Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spinn-off: Forventes det at alle ungdommer har ski?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-03-18, 09:00   #101
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.028
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinn-off: Forventes det at alle ungdommer har ski?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Men hvis valget står mellom å la en ellers frisk og rask 15-åring skulke eller å gå 7 km på ski, så faller valget på det siste.

Det er vel dette som er essensen i diskusjonen.

Jeg tror ingen er uenig i at det bør finnes alternativer / utlån av utstyr og gjerne opplæring. Men hvis dette ikke er tilfelle, og dialog med skolen ikke fører fram, mener noen at det er greit å skulke og noen mener at det ikke er greit.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-18, 09:04   #102
Novla
Bør lage seg en tittel selv
 
Novla sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.900
Novla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt likt
Standard

Sv: Spinn-off: Forventes det at alle ungdommer har ski?

Litt på siden, så skjønner jeg ikke hvorfor én hobby får dedisert en eller flere skoledager hvert år, og at det forventes at man skal sette himmel og jord i bevegelse om man ikke har utstyr (eller ferdigheter). For det er nettopp det ski er, en hobby, ikke en ferdighet man MÅ ha for å klare seg gjennom livet, så sånn sett synes jeg Guavas sammenlikning med tubaspilling var god.

Har du ikke tuba, sier du? Ikkeno' problem, bare ring en venn/kontakt korpset for å få låne/kjøp på Finn.

__________________
Småen 2010, Knøttet 2013
Novla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-18, 09:07   #103
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinn-off: Forventes det at alle ungdommer har ski?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg er nok litt for praktisk innstilt. Jeg er helt enig i at skolen bør stille med skiutstyr til de som ikke har dette. Og at det hadde burde være et tilbud om en kortere løype enn 7 km.

Men hvis valget står mellom å la en ellers frisk og rask 15-åring skulke eller å gå 7 km på ski, så faller valget på det siste.

Nettopp.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-18, 09:12   #104
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.028
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinn-off: Forventes det at alle ungdommer har ski?

Opprinnelig lagt inn av Novla, her.

Litt på siden, så skjønner jeg ikke hvorfor én hobby får dedisert en eller flere skoledager hvert år, og at det forventes at man skal sette himmel og jord i bevegelse om man ikke har utstyr (eller ferdigheter). For det er nettopp det ski er, en hobby, ikke en ferdighet man MÅ ha for å klare seg gjennom livet, så sånn sett synes jeg Guavas sammenlikning med tubaspilling var god.

Har du ikke tuba, sier du? Ikkeno' problem, bare ring en venn/kontakt korpset for å få låne/kjøp på Finn.

Det er vel ikke noe verre enn all tid som går med til å spille for eksempel fotball i gymmen, til skrekk for dem som ikke liker det? Jeg tilbragte 12 år på skolen med å hate hvert sekund med ballspill. Og nei, ingen gjorde det minste reelle forsøk på å få oss som var dårlige i det til å bli bedre. (Jeg er ingen racer på ski, men der var jeg i alle fall ikke markant elendig.)

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-18, 09:12   #105
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinn-off: Forventes det at alle ungdommer har ski?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Men hvis valget står mellom å la en ellers frisk og rask 15-åring skulke eller å gå 7 km på ski, så faller valget på det siste.

Jeg ser ikke helt for meg hvordan man skal tvinge en 15-åring til å gå 7km på ski, egentlig.

Jeg kan for øvrig røpe at Knottens aktivitetsdag, som ble tilbragt på alpin, i praksis var å sitte i varmestuen med kompisene. Jeg gir blanke, og det gjorde lærerne som var med også.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-18, 09:14   #106
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.673
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinn-off: Forventes det at alle ungdommer har ski?

Er det du eller han som mener han ikke kan stå på alpin?

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-18, 09:15   #107
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.467
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinn-off: Forventes det at alle ungdommer har ski?

Opprinnelig lagt inn av Novla, her.

