Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Noen som IKKE er redde for MUK?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-04-12, 10:58   #181
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.101
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen som IKKE er redde for MUK?

Alt jeg har lest tilsier at det som er av beinrester er "feil", altså at det ikke er meningen at det skal væ remed, men vanskelig å unngå helt, så litt blir det. Bindevev og brusk og sånn, derimot, blir det litt av. Og så blir jo alt most og bearbeidet slik at strukturen i kjøttet endres helt.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-12, 10:59   #182
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Noen som IKKE er redde for MUK?

Opprinnelig lagt inn av GinaK, her.

Har ikke hørt om dette før jeg nå leste linken. Synd at det skal stappes så mye forskjellig i maten vi skal spise. Trodde det var sunt å spise kyllingkjøttdeig ift vanlig kjøttdeig men om den er full av ben så er den vel ikke det.

kyllingkjøttdeig inneholder ikke MUK.

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-12, 11:00   #183
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen som IKKE er redde for MUK?

Men det at ting blir most og endrer struktur spiller ingen rolle for næringsinnholdet, det er mer hva som faktisk er med i mosen som teller. Det tas ikke opp i kroppen som hele celler uansett.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-12, 11:11   #184
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.101
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen som IKKE er redde for MUK?

Er det alltid helt sant? For eksempel gulrot, der er det jo helt forskjellig hva som blir tatt opp i kroppen om gulroten er rå og hel, raspet, most eller kokt (opptaket av betakaroten øker utover rekka). Og karbohydrater blir raskere og raskere ved økt bearbeiding. Er ikke proteiner også forskjellige? :beveger meg ut på tynn is:

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-12, 11:14   #185
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen som IKKE er redde for MUK?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Er det alltid helt sant? For eksempel gulrot, der er det jo helt forskjellig hva som blir tatt opp i kroppen om gulroten er rå og hel, raspet, most eller kokt (opptaket av betakaroten øker utover rekka). Og karbohydrater blir raskere og raskere ved økt bearbeiding. Er ikke proteiner også forskjellige? :beveger meg ut på tynn is:

Ok, jeg er på like tynn is som deg i forhold til opptak av protein ved deig vs hel biff, men det er ikke unaturlig å tenke at opptaket av næringsstoffer øker noe med økt bearbeiding. Poenget mitt var vel at det må brytes ned til dipeptider og aminosyrer før opptak uansett.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-12, 11:33   #186
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.101
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen som IKKE er redde for MUK?

Jeg tror min is er tynnest.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-12, 17:23   #187
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Noen som IKKE er redde for MUK?

Igjen: hva er det som er så farlig med å spise bein (altså utenom at det kan sette seg fast i halsen)?

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-12, 17:34   #188
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: Noen som IKKE er redde for MUK?

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Igjen: hva er det som er så farlig med å spise bein (altså utenom at det kan sette seg fast i halsen)?

Jeg synes brusk og sener er mer uapetittelig enn akkurat bein, siden du spør.
Men når det gjelder akkurat MUK så er det vel like så mye salt, fett og tilsetningsstoffer som trekker ned.

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-12, 17:40   #189
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.728
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen som IKKE er redde for MUK?

Opprinnelig lagt inn av Interference, her.

Jeg synes brusk og sener er mer uapetittelig enn akkurat bein, siden du spør.
Men når det gjelder akkurat MUK så er det vel like så mye salt, fett og tilsetningsstoffer som trekker ned.

MUK i seg selv er ikke tilsatt noe. Det er produktene som bruker mekanisk utbenet kjøtt som tilsettes slikt i varierende mengder. Vanlige kjøttvarer tilsettes jo også alskens.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-12, 21:00   #190
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.101
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen som IKKE er redde for MUK?

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Igjen: hva er det som er så farlig med å spise bein (altså utenom at det kan sette seg fast i halsen)?

Bein, brusk og bindevev smaker jo høgg, da, så det må jo tilsettes ganske mye for å få en akseptabel smak.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-12, 22:39   #191
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: Noen som IKKE er redde for MUK?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

MUK i seg selv er ikke tilsatt noe. Det er produktene som bruker mekanisk utbenet kjøtt som tilsettes slikt i varierende mengder. Vanlige kjøttvarer tilsettes jo også alskens.

Det tilsettes jo ganske mye for å skjule smaken, altså ikke nødvendigvis i mukken men i produktene som inneholder muk.
Hva tenker du som vanlige kjøttvarer? Jeg kjøper kjøtt på bein stort sett, ikke tilsatt en prikk.

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Bein, brusk og bindevev smaker jo høgg, da, så det må jo tilsettes ganske mye for å få en akseptabel smak.

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-12, 22:51   #192
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv
 
Brutus_ sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 1.302
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Sv: Noen som IKKE er redde for MUK?

