Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Black Friday - hva er greia?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-11-15, 08:18   #41
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Black Friday - hva er greia?

Vi fikk til en god prat rundt dette med klima, miljø og overforbruk. Datteren vår dro bort på senteret, det var mange andre fra klassen som skulle dit. Faren hennes hadde lest at denne dagen alene sto for helt enorme klimautslipp. Da ville hun ikke dra neste år. Jeg benyttet anledningen til å forklare at det var grunnen til at jeg ikke likte pakkekalender også. Så mange gaver som strengt tatt var tull og tøys. Det ble pakkekalender på henne i år, men stort sett nyttige (kjedelige) ting.

Vi er ikke sånne klassiske naturvernere, men noen gang må også vi "vanlige" folk begynne å tenke oss om en gang eller tre.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-15, 08:52   #42
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Black Friday - hva er greia?

Opprinnelig lagt inn av Libra, her.

Kan jeg få spørre om hvor du fant tilbudet?

Elkjøp.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-15, 09:16   #43
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.397
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Black Friday - hva er greia?

Dette:

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Selvsagt vil en slik kjøpehalloi føre til økt forbruk, og innkjøp av en hel masse ræl man egentlig ikke trenger. Samtidig er det jo også en mulighet til å spare på kjøp man uansett hadde gjort, og julegaver.

Uansett kan man ta en titt på hjemmesiden til Fremtiden i våre hender og tenke seg om et par ganger før man shopper. http://www.framtiden.no Det er i stor grad ikke vi som betaler for de gode tilbudene, det er arbeiderne som lager produktene under uverdige forhold.

Jeg har skjerpet inn bigtime på eget forbruk, og er enig med Palmen. Det gir vond smak å oppfordre til økt forbruk.

Det er klart at noen betaler for vårt overforbruk. Disse elleville salgstriksene og presset på å kjøpe mer og mer ligger til grunn for uverdige arbeidsforhold og ulevelige lønner i produksjonslandene i Asia.

At vi lar oss lure til å kjøpe en og to julegaver som vi ellers ikke hadde hatt råd til, er en del av det hele. Jeg mener ikke at HV er et dårlig menneske fordi hun har slått til på et godt tilbud, det kan jeg også gjøre. Men vi er samtidig med på å bygge opp under det samme kjøret på kjøpepress.

Den viktigste grunnen til at jeg får vond smak i munnen av Black friday er likevel fraværet av hyl og skrik fra de som bråker når julemarsipanen kommer i oktober, disser Halloweenunger og protesterer høylytt mot Valentinsdagen.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-15, 10:14   #44
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Black Friday - hva er greia?

Opprinnelig lagt inn av tink, her.

At vi lar oss lure til å kjøpe en og to julegaver som vi ellers ikke hadde hatt råd til, er en del av det hele.

Hva er lureri med det? Hvis jeg skal bruke 500 kroner på en julegave, og finner en ting som vanligvis koster 1000 på salg for 500 (Black Friday eller ei), føler jeg meg overhodet ikke lurt.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-15, 10:39   #45
Odelia
Bør lage seg en tittel selv
 
Odelia sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 4.825
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Black Friday - hva er greia?

..og hva er greia med Cyber Monday? Er det et nytt fenomen som har oppstått i kjølvannet av Black Friday (eller weekend som jeg opplevde helgen var)?

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-15, 10:48   #46
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.894
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Black Friday - hva er greia?

Opprinnelig lagt inn av Odelia, her.

..og hva er greia med Cyber Monday? Er det et nytt fenomen som har oppstått i kjølvannet av Black Friday (eller weekend som jeg opplevde helgen var)?

Ja, jeg tror det er netthandlingens svar på Black Friday...

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-15, 10:52   #47
Kaija
WF: Sausnebbet
 
Kaija sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.854
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: Black Friday - hva er greia?

Black Friday på butikken orker jeg ikke. For et skrekkelig mas. Netthandling går greit, så guttungen fikk brukt opp sparebeholdningen sin på ny pc.

I dag tar jeg heller en Introvert Monday, og satser på at det er fredelig nok på senteret til at man kan holde ut der en times tid.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-15, 10:54   #48
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.397
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Black Friday - hva er greia?

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Hva er lureri med det? Hvis jeg skal bruke 500 kroner på en julegave, og finner en ting som vanligvis koster 1000 på salg for 500 (Black Friday eller ei), føler jeg meg overhodet ikke lurt.

Nei, det er jo greia da. Vi føler oss sjelden lurt, vi sparer jo penger. Det er de som jobber for slavelønn under elendige kår som blir lurt.

Jeg handler også på salg innimellom, og vet at dette er et felt med mange nyanser. Men for å få råd til å selge varer på tilbud, så må noen produsere disse varene på en mye rimeligere måte enn det vi får til i land med et litt mer oversiktlig og ryddig.

For min del ble Black Friday den siste dråpen.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-15, 11:28   #49
Einhyrningur
Be happy!
 
Einhyrningur sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 10.039
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sv: Black Friday - hva er greia?

