Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Pris på barnevakt?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-10-07, 13:44   #1
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.388
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Pris på barnevakt?

Vi bor langt unna nærmeste familie og er bortimot avhengig av å ha barnevakt dersom vi skal ut en kveld, sammen eller hver for seg.

Nå begynner lille T å bli såpass stor at vi kan bruke unge jenter noen timer en kveld eller ettermiddag. Men jeg er alltid i stuss på hva man skal betale for denne gleden. Jeg kjenner mødrene til de aktuelle, og de påstår at motivasjonen ikke er lønn, likevel ønsker jeg at det å sitte barnevakt skal være såpass kjekt at de synes det lønner seg.

T er 3 år, bruker bleier. Barnevakten må ofte legge han, det varierer litt om vi gjør han klar i pysj og setter fram kveldsmat, eller om barnevakten ordner dette. Forøvrig er han en grei liten gutt (helt objektivt altså ) og er ofte enda snillere når andre passer enn han er med oss.

De to som er aktuelle går i 8. og 10. klasse. Bør hun eldste få bedre betalt enn hun som er to år yngre? De gjør samme jobben.

Ser for meg en 50 lapp for ca en time uten ekstra legging.
For en kveld - flere timer har vi betalt mellom kr 100 og kr 200. Barnevakten virker himmelfallen fornøyd uansett betaling. Mødrene forsikrer meg også om at de er fornøyd og trives med "jobben".

Hva pleier dere å betale, og hvor lenge sitter barnevakten?
I morgen skal vi på fest fra kl 19. Da kommer barnevakten inn fra kl 18.00 (ny jente for T, sånn at de skal få bli litt kjent før vi stikker og han må legge seg). Regner med at vi er ute til nærmere midnatt, kanskje litt over. Holder kr 200 for en sånn kveld? Regner med at vi setter fram litt godis som de kan kose seg med etter at T har lagt seg.

Takker for opplysende svar!

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-07, 13:49   #2
Snuppa
Lengter etter sola
 
Snuppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.590
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Pris på barnevakt?

Jeg også ville nok ha gitt 50kr/t. 2-300 for en hel kveld. Da ville jeg satt frem litt digg og evt en pizza i frysern eller noe annet godt å spise. Ang alder på barnevaktene så synes jeg de burde få det samme, de gjør jo samme jobben.

__________________
-03 -06 -09
Snuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-07, 13:56   #3
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.846
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pris på barnevakt?

Dette lurer jeg litt på også. Vår nabojente på snart 15 (i 9. klasse) har trillet vår knapt ett år gamle Liv noen småturer, og vil nok snart få lov til å passe henne alene en time eller to. (Moren til barnevakten er hjemme og grei å ha i bakhånd.)

Jenta er veldig ivrig og har vært mye hjemme hos oss på eget initiativ og bistått med leking, mating og bleieskift. Dette skal hun egentlig ikke få betalt for, men vi ga henne en 200-lapp en gang som takk for innsatsen over lengre tid. Ved ren barnevakt som vi har bedt om tenker vi å legge oss på rundt 50 kr timen. For en hel kveld ville jeg nok minst betalt 2-300 kroner.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-07, 14:07   #4
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.388
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Pris på barnevakt?

Hun yngste er svært ivrig på å få sitte barnevakt, så jeg ergrer meg litt over at jeg ikke er flinkere til å hyre henne som trillepike eller lekepass til hverdags - når vi ikke absolutt trenger pass, men kunne tenke oss litt avlasting for å komme rundt med hverdagens mas og strev. (Har ingen besteforeldre her som låner barna til hverdags). Hun kommer ikke akkurat på døra og spør, men sender stadig tekstmeldinger om vi trenger barnevakt. Tror T betrakter henne som ei god venninne... Han er ihvertfall kjapp med å vinke hadet til meg når hun kommer.

Takker for alle svar. Det er vanskelig å sette noen fast mal, fordi kveldene er forskjellige. Noen ganger helg, andre ganger midt i uka. Det mest faste/normale er pass mellom 17.30-21.00 - det er jo ganske lenge.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-07, 14:13   #5
Mandino
inn i dimman
 
Mandino sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.230
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Pris på barnevakt?

Det er ikke ofte vi har barnevakt, men søsteren til svogeren min har gjort det innimellom. Hun får da 100 kr pr time, men det er det verdt. For en hel kveld fra ca 0700 til 0200 blir det 700 noe som er ganske mye, men da prioriterer hun å sitte hos oss (hun er 18 og har ofte egne planer).

__________________
Mandino

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-07, 14:28   #6
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Pris på barnevakt?

