Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Bruke dunjakka til Bergans ute i lek?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-10-13, 11:15   #1
Levic
Bør lage seg en tittel selv
 
Levic sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nær Oslo
Innlegg: 2.801
Levic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Bruke dunjakka til Bergans ute i lek?

Mellomste nekter å ha på seg hel dress. Han har de siste årene hatt Bergans tøy, den litt tykke skibuksa og den jakka som hører til.
I år kjøpte vi dunjakka og den tykke skibuksa. Han sier han vil ha det på ute i barnehagen. Spiller egentlig ingen rolle for meg, men så ser jeg for meg å leke i dunjakke.. Blir det ubehagelig? Klumpete? Er ikke slitasje eller ødeleggelse av jakka jeg tenker på, men komfort. Ble litt usikker..

__________________
Tripp 03, trapp 08, Crocs 12
Levic er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-13, 12:09   #2
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruke dunjakka til Bergans ute i lek?

Jeg synes jo dunjakke er mye bedre å bevege seg i enn mye annet. Oftere er jo dun både lettere og mykere, og mer varmeregulerende enn andre tykke jakker.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-13, 12:11   #3
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.498
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bruke dunjakka til Bergans ute i lek?

Mine gjør det. De er ikke så slitesterke som andre jakker, så jeg prøver å begrense det til snøsesongen, og bruke andre jakker når det er barfrost.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-13, 12:16   #4
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruke dunjakka til Bergans ute i lek?

Mine gjør det. Fin og lett jakke å bevege seg i. Fordi den er så varm, prøver jeg å spare den til den ordentlige kulda og snøen setter inn.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-13, 12:56   #5
Levic
Bør lage seg en tittel selv
 
Levic sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nær Oslo
Innlegg: 2.801
Levic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Bruke dunjakka til Bergans ute i lek?

Å, så fint å høre. Da skal vi jammen meg prøve det.
Spare den til kulda høres lurt ut. Har en tynn vårversjon som er ok med fleece under.
Takk

__________________
Tripp 03, trapp 08, Crocs 12
Levic er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-13, 13:26   #6
Einhyrningur
Be happy!
 
Einhyrningur sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 10.039
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bruke dunjakka til Bergans ute i lek?

Eneste ulempen er at det kan bli små hull under lek som gjør at det tyter ut fyll, det slipper man jo med andre typer jakker.

__________________
jepp, jeg mangler stor forbokstav
Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-13, 15:30   #7
Vianne Rocher
Kamerat Pære
 
Vianne Rocher sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Innlegg: 6.029
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bruke dunjakka til Bergans ute i lek?

Akkurat Bergansjakka har jeg droppet til utelek. Ytterstoffet er forholdsvis tynnt der det ikke er forsterket og jeg vet av erfaring med andre barn som har brukt sin ute i barnehagen at det lett blir huller og da fyker duna ut av jakken. Den er heller ikke vanntett/avstøtende og blir fort fuktig. Da faller duna sammen og den blir klam og isolerer ikke like bra.

Til tørre iskalde dager med masse snø og et barn som leker mer forsiktig enn mitt hadde jeg sikkert kunne brukt den. Vi bruker den til og fra barnehagen, på byturer, i slalombakken og utelek på fritiden. Neste gang skal jeg kjøpe dunjakke som også er vind- og vanntett og har tykkere ytterstoff, type Peak Performance o.l.

__________________
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean.
2008 2013 2015
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-13, 17:42   #8
Levic
Bør lage seg en tittel selv
 
Levic sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nær Oslo
Innlegg: 2.801
Levic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Bruke dunjakka til Bergans ute i lek?

Ja den er ganske tynn i ytterstoffet. Blir sikkert ganske våt også, i disse slapstrakter. Tenkte å prøve, så får jeg se om den holder hele vinteren.

__________________
Tripp 03, trapp 08, Crocs 12
Levic er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-13, 19:43   #9
Vianne Rocher
Kamerat Pære
 
Vianne Rocher sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Innlegg: 6.029
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bruke dunjakka til Bergans ute i lek?

Hvis du har skalljakke, kan han jo bruke den med f.eks. tykk ull under på våte/kalde dager? Kjedelig om det blir hull på en såpass dyr jakke, tenker jeg.

