Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Koldtbord!

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-10-06, 13:20   #1
Michelle
X First Lady
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.452
Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Koldtbord!

Skal ha selskap med ca 20 gjester på besøk.
Hva synes dere må være på et koldtbord?

Skal ha med dette og litt til utenom gjerne noe utradisjonellt også. Er litt lei av det samme som ofte går igjen.
Er det noe jeg bør kutte ut?

Roastbeef
Røkt svinekam
Kylling
Røkt laks
Gravlaks laget her hjemme.

Salat lager selv
Potetsalat hjemmelaget
Tomatsild lager selv
Sursild lager selv
Reker
Majones
Sennepsaus hjemmelaget
Eggerøre

Skal lage noen gode brød. Urtebrød, grove og fine. Noen gode oster/ kjeks skal være med.

Kaker, frukt til dessert.


Sist redigert av Michelle : 11-10-06 kl 13:30.
Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-06, 13:43   #2
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.907
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Koldtbord!

Kanskje noe spekemat? Det passer i alle fall godt sammen med eggerøre og potetsalat.

Hva med en spansk vri, f. eks. saltbakte poteter, tomatsalat, litt oliven ++ ?

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-06, 13:44   #3
Michelle
X First Lady
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.452
Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Sv: Koldtbord!

Opprinnelig lagt inn av Eia, her.

Kanskje noe spekemat? Det passer i alle fall godt sammen med eggerøre og potetsalat.

Hva med en spansk vri, f. eks. saltbakte poteter, tomatsalat, litt oliven ++ ?

Tusen takk. Tenkte å ha med litt tapas og da passer jo saltbakte poteter ypperlig.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-06, 13:45   #4
Michelle
X First Lady
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.452
Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Sv: Koldtbord!

Kanskje jeg ender opp med kun tapas og kanskje litt annet.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-06, 13:49   #5
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Koldtbord!

Jeg bruker å lage aspic. Det går sammen med remulade eller majones.

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-06, 14:07   #6
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.792
Blogginnlegg: 13
Bokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Koldtbord!

Spekemat er veldig godt, på de fleste butikker selger de pakker med ferdig oppdelt spekeskinke og slikt.

Fylte, halve egg er snadder.

Forskjellige oster og kjeks.

Rakfisk er kjempegodt, men det kommer jo litt an på gjestene.

Roastbeef og remulade.

Det er mulig noe av dette allerede står på listen din.

Bokormen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 11-10-06, 18:50   #7
hadi
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 68
hadi har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Koldtbord!

Jeg setter pris på litt løk til roastbiffen. Bortsett fra det, hadde jeg ikke savnet noe.

hadi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-06, 19:53   #8
Mammateur
sjeftepine
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Vestlandet
Innlegg: 61
Mammateur er litt kul
Standard

Sv: Koldtbord!

Fylt foccacia. Det pleier å gjøre stor lykke sammen med tapas. Jeg bruker blåmuggost, cheddar, parmesan og ruccola inni, og serverer lunkent eller kaldt. (Noen ganger kaster mannen seg over det mens det enda er varmt, og da renner den varme osten ut, selvsagt.)

Mammateur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-06, 20:17   #9
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.907
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Koldtbord!

Opprinnelig lagt inn av Mammateur, her.

Fylt foccacia. Det pleier å gjøre stor lykke sammen med tapas. Jeg bruker blåmuggost, cheddar, parmesan og ruccola inni, og serverer lunkent eller kaldt. (Noen ganger kaster mannen seg over det mens det enda er varmt, og da renner den varme osten ut, selvsagt.)

Eller med parmesan og pesto. Eller serrano-/parmaskinke med pesto eller aïoli. Aïoli er uansett et must på et tapasbord.

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-06, 11:47   #10
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.044
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Koldtbord!

Mulig jeg er litt tregt ute, men til reker er det veldig got med en fiskepuddig "guffe" (har ikke noe godt ord for det)

Du trenger:
1 pose majones
1 boks Creme Fresh
Fiskepudding (jeg bruker 3 "pølser")
1 mellomstor purre
salt
pepper
sitronsaft.

