Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Grønnsakstråd 2021

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-04-21, 08:43   #221
Primrose
nju nja njo
 
Primrose sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 5.735
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Nybegynnerspørsmål: Når man skal prikle tomatplanter, pleier man da å ta vare på alle eller kaster man ut noen? Jeg ser at jeg ikke har nok melkekartonger og bør handle noen sånne små plastpotter hvis jeg skal prøve å dyrke fram alt. Det var jo mange frø i den pakka.

__________________
Life isn't about waiting for the storm to pass. It's about learning to dance in the rain.
Primrose er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-21, 08:55   #222
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.555
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Man bør ikke så alle frøene i den pakken på et år.... Tomater har meget god spireprosent!

Jeg pleier ta vare på alle. Men jeg sår ikke så mange. I år har jeg hatt stort frafall trolig pga kulde og snø og trekkfulle vinduskarmer (de står inne altså) og registrerer at jeg burde sådd litt flere.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-21, 09:13   #223
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.998
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Jeg tar også nesten alle spirene, og prakker på folk tomatplanter i øst og vest hver vår. Helst så tidlig som mulig i sesongen, før de blir for store.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-21, 09:50   #224
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.060
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Jeg var alt for seint ute med såing i år, så nå går jeg for ferdige planter i år. Har bestilt masse frø, men de får ligge til neste år. Men jeg har direktesådd salat, gulrot og reddik ute nå, da. Så får vi se hva som funker i år.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-21, 10:05   #225
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.338
Blogginnlegg: 43
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Jeg har også vært seint ute med å så, men nå har jeg i alle fall agurk, gul squash og jungelagurk på gang, og så får jeg tomatplanter av mamma. Jeg burde vært ute og ruska opp pallekarmer og sådd der og, men jeg var helt slått ut av pollenallergi i helga.

Litt blomster håper jeg også det blir, jeg har sådd stokkroser, kinesisk forglemmegei og pyntekorg. Mulig jeg sår noe mer og, om jeg får lyst, ellers blir det mye kjøpt. Hvis hagesentrene åpner en gang, da. Synes det er litt pes å ringe inn bestilling og bare hente, halve poenget er jo og gå og kose seg mellom radene.

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 19-04-21, 10:11   #226
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.601
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Jeg sådde en del i helgen, blant annet mais, knutekål og diverse blomster. Også satte jeg løk ute i den ene pallekarmen.

Ser ut som jeg kan så en del mer, for pappa ringte og lurte på om jeg ville bruke kjøkkenhagen på hytta i sommer.

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-21, 10:26   #227
Primrose
nju nja njo
 
Primrose sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 5.735
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Man bør ikke så alle frøene i den pakken på et år.... Tomater har meget god spireprosent!

Jeg pleier ta vare på alle. Men jeg sår ikke så mange. I år har jeg hatt stort frafall trolig pga kulde og snø og trekkfulle vinduskarmer (de står inne altså) og registrerer at jeg burde sådd litt flere.

Nybegynnerfeil det altså. Jeg sådde likesågodt TO pakker. Da skal jeg få sådd dem om enkeltvis og prakket på naboer.

__________________
Life isn't about waiting for the storm to pass. It's about learning to dance in the rain.
Primrose er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-21, 10:41   #228
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.555
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Jeg sår bare så mange som jeg tenker at jeg vil ha, pluss en ekstra pr sort (Jeg sår flere typer da, men altså bare 2-3 frø fra hver pose) De holder seg i flere år, så jeg sår fra samme posene neste år.

Pleier få nok planter, men i år har jeg virkelig sådd lite, OG altså mistet uventet mange, så her blir det lite tomater i år.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-21, 10:42   #229
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.601
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Opprinnelig lagt inn av Primrose, her.

Nybegynnerfeil det altså. Jeg sådde likesågodt TO pakker. Da skal jeg få sådd dem om enkeltvis og prakket på naboer.

Jeg har sett at folk selger tomatplanter på finn, det er jo en mulighet.