Jeg bruker barnepike 2-3 ettermiddager i uka.
Hun er 13 år. Hun passer mine barn på 7 1/2, 4 1/2 og 2 år. ( hun er nest eldst av 11 og har masse erfaring med unger) hun er forøvrig nabo og har alltid mamman hjemme om det skulle være noe.
En vanlig dag er hun her fra 16 til 17.30, noen dager henter hun i barnehagen, andre dager lager hun mat til ungene, tømmer oppvaskmaskinen eller andre småting i huset.
Hun får 100,- pr gang hun er her, uavhengig av antall timer. ( følger min turnus) For en hel kveld får hun 200,- Kusina mi i 20 årene har ungene om vi skal være seint borte og får mat, snop + 200kr for en kveld/natt (sover over)

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-07, 14:40   #7
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pris på barnevakt?

Jøss, synes 2-300 for en hel kveld høres billig ut jeg. Eller var jeg kraftig overbetalt for 25 år siden. For jeg fikk jo noe slikt jo.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-07, 16:30   #8
Sansa
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.741
Sansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Pris på barnevakt?

Her vi bor pleier man å betale 40 kr pr time.
Jeg synes imidlertid det er litt forskjell på det å passe et sovende barn og det å passe et barn som er våkent og må legges.

__________________
Mamma til to gutter og to jenter
Sansa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-07, 16:36   #9
rajraj
*_*
 
rajraj sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Innlegg: 5.659
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Pris på barnevakt?

Da jeg var ung fikk jeg ti kroner timen for å passe nabobarna. Som takk snokte jeg alltid masse i skapene både på kjøkkenet og badet
Brukte telefonen uhemmet også. Jeg skal ALDRI ha sånn barnevakt. *på seg selv kjenner man andre*

Ville gitt 2-300 for en hel kveld, absolutt. Og lik betaling for likt arbeid!

__________________
2007 2010

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-07, 19:27   #10
Minerva
guru advisor
 
Minerva sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Innlegg: 5.786
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pris på barnevakt?

Vi har bare hatt barnevakt utenom familien en gang, og det var til bryllupet vårt. Da passet en ung assistent fra barnehagen sønnen vår på 2,5 fra etter vielsen kl 16 og til klokka 14 dagen etter. Da gav vi 1000 kroner, for det var jo temmelig mange timer, og dette var en pris hun pleide å få fra andre foreldre for samme jobb. Blir vel ca 50 kr timen det da.

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-07, 19:42   #11
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.388
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Pris på barnevakt?

Opprinnelig lagt inn av Mandino, her.

Det er ikke ofte vi har barnevakt, men søsteren til svogeren min har gjort det innimellom. Hun får da 100 kr pr time, men det er det verdt. For en hel kveld fra ca 0700 til 0200 blir det 700 noe som er ganske mye, men da prioriterer hun å sitte hos oss (hun er 18 og har ofte egne planer).

Opprinnelig lagt inn av Susse

Jeg bruker barnepike 2-3 ettermiddager i uka.
Hun er 13 år. Hun passer mine barn på 7 1/2, 4 1/2 og 2 år. ( hun er nest eldst av 11 og har masse erfaring med unger) hun er forøvrig nabo og har alltid mamman hjemme om det skulle være noe.
En vanlig dag er hun her fra 16 til 17.30, noen dager henter hun i barnehagen, andre dager lager hun mat til ungene, tømmer oppvaskmaskinen eller andre småting i huset.
Hun får 100,- pr gang hun er her, uavhengig av antall timer. ( følger min turnus) For en hel kveld får hun 200,- Kusina mi i 20 årene har ungene om vi skal være seint borte og får mat, snop + 200kr for en kveld/natt (sover over)

Vi er også avhengig av å ha barnevakt ganske ofte, da har vi ikke råd - rett og slett - til å betale 100 kr for en time. Samtidig er hun vi bruker svært fornøyd med de lusne kronene hun får. Men jeg ser at når vi etterhvert knytter flere til oss må vi bli litt mer konsekvente på betaling. Er enig i at vi bør gi lik pris for likt arbeid. De går tross alt på samme ungdomsskole så det blir teit om de oppdager eventuell forskjellsbehandling.

Dersom jeg har noen som er over 18, eventuelt får hjelp av en assistent i barnehagen ønsker jeg å betale betraktelig mer. Men da forventer jeg også mer ansvarlighet fra disse.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-07, 19:53   #12
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
 
Aminta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 5.905
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Pris på barnevakt?

Tror jeg ville gitt 50,- i timen i hvertfall.
Og passet på at det var noe mat til dem, evnt. noe digg i helgene.
Så den kvelden du nevner ville jeg gitt 300 for siden det ihvertfall blir 6 timer.
Jeg tenker vel at selv om barnet sover så må jo barnevakten være der, og kan ikke gjøre noe annet, så jeg ville gitt lik timepris uansett når det var.

Men dog er jeg enig i at en på over 18, eller en av assistentene i bhg. ville jeg betalt mer, og forventet mer av.

__________________
"Natten her, er ikke bare et stjernevær.
Den er summen av livet og alt som er!" (-André Bjerke.)


Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no