Litt på siden, så skjønner jeg ikke hvorfor én hobby får dedisert en eller flere skoledager hvert år, og at det forventes at man skal sette himmel og jord i bevegelse om man ikke har utstyr (eller ferdigheter). For det er nettopp det ski er, en hobby, ikke en ferdighet man MÅ ha for å klare seg gjennom livet, så sånn sett synes jeg Guavas sammenlikning med tubaspilling var god.

Har du ikke tuba, sier du? Ikkeno' problem, bare ring en venn/kontakt korpset for å få låne/kjøp på Finn.

Dette!

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-18, 09:21   #108
Novla
Bør lage seg en tittel selv
 
Novla sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.900
Novla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt likt
Standard

Sv: Spinn-off: Forventes det at alle ungdommer har ski?

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Det er vel ikke noe verre enn all tid som går med til å spille for eksempel fotball i gymmen, til skrekk for dem som ikke liker det? Jeg tilbragte 12 år på skolen med å hate hvert sekund med ballspill. Og nei, ingen gjorde det minste reelle forsøk på å få oss som var dårlige i det til å bli bedre. (Jeg er ingen racer på ski, men der var jeg i alle fall ikke markant elendig.)

Nei, men det er vel sjelden det avholdes fotballdager på skolen? Og i motsetning til ski kreves det ikke stort av utstyr for å spille fotball, heller. (For min (og sikkert sjuåringens ) må de gjerne sløyfe fotball også.)

__________________
Småen 2010, Knøttet 2013
Novla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-18, 09:22   #109
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.392
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinn-off: Forventes det at alle ungdommer har ski?

Opprinnelig lagt inn av Novla, her.

Litt på siden, så skjønner jeg ikke hvorfor én hobby får dedisert en eller flere skoledager hvert år, og at det forventes at man skal sette himmel og jord i bevegelse om man ikke har utstyr (eller ferdigheter). For det er nettopp det ski er, en hobby, ikke en ferdighet man MÅ ha for å klare seg gjennom livet, så sånn sett synes jeg Guavas sammenlikning med tubaspilling var god.

Har du ikke tuba, sier du? Ikkeno' problem, bare ring en venn/kontakt korpset for å få låne/kjøp på Finn.

Ja, det er jo en diskusjon på et annet nivå. Trenger vi egentlig estetiske fag i skolen? Skal vi bruke tid på sang? Formingsaktiviteter? Dorullnisser? Friluftsaktiviteter og utelek? Trenger vi å lære gammeldans? Teater- eller museumsbesøk? Leirskoler? Eller skal vi bare fokusere på det vi strengt tatt trenger for å klare oss igjennom livet?

Fysisk aktivitet er jo noe vi trenger, men det må ikke være ski. Og det er jo stort sett ikke det. Det er jo som regel turn, basket, benkefotball, friidrett, løping, styrke, coopers test, svømming og en hel masse annet rart. Ski og andre utendørs vinteraktiviteter er bare en bitteliten del av den tiden som er satt av til fysisk aktivitet i skolen, (som i seg selv er alt for lite, etter min mening), det er stort sett snakk om en gang eller to i året. I tillegg til at barna er ute av klasserommet og er sammen på en annen måte, som har til hensikt å bedre det sosiale samholdet (teambuilding - brukes på mange arbeidsplasser).

Man kan alltids sammenligne med tuba, klatresele eller optimistjolle. Men sannheten er at vi bor i Norge, og uansett hvordan man snur og vender på det, og hvilke søkte eksempler man nå ønsker å dra, så er det faktisk slik at et flertall av norske barn har ski, nok til at det stort sett går greit å få utstyrt en hel klasse, hvis man anstrenger seg litt for å skaffe utstyr til det fåtallet som ikke har. Hvis det hadde vært slik at det var omtrent like mange barn som eide ski som eide en tuba, så ville neppe skidag vært noe særlig vanligere enn tubadager. Nivået varierer naturlig nok, og det bør man jo selvsagt ta hensyn til. Men det er de færreste som har klart seg gjennom 7-8 år med skolegang i norsk skole uten å noensinne ha hatt ski på beina, så jeg synes ikke det er sjokkerende at lærere på ungdomsskolen antar at de fleste elevene mestrer det på et minimumsnivå. Dersom nivået legges alt for høyt, slik at skidagen blir mislykket og traumatiserende for mange av elevene så bør det selvsagt evalueres, og nivået justeres til neste gang.