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-21, 10:42   #230
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.601
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Pleier få nok planter, men i år har jeg virkelig sådd lite, OG altså mistet uventet mange, så her blir det lite tomater i år.

Hvis du kutter toppene og setter i vann, får du fler planter.

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-21, 12:03   #231
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.401
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Når det gjelder poteter så har jeg sett en video om noen som plantet poteter i krukker i forskjellige høyder så at det flere og flere poteter jo lenger ned man gravde. Noen som har sett noe om det?

Så hørte jeg i pod om det å plante annet sammen med potetene så at det ble litt penere. Dvs at man gjerne kan plante annet ganske tett på så at det ikke blir så "stygt". Noen som har innspill her. I den podden jeg hører er de veldig på at man ikke skal ha bar jord, men jeg husker ikke hva de sa at man f.eks. kunne plante rundt og nå har jeg hørt på ganske mange og jeg husker ikke hvilken episode det var i.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-21, 12:32   #232
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.555
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Opprinnelig lagt inn av celebelen, her.

Hvis du kutter toppene og setter i vann, får du fler planter.

Nope, de har tatt kvelden, alle sammen viste det seg. De er visnet, rett og slett. Jeg aner ikke, dette har aldri skjedd før. Jeg har sådd tomater årlig i minst ti år, aldri har jeg endt opp med alt alle har daua! En og annen, men ikke dette! Ikke gjort noe så spesielt i år heller...

Får visst ha fokus på pellargonia i år jeg, de stortrives... Og kanskje dra på plantasjen og nappe med meg en ferdig plante eller to og nptere meg bak øret at nest år skal jeg så rett MANGE flere enn ejg tror jeg trenger, og ende med en jugel

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-21, 12:40   #233
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.998
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Når det gjelder poteter så har jeg sett en video om noen som plantet poteter i krukker i forskjellige høyder så at det flere og flere poteter jo lenger ned man gravde. Noen som har sett noe om det?

Så hørte jeg i pod om det å plante annet sammen med potetene så at det ble litt penere. Dvs at man gjerne kan plante annet ganske tett på så at det ikke blir så "stygt". Noen som har innspill her. I den podden jeg hører er de veldig på at man ikke skal ha bar jord, men jeg husker ikke hva de sa at man f.eks. kunne plante rundt og nå har jeg hørt på ganske mange og jeg husker ikke hvilken episode det var i.

Poteter skal hyppes, det vil si at man legger på mer jord etterhvert som planta vokser. Grunnen til det, er at potetplanta danner flere knoller oppover stengelen dersom man legger på mer jord. Et annet argument, er at man da er helt sikker på at ingen poteter får sollys på seg. Når poteter får sollys direkte på seg, blir de grønne og giftige. Både potet og tomat er i utgangspunktet giftige planter som danner spiselige saker til oss.

Tomat har samme greia, danner flere røtter oppover stilken når man legger på mer jord, da får man en tøffere og sterkere plante. Primrose, du bør også prøve å sette de små tomatplantene litt lenger ned i potta, så bare bladene stikker opp, når du potter om.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-21, 12:41   #234
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.998
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Nope, de har tatt kvelden, alle sammen viste det seg. De er visnet, rett og slett. Jeg aner ikke, dette har aldri skjedd før. Jeg har sådd tomater årlig i minst ti år, aldri har jeg endt opp med alt alle har daua! En og annen, men ikke dette! Ikke gjort noe så spesielt i år heller...

Det har skjedd to ganger med meg. Jeg mistenker ugressmiddelrester i en bestemt jordsekk.

Neste parti gikk nemlig utmerket, under nøyaktig samme forhold, men med annen jord.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-21, 12:57   #235
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.555
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Opprinnelig lagt inn av Luftslottet, her.

Det har skjedd to ganger med meg. Jeg mistenker ugressmiddelrester i en bestemt jordsekk.