Bland majones og creme fresh, kutt fiskepudding og purre i veldig små biter
Alt blandes og smakes til med salt, pepper og sitronsaft.
Jeg liker masse fiskepudding i, men da jeg fikk den servert var det litt mindre en det jeg bruker.

Kjempegodt under reker, men også veldig godt alene.

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-06, 12:03   #11
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Koldtbord!

Jeg ville ikke hatt både røkt laks og gravlaks, da ville jeg heller hatt ovnsbakt ørret. Ellers ville jeg nok ikke savnet noe på det bordet der

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-06, 12:39   #12
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.813
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Koldtbord!

Jeg ville ha laget karbonader var jeg deg, med stekt løk. Det er godt, både om de er kalde eller varme.

Jeg synes det må være karamellpudding til desserten etter et koldtbord. Det er jo bare best!

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-06, 12:44   #13
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Koldtbord!

Jeg syns det er godt med pastasalat med nøtter i, f.eks. pinjekjerner.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-06, 13:54   #14
malena
 
malena sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.843
malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Koldtbord!

En deilig tomatsalat som passer til alt:
Gode, smakfulle tomater i biter
Masse vårløk
Dressing av olivenolje, hvitløk, basilikum og salt.

__________________
Gutta 2003 og 2005
malena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-06, 14:08   #15
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.922
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Koldtbord!

Jeg ville hatt marinert kalkunbryst istedenfor kylling. Den er kjempegod kald også, og med en ordentlig waldorfsalat ved siden av.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-06, 14:32   #16
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ
 
Angelique sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.805
Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Sv: Koldtbord!

Roastbeef
Røkt svinekam
Kylling
Røkt laks
Gravlaks laget her hjemme.

Salat lager selv
Potetsalat hjemmelaget
Tomatsild lager selv
Sursild lager selv
Reker
Majones
Sennepsaus hjemmelaget
Eggerøre

Ville i tillegg hatt Waldorfsalat siden du skal ha røkt svinekam

Jeg ville også lagd cabaret med reker med hjemmelaget remulade
Alltid slager her
Jeg pleier også ha kokt ørret som jeg flår og pynter med krepsehaler,reker,capers etc etc
Og som Nenne sier, karbonader med løk.

__________________
Angelique
Angelique er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-06, 16:13   #17
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.907
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Koldtbord!

Opprinnelig lagt inn av malena, her.

En deilig tomatsalat som passer til alt:
Gode, smakfulle tomater i biter
Masse vårløk
Dressing av olivenolje, hvitløk, basilikum og salt.

Den hørtes god ut. Jeg har en vri på denne som også alltid funker:

Tomater i båter
litt finhakket sjalottløk
litt finhakket hvitløk
dressing av en del balsamico og tre deler god olivenolje
en god neve hakket frisk koriander, evt. basilikum

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-06, 21:09   #18
malena
 
malena sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.843
malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Koldtbord!

Jeg lagde Mims fylte fajitas her om dagen og kom til å tenke på denne tråden... Det må da være spennede på et koldtbord?

__________________
Gutta 2003 og 2005
malena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-06, 21:11   #19
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.090
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Koldtbord!

Jeg ville hatt middelhavskjøttboller i tomatsaus (laget av knuste tomater, løk, hvitløk, chili, basilikum, spisskummen, karri, salt og pepper).

For ikke å snakke om små spidd med cherrytomater og basilikummarinerte mozzarellakuler.

Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-06, 21:12   #20
malena
 
malena sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.843
malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Koldtbord!

Opprinnelig lagt inn av Eia, her.

Den hørtes god ut. Jeg har en vri på denne som også alltid funker:

Tomater i båter
litt finhakket sjalottløk
litt finhakket hvitløk
dressing av en del balsamico og tre deler god olivenolje
en god neve hakket frisk koriander, evt. basilikum

Åh balsamico! Ja, det er jo godt på alt! Og den saften som ligger igjen på bunnen når salaten er spist opp - helt herlig å dyppe loff i! Nam!

__________________
Gutta 2003 og 2005
malena er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no