.
USA har en president som skjeller ut ordføreren i katastroferammede puerto rico. På Twitter.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West

Sist redigert av Pøblis : 02-10-17 kl 10:59.
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-17, 10:51   #8
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.858
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Situasjonen i Catalonia

Jeg har fulgt med litt via NYT og The Guardian. Herrejemini så rått den spanske regjeringen oppfører seg.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-17, 11:01   #9
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Situasjonen i Catalonia

Dette var trist. Eskaleringen kom vel av at den katalanske forsamlingen hadde gått hardt ut på forhånd og vedtatt at med flertall for løsrivelse så skulle det gjelde umiddelbart. Og det ville vel gitt total konfrontasjon.

Det triste er jo at de fleste katalanere har vært mot, og folk jeg snakket med i sommer syns det var ganske egoistiske (økonomiske) motiver som lå bak kreftene for løsrivelse. Nå bikker det kanskje andre veien igjen.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-17, 17:20   #10
Thomas
Mmm, skeptisk
 
Thomas sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 518
Thomas er populærThomas er populærThomas er populærThomas er populærThomas er populær
Standard

Sv: Situasjonen i Catalonia

Vi var i Barcelona på nasjonaldagen deres - 11. september, og det var masse folk med gule "Si" T-skjorter, masse politisk agitasjon (som vi ikke skjønte så mye av) og det hang katalanske flagg overalt.

Så jeg er dessverre ikke så overrasket over det som skjer nå, selv om maktbruken fra sentralmyndighetene er helt på trynet og nok kommer til å gi frigjøringsbevegelsen ekstra bensin på bålet.

__________________
Men hvi skal jeg være så haardt beklemt?
Om hundrede Aar er alting glemt.
Thomas er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-17, 17:23   #11
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Situasjonen i Catalonia

Har statsministeren eller utenriksministeren vår sagt noe ennå? Så flere andre statsledere gikk ut i går og var tydelige på at politivold ikke er greit, men så ingen kommentarer fra den norske statsledelsen (ut over at en statssekretær e.l. mente det var et internt anliggende).

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no