Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Black Friday - hva er greia?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-11-15, 18:27   #21
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Black Friday - hva er greia?

Jeg fant ut at jeg ikke orket -40% på cubus i dag tidlig, da ville jeg heller betale full pris, men var en tur til sentrum litt senere på dagen. Kjøpte ikke noe jeg ikke trengte, men fikk tak i noen ting jeg uansett skulle kjøpe til gode priser. Da er det jo ting jeg har sett på og vet hva koster til vanlig. Var mye folk, men ikke overveldende og måtte ikke stå lenge i kø. I tillegg har jeg benyttet meg av et par tilbud på nettet.

Jeg står ikke i kø i timesvis for å kjøpe noe, men benytter meg gjerne av tilbudene som faktisk er gode.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-15, 19:05   #22
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.217
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Black Friday - hva er greia?

Jeg har store problemer med black friday. Det å oppmuntre til økt forbruk i en tid der vi bør tenke og handle bærekraftig og lokalt kjenner jeg at stritter i mot det jeg ønsker å stå for. Jeg har kuttet veldig ned på eget forbruk i forhold til "tilfeldig shopping" det siste året, og kommer heller til å fortsette i den retningen snarere enn å shoppe mer.

Ja, og så hadde jeg ikke hatt tid til det heller, da. Jobbe, lissm.

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-15, 19:11   #23
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.377
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Black Friday - hva er greia?

Selvsagt vil en slik kjøpehalloi føre til økt forbruk, og innkjøp av en hel masse ræl man egentlig ikke trenger. Samtidig er det jo også en mulighet til å spare på kjøp man uansett hadde gjort, og julegaver.

Uansett kan man ta en titt på hjemmesiden til Fremtiden i våre hender og tenke seg om et par ganger før man shopper. http://www.framtiden.no Det er i stor grad ikke vi som betaler for de gode tilbudene, det er arbeiderne som lager produktene under uverdige forhold.

Jeg har skjerpet inn bigtime på eget forbruk, og er enig med Palmen. Det gir vond smak å oppfordre til økt forbruk.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-15, 19:26   #24
Libra
Bør lage seg en tittel selv
 
Libra sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.507
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Black Friday - hva er greia?

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Jeg er så lite glad i butikker at ikke ti ville hester ville fått meg inn på en outlet eller et storsenter i dag. Men jeg er en pragmatisk og fornuftig person, så da jeg fikk se iphone 6 til sterkt redusert pris, og jeg fikk handlet en på nett i dag tidlig, så er jeg fornøyd med det. Det sparte jeg flere tusen på.

Kan jeg få spørre om hvor du fant tilbudet?

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-15, 19:40   #25
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.303
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Black Friday - hva er greia?

Opprinnelig lagt inn av Palmen, her.

Jeg har store problemer med black friday. Det å oppmuntre til økt forbruk i en tid der vi bør tenke og handle bærekraftig og lokalt kjenner jeg at stritter i mot det jeg ønsker å stå for. Jeg har kuttet veldig ned på eget forbruk i forhold til "tilfeldig shopping" det siste året, og kommer heller til å fortsette i den retningen snarere enn å shoppe mer.

Ja, og så hadde jeg ikke hatt tid til det heller, da. Jobbe, lissm.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-15, 21:05   #26
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Black Friday - hva er greia?

Jeg fikk litt uventet fri midt på dagen, og dro til byen og fikk gjort noen gode julegavekjøp. Gaver som jeg likevel måtte kjøpt i løpet av de neste tre ukene. Det var ikke noe kaos og kø verken i byen eller på senteret, men mange butikker hadde gode tilbud. Det går jo an å tenke selv, uansett om de kaller det Black Friday eller ei.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-15, 21:08   #27
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.473
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Black Friday - hva er greia?

Klart man benytter sjansen om det er noe man allerede hadde planlagt å kjøpe, det er ikke på mikronivå jeg reagerer, det er på makronivå. Hvor mange kjøper mer enn de hadde trengt? Hvor mye mer press får vi på miljøet? Hvor nødvendige ting er det man egentlig kjøper?

Elkjøp har gått ut og sagt at de har frem til nå omsatt for 500 millioner kroner. Bare i dag. Det er jo helt sinnsykt!

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-15, 21:09   #28
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.028
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Black Friday - hva er greia?

Opprinnelig lagt inn av Palmen, her.