Dersom alle fikk beskjed om å ta med seg et instrument hjemmefra, eventuelt prøve å få lånt et, fordi skolen skulle ha musikkdag, så ville jeg syntes det var helt fantastisk. Det er ikke så mange som har en tuba akkurat, men de aller fleste greier å hoste opp ett eller annet instrument. Og mange har flere, og kan ta med til de som ikke har.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 07-03-18 kl 09:36.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-18, 09:22   #110
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.028
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinn-off: Forventes det at alle ungdommer har ski?

Opprinnelig lagt inn av Novla, her.

Nei, men det er vel sjelden det avholdes fotballdager på skolen? Og i motsetning til ski kreves det ikke stort av utstyr for å spille fotball, heller. (For min (og sikkert sjuåringens ) må de gjerne sløyfe fotball også.)

Ikke fotballdager, men total mengde akkumulert tid med ballspill er nå ganske stor da. Du henviste til at ski var en hobby og at det krevde ferdigheter. Det samme gjelder store deler av det som gjøres i kroppsøvingsfaget, for å si det sånn. I det hele tatt er det ganske mye av det man gjør i skolen som gjør at dem som har en hobby der de driver med akkurat det får det lettere. Og det blir ganske vanskelig hvis det ikke skal være greit. Det gjelder som nevnt over her også mye i forming, musikk etc. Da må det vel være ok at man får inn så varierte aktiviteter som mulig slik at flest mulig finner et eller annet de behersker ok.

En skidag har jo også et sosialt aspekt. Ikke skader det med frisk luft heller. Men nå er vi vel mer inne på det prinsipielle rundt slike dager enn problemstillingen i HI.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-18, 09:24   #111
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.949
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinn-off: Forventes det at alle ungdommer har ski?

Opprinnelig lagt inn av Novla, her.

Nei, men det er vel sjelden det avholdes fotballdager på skolen? Og i motsetning til ski kreves det ikke stort av utstyr for å spille fotball, heller. (For min (og sikkert sjuåringens ) må de gjerne sløyfe fotball også.)

Det varierer nok litt. Det er ikke hvert år det avholdes skidag på barnas skole, men fotballdag er det to ganger i året.

Men nå er det en skole med litt mer omfattende fotballtradisjoner enn de fleste.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-18, 09:24   #112
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.386
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Spinn-off: Forventes det at alle ungdommer har ski?

Som den som alltid gikk sist på skolens skiturer så er jeg litt ambivalent her. Det sitter svært langt inne å la en frisk ungdom skulke skolen for å slippe å gå 7 km på ski. Løypa er neppe helt flat, men uten at jeg vet akkurat hvor turen går, så tenker jeg at det ikke er snakk om dødsbakker hverken opp eller ned. Jeg ville tatt en prat med læreren (i god tid før skidagen) angående motivasjon og mulighet for alternative opplegg.

Angående sammenlikningen med Tuba, langrenn og ski er tross alt mer utbredt enn tuba - eller et hvilket som helst annet messiginstrument.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-18, 09:25   #113
Novla
Bør lage seg en tittel selv
 
Novla sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.900
Novla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt likt
Standard

Sv: Spinn-off: Forventes det at alle ungdommer har ski?

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Ja, det er jo en diskusjon på et annet nivå. Trenger vi egentlig estetiske fag i skolen? Skal vi bruke tid på sang? Formingsaktiviteter? Dorullnisser? Friluftsaktiviteter og utelek? Trenger vi å lære gammeldans? Teater- eller museumsbesøk? Leirskoler? Eller skal vi bare fokusere på det vi strengt tatt trenger for å klare oss igjennom livet?

Jeg synes man trenger alt det der, men igjen, det jeg stusser på er hvorfor ski skal stå i en sånn særstilling at man har egne dager dedisert til det, når det attpåtil - i motsetning til det meste av det du nevner - krever en god del utstyr som koster en god del penger eller innsats å skaffe?