Når alt er sagt om MUK, så er det ikke umulig at den massen utgjør et ernæringsmessig fullgodt alternativ til kjøtt. Problemet ligger i det som blandes i de ulike farseproduktene som det inngår i. Å koke suppe på skrog har man vel bedrevet lenge før en fikk disse "sentrifugene"

__________________
...på bedringens vei?
Brutus_ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-12, 22:59   #193
Frost
Bør lage seg en tittel selv
 
Frost sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Tromsø
Innlegg: 2.897
Frost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Re: Sv: Noen som IKKE er redde for MUK?

Opprinnelig lagt inn av Mrs. Longbottom, her.

på nett? link? hva står det, helt eksakt? Står det der svar på hvitt at muk er oppmalte kyllingbein?

Jeg leste altså det i VG først i går, i papirutgaven. Mattilisynets beskrivelse av MUK sier at det inneholder en del bein. http://www.matportalen.no/matvaregru...ott/hva_er_muk

Frost er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-12, 23:36   #194
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: Noen som IKKE er redde for MUK?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Blandingsprodukter som inneholder kjøtt kan være tilsatt utrolig mye forskjellig. Kjøtt på ferdigpizza for eksempel kan inneholde litt kjøtt (ikke MUK) og mye annet. Eksempel kjøttet i Big One pizza: storfekjøtt, vann, krydder, salt, stivelse (potet), sukker, stabilisator (E450, E451) og antioksidant (E301))
Ikke noe MUK, men kjøttbitene er ikke bare rent kjøtt av den grunn.

Hva er det som gir dårlig smak i MUK når det knapt er spor av bein i det?
Jeg skulle i grunnen likt å blindteste MUK sammen med kyllingkjøtt som er behandlet på samme måte i forhold til kjøttstruktur.

Godt poeng, jeg tenkte ikke over det, siden jeg ikke bruker sånne ting heller.

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-12, 19:17   #195
Frost
Bør lage seg en tittel selv
 
Frost sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Tromsø
Innlegg: 2.897
Frost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Re: Sv: Noen som IKKE er redde for MUK?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Det sier likevel ingen verdens ting om beinmengden i MUK. Er det dette du baserer påstandene dine på?

Dette er MUK
Kalles også separatorkjøtt eller mekanisk utbenet kjøtt (MUK). I USA har kjøttet fått kallenavnet «rosa slim»
MUK er en masse som lages ved at bein og annet restekjøtt fra slaktede griser, kylling eller kalkun sendes gjennom en spesiell maskin.
Disse MUK-maskinene behandler slakteriavfallet slik at også kjøttrester, som ikke lar seg skjære bort med kniv, utnyttes.
I tillegg følger det med en del beinmarg, bindevev og beinrester. Av den grunn er det ikke tillatt å lage MUK av storfe og sau, da det kan spre sykdommer som kugalskap.
MUK skal merkes klart og ikke inngå i mengden kjøtt oppgitt. Derfor vil et produkt som utelukkende er laget på MUK inneholde 0 % kjøtt. I EU diskuteres det nå om MUK skal erstattes med kjøtt på merkelappen.
Produkter som inneholder MUK skal varmebehandles i industrien og ikke selges rått til forbruker (mattrygghet).
Kilde: Mattilsynet/Forbrukerrådet/Nortura

Forbrukerrådet sier at MUK ikke er kjøtt. http://www.vg.no/mat-og-drikke/artik...artid=10072568

Jeg fastholder personlig at dette ikke bør kalles kjøtt så lenge det er et blandingsprodukt som inneholder beinrester, bindevev m.m. Jeg er fullstendig inneforstått med at næringsverdiene av dette er helt ok, men kjøtt er det ikke.

Frost er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-12, 21:06   #196
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.101
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen som IKKE er redde for MUK?

Det er jo kjøtt, men kjøtt PLUSS litt annet. Sånn du har skrevet så høres det ut som om det du skriver i rødt er det som er hovedbestandelen i produktet.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-12, 21:17   #197
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.204
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Re: Sv: Noen som IKKE er redde for MUK?

Opprinnelig lagt inn av Frost, her.

Jeg fastholder personlig at dette ikke bør kalles kjøtt så lenge det er et blandingsprodukt som inneholder beinrester, bindevev m.m. Jeg er fullstendig inneforstått med at næringsverdiene av dette er helt ok, men kjøtt er det ikke.

Det kalles ikke kjøtt, det kalles MUK - Mekanisk Utbenet Kjøtt. Det er ikke et blandingsprodukt i den forstand at man med vilje blander inn beinrester, etc. På samme måte som at kjøttdeig ikke er bare kjøtt, men også iblandet både vann og salt. Og karbonadedeig er storfekjøtt, renskåret for synlig fett og sener. (Følgelig kan man anta at det følger med sener i kjøttdeig. For eksempel.)

Kan man kalle noe fiskefilet hvis det følger med bein?

Poenget er jo at man ikke med vilje (slik jeg har forstått det, i alle fall) lar bein følge med i MUK. Men det kan dessverre skje.

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no