Neste parti gikk nemlig utmerket, under nøyaktig samme forhold, men med annen jord.

Hmm, alt er fra samme jordsekk her, men jeg brukte den på andre planer som har klart seg, og ikke klart seg (agurkene gikk samme vei som tomatene et par uker før. DE har rukket å bli STORE først da, sammenlignet med tomatene som har vokst veldig sakte)

Litt sent p så tomater nå synes jeg, jeg har ikke drivhus og vil jo helst ha modne tomater før frosten tar dem....

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-21, 13:05   #236
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.998
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Hmm, alt er fra samme jordsekk her, men jeg brukte den på andre planer som har klart seg, og ikke klart seg (agurkene gikk samme vei som tomatene et par uker før. DE har rukket å bli STORE først da, sammenlignet med tomatene som har vokst veldig sakte)

Litt sent p så tomater nå synes jeg, jeg har ikke drivhus og vil jo helst ha modne tomater før frosten tar dem....

Jeg fant ut det første gangen at tomater er noe av det som virkelig tar sin langsomme død av plantevernrestene. Bønner, f.eks., kunne ikke brydd seg mindre. Jeg prøvde aldri agurk i den jorda, siden det var tidlig i sesongen.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-21, 13:06   #237
Primrose
nju nja njo
 
Primrose sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 5.735
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Opprinnelig lagt inn av Luftslottet, her.

Poteter skal hyppes, det vil si at man legger på mer jord etterhvert som planta vokser. Grunnen til det, er at potetplanta danner flere knoller oppover stengelen dersom man legger på mer jord. Et annet argument, er at man da er helt sikker på at ingen poteter får sollys på seg. Når poteter får sollys direkte på seg, blir de grønne og giftige. Både potet og tomat er i utgangspunktet giftige planter som danner spiselige saker til oss.

Tomat har samme greia, danner flere røtter oppover stilken når man legger på mer jord, da får man en tøffere og sterkere plante. Primrose, du bør også prøve å sette de små tomatplantene litt lenger ned i potta, så bare bladene stikker opp, når du potter om.

Takk for tips!

__________________
Life isn't about waiting for the storm to pass. It's about learning to dance in the rain.
Primrose er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-21, 14:17   #238
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.601
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Nope, de har tatt kvelden, alle sammen viste det seg. De er visnet, rett og slett. Jeg aner ikke, dette har aldri skjedd før. Jeg har sådd tomater årlig i minst ti år, aldri har jeg endt opp med alt alle har daua! En og annen, men ikke dette! Ikke gjort noe så spesielt i år heller...

Har du gjødslet med økologisk gjødsel? Det var en del styr rundt det i fjor, da noen fant ut at det var reststoffer i en del økologisk gjødsel som tok livet av tomatplanter. Jeg leste mest om det hos svenske instaprofiler, men det kan jo fort være samme problem her.

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-21, 18:20   #239
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.185
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Er det noen som har erfaring med perletomat, paprika og brokkoli?
Jeg har har dyrket cherrytomater med stort hell før. Men det var helt tilfeldig, det spirte plutselig en tomatplante i en potte i spisestuen, og jeg gjorde ikke annet enn å plante den ut i hagen og vanne.
Brokkoli har jeg hatt før, men det ble noen lange tynne greier, og paprika har jeg null erfaring med.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-21, 20:20   #240
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.120
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Hmm, alt er fra samme jordsekk her, men jeg brukte den på andre planer som har klart seg, og ikke klart seg (agurkene gikk samme vei som tomatene et par uker før. DE har rukket å bli STORE først da, sammenlignet med tomatene som har vokst veldig sakte)

Litt sent p så tomater nå synes jeg, jeg har ikke drivhus og vil jo helst ha modne tomater før frosten tar dem....

Du får ta deg en tur til Molde og kjøpe kompostjord på RIR (de selger i sekker også tror jeg) og få tomatplanter av meg. Jeg har jo selvsagt rikelig... hvis de ikke plutselig dør da!

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no