Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkant

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-08-13, 17:52   #21
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.083
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkant

Hva med argumentet om at det er vanskelig å håndtere de korte permisjonene? Jeg har lest noen innlegg de siste dagene som handler om det. En lang permisjon medfører ansettelse av vikar, en kort permisjon (f.eks. 2-3 måneder) er et mye større problem. Skal bedriftene høres når det gjelder dette, eller må de bare skjerpe seg og omstille seg til den nye virkeligheten?

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-13, 17:54   #22
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.808
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkant

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jeg synes jo Høyre har rett i én ting, det er på tide for menn å tørre å stå opp for at det er viktig for dem å være hjemme.

Det har du rett i, men jeg er også redd for at fler menn kan oppleve hva Esme nevner, at de rett og slett ikke våger ta ut pappapermisjon fordi de enten da kan gå glipp av fast stilling, eller miste andre goder de har opparbeidet seg på jobben.

En nær venn av oss, han sa faktisk opp jobben sin -(har ettertraktet utdanning, og kan velge og vrake blant jobber, så han er som sådann heldigere enn mange andre) - da han kom til sin sjef og fortalte han skulle bli far:

Han fikk til svar: "ja, gratulerer... Men en ting skal du vite - det er mulig du har krav på pappapermisjon, men her i vårt firma, blir det ikke praktisert, for å si det slik." Han var, direkte uttalt, forventet å stille på jobb fra dag 1 baby ble født og la være ta ut permisjon, for slik gjorde de det der.

Vår venn kunne si opp, og han tok en god og lang permisjon med barnet sitt.

Ikke alle menn er like heldige, og så lenge det eksisterer forstokkede holdninger i samfunnet om at far ikke skal ta permisjon og være hjemme med barnet sitt, så mener jeg at ordningen med permisjon øremerket far, slik den fungerer i dag, er nødt til å beholdes.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-13, 18:05   #23
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkant

Det er ikke mange dagene siden jeg snakket med en sjarmerende bedriftsleder som fortalte at de ikke ansatte kvinner i fertil alder og at de forventet at menn hverken tok sykt-barn-dager eller permisjon. Jeg tror det er vanligere enn vi liker å tenke på.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-13, 18:07   #24
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.863
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkant

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Det er ikke mange dagene siden jeg snakket med en sjarmerende bedriftsleder som fortalte at de ikke ansatte kvinner i fertil alder og at de forventet at menn hverken tok sykt-barn-dager eller permisjon. Jeg tror det er vanligere enn vi liker å tenke på.

Søtnosen.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-13, 18:09   #25
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkant

Men min sjef som på ingen måte er noe sånt sjarmtroll sliter med permisjoner på 2-3 mnd. Dvs 3 mnd begynner å monne, da må man liksom regne med fraværet såpass at det må bli vikar. 2 mnd + ferie blir bare en lang periode med dårlig bemanning, for man kan ikke ansette noen for så kort tidsrom.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-13, 18:27   #26
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.477
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkant

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Det er ikke mange dagene siden jeg snakket med en sjarmerende bedriftsleder som fortalte at de ikke ansatte kvinner i fertil alder og at de forventet at menn hverken tok sykt-barn-dager eller permisjon. Jeg tror det er vanligere enn vi liker å tenke på.

Jeg er så heldig å ha en bedriftsledelse som selv tar permisjon, men jeg tror nok ikke det er uvanlig at ledere litt opp i åran er som Katta beskriver.
Jeg mener altså at vi må beholde fedrekvoten til en ny generasjon bedriftsledere (og fedre) er vokst fram.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-13, 19:54   #27
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkant

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Jeg synes det der var historieløst vissvass. Og jeg er helt månebedotten over at Høyre synes det er godt valgflesk å ville fjerne historiens mest effektive politiske grep for å fremme likestilling, nemlig den meget skånsomt innførte fedrekvoten. Jeg skjønner at man kan være uenig i de siste justeringene av den, men å foreslå å fjerne den synes jeg er helt koko. Det virker! Det forandrer på ting på ordentlig! Hallo!



