Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Er du utmeldt av statskirken (se her!)

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-03-07, 09:51   #41
Eria
Fångad av en stormvind
 
Eria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Frittgående
Innlegg: 1.147
Eria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Er du utmeldt av statskirken (se her!)

Jeg har aldri vært medlem, foreldrene mine har aldri vært medlemmer og barna mine har aldri vært medlemmer. Jeg har likevel meldt meg ut to ganger. Jeg er medlem av HEF. Temmelig frustrerende.

__________________
Torden (03), Bris (05) og Lyn (07) + to ekstra (96 og 05)
Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
Eria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-07, 10:25   #42
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.630
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du utmeldt av statskirken (se her!)

Var det ikke sånn før da at alle ble automatisk medlem ved fødsel (jfr statskirke-navnet) og så måtte man melde seg aktivt ut hvis man ikke ville stå der? Og at det "henger igjen" mange steder selv om det ikke skal være slik lenger? Men jeg vet ikke altså; bare mener å ha hørt noe sånt i sin tid. Selv er jeg både døpt og konfirmert og gift og medlem.

Men bare et lite spørsmål til dere som er utmeldt - dere gifter dere vel ikke i kirken da? Jeg har en bekjent som meldte seg ut, og proklamerte seg "aktivt ateist" (gjorde litt nummer av akkurat det begrepet). Men ville likevel gifte seg i sin barndomskirke, men gikk først og ba presten der om han i så tilfelle vær så snill kunne la være å nevne Jesus, Gud eller snakke om noe kristent under seremonien! Presten stakkars kunne slett ikke love noe sånt og da ble hun skikkelig oppgitt.

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-07, 10:28   #43
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du utmeldt av statskirken (se her!)

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Men bare et lite spørsmål til dere som er utmeldt - dere gifter dere vel ikke i kirken da?

Nei, selvsagt giftet jeg meg ikke i kirken. For meg blir det ganske pussig å skulle gi et løfte foran en gud man ikke tror på.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-07, 10:39   #44
Søster
kåt vikingbrud
 
Søster sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.505
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Sv: Er du utmeldt av statskirken (se her!)

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Nei, selvsagt giftet jeg meg ikke i kirken. For meg blir det ganske pussig å skulle gi et løfte foran en gud man ikke tror på.

Samme her, vi hadde dommer.

__________________
Søster er lett å begeistre

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-07, 11:13   #45
Tevanga
Moden mamma
 
Tevanga sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 30
Tevanga har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Er du utmeldt av statskirken (se her!)

Skjønner at jeg må sjekke dette. Jeg og mannen meldte oss ut før vi fikk barn, da vi var bestemt på ikke å døpe ungene. Vi fikk papirer på at vi var utmeldt, men hva de har gjort med ungene har jeg aldri tenkt på. Trodde det fulgte dåpen. Vi hadde navnefest hos Human-Etisk forbund, men der var det ikke noe krav om medlemsskap etterpå. Vi er ikke medlem noe sted og antar at den såkalte kirkestøtten går til Den Norske Kirke så lenge vi ikke melder oss inn i noe annet. Fikk et skriv fra menigheten da ungene ble født med informasjon om dåp og menighetens tilbud til barn og unge, men har aldri kontaktet de om det. Vi giftet oss hos byfogden. Det var helt unaturlig å gifte seg i kirken når man ikke er medlem der.

__________________
Tevanga m/2 rakkerunger
Tevanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-07, 12:43   #46
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er du utmeldt av statskirken (se her!)

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

.

Men bare et lite spørsmål til dere som er utmeldt - dere gifter dere vel ikke i kirken da? Jeg har en bekjent som meldte seg ut, og proklamerte seg "aktivt ateist" (gjorde litt nummer av akkurat det begrepet). Men ville likevel gifte seg i sin barndomskirke, men gikk først og ba presten der om han i så tilfelle vær så snill kunne la være å nevne Jesus, Gud eller snakke om noe kristent under seremonien! Presten stakkars kunne slett ikke love noe sånt og da ble hun skikkelig oppgitt.

Jeg synes det rett og slett er frekt jeg !!
Giftet oss selvsagt ikke i kirken .

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-07, 12:51   #47
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du utmeldt av statskirken (se her!)

Vi meldte oss ut ifjor, alle fire. Har til slutt fått bekreftelser, vi måtte etterlyse barna sine, for de sendte bare til oss voksne. Jeg syns det hele virker suspekt, som om de tviholder på medlemmer som ikke ønsker å være der.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-07, 16:08   #48
Molly
Bør lage seg en tittel selv
 
Molly sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 6.218
Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Er du utmeldt av statskirken (se her!)

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Men bare et lite spørsmål til dere som er utmeldt - dere gifter dere vel ikke i kirken da?

Nei, vi giftet oss på ambassaden i Roma.

__________________
Storesøster 02
Lillebror 07
Molly er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 10-03-07, 17:24   #49
lil'c
Passiv
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.092
lil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Re: Sv: Er du utmeldt av statskirken (se her!)

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Men bare et lite spørsmål til dere som er utmeldt - dere gifter dere vel ikke i kirken da?

