Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Hvilken hunderase passer for meg?

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-08-11, 21:45   #61
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilken hunderase passer for meg?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Vi er akkurat blitt "reservefamilie" til en Eurasier, og den virker helt perfekt som familiehund. Passe stor, rolig, og lettrent.

Ah, utstillingshund.

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-11, 21:46   #62
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.905
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken hunderase passer for meg?

Opprinnelig lagt inn av Interference, her.

Que? Nå må jeg google kjenner jeg, har aldri hørt om, tror jeg.

Det er en forholdsvis ny rase, så det er kanskje ikke så rart. Det er ikke så mange oppdrettere her i landet enda.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-11, 21:46   #63
Pelikan
Tåler regn
 
Pelikan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Home, but not alone
Innlegg: 5.045
Blogginnlegg: 24
Pelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilken hunderase passer for meg?

Anbefaler på det varmeste dvergschnauzer. Stor hund i liten format. Ikke røyter de heller!

Pelikan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-11, 21:56   #64
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilken hunderase passer for meg?

Beagle som ikke jakter hadde jeg ikke orket. Nesa alltid nede i bakken, sta som et uvær og enda verre godtesyk, he he.

Manchester Terrier eller Pinscher er flotte hunder som jeg tror passer de fleste barnefamilier. (Ikke Dvergpinscher, de er gale ) Generelt anbefaler jeg alltid de mellomstore versjoner av raser (mellompuddel, mellomschnauzer, pinscher osv) fordi de som regel har et mye roligere gemytt enn den mindre typen, men er mye mykere enn de store.

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-11, 22:31   #65
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvilken hunderase passer for meg?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Vi er akkurat blitt "reservefamilie" til en Eurasier, og den virker helt perfekt som familiehund. Passe stor, rolig, og lettrent.

Mulig jeg er veldig farget av de to vakre Eurasierene som er i familien vår.
Så fantastisk snille, herlig gemytt og vakre hunder.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-11, 22:32   #66
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.905
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken hunderase passer for meg?

Åh, nesten helt lik "vår"!

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-11, 17:35   #67
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvilken hunderase passer for meg?

Jeg klarer ikke fri meg fra tanken på Schäfer, jeg altså. Det er godt mulig det bare MÅ bli en sånn. Hvis livssituasjonen tillater det, selvsagt. Hvis ikke må jeg bare legge kabalen slik at det går. Eller eventuelt droppe hund til jeg får det til. Klarer liksom ikke helt se for meg at jeg skal ha en annen hund enn schäfer...

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-11, 18:02   #68
amelia
Superaktiv
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 386
amelia er litt kulamelia er litt kul
Standard

Sv: Hvilken hunderase passer for meg?

Jeg skulle til å anbefale mellompuddel, men om du er hekta på schäfer blir det kansklje ikke helt det samme Vi har forøvrig dalmatiner og er kjempefornøyd med det, men de krever også en del aktivitet Tenkte på mellompuddel for di de er passe str, lettlærte og røyter omtrent ikke.

amelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-11, 18:21   #69
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.928
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken hunderase passer for meg?

Hva med soft coated wheaten terrier?
De har et herlig gemytt og er passe mellomstørrelse, aktive og lekne.


Sist redigert av m^2 : 24-08-11 kl 18:49.
m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-11, 18:24   #70
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.846
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilken hunderase passer for meg?

Ser at du vil ha Shafer men siden jeg (tror) jeg endelig får til å laste opp bilder her så kan jeg vise frem verdens søteste og enkleste og mest tålmodigste voffs.

Dette er jo det motsatte av shafer da.. Passer perfekt for oss.

Han er kjempesnill og sover rolig under sengen hele natten og beveger seg først når jeg står opp og tåler litt pesing/leking/masing fra gutta. Bjeffer så og si aldri og røyter ingenting, iallfeall ikke enda. HAr fått noe tips om røyting når valpepelsen byttes men sånn er det uansett med alle hunder. Lydig og lett å trene er han også.


__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 24-08-11, 18:25   #71
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.928
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken hunderase passer for meg?

Opprinnelig lagt inn av Interference, her.

Inne på canis.no er det forresten en sånn "hjelp meg å finne rett rase" testgreie som er ganske fin. Den gir en viss pekepinn på hva som kan passe.
Jeg ender på riesenschauser hver eneste gang.

Jeg ender på flat coated retriever
Eller springer spaniel, som er det jeg kunne valgt som en god nr. 2

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-11, 18:45   #72
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.928
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken hunderase passer for meg?

Opprinnelig lagt inn av Fibi, her.

Når det står "krever erfaren eier", vil det si at jeg bør ha hatt hund frem til nå nylig, eller holder det at jeg har omgåtts hunder daglig fra jeg var syv til jeg ble tyve? Alt fra Old english sheepdog til papillon. Og jeg har vært fast hundevakt for alle naboer i oppveksten, og fått skryt for at hundene oppførte seg så fint etter at de kom hjem fra meg.

Tja, jeg ville ikke regne det som erfaren _eier_ nei

Jeg hadde hund under hele oppveksten og har alltid vært et hunde- og heste menneske, lånt hunder av andre, passet, etc. Allikevel er det noe HELT annet å ha hund som noen andre eier enn å få valp som er ens egen. Ansvaret og tiden det tar å få skikkelig kustus og kontakt og opptrening vil jeg sammenligne med det å få et barn, faktisk. Og det hadde jeg aldri trodd ut fra de erfaringene jeg gjrode meg før jeg var 20 Det var ikke før jeg fikk meg hund som voksen at jeg skjønte hvilken innsats faren min hadde gjort med den ultralydige hunden vi hadde i oppveksten f.eks.

