Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Lukket tråd
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-12-15, 14:13   #1181
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)

FB har ingen mulighet til å utestenge alle seksualforbrytere, men det er flott at de har mulighet til å gjøre det om de vet at noen er dømt.
Det er ikke slik at enten må alle dømte seksualforbrytere utestenges, eller så må ingen.
De kan stenge ut dem de vet av og dem de sjekker opp etter innrapportering. Deres klubb, deres regler.

Så kan man rope urettferdig fordi den dømte naboen fortsatt er på facebook med egen profil, men sånn er livet. Noen slipper unna, andre må ta konsekvensene. Det gjelder jo ikke bare facebook, sånn er det med det meste.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv  
Gammel 07-12-15, 15:08   #1182
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.432
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)

Hvis man rapporterer en slik profil til Facebook så må man dokumentere, enten ved å legge ved dom (som man har hvis man er part i saken) eller linke til f.eks. nyhetssak om dommen.

-ea- er ikke aktiv  
Gammel 07-12-15, 16:05   #1183
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Hvis man rapporterer en slik profil til Facebook så må man dokumentere, enten ved å legge ved dom (som man har hvis man er part i saken) eller linke til f.eks. nyhetssak om dommen.

Facebooks innrapporteringsfunksjon gir hverken rom for linking eller egen begrunnelse.

Leste forøvrig dette på TV2s nettsider om Facebooks adgang til å utestenge: http://www.tv2.no/2015/12/07/underho...cebook/7754346

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv  
Gammel 07-12-15, 16:07   #1184
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.456
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Facebooks innrapporteringsfunksjon gir hverken rom for linking eller egen begrunnelse.

De har en egen funksjon for å rapportere profilen til folk som er dømt for seksuelle overgrep.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv  
Gammel 07-12-15, 16:53   #1185
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.445
Blogginnlegg: 4
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Men him, du, som er så ekstremt opptatt av definisjoner, du ser at det er en forskjell i om man syns det er prinsipielt galt at FB bruker makten sin på denne måten, og å mene at de ikke har rett til det?

Ja, det ser jeg. I denne diskusjonen har jeg egentlig oppfattet at personene mener det er både prinsippielt rett å nekte seksualforbrytere konto på FB og at FB har rett til det. Godt mulig jeg har misforstått enkelte.

Jeg er enig i det siste at FB har lov å hindre hvem som helt tilgang, men opplevelsesmessig for brukerene kam det å bli stengt ute fra FB være problematisk (på linje som å nektes buss) og jeg er tvilende til at FB kan behandle denne typer saker på en OK måte.

Opprinnelig lagt inn av Tallulah

I USA finnes det for øvrig registre over domsfelte seksualforbrytere, og i noen stater får alle som bor innenfor en viss radius beskjed når en dømt seksualforbryter flytter til nabolaget. De får heller ikke bo nærme skoler etc. Siden FB er en amerikansk tjeneste, så tar de selvsagt utgangspunkt i amerikanske lover, regler og registre.

FB selv definerer seg som en verdenstjenesten (noe det absolutt ikke er, blant annet på grunn av dette. Det finnes jo nasjoner hvor det å være dømt for noe bare er tull og tøys og fabrikkerte bevis, mens det i andre land er så ille at personer som blir voldtatt blir dømt for "utukt". Ref den saken med hun norske som ble voldtatt i Dubai. Jeg hadde syntes det var hårreisende om hun ble utestengt fra FB). Dette er jo nettopp noe av det som jeg synes er problematisk.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv  
Gammel 07-12-15, 20:05   #1186
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)

Spørsmålet ligger vel her i hva som er saklig grunn. Vi er alle enig i at å hindre seksualforbrytere i å bruke en privat tjeneste i seg selv ikke er diskriminering som definert i lovverket. Busselskap vil jo til stadighet nekte folk å bruke tjenesten av en rekke grunner; det er fullt, det er ikke plass til en barnevogn, personen er overstadig beruset og i fare for å kaste opp, jeg vil også tro at de ikke vil ta med et barn under 4 år som reiser alene, for å nevne noe. Alt er saklige grunner. Å nekte å ta med kjente seksualforbrytere på en buss vil neppe være saklig grunn (med mulig unntak for skolebuss, men de er vel uansett forbeholdt skoleungdom, det var de i hvert fall der jeg vokste opp).

Sosiale medier er kjente groomingsteder for seksualforbrytere, og jeg synes derfor ikke det er det minste rart at et amerikansk privat selskap som FB (som til alt overmål har en kjent moralsk standard, ref. bilder, annonser og annet innhold som sensureres), ikke ønsker å legge til rette for dette der de kan unngå det.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv  
Gammel 08-12-15, 00:01   #1187
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.187
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

gapestokkmentalitet overfor folk som er ferdigsonet er ikke greit, uansett.