__________________
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean.
2008 2013 2015
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-13, 19:45   #10
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.850
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bruke dunjakka til Bergans ute i lek?

Poden brukte sin siste året i bhg og første året på skolen, den er like hel.
Ser ingen grunn til at han ikke kan bruke den

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-13, 20:15   #11
Lenam
awesom
 
Lenam sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.559
Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bruke dunjakka til Bergans ute i lek?

Mine har begge brukt sine så lenge det har vært minusgrader, da bare med tynnull under. Begge foretrekker det forran flere lag på kalde dager. Når det er våt snø bruker de skallklær. Eldste som normalt sett sliter tøy så det holder hadde faktiskt sin i 3 år, var den for liten, men fremdeles hel.

__________________
Personality Goes a Long Way.

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-13, 21:00   #12
Levic
Bør lage seg en tittel selv
 
Levic sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nær Oslo
Innlegg: 2.801
Levic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Bruke dunjakka til Bergans ute i lek?

Jo, altså han kunne sikkert ha brukt den tynnere jakka med tykk ull under. Problemet er bare at han har noen lange værhår som senser ull på lang avstand. Det klør til og med hvis han har ullgenser utenpå dressen..
Får heller bruke en tykk fleece under på slapsedager

Fint å høre at jakka har overlevd utelek i barnehage

__________________
Tripp 03, trapp 08, Crocs 12
Levic er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-13, 21:05   #13
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruke dunjakka til Bergans ute i lek?

Storebror har Swix dunjakke, fikk hull etter 1 gangs leking eller noe. Hørte senest i dag om noen som hadde opplevd det samme med Bergans. Men om man ikke er redd for hull, er det helt ok å leke med den.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-13, 00:17   #14
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.498
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bruke dunjakka til Bergans ute i lek?

Min minste høyt-og-lavt-klatremus har lekt masse med sin uten at det har blitt hull. 11-åringen som er mer bedagelig anlagt fikk hull etter et par gangers bruk. Jeg har lappet hullet med sånn silikon-greie man pensler på. Gikk helt greit.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-13, 13:26   #15
Stjerneskuddet
Erfaren
 
Stjerneskuddet sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 1.182
Stjerneskuddet er litt kulStjerneskuddet er litt kul
Standard

Sv: Bruke dunjakka til Bergans ute i lek?

Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.

Neste gang skal jeg kjøpe dunjakke som også er vind- og vanntett og har tykkere ytterstoff, type Peak Performance o.l.

Tenåringen har Stormberg dunjakke og den virker ikke tynn i stoffet. Kjøpte Skogstad dunjakke til fireåringen og den virker solid. På grunn av vanntettheten blir det likevel bare jakkebruk og ikke barnehage på den.

Stjerneskuddet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-13, 14:33   #16
Vianne Rocher
Kamerat Pære
 
Vianne Rocher sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Innlegg: 6.029
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bruke dunjakka til Bergans ute i lek?

Opprinnelig lagt inn av Stjerneskuddet, her.

Tenåringen har Stormberg dunjakke og den virker ikke tynn i stoffet. Kjøpte Skogstad dunjakke til fireåringen og den virker solid. På grunn av vanntettheten blir det likevel bare jakkebruk og ikke barnehage på den.

Det er sikker mange OK dunjakker der ute. Men om man skal ha jakke med dunfyll og ikke syntetisk, samt at den skal være vind- og vanntett er det ikke så mange alternativer (som jeg har sett). Sånn forøvrig synes jeg Bergansjakken er veldig fin. De er mykere og lettere enn mange av konkurrentene og de har forholdsvis god duntetthet (cuin) og til bruk på skiturer og i alpintbakken på kalde tørre dager har den vært fortreffelig da de varmer veldig godt!
Jeg opererer forresten alltid med "til-og-fra-tøy" og "barnehagetøy", synes det er fint å ha noe litt "penere" til bruk på fritiden da sko og klær som er viet barnehagen blir brukt hardt. Bergansjakken er til-og-fra. Isbjørnsett er "barnehagetøy". Dessuten er det greit å kunne henge fra seg tøy og sko i barnehagen :lat:.

__________________
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean.
2008 2013 2015
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no