Nei, selvsagt ikke.

lil'c er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-07, 15:02   #50
konemor
Erfaren
 
konemor sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 861
konemor er litt kulkonemor er litt kul
Standard

Sv: Er du utmeldt av statskirken (se her!)

Har aldri vært slik at barna automatisk ble meldt inn ved fødsel. At de får tilbud om å døpe seg er noe annet.

En liten bi ting: Siden jeg ikke er døpt som barn fikk jeg ofte høre (som barn selv) at siden jeg ikke var døpt så hadde jeg ikke noe navn, men har faktisk fått høre dette i voksen alder også. Ja av en voksen selv. Fikk litt sjokk jeg da. Går det ann å være så uviten liksom. Mann får jo ikke navn i dåpen.

konemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-07, 15:51   #51
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er du utmeldt av statskirken (se her!)

Opprinnelig lagt inn av konemor, her.

Siden jeg ikke er døpt som barn fikk jeg ofte høre (som barn selv) at siden jeg ikke var døpt så hadde jeg ikke noe navn, men har faktisk fått høre dette i voksen alder også. Ja av en voksen selv. Fikk litt sjokk jeg da. Går det ann å være så uviten liksom. Mann får jo ikke navn i dåpen.


Er det mulig!!???

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-07, 18:52   #52
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.681
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du utmeldt av statskirken (se her!)

Opprinnelig lagt inn av konemor, her.

Har aldri vært slik at barna automatisk ble meldt inn ved fødsel. At de får tilbud om å døpe seg er noe annet.

En liten bi ting: Siden jeg ikke er døpt som barn fikk jeg ofte høre (som barn selv) at siden jeg ikke var døpt så hadde jeg ikke noe navn, men har faktisk fått høre dette i voksen alder også. Ja av en voksen selv. Fikk litt sjokk jeg da. Går det ann å være så uviten liksom. Mann får jo ikke navn i dåpen.

Da jeg var lita var det ei jente som ikke var døpt (sikkert flere, men bare en jeg husker) Vi proklamerte at HUN ikke hadde noe navn, så vi forandra navn på henne når vi ville..(kom heldigvis ikke på det så ofte da)..

Når noen spør meg "hva skal han hete da" blir jeg litt overrasket. TROR noen virkelig at man får navnet i dåpen? Det har jo aldri vært greia med dåpen - den skal da vitterlig være en form for renvaskelse, eller hurr?...(Iallefall voksendåpen skal jo være det) - Man må tro på arvesynd for at dåp kan forsvares for meg....*sær* (ja, for hvordan kan ellers et barn være så syndig at det må renses fra synd?)

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-07, 19:08   #53
TBM
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Er du utmeldt av statskirken (se her!)

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Mail er avsendt.

Husk ungene også - om de ikke er døpt da!

  Svar med sitat
Gammel 11-03-07, 19:10   #54
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du utmeldt av statskirken (se her!)

Ungene mine er selvsagt ikke døpt. Jeg må vel melde ut de også. Jævler.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-07, 19:31   #55
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er du utmeldt av statskirken (se her!)

Etter å ha mottatt et "Informasjon-om-dåpen" - brev i posten etter lillemann ble født, sjekket vi med kirken om vi sto innmeldt. Det gjorde heldigvis ingen av oss. Brevet ble sendt fordi noen tydeligvis ikke greide å lese på helsekortet for gravide, og trodde vi var medlemmer i statskirken.

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-07, 19:44   #56
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er du utmeldt av statskirken (se her!)

Etter dagens nyhet om biskop Kvarme som nektet å ansatte en homofil, så vurderer jeg også å melde meg ut.

http://www.dagsavisen.no/innenriks/article2637009.ece

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-07, 19:50   #57
livit
Duracell
 
livit sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rivieraen-Vestfold
Innlegg: 3.776
livit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Er du utmeldt av statskirken (se her!)

Opprinnelig lagt inn av Mandarin, her.

Etter dagens nyhet om biskop Kvarme som nektet å ansatte en homofil, så vurderer jeg også å melde meg ut.

http://www.dagsavisen.no/innenriks/article2637009.ece

Vet du - dette reagerte jeg også på, men jeg kommer ikke til å melde meg ut selv om jeg ikke er enig i alt de gjør og alt de sier....

__________________
Kos fra livit med to skjønninger -
Gutt 2000
Jente 2003
livit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-07, 19:56   #58
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er du utmeldt av statskirken (se her!)

Opprinnelig lagt inn av livit, her.

Vet du - dette reagerte jeg også på, men jeg kommer ikke til å melde meg ut selv om jeg ikke er enig i alt de gjør og alt de sier....

Men, det gir det ekstra puffet for sånne som meg som har vært i tvil lenge.
Det er en trist nyhet å lese i 2007 og vitner om at jeg er innmeldt i feil klubb.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-07, 19:58   #59
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du utmeldt av statskirken (se her!)

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Ungene mine er selvsagt ikke døpt. Jeg må vel melde ut de også. Jævler.


Tenk å si slikt om ungene sine!




__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-07, 20:01   #60
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du utmeldt av statskirken (se her!)

Bah. Kirkejævler!

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no