Hadde han på noe som helst vis vist anger, så hadde jeg vært enig med deg. Dessverre er det tvert om. Han ser ikke ut til å forstå at han har gjort noe galt. Tvert om så fortsetter han med å forsøke å prosedere sin sak i media, og han fortsetter med å antyde (eller si rett ut) at det er han som er offer, ikke jenta.

Jeg syns han er en ekkel, ekkel mann, og det er han helt uavhengig av om han er ferdigsonet eller ei.

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv  
Gammel 08-12-15, 09:42   #1188
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.067
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)

Ser ut som om profilen er fjerna.

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv  
Gammel 08-12-15, 10:02   #1189
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.840
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)

Jeg fikk melding fra Facebook om at den ble fjernet.

Chablis er ikke aktiv  
Gammel 08-12-15, 13:28   #1190
LaBanga
fri
 
LaBanga sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.999
Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)

Og der kom saken om denne profilen i media: http://www.nettavisen.no/nyheter/fac...423168355.html

LaBanga er ikke aktiv  
Gammel 09-12-15, 19:45   #1191
Ine
rakkarpus
 
Ine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 8.809
Blogginnlegg: 17
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)

Opprinnelig lagt inn av Sonja Sockersöt, her.

Men nå er det visst ikke så viktig å være på Facebook.


"Øygard har forsøkt å overbevise Facebook om å åpne profilen hans igjen, men fått nei.

Til Nettavisen sier han at det å komme på Facebook ikke betyr så mye, men at han synes det er urettferdig å bli utestengt."

Ja, i starten var det jo så viktig å være der fordi alt sosialt skjedde der..

Han sier jo noe en gang, og sier noe annet en annen gang. Troverdig?

__________________
When you know better, you do better.
Ine er aktiv nå  
Gammel 10-12-15, 02:50   #1192
Lorien
Pauset
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.834
Blogginnlegg: 40
Lorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)

Opprinnelig lagt inn av Ine, her.

Ja, i starten var det jo så viktig å være der fordi alt sosialt skjedde der..

Han sier jo noe en gang, og sier noe annet en annen gang. Troverdig?

Det har han jo aldri gjort tidligere. Men, det er vel stammespråk antakelig. Sånn som de bare har i Vågå og ingen andre steder.

Lorien er ikke aktiv  
Gammel 10-12-15, 17:32   #1193
Nyx
Kan tituleres
 
Nyx sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Østenfor sol og vestenfor måne
Innlegg: 1.597
Nyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)

Jeg synes ikke det kan kalles gapestokkmentalitet å stenge ham (og andre dømte seksualforbrytere) ute fra Facebook. Det er en stor forskjell på å henge ut noen, og å sette fokus på vedkommende, og å "bare" nekte dem å delta på en plattform. Legg til at denne plattformen er allment tilgjengelig, vanskelig å kontrollere, og kjent for å være et sted hvor overgripere oppsøker og groomer ofre, så synes jeg det er helt greit at Facebook tar et standpunkt om at de ikke ønsker (dømte) seksualforbrytere på siden sin.

Litt utenfor tema, men med tanke på det noen skrev om at noen dommer er feilaktige: Jeg vil også tro at hvis man har en dom pga f.eks. omgang med prostituerte (som også er noe man kan havne i det offentlige seksualforbryterregisteret for, i noen av statene i USA) eller tilsvarende "gråsoner" når det kommer til hvorvidt man er forbryter eller ikke, så vil man kunne sende inn en oppklarende melding og få saken vurdert på nytt.

__________________
♪♫ Hva skal det til? Hva må jeg gi? Og hva er prisen for å bli fri? Et utopi som kunne bli mer enn en drøm. ♪♫
Nyx er ikke aktiv  
Gammel 11-12-15, 01:49   #1194
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.848
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)

Det var jeg som brukteordet gapestokkmentalitet, og da snakket jeg ikke om utestenging fra Facebook, men at masse mennesker gikk kollektivt inn for å innrapportere ham.

Teofelia er ikke aktiv  
Gammel 11-12-15, 08:19   #1195
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.201
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Det var jeg som brukteordet gapestokkmentalitet, og da snakket jeg ikke om utestenging fra Facebook, men at masse mennesker gikk kollektivt inn for å innrapportere ham.

Jeg rapporterte den siden helt på selvstendig grunnlag. Det er ingenting kollektivt over hva jeg mener om den mannen og at han veldig godt kan være utestengt fra Facebook. From the bottom of my heart. Denne fyren setter seg selv i gapestokken så det holder.

Filifjonka er ikke aktiv  
Lukket tråd

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no