Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Male furumøbler - tips ønskes

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-02-07, 10:36   #1
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Male furumøbler - tips ønskes

Jeg skal male spisestuen min. Den er i sånn syreoljet furu eller hva det nå heter. Noen som har gjort det og kan fortelle meg hva jeg bruker for maling, grunning og andre lure ting?

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-07, 11:00   #2
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Male furumøbler - tips ønskes

Puss over med sandpapir først litt grovt så finere - pussemaskin er gøy (jeg har brukt eksentersliper, den går rundt-og-rundt og en pussemus)!
Bruk kvistlakk, og du kan godt bruke heftgrunn - det har ikke jeg gjort , tror ikke resulatet er noe dårligere av den grunn.
Jeg har brukt Jotun Lady vanntynnet maling. Den er litt "trå" å male med, litt tjukk og tørker fort (kan tynnes ut med litt vann), men når det ikke er store flater som skal males er den helt ideell (far hater den som pesten).
Jeg har kjøpt penslene de anbefaler til den malingen og en fordriver.

Jeg har malt to bokskap, en kjøpmannsdisk, to kommoder, et bord og en kiste, og det står mer for tur.

Det kan kanskje være lurt å vurdere bordplaten, kanskje det blir like pent ¨pusse den og olje eller beise. De blir fort riper og hakk i malte flater.

gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-07, 11:04   #3
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Male furumøbler - tips ønskes

Takk for tips, Gullet! Jeg kommer ikke til å syns dette er morsomt, altså. Men spisestuen er så stygg at noe må gjøres med den. Den var bryllupsgave fra min farmor så jeg får meg ikke til å gi den bort eller selge den.

Bordet har vært i daglig bruk i en lang periode tidligere så det er uaktuelt å male bordflaten. Jeg tenker på å olje det med en olje som er mørk i fargen.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-07, 11:48   #4
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Male furumøbler - tips ønskes

Det gamle kjøkkenbordet vårt pusset jeg ned - det var lakket - oljet det og vokset det, ben og vanger malte jeg.
Voksen gjør at det er ganske så motstandsdyktig mot vannsøl.

gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-07, 18:03   #5
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.090
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Male furumøbler - tips ønskes

Jeg er jammen ikke sikker på om du trenger å pusse så mye. Jeg har ikke pusset ned noen av mine... har bare startet med heftgrunn.

Jeg vet ikke hva slags stil du liker, men det som er råfint etter min mening, er å beise det i en mørk farge først (kan sikkert blande mørk farge i heftgrunn også), og deretter male over med hvit, egghvit eller noe lignende. Så pusser du litt på steder møbler blir naturlig slitt, slik at det mørke synes gjennom. Det blir kjempefint! Alterntivt kan du bruke litt gull eller sølvfarget maling i "snirkler" eventuelt under det hvite (som du da får frem ved å pusse på det hvite).

Forutsetningen er jo at dette passer inn i stuen din. Gjør det det, blir det rålekkert!


Sist redigert av Nooria : 26-02-07 kl 19:42.
Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-07, 18:05   #6
Estrella
♥ ♥ ♥
 
Estrella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 9.812
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Male furumøbler - tips ønskes

Jeg har beiset våre møbler men de var vanlig lutet og ikke syrebeiset. Det er lettere da.

Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-07, 19:33   #7
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Male furumøbler - tips ønskes

Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.

Jeg er jammen ikke sikker på at du trenger å pusse så mye. Jeg har ikke pusset ned noen av mine... har bare startet med heftgrunn.

Jeg vet ikke hva slags stil du liker, men det som er råfint etter min mening, er å beise det i en mørk farge først (kan sikkert blande mørk farge i heftgrunn også), og deretter male over med hvit, egghvit eller noe lignende. Så pusser du litt på steder møbler blir naturlig slitt, slik at det mørke synes gjennom. Det blir kjempefint! Alterntivt kan du bruke litt gull eller sølvfarget maling i "snirkler" eventuelt under det hvite (som du da får frem ved å pusse på det hvite).

Forutsetningen er jo at dette passer inn i stuen din. Gjør det det, blir det rålekkert!

Hvor mange strøk med hvitt måtte du ha etter å ha brukt heftgrunn?

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-07, 19:41   #8
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.090
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Male furumøbler - tips ønskes

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Hvor mange strøk med hvitt måtte du ha etter å ha brukt heftgrunn?

2 eller 3. Men jeg malte møbler som var beiset mørke i bunnen allerede.

Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-07, 17:59   #9
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.044
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Male furumøbler - tips ønskes

Jeg har malt lakkerte furumøbler, og folierte skap med heltre dører.
Ikke et pussepapir ble brukt.
Et strøk med heftgrunn og to strøk med oljemaling og det ble veldig bra.

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-07, 18:06   #10
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Male furumøbler - tips ønskes

Det er nok lurt å pusse litt. Når du maler reiser treverket seg, så det blir best og malingen biter best dersom du pusser mellom strøkene også.

Jeg har litt chabby chic stil på mine møbler, dvs at jeg har pusset ned til treverket på sånne typiske slitesteder(uten å beiset det mørkt først). Rundt håndtak, noen kanter osv.

gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-07, 18:15   #11
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.090
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Male furumøbler - tips ønskes

Opprinnelig lagt inn av gullet, her.

Det er nok lurt å pusse litt. Når du maler reiser treverket seg, så det blir best og malingen biter best dersom du pusser mellom strøkene også.

Jeg har litt chabby chic stil på mine møbler, dvs at jeg har pusset ned til treverket på sånne typiske slitesteder(uten å beiset det mørkt først). Rundt håndtak, noen kanter osv.

Høres fint ut!

Bilder?

Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-07, 16:01   #12
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Male furumøbler - tips ønskes

Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.

Jeg vet ikke hva slags stil du liker, men det som er råfint etter min mening, er å beise det i en mørk farge først (kan sikkert blande mørk farge i heftgrunn også), og deretter male over med hvit, egghvit eller noe lignende. Så pusser du litt på steder møbler blir naturlig slitt, slik at det mørke synes gjennom. Det blir kjempefint! Alterntivt kan du bruke litt gull eller sølvfarget maling i "snirkler" eventuelt under det hvite (som du da får frem ved å pusse på det hvite).

Forutsetningen er jo at dette passer inn i stuen din. Gjør det det, blir det rålekkert!

Jepp enig! Vi Shabby-Chic-tilhengere tror dette blir knallbra, Kasia!

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-07, 20:00   #13
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Male furumøbler - tips ønskes

Jeg tror det blir uten "naturlig" slitasje, gull og sølv altså. Jeg er - tro det eller ei - ikke særlig shabby. Bare chic.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no