Jeg har store problemer med black friday. Det å oppmuntre til økt forbruk i en tid der vi bør tenke og handle bærekraftig og lokalt kjenner jeg at stritter i mot det jeg ønsker å stå for. Jeg har kuttet veldig ned på eget forbruk i forhold til "tilfeldig shopping" det siste året, og kommer heller til å fortsette i den retningen snarere enn å shoppe mer.

Ja, og så hadde jeg ikke hatt tid til det heller, da. Jobbe, lissm.

Jeg er enig. Minus at jeg ikke hadde hatt tid, siden jeg har permisjon. Men jeg dro på jobben likevel og jabbet og spiste lunsj og har ikke gjort et eneste Black Friday innkjøp. Jeg synes hele greia er kvalmt.
Dog hadde jeg sikkert benyttet meg av det på nett om det var noe helt spesielt jeg uansett skulle ha.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 27-11-15, 21:10   #29
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.371
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Black Friday - hva er greia?

Ja, det er jo ikke slik at det er umoralsk å kjøpe en gryte på Black Friday som man uansett ville kjøpt dagen etter. Dette,http://www.tv2.no/2015/11/27/nyheter...opping/7708080, derimot, synes jeg bare er ekkelt. Det finnes sikkert mer verdig trengende man kunne gitt buksene til om man ville bli kvitt dem...

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-15, 21:12   #30
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.951
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Black Friday - hva er greia?

Jeg ser ikke helt problemet med at jeg kjøpte den jakka som mannen min ønsket seg til jul til halv pris i dag.

Jeg ser problemet hvis det skaper ytterligere kjøpepress, men for meg blir det ikke sånn.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-15, 21:12   #31
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.491
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Black Friday - hva er greia?

Jeg kjøpte meg ny shampo og balsam med 20% tilbud på lookfantastic, siden jeg nå likevel måtte ha ny før jul (og tenkte det var like greit å gjøre det nå i stedet for å vente til jeg går tom, og så tar det lang tid med juleposten...)

Noe annet har jeg faktisk ikke handlet.

Mannen bidro til elkjøp sin omsetning, dog ikke på tilbud, men han har jobbtelefon. Han har siste arbeidsdag på mandag. Han måtte følgelig ha ny telefon, og hadde anledning til å stoppe innom siden det åpnet så tidlig i dag.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-15, 21:29   #32
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.028
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Black Friday - hva er greia?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg ser ikke helt problemet med at jeg kjøpte den jakka som mannen min ønsket seg til jul til halv pris i dag.

Jeg synes det er uproblematisk når folk kjøper ting de uansett ville kjøpt. Men ingen skal få meg til å tro at dette gjelder alle, bare se på dem som gikk bananas i Vestby. Jeg kjenner det jo selv også, det var 20% på POP og jeg var veldig nære å gå inn og bestille mer til lillebror og lillesøster; bare fordi. Men de har nok klær.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 27-11-15, 21:32   #33
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.024
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Black Friday - hva er greia?

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Enig.

https://no.wikipedia.org/wiki/Black_Friday_(shopping)

Du har helt rett. Jeg googlet "what is the origin of Black Friday " og fikk da opp det svaret.
Jeg tok det for god fisk (har faktisk hørt det før også...). Men det viser seg (når jeg googler videre, og går dypere) at dette var et rykte som oppstod, trolig for å "rakke ned" på handelsstanden.

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-15, 22:33   #34
Luvi
En anelse distre
 
Luvi sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 6.440
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Sv: Black Friday - hva er greia?

Jeg løp smilende rundt i 10t i kaoset i dag og da jeg mot slutten fikk en gretten forespørsel om vi ikke kunne "fordele oppgavene bedre" av en som tydeligvis ikke var interessert i å vent litt på å bli ekspedert var det like før jeg bad vedkommende dra rett vest en plass (og det skal MYE til før smilet forsvinner på tross av bdet ene og det andre) Jeg kan virkelig ikke forstå hvorfor folk drar ut på shopping på en slik dag om de ikke overhodet forstår at det faktisk blir både kø og ventetid.

Selv foretrekker jeg å handle til fullpris enn å dra ut på handel på slike dager.

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-15, 22:40   #35
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.348
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Black Friday - hva er greia?

Jeg har også fått full inboks og sms'er i flere dager om gode tilbud. Har dog ikke latt meg friste, ikke har jeg hatt tid heller. Men, ser at yngste har vokst ut av pysjene sine, han trenger nye. Får se om jeg finner et par på tilbud nå, gjerne et sted med fri frakt.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-15, 23:07   #36
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Black Friday - hva er greia?

