Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hvordan beregne mat til koldtbord?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-04-15, 21:45   #1
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Hvordan beregne mat til koldtbord?

Jeg har vært for treg med å bestille til konfirmasjon og enden på visa er at jeg skal lage maten selv.
Skal lage mat til ca 35 gjester, tre av dem ekstremt kresne barn, så de teller knapt.
Hvordan skal jeg beregne, det er jo typisk at det blir alt for mye mat, men jeg er jo så klart livredd for å ha for lite også!

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-15, 21:56   #2
Vind
Erfaren
 
Vind sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Innlegg: 878
Vind er populærVind er populærVind er populærVind er populær
Standard

Sv: Hvordan beregne mat til koldtbord ?

Her er en grei pekepinn.
http://http://www.matprat.no/artikler/gjester/koldtbord/

Vind er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-15, 22:00   #3
Vind
Erfaren
 
Vind sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Innlegg: 878
Vind er populærVind er populærVind er populærVind er populær
Standard

Sv: Hvordan beregne mat til koldtbord ?

Og lykke til! Vi lagde selv for to år siden til konf., for første gang, og det gikk veldig greit. Det beste tipset jeg fikk, og som jeg prøvde å følge, var å gjøre klar så mye som mulig før selve dagen. Altså legge opp på fat osv dagen før. Det meste kan legges på fat dagen før, og så dekkes til med plastfolie og inn i kjøleskap.

Vind er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-15, 22:11   #4
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.175
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan beregne mat til koldtbord ?

Jeg tar utgangspunkt i 500-600 g totalvekt mat pr. voksen gjest og fordel det på det jeg planlegger å lage, samt ca 3 brødenheter (3 halve rundstykker, 3 skiver loff osv).
Om du trenger videre hjelp til fordeling er det bare å rope ut, dette gjør jeg masse av.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-15, 22:38   #5
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan beregne mat til koldtbord ?

Takk,takk!

Vi er 4 stk som skal lage maten dagen i forveien. Noe skal jeg lage tidligere også. Vi legger klart på fat og kjører ut til lokalet hvor det er stort kjølerom.
Brød og loff kjøper jeg grytidlig på Meny på selve dagen.

Matønsket fra konfirmanten er som følger:
Lefse med snøfrisk,laks og ruccola
Lefse med snøfrisk,serrano og ruccola
Waldorf
Spekemat ass.
Eggerøre + laks
Potetsalat
Dadler med bacon
Grønn salat
Karbonader
Elgroastbeef +remulade (får klart av kollega)
Aspic
Røkt skinke

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-15, 22:49   #6
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.402
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan beregne mat til koldtbord ?

Høres ut som en nydelig meny, Susse! Jeg blir rent sulten her jeg sitter!

Ville hatt stekt løk til karbonader, sånn i tilfelle du ikke har tenkt på det. Det kan kjøpes ferdig stekt mange steder tror jeg og så varmes.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-15, 22:49   #7
Hot Lips
kissable
 
Hot Lips sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 3.694
Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvordan beregne mat til koldtbord ?

Tips: Meny hos oss leverer lekre spekematfat på bestilling.

__________________

Hot Lips er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-15, 22:55   #8
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan beregne mat til koldtbord ?

Opprinnelig lagt inn av Hot Lips, her.

Tips: Meny hos oss leverer lekre spekematfat på bestilling.

De kan ikke levere noe som helst her den dagen vi skal ha mat dessverre, helt sprengt kapasistet pga. god catering og gode priser. Stooort 2000 kull dessverre.

Vi lurer på å ta en Harrytur for å kjøpe kjøtt, brus,ramløsa osv.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-15, 22:56   #9
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.402
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan beregne mat til koldtbord ?

Opprinnelig lagt inn av Susse, her.


Vi lurer på å ta en Harrytur for å kjøpe kjøtt, brus,ramløsa osv.

Fornuftig.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-15, 23:06   #10
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan beregne mat til koldtbord ?

Dette lagde vi til 35 voksne og 10 barn under 10 år. Det var MASSE igjen. Folk spiste veldig godt og satte pris på maten, men jeg hadde tatt veldig hardt i med mengdene skjønte jeg etterpå. En er jo alltid redd det skal bli snaut.

