Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hjelp ... Har en ytrefilet av okse, skal ha selskap ...

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-10-08, 12:00   #1
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Hjelp ... Har en ytrefilet av okse, skal ha selskap ...

Er det noen flinke kjøkkenpersoner her noe sted tro....?

Jeg skal ha fest til lørdagen. Det kommer ca 15 gjester.

Jeg har kjøpt inn en hel okse ytrefilet, den er på fire og en halv kilo. Veldig lurt. Kjøpe kjøttet først - finne ut hva man skal gjøre med det etterpå... Menmen - det var på tilbud da, så det var veldig fornuftig på en måte...

Maten må lages i forveien og evt være enkel å varme opp da vi skal på teater og gjestene kommer hjem derfra sammen med meg og da må maten være raskt klar. Jeg er både kokk og vertinne så jeg kan ikke stå lenge på kjøkkenet heller.

Stilen er litt rocka, men maten skal være god.

Noen som har noen gode idéer...?

Jeg er ikke helt håpløs på kjøkkenet, men ikke noen stor racer heller. Så jeg greier _litt_ vrient, men ikke sånn at folk vil kommentere det tror jeg...

  Svar med sitat
Gammel 07-10-08, 12:37   #2
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.589
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp... Har en ytrefilet av okse, skal ha selskap....

Jeg tenkte med en gang helstekt filet og fløtegratinerte med soppstuing og dampede grønnsaker. Men det er kanskje ikke så lett å ha raskt ferdig etter en teatertur.

Biff stroganoff kanskje? Det er godt og veldig lett å varme opp.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-08, 12:38   #3
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hjelp... Har en ytrefilet av okse, skal ha selskap....

roastbiff? Kan lages på forhånd.

  Svar med sitat
Gammel 07-10-08, 12:59   #4
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hjelp... Har en ytrefilet av okse, skal ha selskap....

Helstekt - da må jeg isåfall steke den på forhånd sånn at jeg bare varmer sausen og koker ris da vi kommer hjem - går det an kanskje?

Roastbiff.... Det var ikke dumt. Hva kan man ha til roastbiff sånn at det blir et helt måltid? Den kan jo serveres kald også, kan den ikke?

Også vet jeg nok ikke hvordan jeg lager roastbiff heller.....?

  Svar med sitat
Gammel 07-10-08, 13:06   #5
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.589
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp... Har en ytrefilet av okse, skal ha selskap....

Potetsalat er godt til roastbeef. Den kan også lages på forhånd.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-08, 13:06   #6
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hjelp... Har en ytrefilet av okse, skal ha selskap....

Rettelse føler:

Jeg fant roastbiff på matprat.

Heeeeelt genialt og jeg er rå på potetsalat også, og alt kan bare stå klart til gjestene kommer.

Tusen takk for flotte tips - så unngikk vi Toro stroganoffen...

  Svar med sitat
Gammel 07-10-08, 13:09   #7
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.114
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp... Har en ytrefilet av okse, skal ha selskap....

Helstekt, at du freser den fort i en panne, putter den i ovnen på 120 grader eller noe, og så stiller temperaturen opp når du kommer hjem, dersom den mangler mye på ferdig? Det går kanskje an å finne et sted på nettet der du kan beregne hvor lang tid per kilo på ulike temperaturer?

Lag klar base til saus (en tykk saus med mel/smørjevning pluss fløte), som du kan tilsette stekesjy og varme opp?

Rotgrønnsaker i form under steika? Med masse sjalottløk og hvitløk. Hadde en gang øl oppi rotgrønnsakene, og det var knallgodt! (Og rocka)

Hvis bordet er dekket på forhånd burde det være fort gjort å servere når du kom hjem. Husk å la steika hvile lenge nok!

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-08, 13:10   #8
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.589
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp... Har en ytrefilet av okse, skal ha selskap....

Hvis du har en grønn salat, rødløk i tynne skiver, sylteagurk og remulade ved siden av roastbiffen i tillegg til potetsalaten så har du et nydelig festmåltid.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-12, 16:16   #9
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hjelp... Har en ytrefilet av okse, skal ha selskap....

Kok potetene i fløteb til de er nesten fedige, ha de så i form og ha ost over. Gratiner dem mens kjøttet hviler på benken.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-12, 16:17   #10
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hjelp... Har en ytrefilet av okse, skal ha selskap....

