Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Rive eksisterende kjøkken og bygge nytt - tidsbruk?

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-09-12, 18:08   #1
Kaprifol
Kjernesnill
 
Kaprifol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.395
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Rive eksisterende kjøkken og bygge nytt - tidsbruk?

Jeg har endelig begynt å planlegge med en viss realisme at jeg skal pusse opp kjøkkenet mitt. Det skal selvsagt bli helt fantastisk, gjennomført, mye lysere, billig og fort ferdig.

Jeg ser for meg at vi må gjøre dette utenom sommerferien, og at samboeren min og jeg kan bidra med en del egeninnsats i form av riving av det gamle.

Snekker skal leies inn for å skifte et vindu, to vegger skal gipses, sparkles og males, og så skal ny kjøkkeninnredning opp. Men hvor lang tid setter man av til unntakstilstanden?

Jeg innser at vi må bruke en god del tid på forhånd for å rydde ut av kjøkkenet, deretter rive ned så mye som mulig. Så kommer snekker og skal skifte vindu og legge gips på eksisterende sponplater. Når malere har fikset sparkling og maling kan innredning monteres. Malerne må også male taket tror jeg. Og så må noen legge et gulvbelegg oppå parketten, for parketten blir styggfort slitt av sju mennesker i daglig trafikk&søl&stolskraping. Det blir to benker på motsatte vegger, ca to overskap og to høyskap, ellers kun benk med store skuffer.

Vi har ganske sammensatt samværsordning med våre totalt 5 barn, og det blir et puslespill å få dette til å gå opp med hverdagslogistikken uansett. Vi har en mormor i nærområdet som vi kan skremme ut til et par hverdagsmiddager per uke, og så kan vi reise på hytta i helga. Er vi gale hvis vi tror vi kan klare dette over tre uker?

__________________
2003 - 2007

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-12, 18:14   #2
Snuppa
Lengter etter sola
 
Snuppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.590
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Rive eksisterende kjøkken og bygge nytt - tidsbruk?

Om håndverkerne er effektive så skulle vel det gå i orden.

__________________
-03 -06 -09
Snuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-12, 18:30   #3
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rive eksisterende kjøkken og bygge nytt - tidsbruk?

Jeg synes tre uker høres litt lite ut, men når det gjelder oppussing er jeg litt tidspesimist. Må det inn en rørlegger som skal plugge rør og montere tilbake når alt er ferdig?

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-12, 18:32   #4
Kaprifol
Kjernesnill
 
Kaprifol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.395
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Rive eksisterende kjøkken og bygge nytt - tidsbruk?

Jeg er litt usikker på det med rørlegger. Rørene skal fortsatt komme opp på samme sted i gulvet, men underskap og benk skal rives. Da må vannet stenges av- er det noe jeg klarer selv? Iler og sjekker stoppekranene.

__________________
2003 - 2007

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-12, 18:41   #5
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rive eksisterende kjøkken og bygge nytt - tidsbruk?

Hvor gamle rør er det? Vi har hus fra tidlig 70-tall og er fått nye rør ifm oppussing. Vi trakk også om elektrisk anlegg.

Elektriker må dere kanskje også ha inn når dere legger gips utenpå eksisterende vegger?

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-12, 18:53   #6
Kaprifol
Kjernesnill
 
Kaprifol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.395
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Rive eksisterende kjøkken og bygge nytt - tidsbruk?

Det er hovedstoppekran på vaskerommet under kjøkkenet, og så er det ikke noe mer stoppekran i skapet under benken. Det er stoppekran til oppvaskmaskinen, men ikke vannrørene til vasken. Der må nok rørlegger hjelpe meg med demontering av selve blandebatteriet før jeg river bort det underskapet.

__________________
2003 - 2007

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-12, 18:56   #7
Kaprifol
Kjernesnill
 
Kaprifol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.395
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Rive eksisterende kjøkken og bygge nytt - tidsbruk?

Elektrisk: Huset er delvis renovert, så sikringsskapet er nytt og dimensjonert for mer strømbruk på kjøkken. Det er lagt opp trekkerør fra sikringsskap til kjøkken, men ikke trekt ledninger i rørene. Jeg er ganske sikker på at det er nok strøm, men det er neste sjekkpunkt. Jeg må se etter hvor store kurser og hvor mange ledninger/trekkerør som er beregnet for kjøkkenet. Det er i alle fall tre faser inn i huset nå, så det er oppgradert fra 1970-standard (byggeår) til nutildags.

Vann/avløp: Mulig det er like greit å få nye rør. Det blir ikke mange metrene, jeg vil ha vasken der den er i dag, og rørene kommer rett opp gjennom gulvet fra vaskerommet som er husets vannsentral. Det er i grunnen lagt nye rør (rør-i-rør) til det nye badet, det er sikkert verdt pengene å oppgradere til nye vannrør. Soil og avløp er jeg mer usikker på.

__________________
2003 - 2007

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-12, 19:40   #8
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rive eksisterende kjøkken og bygge nytt - tidsbruk?

Jeg ville tatt alt sånn i samme slengen. Men da blir det fort litt mer enn tre uker.

Vi renoverte kjøkken mm i fjor og hadde heldigvis ganske fleksible håndtverkere som kom ganske snart etter at vi ringte og sa at det var klart for neste steg. Nå brukte vi over tre måneder, men det var mye, mye mer enn det dere skal ta.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-12, 21:07   #9
Sol
Skinner
 
Sol sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 4.267
Sol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt likt
Standard

Sv: Rive eksisterende kjøkken og bygge nytt - tidsbruk?

Dersom du ikke har egen stoppekran til kjøkkenet må du beregne tid til å få rørlegger inn i huset når du skal kople av kraner etc på kjøkkenet og når du skal kople alt på igjen. Uansett om du skal bytte rør eller ikke. Jeg vil uansett tro at du trenger å få rørleggeren inn i huset når du skal ha opp kran og oppvaskmaskin. Du må også beregne tid til at elektriker skal komme og trekke ledninger og sette opp alle punkter. Det kan du gjøre helt til slutt etter at snekkeren er ferdig. Hvor mye tid det tar og om de må komme flere ganger kommer an på hvor du skal ha punkter i/omkring kjøkkenbenker etc. Så lenge det er nok strøm inn i huset, vil det å eventuelt legge opp ny krets i sikringsskapet være en liten jobb i forhold til å dra ledninger og montere el-punkter.

Jeg syns tre uker høres ut som om det krever superplanlegging og stålkontroll på håndtverkere. Av erfaring kan man aldri detaljplanlegge når de kommer inn i huset, og med jeg ville, for egen del, ha beregnet å ha et ikkefungerende kjøkken i minimum en måned for å slippe en smell. Ta det i grillsesongen! Det går fint og fort om man er forberedt og innstilt på å leve uten velfungerende kjøkken en liten stund.

__________________
Solstrålen og Sjarmtrollet (04)
Sol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-12, 01:30   #10
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Rive eksisterende kjøkken og bygge nytt - tidsbruk?

Når det gjelder strøm nok til kjøkkenet kan det også være et spørsmål om man skal ha induksjonsovn. Her er det også et spørsmål om hovedsikring.

Kompis som renoverte kjøkkenet ganske nylig. Gamle sikringsskapet var ikke så gammelt, men hovedsikringen ble et problem likevel når det skulle være induksjon, så det holdt ikke å bare legge opp noen ekstra kurser....

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no