Hvorfor har ikke Toffskij utvidet prikkekvote? Det er fryktelig irriterende å alltid få beskjed om å prikke andre, når man egentlig bare blir grønnprikke Toffen.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-13, 20:05   #28
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.927
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkant

Nå har jeg ikke lest kronikken, men sitatet viser at dette dreier seg om en kvinne som tror at alle kvinner i gamle dager var priviligerte hjemmeværende fra den høyere middelklasse. Med mann med god lønn og hushjelp.

Prøv å finne en hvilken som helst arbeiderklassekvinne og fortell henne at hun hadde det bedre enn hennes døtre har det nå. For eksempel en av de som måtte gå fra to-tre år gamle barn alene hjemme når hun skulle på jobb. Og håpe at det gikk bra. Eller en av dem som hadde en mann som ikke ønsket, eller ikke maktet, å forsørge henne.

Jeg skal innrømme at jeg misunte min mor den husmorvikaren hun fikk etter keisersnitt. Men ettersom hovedgrunnen til at hun fikk den var at ingen regnet med at min far kunne gjøre noe som helst med hus og barn. Og min mann faktisk kunne det, så tror jeg likevel at jeg foretrekker min etter-keisersnitt tilværelse, fremfor hennes.

Og det er en sannhet at for mange menn er det fremdeles vanskelig å gå til arbeidsgiver og si at de skal ha permisjon. Julie Brodtkorb har vel aldri levd i den virkelige verden.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-13, 20:24   #29
Storm
En som trener
 
Storm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.647
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkant

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jeg synes jo Høyre har rett i én ting, det er på tide for menn å tørre å stå opp for at det er viktig for dem å være hjemme.

Jeg tror dessverre det er ganske mange menn det ikke er så viktig for, jeg. Det er jo ganske slitsomt, med et barn som nærmer seg året og mye husarbeid og styr, dessuten skjer det veldig mye viktig på jobben for tida og det passer rett og slett ikke å ha permisjon nå. Dessuten skal vi jo tre uker til Thailand i ferien og da får jeg knyttet masse kontakt med barnet, og jeg koser og herjer masse når jeg kommer hjem fra jobb (mens mor lager middag) og fram til leggetid.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-13, 20:27   #30
Storm
En som trener
 
Storm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.647
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkant

Opprinnelig lagt inn av Storm, her.

Jeg tror dessverre det er ganske mange menn det ikke er så viktig for, jeg. Det er jo ganske slitsomt, med et barn som nærmer seg året og mye husarbeid og styr, dessuten skjer det veldig mye viktig på jobben for tida og det passer rett og slett ikke å ha permisjon nå. Dessuten skal vi jo tre uker til Thailand i ferien og da får jeg knyttet masse kontakt med barnet, og jeg koser og herjer masse når jeg kommer hjem fra jobb (mens mor lager middag) og fram til leggetid.

- og disse ganske mange, tror jeg det er Høyre kaster ut valgflesket til.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-13, 20:29   #31
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.986
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkant

Jeg tror Storm har rett.
Fedrekvoten er nødvendig.

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-13, 20:29   #32
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkant

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Jeg synes det der var historieløst vissvass. Og jeg er helt månebedotten over at Høyre synes det er godt valgflesk å ville fjerne historiens mest effektive politiske grep for å fremme likestilling, nemlig den meget skånsomt innførte fedrekvoten. Jeg skjønner at man kan være uenig i de siste justeringene av den, men å foreslå å fjerne den synes jeg er helt koko. Det virker! Det forandrer på ting på ordentlig! Hallo!

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg blir oppgitt over argumentet "Folk må få bestemme selv" som om det er slik i alle yrker at menn kan velge foreldrepermisjon om det blir helt frivillig. I mitt yrke hadde det blitt slutt på dagen at mennene hadde tatt permisjon, ikke fordi de ikke har lyst, de fleste av dem gleder seg skikkelig, men fordi de ikke hadde turt. Det er så hard kamp om de faste jobbene, at de ikke hadde tatt sjansen.

Dessuten er det så fleksibelt,de kanjo ta ut tiden som annenhver fredag over tre år feks. Fedrekvoten er et gode, som folk kan si ja eller nei til. Jeg er helt imot å fjerne den.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-13, 20:29   #33
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.863
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkant

Opprinnelig lagt inn av Storm, her.

- og disse ganske mange, tror jeg det er Høyre kaster ut valgflesket til.