En hel kalkun (Jamie-variant med appelsin og sitronsmør under skinnet)
Parmesankylling (hver filet delt i tre) Ferdig: 1,5 kg
Kjøttboller av svin 105 stk
Kjøttboller av karbonadedeig 100 stk
Lammelår
Pastasalat
Grønn salat, 2 typer
Rømmedressing
Balsamicodressing
Potetsalat med oljedressing
Potetsalat med rømme
Waldorfsalat
Eggerøre
Spekemat
Røkelaks
En hel kokt laks
Reker
Krabber

Brød
Foccaccia
Smør


Kaker:
Frossen peanøttkake (langpanne)
Ostekake
Nøttebunn med gul krem og masse frukt (langpanne)
Marsipankake
Brownies
3 kransekaker
Pavlova
Frukt og bær

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-15, 11:05   #11
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan beregne mat til koldtbord ?

Det var ekstremt mye Filifjonka! Vi legger oss godt under det.
Jeg har fått hjelp på pm her, så nå ser jeg lyset i tunnelen og er i gang med handlelister for hver rett.
Tror det skal gå fint.

Når vi ikke rakk å bestille mat bestemte jeg meg i dag tidlig for å bestille en svær bløtkake i steden. Så slipper jeg å tenke på det.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-15, 11:22   #12
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.175
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan beregne mat til koldtbord ?

Lykke til.

Nå jeg ser på listen din savner jeg en dressing, aioli e.l som kan brukes til både salaten, aspiken, til brødet osv.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-15, 11:27   #13
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan beregne mat til koldtbord ?

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Lykke til.

Nå jeg ser på listen din savner jeg en dressing, aioli e.l som kan brukes til både salaten, aspiken, til brødet osv.

Takk, ja dressing må til
Vi har også lagt til reker i går, det er flere som ikke spiser kjøtt, bare sjømat,så det må med.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-15, 12:54   #14
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan beregne mat til koldtbord?

Du regner 500 g mat, inkl alt pr pers, og så regner du 2-3 kakestykker pr. pers.
En vanlig bløtkake har 12 kakestykker en langpanne har 24.

De aller fleste lager alt alt alt for mye og er redd for at det skal være for lite. Mitt råd er å ha ikke så mange ulike ting og heller mer av hvert. Karbonader , reker, spekemat, eggerøre (beregn 1 egg pr. pers), røkelaks, potetsalat, grønnsalat og godt brød får deg langt på vei.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-15, 13:29   #15
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.924
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan beregne mat til koldtbord?

Og hvis du skal ha kyllingspyd eller noe så lag de heller små og flere enn store og bare akkurat i forhold til antall personer. Kyllingspyd er veldig populære blant både store og små, og du får noen fine i Sverige som er i passe størrelse som er ferdig marinerte og på passe små spyd som bare er til og varmes. De er geniale. Fås i både store og små spyd og i forskjellig type marinader. Ligger i frysedisken. De små ligger et annet sted enn de store, men de skal ha begge deler på Norbymat om dere handler der.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-15, 20:07   #16
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan beregne mat til koldtbord?

I dag har det rent inn med enda flere som vil hjelpe til ! Blir så rørt! Til og med lillegull sin bestekompis sin mamma, ei nydelig dame fra Thailand som er rå på mat, har tilbudt seg å lage mat for oss. Så nå dropper vi noe fra menyen og får vårruller og kyllingsnacks fra henne. Naboen vil lage potetsalat, noe jeg vet hun er god på. En mamma i klubben til gutta ringte og spurte om vi trengte kake. Mamma til min beste venninne ville gjerne lage aspic.
Er det mulig !

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-15, 20:54   #17
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.609
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan beregne mat til koldtbord?

Så stas! Dette blir bra!

vixen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 10-04-15, 21:09   #18
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan beregne mat til koldtbord?

Deilig å få litt hjelp når det er mye som skal lages!

Og morsomt med konfirmant som ønsker seg aspic - jeg trodde knapt det var noen under 70 som spiste det lenger!

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-15, 21:18   #19
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.175
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan beregne mat til koldtbord?

Så flott med gode hjelpere, det gjør kanskje at du får kost deg litt du også.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-15, 22:28   #20
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan beregne mat til koldtbord?

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Deilig å få litt hjelp når det er mye som skal lages!

Og morsomt med konfirmant som ønsker seg aspic - jeg trodde knapt det var noen under 70 som spiste det lenger!

Hehe, det er livretten til 4 åringen vår faktisk! svigermor har alltid laget det, så de har vokst opp med det hele hurven.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no