Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Plukking av egg til ruging

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-08-11, 17:08   #41
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.808
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Plukking av egg til ruging

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Jeg konstaterer hoderystende og dødsimponert at på FP finnes det virkelig kunnskap om alt.



Det er ikke for ingenting jeg bruker kalle FP for Orakelet.

Og forresten er kopplam dødssøte, men av en eller annen idiotisk grunn er det alltid værlammene som ender opp som kopplam, og er kosete, og lekne, og søte og fine - og som sendes til slakt når høsten kommer.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-11, 17:21   #42
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Plukking av egg til ruging

Siden denne tråden fortsatt lever, må jeg bare dele: i dag fikk vi vårt første egg etter fem måneder med hønsehold! Grønt og fint. Et stort øyeblikk.

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-11, 17:44   #43
LittLemen
Bør lage seg en tittel selv
 
LittLemen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.556
LittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Plukking av egg til ruging

Opprinnelig lagt inn av mamaria, her.

Vanlige verpehøns har ikke instinktene i behold, og ruger derfor ikke mer enn noen minutter eller maks timer før de gir opp og prøver igjen neste dag. Derfor må man ha rugenmaskin evt surrogatmor. Andre raser, og særlig dvergraser, har gode rugeinstinkter og blir "klukk" høner som ruger ut egne egg.

Vanlige verpehøns kan også ruge ut kyllinger Jeg hadde hvite og brune italienere, og da den ene brune ble "klukk" byttet jeg ut de eggene hun hadde samlet (som ikke var befruktet) med ti jærhønsegg. Høna ble liggende på eggene i tre uker, og såvidt jeg husker ble det seks kyllinger.
Eggene fikk jeg forøvrig tilsendt i eggekartong i posten, og de hadde ikke fått noen spesialbehandling i forkant.

__________________
~
LittLemen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-11, 17:50   #44
Mani
Helt vanlig
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.535
Blogginnlegg: 16
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Plukking av egg til ruging

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.



Det er ikke for ingenting jeg bruker kalle FP for Orakelet.

Og forresten er kopplam dødssøte, men av en eller annen idiotisk grunn er det alltid værlammene som ender opp som kopplam, og er kosete, og lekne, og søte og fine - og som sendes til slakt når høsten kommer.

Jeg har barndomsminnner om det der, lekekamerater som plutselig hang der til modning under låvetaket. Det er en grunn for at jeg nekter ungene mine egne kopplam i dag.

__________________
Mani er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
avklukking, høne


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:23.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no