Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Hjelp - huset flyter av rot

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-05-15, 00:02   #21
Anikka
Snøavhengig
 
Anikka sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Blåsborttoppen
Innlegg: 907
Anikka er populærAnikka er populærAnikka er populærAnikka er populærAnikka er populær
Standard

Sv: Hjelp - huset flyter av rot

Her er det et must at ting har et sted å bo. Gjerne i boksform, da jeg ikke er så god på sirlig arkivering. Blanke stablekasser til alt fra arveklær i ulike størrelser og friluftsutstyr er kjekt og lett å finne fram i.

Gode, gjennomtenkte systemer for resirkulering av papir, plast, glass mm er også et must. Ikea har vakuumposer til dyner og slikt, en annen løsning kan være å sy gedigne puter av billig og robust stoff til å lagre puter og dyner i, om man har et sted disse putene kan brukes.

Tidligere, når jeg bodde i mindre leiligheter, var jeg veldig opptatt av oppbevaringsplass og snek opp billige Ikeaskap på flere uvanlige steder i huset, f.eks over sengene på soverommet. Det er også lurt å utnytte plassen under sengene til skuffer eller kasser.

Støtter rådene om å angripe problemet i mindre bolker, et rom, eller et møbel av gangen. Selv sliter jeg mest med de store ryddeprosjektene, for eksempel vår store kjellerbod, der det nå råder komplett kaos.

Her i huset var det en utfordring med ting som var i feil etasje, nå har jeg utplassert en kurv i hjørnet i trappen mellom 1. og 2. etasje der ting som skal fraktes opp legges i påvente av transport. Ser ryddigere ut.

__________________
2011 - 2013

Dersom du vel å ikkje gleda deg over snøen, vil du ha mindre glede i livet, men same mengde snø.

Sist redigert av Anikka : 21-05-15 kl 00:07.
Anikka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-15, 00:15   #22
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.253
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hjelp - huset flyter av rot

Opprinnelig lagt inn av Serena, her.


Hos oss er barneklær et "problem", plutselig passer ikke noe lenger og vi er for dårlig organisert på å få det pakket ordentlig vekk eller gitt det vekk som arvetøy - Har nå laget en boks på boden til sånne ting også, så kan de hives oppi enn så lenge og tar ikke plass fra tingene som er i bruk.

Slik gjør jeg det også. Har satt en pose etter hvert barn i et skap på vaskerommet og fyller opp, deretter gis det bort.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-15, 10:28   #23
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.253
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hjelp - huset flyter av rot

Dytter på denne, for jeg føler mitt hus flyter over for tiden. Skjønner ikke hvorfor, for jeg kjøper ikke ting, er ingen shopper.

Har en stor bod som ikke ser ut. Der er det julepynt, påskepynt, tursekker, kofferter, sommerutstyr(pumpe til basseng, lekebåter osv) og noen kasser med arvetøy. Ser ikke at det kan bli bedre heller, for alt brukes jo. I tillegg er det ekstra dyner der.

Hva sparer dere på og hva gir dere vekk/kaster? Barnas skolebøker? Tegninger?

Det andre lokale korpset skal ha stort loppemarked i høst. Tror jeg må rydde skikkelig til det, få ut ting som ikke har vært i bruk det siste året.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-15, 10:40   #24
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp - huset flyter av rot

Den beste måten å få det ryddig på er å være usentimental. Det er bare ting. Om du har mage til det, så få noen andre til å være med og ta hovedansvaret, så får du et helt usentimentalt synspunkt på hva som er viktig å ta vare på. Tro meg, det er effektivt! Men det avhenger jo av at du ikke er så følelsesmessig knyttet til rotet.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-15, 11:10   #25
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.586
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp - huset flyter av rot

Klær som ikke har blitt brukt på 1-2 år kan gis bort. Jeg har til dags dato aldri angret på noe jeg har kvittet meg med.Det samme gjelder ting og tang.

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13
Millen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-15, 22:54   #26
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.122
Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hjelp - huset flyter av rot

Ta og rydd et og et rom av gangen ;-)

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-15, 23:29   #27
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.253
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hjelp - huset flyter av rot

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Den beste måten å få det ryddig på er å være usentimental. Det er bare ting. Om du har mage til det, så få noen andre til å være med og ta hovedansvaret, så får du et helt usentimentalt synspunkt på hva som er viktig å ta vare på. Tro meg, det er effektivt! Men det avhenger jo av at du ikke er så følelsesmessig knyttet til rotet.

Jeg er egentlig ikke det, er ikke en tingperson, derfor kjenner jeg at jeg stresser med at det er så mye ting (men det er nok ikke mye i forhold til mange andre. Håkull sa det samme da vi flyttet for to år siden, vi hadde lite i forhold til andre). Jeg kjøper så og si aldri noe til huset, vi bruker opp det vi har, og er veldig flinke til å gi bort det som er for smått. Likevel synes jeg vi har for mye.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-15, 04:07   #28
Orkide
Utenlands
 
Orkide sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.344
Orkide er populærOrkide er populærOrkide er populærOrkide er populær
Standard

Sv: Hjelp - huset flyter av rot

Mitt beste tips er å husbytte. Vi bytter hus hver sommer og det gjør at det hver sommer tas et skikkelig skippertak for å få gitt bort ting som ikke brukes. Vi kjøper også mye mindre nå enn tidligere.

Orkide er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-15, 00:04   #29
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.253
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hjelp - huset flyter av rot

Orkide: Jeg kjøper i grunnen ingenting, så det er ikke der tingene kommer fra.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no