Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Når man ikke har æ, ø og å på tastaturet - hva syns du er lettest å lese?

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Se resultatene: Hva syns du er mest lettlest?
æ som a (eventuelt ae), å som a, ø som o 39 52,00%
æ som ae, å som aa, ø som oe 29 38,67%
Spiller ikke noen rolle eller bryr meg ikke. 7 9,33%
Deltakere: 75. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-06-07, 21:36   #21
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.447
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Når man ikke har æ, æ og å på tastaturet - hva syns du er lettest å lese?

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

For det første bør man skaffe seg de bokstavene om man ikke har de.

For det andre bør man skrive etter alternativ 2.

Problemet mitt er ikke at jeg ikke har de bokstavene men at jeg skriver touch. Det er da rimelig kjelkete aa bytte mellom norsk og tysk tastatur eller aa dra inn norske bokstaver paa andre maater. Da maa man jo begynne aa se paa tastaturet i stedet for aa skrive touch.

Jeg er klar over at dette er et egoistisk argument, men har hört fra dem som har vent seg til skrivestilen min (paa et annet forum hvor jeg er mye mer aktiv samt i barselgruppen paa NM da jeg var der), at det ikke er noen problem for dem - de ser rett og slett ikke at jeg skriver annerledes etter en stund.

Jeg skriver ae, ö og aa. Det vil si en blanding. Jeg har alltid synes at det er ö som er den bokstaven som ser merkeligst ut naar man ikke har de norske bokstavene. Ae ligner jo paa den norske æ, aa brukes som alternativ til å i en del navn, f.eks. saa folk er vant til aa se det, mens oe bare ser rart ut. Derfor tok jeg den tyske ö da jeg flyttet hit og vente meg til ny skrivemaate.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-07, 23:32   #22
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Når man ikke har æ, ø og å på tastaturet - hva syns du er lettest å lese?

Uten tvil det første!

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-07, 00:11   #23
Benmurphy
-
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.423
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Når man ikke har æ, æ og å på tastaturet - hva syns du er lettest å lese?

Opprinnelig lagt inn av liefje, her.

Det er da rimelig kjelkete aa bytte mellom norsk og tysk tastatur eller aa dra inn norske bokstaver paa andre maater.

Tja. Jeg syns ikke det. Hvis du bruker Windows er det veldig enkelt å sette å bytte mellom forskjellige tastaturoppsett (Det er lett i de Linux-variantene jeg bruker også, og jeg regner med at det er lett på Mac, men der har jeg ikke prøvd).

Jeg bruker f.eks tastaturer med norske tegn på (siden jeg bor og jobber i Norge), men jeg har alltid amerikansk tastaturoppsett som standard (sikkert fordi jeg er sprø). Jeg har hurtigtaster for å bytte mellom amerikansk og norsk oppsett ved behov. Det er ikke noe problem i det hele tatt.

Hvis noen er interessert i en oppskrift for Windows kan jeg sikkert poste en.

Ben "æøå';[" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-07, 08:28   #24
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.865
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når man ikke har æ, æ og å på tastaturet - hva syns du er lettest å lese?

Det er lett på Mac, ja.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-07, 09:40   #25
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.447
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Når man ikke har æ, æ og å på tastaturet - hva syns du er lettest å lese?

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Tja. Jeg syns ikke det. Hvis du bruker Windows er det veldig enkelt å sette å bytte mellom forskjellige tastaturoppsett (Det er lett i de Linux-variantene jeg bruker også, og jeg regner med at det er lett på Mac, men der har jeg ikke prøvd).

Jeg bruker f.eks tastaturer med norske tegn på (siden jeg bor og jobber i Norge), men jeg har alltid amerikansk tastaturoppsett som standard (sikkert fordi jeg er sprø). Jeg har hurtigtaster for å bytte mellom amerikansk og norsk oppsett ved behov. Det er ikke noe problem i det hele tatt.

Hvis noen er interessert i en oppskrift for Windows kan jeg sikkert poste en.

Ben "æøå';[" Murphy

Du maa lese og ta med hele innlegget mitt hvis du quoter. I det aktuelle avsnittet skrev jeg:

Sitat:

Problemet mitt er ikke at jeg ikke har de bokstavene men at jeg skriver touch. Det er da rimelig kjelkete aa bytte mellom norsk og tysk tastatur eller aa dra inn norske bokstaver paa andre maater. Da maa man jo begynne aa se paa tastaturet i stedet for aa skrive touch.