(Vi har ski, altså, så jeg snakker ikke for min egen syke mor her, men jeg synes likefult det er en pussig prioritering av skolen.)

__________________
Småen 2010, Knøttet 2013
Novla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-18, 09:25   #114
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.949
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinn-off: Forventes det at alle ungdommer har ski?

Opprinnelig lagt inn av Ru, her.

Jeg ser ikke helt for meg hvordan man skal tvinge en 15-åring til å gå 7km på ski, egentlig.

Akkurat det gjør faktisk ikke jeg heller. Men det er et stykke derfra til å la ham skulke med min velsignelse.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-18, 09:26   #115
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinn-off: Forventes det at alle ungdommer har ski?

Opprinnelig lagt inn av Che, her.

Er det du eller han som mener han ikke kan stå på alpin?

Hvem spør du?

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-18, 09:28   #116
Novla
Bør lage seg en tittel selv
 
Novla sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.900
Novla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt likt
Standard

Sv: Spinn-off: Forventes det at alle ungdommer har ski?

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

En skidag har jo også et sosialt aspekt. Ikke skader det med frisk luft heller. Men nå er vi vel mer inne på det prinsipielle rundt slike dager enn problemstillingen i HI.

Men det er jo ingen som har argumentert hverken mot sosiale aktiviteter eller frisk luft heller? Det kan man jo få til på mange andre vis enn med de evinnelige skiene.

__________________
Småen 2010, Knøttet 2013
Novla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-18, 09:30   #117
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.386
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Spinn-off: Forventes det at alle ungdommer har ski?

Men for å svare på hovedspørsmålet. Det bør ikke forventes at alle ungdommer har ski, de gror temmelig fort og etter hvert som de vokser opp er ikke nødvendigvis lett å skaffe rimelige ski nytt/brukt eller arvet på kort varsel.

På vår ungdomsskoleskidag er aking et alternativ. Snakk med skolen.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-18, 09:32   #118
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinn-off: Forventes det at alle ungdommer har ski?

Hvis skidagen er opplæring så tenker jeg nok at å holde unger hjemme uten veldig god grunn er skulk.

Dersom skidag er "kosedag" hvor man skal gå lang tur på ski og målet utelukkende er kos og man med sikkerhet vet at ungen kommer til å ha det helt grusomt gjennom de 7 kilometrene ser jeg nok litt lettere på det, litt som det med å tvinge en elev til å dra på Pirates of the caribbean på kino. Jeg hadde ikke gjort det heller for enhver pris.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-18, 09:33   #119
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.497
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Spinn-off: Forventes det at alle ungdommer har ski?

Opprinnelig lagt inn av My, her.


Man kan alltids sammenligne med tuba eller optimistjolle. Men sannheten er at vi bor i Norge, og uansett hvordan man snur og vender på det, og hvilke søkte eksempler man nå ønsker å dra, så er det faktisk slik at et flertall av norske barn har ski, nok til at det stort sett går greit å få utstyrt en hel klasse, hvis man anstrenger seg litt for å skaffe utstyr til det fåtallet som ikke har.

Nja, jo. Jeg kjenner ganske mange som kjøper ski med formål skidag som ikke brukes resten av året altså. Det er ikke alle som har ski fordi de vil. (Disclaimer: Mine hadde hatt ski uansett, snakker ikke om meg selv). Jeg vet ikke helt hvor innafor dette er, gratisprinsipp og sånt.


Jeg lærte forøvrig seiling i optimistjolle på skolen. Helt topp! Vi hadde mer seiling enn ski. Valgfag, riktignok. Vi trengte ikke egen båt.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-18, 09:34   #120
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.467
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinn-off: Forventes det at alle ungdommer har ski?

Enig med Guava.

Og dere som sier at kommunen har utlånssentral. Ja, det har de. Har dere vært der og sett på utstyret? Forsøkt å finne noe høvelig å låne den uka "alle" skolene i byen har skidager?

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no