Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Observasjon på NAV

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-01-08, 14:44   #21
Muad'Dib
Trapper opp igjen !
 
Muad'Dib sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.802
Muad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt likt
Standard

Sv: Observasjon på NAV

Opprinnelig lagt inn av Azi, her.

Ærligtalt. Jeg er mørkhudet, men skal ha meg frabedt å bli kalt utlending pga det. Så hva vet han om at dem som var der var virkelig utlendinger!


Og jeg er hvit (vel, for tiden mest kitfarget) og utlending. På NAV har jeg også været. Men jeg er ikke kranglete.

__________________
storebror 1997 og lillebror 2003
Moral er bra ! Dobbeltmoral er dobbelt så bra !!
Muad'Dib er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-08, 14:45   #22
Go\jenta
Mellom barken og veden
 
Go\jenta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.866
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Sv: Observasjon på NAV

Opprinnelig lagt inn av Honeybunny, her.

Ja, jeg tenker mitt. Trist at mange går uten jobb, selv om de så gjerne ønsker å jobbe. Selv i et godt jobbmarked er det vanskelig å få jobb når man har et ikke-etnisk navn og utseende. Hvis man i tillegg ikke snakker norsk særlig godt, stiller man bakerst i køen. Trist.

Dette var det første jeg tenkte etter hovedinnleggers innlegg, også.

__________________
Snuppene mine født -99 -02 og -05
Go\jenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-08, 14:48   #23
Azi
Come what may...
 
Azi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.216
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Observasjon på NAV

Opprinnelig lagt inn av Misteri, her.

Dere fra Stavanger blir jo bare fløtepus i forhold til visse andre.

Vi er faktisk ganske så tøffe fløtepuser!

__________________
The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return.
eden ahbez, "Nature Boy" (1948).
Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-08, 14:52   #24
pippimamma
Bør lage seg en tittel selv
 
pippimamma sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.500
pippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Observasjon på NAV

Det kan være mange grunner til at folk oppsøker Nav. Jeg er fortiden syk og det hender jeg er innom av forskjellige årsaker (snakke med saksbehandler, levere papirer, søke om frikort hos legen, få hjelp med å fylle ut papirer osv osv). Jeg har aldri observert at det har vært betydelig flere mørkhudede enn hvite. Nå har jeg vel aldri drevet med særlig statistikk heller når jeg er på offentlig kontorer. Er det noe samboeren din pleier å drive med?

Jeg omgås mennesker fra alle verdenshjørner daglig og er på en måte litt blind for hvilken hudfarge folk har. Det bryr meg mer hvordan menneskene er bak det ytre. Siden jeg ikke aner hvorfor de forskjellige menneskene er på Nav, så tenker jeg heller ikke noe om det du lurer på. Jeg er mer opptatt av hvilket ærend jeg har der selv.


Sist redigert av pippimamma : 18-01-08 kl 15:25.
pippimamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-08, 14:59   #25
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Observasjon på NAV

Som arbeidssøker så er jeg ofte innom NAV, og ja; det er endel mørkhudete der. Mange tenker nok sitt, men jeg tror at i denne sammenheng, så er det nok mange mørkhudete ledige pga at Ola Nordmann helst ansetter hvite. Og det er synd, for det er mange godt kvalifiserte mennesker blant de mørke, men de blir dømt og tilsidesatt pga hudfargen sin.

Jeg har overhørt samtaler der nede, av folk som helt tydelig er arbeidsledige, og hever trygd, kun fordi de ikke gidder jobbe (sagt direkte i samtale med andre), men det har vært hvite.

Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-08, 15:00   #26
Azi
Come what may...
 
Azi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.216
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Observasjon på NAV

Men siden mannen din var der også. Så regner jeg med at han er i samme båt som resten av gjengen som var der. Så han har vel ikke mye han skulle ha sagt/tenkt.

__________________
The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return.
eden ahbez, "Nature Boy" (1948).
Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-08, 15:01   #27
Fadese
Originala
 
Fadese sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.457
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Observasjon på NAV

Jeg tenker at:

* folk med ikke-vestlig opprinnelse har vanskeligere for å komme inn på arbeidsmarkedet. Det er ikke så lenge jeg leste i bladet Velferd at statlige arbeidsplasser var verst i klassen i så måte.

* mange flyktninger (og asylsøkere) har opplevd store traumer, og det norske helsevesenet mangler behandlere som har kompetanse på denne type traumer. At opplevelsene setter spor, både psykisk og psykosomatisk, høres naturlig ut. Det kan bety at helsa setter begrensninger i forhold til inntektsevne. Det kan også bety at de får en diagnose som NAV ikke videre mener gir grunnlag til vedtak på for eksempel uføreytelser. Følgelig må de i mang møter med NAV.

* fremmedspråklige kan ha problemer med å lese og forstå lovverk og retningslinjer, slik at de oftere ønsker å snakke med sin saksbehandler for å få greie på slikt.

* at enkelte saksbehandlere i NAV kan være mer "mistenksomme" overfor søkere med ikke-vestlig opprinnelse, og derfor ønsker flere møter med dem.

For eksempel.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-08, 15:22   #28
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.097
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Observasjon på NAV

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Nesten hver gang jeg er hos NAV, innom lensmannskontoret eller på legesenteret er det fullt av trøndere der. Det kryr simpelthen av trøndere. Jeg har konkludert med at trøndere går på trygd, snylter samfunnet, er kriminelle og er mye syke

Eller bor du i trøndelag kanskje?

Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-08, 15:25   #29
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.097
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Observasjon på NAV

Opprinnelig lagt inn av Azi, her.

Men siden mannen din var der også. Så regner jeg med at han er i samme båt som resten av gjengen som var der. Så han har vel ikke mye han skulle ha sagt/tenkt.

Hmm... det var et merkelig utsagn? Mener du at hovedinnlegger har skrevet noe galt?

Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-08, 15:27   #30
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.097
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Observasjon på NAV

Jeg har flere venner av utenlandsk opprinnelse som har høy utdannelse fra sine hjemland, men de har strevd veldig med å komme inn i det norske arbeidsmarkedet. Vi (nordmenn) tror vi er tolerante og globale, men er vel ikke helt der...

Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-08, 15:29   #31
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Observasjon på NAV

Jeg tenker: "stakkars folk (alle sammen!) som må gjennom enda en tålmodighetsslitende økt hvor man må forklare reglementet i detalj for uengasjerte, lite serviceinnstilte byråkrater."

:fordomsfull:

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-08, 15:36   #32
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Observasjon på NAV

Opprinnelig lagt inn av Azi, her.

Men siden mannen din var der også. Så regner jeg med at han er i samme båt som resten av gjengen som var der. Så han har vel ikke mye han skulle ha sagt/tenkt.

Nå er ikke NAV ensbetydende med arbeidsledige, så det trenger ikke være noen sammenheng der.

Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-08, 15:38   #33
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Observasjon på NAV

Opprinnelig lagt inn av Azi, her.

Ærligtalt. Jeg er mørkhudet, men skal ha meg frabedt å bli kalt utlending pga det. Så hva vet han om at dem som var der var virkelig utlendinger!

Husk at for mange i Norge, som hovedinnlegget viser så er mørkhudet ensbetydende med utlending. Det er jo også fullt mulig mange av disse "utlendingene" var nordmenn.

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-08, 15:40   #34
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Observasjon på NAV

Jeg gjorde også en NAV observasjon på toten. Alle som satt der hadde grilldress (ok, med unntak av to personer). Jeg tenkte nok mitt ja ...

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-08, 15:43   #35
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Observasjon på NAV

Det er forøvrig på grunn av denne problemstillingen vi nå har ny lov om "moderat kvotering".
http://www.regjeringen.no/nb/dep/fad...html?id=495860

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-08, 16:02   #36
Azi
Come what may...
 
Azi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.216
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Observasjon på NAV

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.

Nå er ikke NAV ensbetydende med arbeidsledige, så det trenger ikke være noen sammenheng der.

Nav står ikke kun for arbeidsledighet. Så jeg aner ikke hvilket del av NAV denne gjengen satt og ventet sammen med isbjørnen sin mann. Jeg har faktisk ikke sagt ett ord om arbeidsledighet i denne tråden.

__________________
The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return.
eden ahbez, "Nature Boy" (1948).
Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-08, 16:33   #37
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Observasjon på NAV

Det kan jo også være at de som ikke har bodd så lenge i Norge har problemer med å finne fram i norsk regelverk. F.eks sist jeg var på NAV, med mitt blonde hår og blå øyne og rotnorske framferd, satt jeg sammen med en kvinne fra Nord-Afrika. Hun trengte hjelp for å finne ut av hvilke rettigheter hun hadde når hun snart skulle ha barn. De fleste jeg vet om med "etnisk norsk" bakgrunn finner fram til de rette skjemaet på nett og sender inn, uten å måtte besøke NAV. (Eller de spør her inne, så klart...)Altså, jeg ser ikke bort fra statistikk, men at det er så mange som fysisk befinner seg på NAV kan også ha noe med detteå gjøre.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-08, 16:33   #38
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.514
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Observasjon på NAV

Jeg blir mest imponert over at man faktisk ser dette, og bruker tid på å tenke på det. Jeg har vært på Nav(trygd) noen ganger og om noen hadde spurt meg etterpå hvilke folk som var der samtidig så hadde jeg aldri i livet kunne fortalt det. SÅnne ting fester seg bare ikke hos meg.

polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-08, 16:37   #39
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.911
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Observasjon på NAV

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Jeg tenker: "stakkars folk (alle sammen!) som må gjennom enda en tålmodighetsslitende økt hvor man må forklare reglementet i detalj for uengasjerte, lite serviceinnstilte byråkrater."

:fordomsfull:

:been there, done that:

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-01-08, 17:09   #40
Maxine
Einsam
 
Maxine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heme ve Mjøsa
Innlegg: 6.068
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Observasjon på NAV

Her vi bor er det motsatt. Alle "utlendinger" skaffer seg jobber, nordmenn er de som går til NAV. Hvorfor jobbe når man ikke må liksom. Det er mange ledige stillinger i lange perioder, og hvis man virkelig vil jobbe, tar man en jobb man er overkvalifisert for, etter min mening, det gjør nemlig mange av de utenlandske. Blant annet en filipinsk dame som jobber rett ved der jeg jobber - hun er utdannet jordmor, har masse erfaring, men får ikke engang jobb som hjelpepleier, men tok såklart jobb som renholder på et hotell.

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no