Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvilke saker er viktige for deg i valget?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-08-13, 13:58   #81
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilke saker er viktige for deg i valget?

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Norge AS går riktig så bra fordi oljeprisen har vært svært høy over lang tid. Det er ikke fordi vi er flinke og innovative på nyskapning.

Problemet med formueskatt er ikke fru Tutta Salvesen på Frogner. Det er bedriftseiere som må ta ut lån eller sette ned lønnsomheten på småbedriftene sine for å betale skatt på fabrikker og lokaler. Det er helt vanvidd å ha formueskatt på arbeidende kapital.

Amen og Amen!

Problemet med formueskatt og arveavgift på arbeidende kapital er en diger hemsko for utvikling av næringslivet. Og jeg har stor tro på at vi får en regjering som kommer til å gjøre noe med det.

Det hjelper ikke å dele, hvis vi etter hvert ikke har noe mer å dele av.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-13, 14:09   #82
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke saker er viktige for deg i valget?

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Norge AS går riktig så bra fordi oljeprisen har vært svært høy over lang tid. Det er ikke fordi vi er flinke og innovative på nyskapning.

Problemet med formueskatt er ikke fru Tutta Salvesen på Frogner. Det er bedriftseiere som må ta ut lån eller sette ned lønnsomheten på småbedriftene sine for å betale skatt på fabrikker og lokaler. Det er helt vanvidd å ha formueskatt på arbeidende kapital.

Det er veldig sant, og veldig godt skrevet!

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-13, 14:11   #83
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke saker er viktige for deg i valget?

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Men er det ikke mulig å skille på slik? Jeg ser at det er viktig å sørge for at AS fastlandsNorge også går bra, men går det ikke an å skille på arbeidende kapital og annet?

Jo, selvsagt kan man det. Det er bare å sette Venstre i posisjon.

(Og det er vel det Høyre har lovet også nå, selv om de prinsippielt er motstander av hele formueskatten. Det er jeg også, egentlig, men jeg synes den private delen er mye mindre viktig.)

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-13, 14:14   #84
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.837
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke saker er viktige for deg i valget?

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jo, selvsagt kan man det. Det er bare å sette Venstre i posisjon.

(Og det er vel det Høyre har lovet også nå, selv om de prinsippielt er motstander av hele formueskatten. Det er jeg også, egentlig, men jeg synes den private delen er mye mindre viktig.)

Jeg vil ha høyre, venstre og konservative AP i regjering. Ja til alt! :


mvh på-den-ene-siden-og-på-den-andre-siden-pøblis

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-13, 14:15   #85
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke saker er viktige for deg i valget?

Det er større avstand mellom Ap og H enn man skulle tro, utfra debattene.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-13, 14:24   #86
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.837
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke saker er viktige for deg i valget?

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Det er større avstand mellom Ap og H enn man skulle tro, utfra debattene.

Jeg vet. Men det er en del ting som er felles, type ja til NATO og Europa (det var derfor jeg sa konservative AP), men ikke minst en god dose realitetssans - noe som kanskje henger sammen med at begge de to leirene faktisk har vært/er i posisjon og derfor har vært nødt til å faktisk styre, ikke bare mene noe.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-13, 14:31   #87
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.869
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke saker er viktige for deg i valget?

I år vet jeg jammen ikke hva jeg skal stemme. Jeg vil ikke ha Høyre, definitivt ikke Frp i noen posisjon hvor de kan komme med sine greier. Men jeg digger ikke akkurat sånn det er nå heller. Jeg har litt angst for H og privatisering.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-13, 15:21   #88
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.436
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvilke saker er viktige for deg i valget?

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Men, når man f.eks stemmer på MDG, tar man da for gitt at noen andre tar ansvar for å få partier inn på stortinget, som også har en plan for resten av Norge AS. Og nå som SV sier nei til all videre utvinning av olje, sjekker dere samtidig ut hvordan de da har tenkt å skaffe inntekter til et land som allerede er helt avhengig av disse oljekronene også fremover. Eller er enkeltsaker så viktige at dere ser bort fra det store bildet?

Det store bildet sett med mine øyne er at økonomi er totalt uviktig den dagen vi ikke har rent vann å drikke, mat å spise eller trygge og beboelige landområder.

MDG er et bittelite parti med få og veldig engasjerte mennesker. Jeg føler meg 100% trygg på at de ikke vokse seg store nok til å styre landet alene over natta og uten at velgerne deres legger merke til det. Jeg håper de vil vokse jevnt og trutt ettersom fler og fler forhåpentligvis innser at vi må gjøre noe med miljøproblemene. Og jeg forutsetter at de vil få en gjennomarbeidet politikk på andre områder når de blir flere mennesker i partiet, og innen den dagen de har vokst seg store at de blir en del av en regjering.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-13, 16:15   #89
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke saker er viktige for deg i valget?