Vi har foresten spist verdens beste stroganoff til middag i dag. Kokt lenge på lav varme, skikkelig mørtkjøtt og masse hele små løk og sopp. Enkelt å lage dagen før uten rømme, varmes opp og kok inn rømme rett før den skal serveres.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-12, 16:18   #11
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hjelp... Har en ytrefilet av okse, skal ha selskap....

Fløtegratinerte poteter kan steikes dagen før ferdig så putte i steikovnen mens kjøttet kviler og det blir skjært opp.
Jeg bruker å steike potetene ferdig ,så når vi skal ha det så strør jeg på ost på toppen og steiker til osten er smetet. er bestandig varm da. men størs jo hvor tykk gratengen er at den kanskje trenger litt lengre tid på oppvarming

Men jeg er ikke noen kokk da så kanskje noen mener noe som er lurere


Jeg koker aldri potetene først jeg har de rå i langpanne ilag med kvitløk og fløte og steiker nesten 1 time.Blir mye bedre

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-12, 17:12   #12
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp... Har en ytrefilet av okse, skal ha selskap....

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Det var det som var planen, og å koke dem dagen før - men hva om jeg må steke kjøttet i to omganger?

Hva med å steke den ferdig dagen før, dele opp og bare varme opp sammen med en god del av stekesjyet (resten som du ikke har brukt i sausen) i former med folie over.

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-12, 17:23   #13
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp... Har en ytrefilet av okse, skal ha selskap....

Opprinnelig lagt inn av Interference, her.

Hva med å steke den ferdig dagen før, dele opp og bare varme opp sammen med en god del av stekesjyet (resten som du ikke har brukt i sausen) i former med folie over.

Klarer jeg det uten at det blir tørt og gjennomstekt?

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-12, 17:30   #14
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.173
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp... Har en ytrefilet av okse, skal ha selskap....

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Klarer jeg det uten at det blir tørt og gjennomstekt?

Nei.

Jeg ville satset på langtdssteik, gjerne så lenge at du kan steke med max. den kjernetempen du ønsker å ha.

7 kg bør gå i stekeovnen i en omgang, du må kanskje dele den i 2, men det har ingen ting å si for resultatet.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-12, 17:33   #15
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hjelp... Har en ytrefilet av okse, skal ha selskap....

Langtidsstekt, ja. Si fra hvis du vil at jeg skal stikke bortom og sette den i ovnen på noe tidspunkt underveis du.

  Svar med sitat
Gammel 05-04-12, 17:49   #16
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.173
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp... Har en ytrefilet av okse, skal ha selskap....

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Det er to fileter, og jeg regner med å dele hver i to igjen. Det blir tett hvis det går.

Tusen takk smilefjes, du er nå søt. :dukker:

Har du varmluft? Da kan du jo fordele i 2 panner.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-12, 18:08   #17
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.173
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp... Har en ytrefilet av okse, skal ha selskap....

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Det har jeg. Det er så nytt at jeg glemmer det hele tiden, men det er jo løsningen på det problemet.

Tør jeg forlate dette i ovnen i tre timer, eller bør jeg satse på høyere temperatur og kortere steketid når vi er tilbake? Kan jeg i så fall brune kjøttet før vi drar?

Hvis du er komfortabel med å forlate stekeovnen er det null problem. Så lenge du ikke har termostaten på høyerer temp enn du vil ha kjernetempen (vanligvis 55 grader for pen, rosa farge) vil kjøttet aldri bli mer stekt enn det. Du kan fint sette kjøttet inn sent kvelden før på denne tempen og la det stå til dere kommer fra kirka.
Alternativt kan du sette det inn på høyrere temp når dere kommer hjem, og bare følge med på steketermometeret.

Kjøttet bør uansett metode brunes på forhånd.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-12, 18:09   #18
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hjelp ... Har en ytrefilet av okse, skal ha selskap ...

Søt.

  Svar med sitat
Gammel 05-04-12, 18:17   #19
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.173
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp... Har en ytrefilet av okse, skal ha selskap....

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Det vet jeg, men jeg tenkte, hvis jeg velger å vente med å sette det inn til vi er tilbake, kan jeg da brune det før vi drar? Jeg har ikke veldig lyst til å brune syv kilo kjøtt iført pentøy.

Jepp, bruningen kan du gjøre når som helst egentlig.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-12, 21:59   #20
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp... Har en ytrefilet av okse, skal ha selskap....

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Klarer jeg det uten at det blir tørt og gjennomstekt?

Jeg vet ikke om du klarer det, men jeg klarer det i alle fall.

Skjønt langtidssteking er best altså, jeg svarte utifra at du nevnte annen bruk til stekeovnen på selve dagen.

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no