Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Kan jeg bruke denne jerngryta?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-05-16, 10:48   #1
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.376
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Kan jeg bruke denne jerngryta?

Datter 8 år har fått påvist jernmangel (ikke alvorlig), og i den forbindelse har jeg funnet frem jerngryta som ikke har vært i bruk på mange år, siden mannen ikke liker jerngryte eller jernpanne, og er den som står for matlagingen her i huset.

Jeg kikket ikke så nøye på den i går før jeg begynte på tacoen, så jeg stekte kjøttdeig i den og det så ut som det rett og slett løsnet litt svarte flak. Vi har bare brukt teflon de siste årene og der skal man jo ikke bruke kjelen lenger når det begynner å løsne svarte flak, såvidt jeg har skjønt.

Men se på denne gryta. Ok å bruke, eller ikke? Er den bare å hive, eller er det noe jeg kan gjøre?

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-16, 11:01   #2
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.943
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan jeg bruke denne jerngryta?

Jeg ville sagt: vask den godt og bruk den. Men jeg er jo med i sjuskeklubben og er ikke så nøye på ting. Vi har gamle jernpanner og en jerngryte som er godt slitt, men det løsner ikke svarte flak fra dem.

Følger interessert med i de andre tilbakemeldingene.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-16, 11:03   #3
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.845
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kan jeg bruke denne jerngryta?

Jeg har jerngryte som jeg fikk av mamma da jeg flyttet. Ny altså. Tidlig på 90-tallet. Det tok en god stund før jeg begynte å bruke den. Etter at jeg fikk familie så har den vært i bruk hver uke.

Fyll opp med vann og putt en oppvasktablett oppi. Kok i 10 minutter. Vask den godt etterpå. Så heller du litt olivenolje/solsikke eller hva du bruker som matolje, en god dæsj oppi og gni ut med tørkepapir. Utenpå også. Tørk av det som er til overs.
Jeg smører inn min med olje innimellom etter bruk og vask så den er ikke slitt eller stygg. Du ser når den trenger det.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-16, 11:03   #4
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.369
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan jeg bruke denne jerngryta?

Vask godt og olj den inn med matolje.

Pelen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 01-05-16, 11:39   #5
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.505
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan jeg bruke denne jerngryta?

Jeg skrubber med stålskrubb (ikke stålull, men den uten såpe) og smører med olje etter hver bruk. Bedre kjeler finnes ikke.
Er det en skikkelig jerngryte så skal det funke. Men kan den være belagt med noe? Skal ikke løsne svarte flak fra en jerngryte?

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-16, 11:40   #6
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.853
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan jeg bruke denne jerngryta?

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Vask godt og olj den inn med matolje.


Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-16, 13:24   #7
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan jeg bruke denne jerngryta?

Ja, jøss. Bare å bruke. Grundig rengjøring, sett inn med olivenolje og kjør på. Vi har en jerngryte som jeg fikk for over 20 år siden. Den ser omtrent slik ut og er like god.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-16, 14:36   #8
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.376
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kan jeg bruke denne jerngryta?

Det er en Høyang Polaris fra ca 1998-2000 eller deromkring, det bør jo være skikkelige saker, kan det være at det bare er jern-belegg ytterst??

Kokte opp en oppvask-tablett og det stod der og suste litt. Da jeg helte ut (ganske svart!) vann lå det igjen masse svarte klumper i bunn, som jeg lett fikk vasket ut med oppvaskbørste. Vasket mye med vann og så med zalo mot slutten, og det er tydelig skille der vannkanten gikk under oppkok av maskinoppvaskmiddel.



Har satt inn med olje nå etter dette bildet ble tatt.

Jeg tror ikke vi har brukt den så mye i vårt liv at det bare er inngrodd skitt, liksom.

Jeje. Skader sikkert ikke å lage mat i den i dag igjen...

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-16, 15:07   #9
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.787
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kan jeg bruke denne jerngryta?

Den duger!

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-16, 16:35   #10
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.810
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kan jeg bruke denne jerngryta?

Den ser fin ut!

Husk at den trenger å oljes jevnlig nå som den er vasket i kraftig såpe. Når oljen har fått satt seg mer vil det ikke sitte fast like mye når du steker i den.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-16, 16:43   #11
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.436
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kan jeg bruke denne jerngryta?

Den er helt fin, bare bruk

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-16, 19:54   #12
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.845
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kan jeg bruke denne jerngryta?

Den blir sånn når den tørker ut. Skrap av det løse og olje den godt til den blir mettet.
Min ble også sånn før jeg fikk høre at jeg måtte olje den.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-16, 19:56   #13
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.943
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan jeg bruke denne jerngryta?

Mine jerngryter og -panner er hauggamle. Jeg fikk dem av bestefaren min da jeg flyttet for meg selv som 19-åring. Og allerede da hadde var de svært gamle. De fungerer svært godt fremdeles.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-16, 20:20   #14
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.376
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kan jeg bruke denne jerngryta?

Jeg pleide å olje den jevnlig da vi brukte den til vanlig, men den har stått stille i noen år nå.

Jeg tror nesten at de supergamle er bedre enn de som er ganske nye, det var mer kvalitet i gæmle-da'r, vettu!

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no