Opprinnelig lagt inn av Fakse, her.

Det store bildet sett med mine øyne er at økonomi er totalt uviktig den dagen vi ikke har rent vann å drikke, mat å spise eller trygge og beboelige landområder.

MDG er et bittelite parti med få og veldig engasjerte mennesker. Jeg føler meg 100% trygg på at de ikke vokse seg store nok til å styre landet alene over natta og uten at velgerne deres legger merke til det. Jeg håper de vil vokse jevnt og trutt ettersom fler og fler forhåpentligvis innser at vi må gjøre noe med miljøproblemene. Og jeg forutsetter at de vil få en gjennomarbeidet politikk på andre områder når de blir flere mennesker i partiet, og innen den dagen de har vokst seg store at de blir en del av en regjering.

Diskusjonen blir litt vanskelig i og med at vi nok tar utgangpunkt i ulike scenarioer, og er uenige om hva som bør fokuseres på. Jeg ser allikevel poenget ditt med at partier med smale agendaer, etterhvert utvider partiprogrammene til å også omfatte andre områder. Hence Senterpartiet og Krf, som jo må sies å ha en bakgrunn i spesielle sympatier.

Vi vet, forøvrig, at det eneste som får miljøhensyn til å øke plass i global målestokk, er økonomisk vekst, så at velferd og miljø henger sammen, er ganske sikkert.

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-13, 16:37   #90
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke saker er viktige for deg i valget?

Hvis venstre bare ikke hadde hatt den borgerlønngreia som jeg synes er ekstremt vanvittig naivt tullete, er resten rimelig fornuftig synes jeg.

Rundt formueskatt og arveavgift tenker jeg omtrent sånn: Vi har en mengde skatt inn slik det er idag. Og vi har et velferdssystem vi ønsker å opprettholde mer eller mindre. Skattelette står ikke høyt oppe på lista mi over tiltak som bør prioriteres, spesielt ikke skattelette for de rikeste. Man kan fint fjerne formueskatten for min del, men da bør man finne en tilsvarende inntekt og tilsvarende omfordelingstiltak, jeg ser ikke selv helt hva alternativet er, men det kan godt være det finnes.

Derimot ser jeg absolutt poenget med å skjerme arbeidende kapital, det gir mening i forhold til verdiskapning slik at der kan man se for seg at man får igjen for inntektstapet til staten ved at samfunnet totalt blir mer bærekraftig.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-13, 17:35   #91
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.630
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke saker er viktige for deg i valget?

Jeg er helt for å betale GODT med skatt av all inntekt man "tar ut" eller har tilgjengelig til forbruk. Om man har høy inntekt, eller bevilger seg et bra uttak fra eget firma, eller får deisende et fett utbytte, eller får cash fra gamliser med overskudd - ja, regn det GJERNE sammen i en pott og krev 60 % skatt på det. Gjerne flat skattesats også. Men jeg fatter ikke at noen synes det er samfunnsnyttig at aksjonærer i selskap som går med tap (men har dyre produksjonsmaskiner) skal betale to-tre ganger inntekten sin i skatt.

Mens lottogevinster er skattefrie.

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-13, 17:37   #92
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke saker er viktige for deg i valget?

Hm Missa, det der er jeg faktisk enig i. Nesten så jeg må lese en gang til. Men jo.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-13, 17:41   #93
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.837
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke saker er viktige for deg i valget?

Jeg er også enig med Missa.

Jeg har akkurat utsatt mannen for noen utsøkt blomde spørsmål om formueskatt og sånn. Han er skatterevisor og siviløkonom og kan litt mer om slikt enn meg.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-13, 17:52   #94
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.630
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke saker er viktige for deg i valget?

På min måte får man jo skattelagt også dem som lixzom ikke har penger (på papiret), som Røkke og gjengen, men som jo så åpenbart har penger å bruke. Det er jo det som tenner og provoserer og får frem Jante, det at noen bruker så sinnsykt mye penger, og samtidig ikke betaler personlig skatt sånn som vi andre gjør?

Det er også det vi prøver å oppmuntre barna til? Det skal lønne seg å spare og få pengene til å yngle istedet for å sløse dem bort på dill og dall? Det er det jeg antar AS Norge ønsker med oss undersåtter også. Så hvorfor da si at det skal lønne seg mer å låne og bruke (eller få) enn å spare og satse?

(Disclaimer: jeg bruker Røkke som eksempel men det kan være veldig urettferdig; jeg har selvfølgelig ikke gidd til å sjekke personbeskatningen hans eller noen andres - men jeg vet at han har vært brukt som eksempel i pressen før).

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-13, 18:08   #95
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.837
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke saker er viktige for deg i valget?

Miss Norway for president!

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no