Jeg hisser meg ikke veldig opp over black friday. Det er jo som med alle andre salgsperioder: når noen først begynner med salg, følger andre etter, for de vil jo ikke tape for de andre butikkene. Romjulssalg er nok enda verre for planeten, for da har folk oversikt over pengene som er igjen etter juleinnkjøpene, og kan slippe tøylene. Hysteriske shoppere på Vestby er jo unntakene. Men det er klart, innkjøp som er unødvendige, og som blir gjennomført bare fordi man blir lurt til å tro det er en god deal, er ikke bra for miljøet, enten det forekommer i romjula, sommersalget eller black friday.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-15, 23:22   #37
Agent Scully
Truth is in the x-files
 
Agent Scully sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 8.396
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Black Friday - hva er greia?

Opprinnelig lagt inn av Taien, her.

Du har helt rett. Jeg googlet "what is the origin of Black Friday " og fikk da opp det svaret.
Jeg tok det for god fisk (har faktisk hørt det før også...). Men det viser seg (når jeg googler videre, og går dypere) at dette var et rykte som oppstod, trolig for å "rakke ned" på handelsstanden.

Fort gjort.
Jeg var på et foredrag med en næringslivtopp der vi fikk servert et falskt Einstein-sitat. Utvilsomt plukket opp fra internet. (Jeg måtte dyp-google for å bekrefte min mistanke)

__________________
Storebror -06, Lillesøster & Lillebror -09

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-15, 00:22   #38
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.848
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Black Friday - hva er greia?

Jeg hadde egentlig tenkt å dra til outleten på Vestby i kveld men gadd ikke da jeg leste om hysteriet tidligere i dag. Mannen gadd ikke dra ut i kveld i det hele tatt så da ble det ikke noe.

Jeg shoppet på nett på Pierre Robert sin nettside i går litt over 09 da de åpnet salget. Og så har jeg kjøpt litt julegaver på Zalando og på Ellos med rabattkode. Klær fra Superdry til eldstemann som vi uansett hadde kjøpt, en leke til en nevø og Sheperdtøfler til mamma. Og en hvit bluse til meg da.
Og så har vi kjøpt vaskemaskin. Den røk på mandag og så at det var 20% på vaskemaskiner på Lefdal på onsdagen så da ble det litt rimeligere med ny.

Tilbud på en serviseserie fra Ittala så jeg har kjøpt 4 tallerkner på RoyalDesign med gratis frakt.

Og så må eldstemann ha nye fotballsko. Han fant selv ut at det er tilbud på de han vil ha så vi skal dra ut i morgen.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-15, 01:37   #39
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Black Friday - hva er greia?

Jeg var på Black Friday i Orlando i fjor og innrømmer at jeg ble skuffet. Det var ingen wow-tilbud - jeg opplevde at tilbudene var like gode igjennom hele thanksgivings uken og "toppen" skulle nås på BF. Vi gale damene som var på tur dro ut grytidlig fredag morgen og ble litt betuttet over at det var de samme tilbudene som hadde vært hele uken. Eller det var noen varer som var dumpet og det var varer som de hadde funnet innerst på lageret sitt.

Her hjemme har jeg i år kjøpt store deler av julegaver på nett denne uken på BF tilbud. I dag kjøpte jeg nye stoler til stuen som vi har planlagt i over et år, men ikke funnet de "perfekte", nå fant jeg de tidligere i høst, ventet til denne uken og sparte over 10.000 på det. Jeg er tilbudsshopper, men jeg handler ikke fordi det er tilbud, men jeg handler når det er tilbud på noe jeg "trenger" og kan spare penger ved å benytte meg av en godt tilbud.

Det jeg lurer på er hvordan handelstanden etterhvert skal overleve nettshoppingen. For jeg merker at jeg selv handler mer og mer på nett og jeg tror ikke jeg er alene om det.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-15, 02:19   #40
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Black Friday - hva er greia?

Argumentet med overforbruk kan jeg skjønne, det er jo ikke bra dersom folk kjøper ting de ellers ikke hadde tenkt å kjøpe. Men er det virkelig sånn at Black Friday gjør at innkjøpere presser produsentene mer på pris enn de ellers ville gjort? Vil ikke de uansett være ute etter den laveste prisen de kan få?

Ja jeg prøver å ikke kjøpe unødvendig mye, selv om jeg så klart mislykkes hele tiden i vårt forbrukersamfunn. Men jeg ser ikke helt at det å benytte seg av tilbud på ting man ellers ville kjøpt er direkte umoralsk i forhold til å kjøpe til full pris. Da må man vel heller være en bevisst forbruker og kjøpe varer man vet er fair trade.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no