Det er fordi jeg skriver touch at det er kjelkete aa bytte. Ikke selve byttingen.

Naar man skriver touch, ser man jo ikke paa tastaturet, og da er det vanskelig aa bytte mellom to ulike tastaturer. Det er jo ikke bare ae, ö og aa som staar paa andre plasser, men et par andre bokstaver + et par tegn ogsaa.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-07, 10:57   #26
Benmurphy
-
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.423
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Når man ikke har æ, æ og å på tastaturet - hva syns du er lettest å lese?

Opprinnelig lagt inn av liefje, her.

Du maa lese og ta med hele innlegget mitt hvis du quoter.

Lese hele: ja. Ta med hele: nei. Jeg tar bort det jeg mener ikke er relevant for mitt svar, så vises det bedre hva jeg svarer på også. Noen ganger blir det feil pga. misforståelser.

Opprinnelig lagt inn av liefje, her.

Det er fordi jeg skriver touch at det er kjelkete aa bytte. Ikke selve byttingen.

Naar man skriver touch, ser man jo ikke paa tastaturet, og da er det vanskelig aa bytte mellom to ulike tastaturer. Det er jo ikke bare ae, ö og aa som staar paa andre plasser, men et par andre bokstaver + et par tegn ogsaa.

Ja. Jeg skjønner nå at det var det du mente. Det skjønte jeg ikke i sted, fordi jeg mener at det er helt motsatt. Hvis jeg ser på tastaturet når jeg skriver blir det vanskelig å bytte tastaturoppsett fordi ting ikke er der det står på tastene, men hvis jeg derimot ikke ser på tastaturet kan jeg enkelt bytte oppsett. Da trenger jeg bare å vite hvor det jeg har bruk for er i de forskjellige oppsettene jeg bruker.

Ben "|@$&/()[]{}"+-'=\:;<>^~* f.eks" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-07, 11:57   #27
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.447
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Når man ikke har æ, æ og å på tastaturet - hva syns du er lettest å lese?

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Lese hele: ja. Ta med hele: nei. Jeg tar bort det jeg mener ikke er relevant for mitt svar, så vises det bedre hva jeg svarer på også. Noen ganger blir det feil pga. misforståelser.



Ja. Jeg skjønner nå at det var det du mente. Det skjønte jeg ikke i sted, fordi jeg mener at det er helt motsatt. Hvis jeg ser på tastaturet når jeg skriver blir det vanskelig å bytte tastaturoppsett fordi ting ikke er der det står på tastene, men hvis jeg derimot ikke ser på tastaturet kan jeg enkelt bytte oppsett. Da trenger jeg bare å vite hvor det jeg har bruk for er i de forskjellige oppsettene jeg bruker.

Ben "|@$&/()[]{}"+-'=\:;<>^~* f.eks" Murphy

Jeg ville bare frem til at det ble en misforstaaelse sist.

Jeg skjönner ikke hvordan en som skriver skikkelig touch og har höy skrivehastighet ikke vil bli vesentlig hindret av at tegn og bokstaver noen ganger er her og noen ganger der, men det er meget mulig at jeg ikke er like flink som det du er.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-07, 13:10   #28
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.130
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når man ikke har æ, æ og å på tastaturet - hva syns du er lettest å lese?

Opprinnelig lagt inn av liefje, her.

Jeg skjönner ikke hvordan en som skriver skikkelig touch og har höy skrivehastighet ikke vil bli vesentlig hindret av at tegn og bokstaver noen ganger er her og noen ganger der, men det er meget mulig at jeg ikke er like flink som det du er.

Hvis man er vant til flere ulike tastaturoppsett, og f.eks. kan skrive touch på både norsk og amerikansk keyboard, kan man ganske greit bytte mellom dem. Og man kan da også foreta byttet mentalt, uavhengig av hva som faktisk står på tastene, så lenge man lar være å se på tastene (for ser man på dem, blir man lett forvirret dersom det som står på tasten ikke stemmer overens med det man "vet" at den tasten betyr). Hvis man bare er vant til det ene, er det naturligvis vanskeligere å bytte.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-07, 18:51   #29
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.447
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Når man ikke har æ, æ og å på tastaturet - hva syns du er lettest å lese?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Hvis man er vant til flere ulike tastaturoppsett, og f.eks. kan skrive touch på både norsk og amerikansk keyboard, kan man ganske greit bytte mellom dem. Og man kan da også foreta byttet mentalt, uavhengig av hva som faktisk står på tastene, så lenge man lar være å se på tastene (for ser man på dem, blir man lett forvirret dersom det som står på tasten ikke stemmer overens med det man "vet" at den tasten betyr). Hvis man bare er vant til det ene, er det naturligvis vanskeligere å bytte.