Jeg kjøpte meg ny tannbørste og var fornøyd med det. Ting jeg likevel trenger kjøper jeg gjerne litt billigere om jeg kan.

Vi har virkelig et overforbruk og forsøker å gjøre noe med det. Uvaner er vanskelig å blu kvitt, men jeg tenker at alle monner drar, så vi fortsetter å forsøke.

__________________
jepp, jeg mangler stor forbokstav
Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-15, 13:01   #50
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 14.006
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Black Friday - hva er greia?

Jeg brukte fredagen til å handle ting jeg uansett skulle ha. Har ikke plass til "kjekt å ha" ting.

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-15, 13:06   #51
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.402
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Black Friday - hva er greia?

Jeg kjøpte ingenting fredag og heller ikke i dag, nokså fornøyd med det. Virkelig lei alle tilbudene som kom.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-15, 13:20   #52
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Black Friday - hva er greia?

Jeg får masse tilbud hele tiden syns jeg. De aller aller fleste sletter jeg uten å lese dem engang, uansett hva slags dag det er.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-15, 15:13   #53
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.826
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Black Friday - hva er greia?

Opprinnelig lagt inn av tink, her.

Nei, det er jo greia da. Vi føler oss sjelden lurt, vi sparer jo penger. Det er de som jobber for slavelønn under elendige kår som blir lurt.

Jeg handler også på salg innimellom, og vet at dette er et felt med mange nyanser. Men for å få råd til å selge varer på tilbud, så må noen produsere disse varene på en mye rimeligere måte enn det vi får til i land med et litt mer oversiktlig og ryddig.

For min del ble Black Friday den siste dråpen.


Det er noe feil med denne problemstillingen. Greia er vel at varene er priset hinsides høyt i butikken i forhold til produksjonskostnaden. Butikkene selger jo ikke med tap, selv ikke med 70 % rabatt, så evt slavelønn har ikke noe med Black Friday å gjøre, men med butikkenes grådighet generelt.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-15, 15:20   #54
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.397
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Black Friday - hva er greia?

Både ja og nei Nenne. Det er jo ikke butikkene som bestemmer lønna til arbeiderne, og latterlige tilbud er kun en del av problemet. Butikken får heller ikke en stor del av prisen på en vare, det er rett og slett veldig mange ledd som skal ha sin del av kaka.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-15, 15:27   #55
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Black Friday - hva er greia?

Opprinnelig lagt inn av tink, her.

Både ja og nei Nenne. Det er jo ikke butikkene som bestemmer lønna til arbeiderne, og latterlige tilbud er kun en del av problemet. Butikken får heller ikke en stor del av prisen på en vare, det er rett og slett veldig mange ledd som skal ha sin del av kaka.

Og salget reduserer vel normalt sett kun den biten butikken skulle hatt. Altså er det kun butikken som taper på salget.

Da jeg jobbet i butikk, så kjøpte vi aldri inn varer for salg. Det som ble tatt med på salget var ukurante varer, sesongvarer etc. Kort og godt slike ting vi ikke fikk solgt til ordinær pris. Og det er min oppfattning at mye av salgsvarene rundt om er varer som ikke selger. Ren opprydding i butikken. (snakker her da om klær, sko etc. Ikke møbler, hvitevarer og andre større ting)

Jeg var ikke ute og handlet på fredag. Gadd ikke, da det ikke var noe jeg måtte ha. Mannen benyttet anledningen og dro ut og kjøpte ny tv til oss, noe vi sparte flere tusen på.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-15, 09:22   #56
Luvi
En anelse distre
 
Luvi sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 6.440
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Sv: Black Friday - hva er greia?

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.

Og salget reduserer vel normalt sett kun den biten butikken skulle hatt. Altså er det kun butikken som taper på salget.

Da jeg jobbet i butikk, så kjøpte vi aldri inn varer for salg. Det som ble tatt med på salget var ukurante varer, sesongvarer etc. Kort og godt slike ting vi ikke fikk solgt til ordinær pris. Og det er min oppfattning at mye av salgsvarene rundt om er varer som ikke selger. Ren opprydding i butikken. (snakker her da om klær, sko etc. Ikke møbler, hvitevarer og andre større ting)

Jeg var ikke ute og handlet på fredag. Gadd ikke, da det ikke var noe jeg måtte ha. Mannen benyttet anledningen og dro ut og kjøpte ny tv til oss, noe vi sparte flere tusen på.

Slik er det nok for mange butikker som driver med klær, sko o.l. Ren opprydding av ukurante varer, det er dermed kun butikken selv som taper på disse varene. I tilfeller selges de også ut som rent tap for butikken.

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-15, 10:49   #57
Isprinsessen
Vinter
 
Isprinsessen sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 3.815
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Black Friday - hva er greia?

Mange butikker bestiller inn varer for å selge på salg, bevist høyere pris i i x antall uker for å tilfredsstille konkurransetilsynet og så sette ned prisen og samtidig ha god margin. Eller får tilbud fra importør/engros som gir butikkene mulighet til å dumpe pris og samtidig ha gode marginer. Begge deler gjøres uten å markedsføre det med før og nå pris.

Isprinsessen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no