Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Pidas grove rundstykker

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-06-09, 10:46   #1
Gammel bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Pidas grove rundstykker

Disse er sunne, gode og enkle å lage. Man kan godt endre litt på ingrediensene og forholdet mellom grovt og fint mel, det viktigste er at en tar seg bryet med å legge korn og havregryn i bløt i noen timer, slik at rundstykkene blir saftige og holder seg lenge. Jeg gjør omtrent slik:

Forberedelse:
1 l. helkorn (helkorn hvete, havregryn, solsikkefrø, linfrø)
3 ts salt.
ca. 1 l. kokende vann

La stå i noen timer, gjerne over natten. Jeg bruker alltid mest havregryn og helkorn hvete, kanskje en 7 dl. tilsammen, og deretter tar jeg det jeg har i hus, f.eks. solsikkefrø, linfrø, litt nøtter, rugknas, el.l.

3-4 dl. yoghurt naturell
2-3 ss honning
ca. 1 l. temperert vann
ca 1 l. grovt mel (jeg pleier å blande sammalt hvete grov med sammalt rug grov)
1 pk gjær
1,5-2 l. hvetemel

Bland yoghurt inn i kornblandingen, rør ut honningen i litt varmt vann før du tilsetter resten av væsken (juster temperaturen på vannet ift temperaturen på kornblandingen). Bland grovt mel og tørrgjær før du har det i kornblandingen, og spe deretter med fint mel til deigen er noenlunde sammenhengende. Den skal være litt bløt og klissete. Elt i ca. 10 min. og sett til heving.

Etter forheving er det ofte behov for å tilsette litt mer mel, akkurat nok til at det går ann å sette rundstykkene på en plate vha 2 ss. Deigen skal være for klissete til at det er mulig å trille ut pene rundstykker, men fast nok til at de ikke bare flyter utover. Etterhev i ca. 45 min. og stek rundstykkene på 225 grader i ca. 15 min.

NB: Dette er en stor oppskrift, dvs. ca 4 brett med rundstykker.


Sist redigert av Gammel bruker : 06-12-09 kl 20:44.
  Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no