Som voksen har jeg hatt 2 hunder og trent _mye_ både jakt, lydighet, agility, bruks.

Men altså; selv om jeg har trent mye, vært på treningssamlinger, vært mye rundt hund, og har god selvtillit på at jeg "kan" hund og skulle fått til mye - jeg hadde ikke tatt sjansen på en utfordrende hund med stort potensiale for problemadferd med barn rundt meg. Hadde jeg vært alene hadde det ikke vært noe problem. Men fallhøyden blir så mye "større" når det er barn i familien, resultatet av å "drite på draget" kan være så potensielt enormt.
Tidsmessig også - hvis det du har kapasitet til er å ha en "sofapute" av en hund, må du kjøpe den typen rase, om du skjønner. En som tåler å ikke få fysisk trening og mentale utfordringer.

(og grunnen til at jeg ikke har hund nå er at for å ha en hund (flat coated retriever) som er så lydig og integrert og rolig som jeg vil ha den, krever det mye tid og jobbing. Og det er tid jeg ikke har akkurat nå.)


Sist redigert av m^2 : 24-08-11 kl 19:00.
m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-11, 19:29   #73
mocci
Retromum
 
mocci sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 1.383
Blogginnlegg: 3
mocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvilken hunderase passer for meg?

Hva med en artig fransk bulldog?




__________________
Eventyrblanding juli 13
mocci er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-11, 20:18   #74
Anuk
Bør lage seg en tittel selv
 
Anuk sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.946
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvilken hunderase passer for meg?

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Jeg hadde hund under hele oppveksten og har alltid vært et hunde- og heste menneske, lånt hunder av andre, passet, etc. Allikevel er det noe HELT annet å ha hund som noen andre eier enn å få valp som er ens egen. Ansvaret og tiden det tar å få skikkelig kustus og kontakt og opptrening vil jeg sammenligne med det å få et barn, faktisk.

Veldig enig. Sammenligningen med barn er ganske god. Jeg hadde hatt mye med barn å gjøre, vært tante til tre og jobbet i barnehage. Likevel var jeg ikke helt forberedt på hva det ville si å ha ansvaret for et barn døgnet rundt. Men man lærer da - heldivis fikk jeg en enkel unge

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-11, 20:33   #75
Stjerneskuddet
Erfaren
 
Stjerneskuddet sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 1.182
Stjerneskuddet er litt kulStjerneskuddet er litt kul
Standard

Sv: Hvilken hunderase passer for meg?

Mellomschnauser? Vår er vanvittig rolig type iallefall. Akkurat passe størrelse også.

Stjerneskuddet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-11, 20:52   #76
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilken hunderase passer for meg?

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

Ja, og så vil jeg tro at de fleste som skaffer seg en rottweiler bruker litt mer tid på lydighetstrening enn de som har veskehunder. :har fordommer:

Den fordommen tror jeg ikke engang er særlig ubegrunnet! Jeg har litt samme erfaring. Det blir omtrent som det faktum at det finnes så mange uoppdragne shetlandsponnier: "De trenger jo ikke trenes, de er jo så små!"
Hadde ikke vi drevet et minimum av lydighetstrening på gneldrebikkjene våre, hadde de ikke vært til å ha i hus, selv så små de er.

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-11, 21:43   #77
Embriksmamma
Bokglad
 
Embriksmamma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Innlegg: 8.384
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilken hunderase passer for meg?

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Jeg ender på flat coated retriever
Eller springer spaniel, som er det jeg kunne valgt som en god nr. 2

De fineste rasene

Jeg skal ha Flat igjen en dag, men da må jeg ha mer tid til overs enn jeg har nå.

__________________
When the beating of your heart
Echoes the beating of the drums
There is a life about to start
When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-11, 23:00   #78
Vianne Rocher
Kamerat Pære
 
Vianne Rocher sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Innlegg: 6.028
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilken hunderase passer for meg?

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Hva med soft coated wheaten terrier?
De har et herlig gemytt og er passe mellomstørrelse, aktive og lekne.

Svigermor har en Wheaten Terrier. Jeg ser helt klart fordelene med denne rasen. Røyter ikke, forholdsvis liten i størrelsen, intelligente, glade i tur men ikke ha milevis daglig for å være fornøyd. Det jeg ikke har sansen for er bjeffinga (de har visstnok ett viss vaktinstinkt), gravinga(de er hi-hunder) og at de er grusomt sta(ett terrier trade mark?) og krever litt mer enn svigermors "ignorere negativ adferd, belønne positiv"-oppdragelse for å bli hyggelig og veloppdratt :lei av hundenese i kaffen:

Springer Spaniel er fantastisk flotte hunder, synes jeg. Fin størrelse og godt lynne. Rochermannen har vokst opp med denne rasen og de har hatt noen veldig flotte Springere. Men, de er jo jakthunder og jeg synes de fortjener å bli brukt til dette. De har fantastiske neser.
Største minuset med dem er øreproblemene, ett resultat av håpløs avl, og lukta (de er vannapporterende og har ett eget fettlag i pelsen som kan lukte sterkt så hyppig dusjing er nødvendig, og da vil springeren gjøre alt for å få tilbake lukten "sin" igjen )


Valpebilde, de er så nette

Visst jeg skulle valgt meg hund i dag, ville jeg valgt en kongepuddel. Familiehund og jakthund i ett, minus røyting og lukt

__________________
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean.
2008 2013 2015
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no