Det er mulig aa laere seg det, ja. Det skjönner jeg. Jeg gidder imidlertid ikke. Derfor skriver jeg som jeg gjör. Det er i alle fall et aerlig svar.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-07, 23:06   #30
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.986
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når man ikke har æ, ø og å på tastaturet - hva syns du er lettest å lese?

Jeg synes det er MYE lettere å lese det første alternativet.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-07, 19:57   #31
Superior
Tilpasser tittel
 
Superior sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 3.979
Blogginnlegg: 34
Superior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Når man ikke har æ, æ og å på tastaturet - hva syns du er lettest å lese?

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Jeg syns den første varianten var enklest å lese. Det er jo en kjennsgjerning at man ikke leser hver bokstav for seg, men hele ordet som ett når man først er god til å lese. Gjenkjenningen er derfor enklere hvis ordet har så og si samme form.

Enig, men egentlig så bryr jeg meg ikke så mye om det. Vanskelige innlegg ( les: mye sammenhengede tekst, dialekt e.l.) hopper jeg over okke som. Prinsipp!

__________________
Født 00, 02, 06-07 Minstemann, 12 og 15
Superior er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-07, 11:41   #32
Ginger2
Naiv og Super
 
Ginger2 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.108
Ginger2 imponerer mange og er sikkert smartGinger2 imponerer mange og er sikkert smartGinger2 imponerer mange og er sikkert smartGinger2 imponerer mange og er sikkert smartGinger2 imponerer mange og er sikkert smartGinger2 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Når man ikke har æ, ø og å på tastaturet - hva syns du er lettest å lese?

Jeg synes det er lettere å lese alternativ 1, men tror jeg hadde skrevet alternativ 2 hvis jeg ikke hadde æøå på tastaturet. Dette fordi jeg er gammeldags og har lært en gang at det er "riktig".

__________________
Seiler min egen sjø
Ginger2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-07, 13:57   #33
Carina84
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 40
Carina84 har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Når man ikke har æ, ø og å på tastaturet - hva syns du er lettest å lese?

Syns nr 1 er lettest å lese

Carina84 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-07, 22:35   #34
Vilja
Nybegynner
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 7
Vilja har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Når man ikke har æ, ø og å på tastaturet - hva syns du er lettest å lese?

Jeg synes det første er lettere å lese. Men det er jo alt. 2 som er "korrekt", da...

Vilja er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-07, 23:15   #35
Morella
Superbasinella
 
Morella sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.640
Blogginnlegg: 276
Morella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Når man ikke har æ, ø og å på tastaturet - hva syns du er lettest å lese?

Nr. 1 er helt klart enklest å lese, for meg.

Morella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-07, 20:37   #36
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Når man ikke har æ, ø og å på tastaturet - hva syns du er lettest å lese?

Jeg liker best alternativ 2 og de gangene jeg har manglet de aktuelle bokstavene har jeg brukt den måten å skrive på.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-07, 20:38   #37
Tammen
Fjott
 
Tammen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.021
Blogginnlegg: 12
Tammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Når man ikke har æ, ø og å på tastaturet - hva syns du er lettest å lese?


Jeg klarte å svare på pollen før jeg leste hele teksten.. svarte nr 2, men må si jeg virkelig synes nr.1 faktisk var enklest..

... men blir jo som Vilja sier, nr 2. er vel den korrekte.

__________________


Cave ab homine unius libri
Ride si sapis ...
Tammen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-07, 21:51   #38
maggypop
nye muligheter
 
maggypop sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.275
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Sv: Når man ikke har æ, ø og å på tastaturet - hva syns du er lettest å lese?

Er man vant til å lese Roar Ljoekelsoey sier det seg vel egentlig selv.
:hoppfantast:

__________________
Januar2007
Whereever you go, there you are
maggypop er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no