Og det gjør jo det hele bare enda mer ufyselig.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-13, 20:32   #34
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkant

Det er ganske mange kvinner som mener at fedre knytter nok bånd til barna selv om de nesten ikke ser dem også. Og som kommer med utsagn av typen "jeg har jo lyst til å være hjemme. Han har ikke lyst, og det passer ikke på jobben. Det er veldig dumt at familier som oss ikke kan velge det som passer best". Sitat en som bor ikke så langt fra meg.

Jeg er en av de som alltid argumenterer mot å binde opp mer av permisjonen enn det som er gjort til nå, og da av hensyn til mor, barn og amming. Men å fjerne pappapermen fullstendig blir litt i overkant mye frihet for den norske befolkningen foreløbig, i hvertfall hvis man faktisk mener det er viktig at papper tar permisjon.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-13, 20:32   #35
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkant

Og jeg er litt sint på Høyre for jeg hadde nesten bestemt meg for å stemme på dem på tross av at de flirter med de mørkeblå. Nesten. Ikke nå lenger.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-13, 20:34   #36
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkant

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Og jeg er litt sint på Høyre for jeg hadde nesten bestemt meg for å stemme på dem på tross av at de flirter med de mørkeblå. Nesten. Ikke nå lenger.

Come to the Venstre side!

We've got cookies!

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-13, 20:36   #37
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkant

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Come to the Venstre side!

We've got cookies!

De har noen borgerlønngreier jeg ikke skjønner. Ellers er de litt sjarmerende.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-13, 21:03   #38
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.813
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkant

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Det er ganske mange kvinner som mener at fedre knytter nok bånd til barna selv om de nesten ikke ser dem også. Og som kommer med utsagn av typen "jeg har jo lyst til å være hjemme. Han har ikke lyst, og det passer ikke på jobben. Det er veldig dumt at familier som oss ikke kan velge det som passer best". Sitat en som bor ikke så langt fra meg.

.

Det festlige er at mange av mødrene som sitter med slike holdninger synser ganske høylydt om andre mødre som benytter barnevakt, har for kort permisjon, ikke jobber deltid..

Samtidig kommer det kanskje litt an på hva man legger i foreldrerollen. Jeg er der at bortsett fra ammingen kan visselig mannen gjøre alt like bra som meg. Om jeg mente at mor og far var/er to svært ulike roller ville jeg sikkert sett annerledes på det. Men jeg kommer aldri til å forstå logikken i at hver ekstra mnd man tar ulønnet ekstra perm/jobber deltid er ren investering i barna, samtidig som man sier at pappaperm ikke er så viktig, og at lange arbeidsdager ikke står i veien for barnas tilknytning til far.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-13, 09:08   #39
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.477
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkant

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Men jeg kommer aldri til å forstå logikken i at hver ekstra mnd man tar ulønnet ekstra perm/jobber deltid er ren investering i barna, samtidig som man sier at pappaperm ikke er så viktig, og at lange arbeidsdager ikke står i veien for barnas tilknytning til far.

Godt poeng!

Jeg så noen (hjernedøde diltere) kommenterte denne artikkelen på face igår, og hadde lyst å invitere dem inn på Fp alle sammen.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-13, 09:37   #40
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkant

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Det festlige er at mange av mødrene som sitter med slike holdninger synser ganske høylydt om andre mødre som benytter barnevakt, har for kort permisjon, ikke jobber deltid..

Samtidig kommer det kanskje litt an på hva man legger i foreldrerollen. Jeg er der at bortsett fra ammingen kan visselig mannen gjøre alt like bra som meg. Om jeg mente at mor og far var/er to svært ulike roller ville jeg sikkert sett annerledes på det. Men jeg kommer aldri til å forstå logikken i at hver ekstra mnd man tar ulønnet ekstra perm/jobber deltid er ren investering i barna, samtidig som man sier at pappaperm ikke er så viktig, og at lange arbeidsdager ikke står i veien for barnas tilknytning til far.

Dersom fars tilknytning ikke er viktig, og hans rolle er bare å finansiere mors sin familie, så henger det på greip. Jeg synes derimot at de bør innrømme at det er det de gjør.

Det jeg blir sur over er folk som argumenterer heftig for at det ikke er viktig at far har alenetid med barna, og som klager i ettertid på at han ikke tar ansvar.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no