Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hvilken spennende rett kan jeg lage til min mann?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-07-12, 22:51   #1
Morella
Superbasinella
 
Morella sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.640
Blogginnlegg: 276
Morella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Hvilken spennende rett kan jeg lage til min mann?

Ok, litt bakgrunnsinfo først. Jeg misliker sterkt å lage mat. Jeg har dårlig kjøkkenselvtillit på det meste utenom baking.
Mannen min elsker å lage mat så det er som regel han som står for den biten.
Mannen min er overhode ikke noen handyman. Han vil ikke være det engang. Mulig han misliker snekring, oppussing og alt det der like mye som jeg misliker å lage mat.
Nå har vi kjøpt oss rekkehus og han har virkelig vist at han både kan og får til mye. Han har rett og slett imponert meg den siste uka. Det har gjort ting mye lettere.
Jeg vet at han setter veldig stor pris på at jeg lager mat. Så nå vil jeg vise han at jeg faktisk kan lage noe godt. Han er glad i sterk mat, men spiser ikke noe fra havet. Eller sau...

Hva kan jeg lage? Oppskrift, eller link til en oppskrift som fungerer er et must.

Hjelp meg søte damer!

Morella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-12, 22:57   #2
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.025
Blogginnlegg: 39
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilken spennende rett kan jeg lage til min mann?

Har ikke oppskrift her og nå, men hva med gulasj? Eller en solid chilli con carne?

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-12, 23:11   #3
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.316
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilken spennende rett kan jeg lage til min mann?

Kunne indisk vert noko ? Ei indisk kyllingsuppe med nanbrød til ?

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.

Sist redigert av Hjertensfryd : 15-07-12 kl 21:09. Årsak: Få med oppskrifta og kanskje.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-12, 23:20   #4
lucifine
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Dec 2007
Innlegg: 1.202
lucifine er populærlucifine er populærlucifine er populærlucifine er populær
Standard

Sv: Hvilken spennende rett kan jeg lage til min mann?

Ingenting er så godt som en ordentlig lasange syntes jeg. Denne oppskriften ligner veldig på den jeg pleier å slumpe:

300 gr lasagneplater (pasta)
400 gr kjøttdeig
1 stk løk
1 st hvitløksfedd
1 bx hermetiske tomater
2 ss tomatpurè
2 ts basilikum
1 ts oregano

1 ts salt
1 ts pepper
150 gr revet ost

sauce bèchamel - hvit saus:
1 ss margarin
2 ss hvetemel
5 dl melk
1/4 ts salt
1 kryddermål hvit pepper
1 kryddermål revet muskatnøtt
2 ss permasanost



hakk løk og hvitløk som stekes sammen med kjøttdeig. ha i tomater, tomatpurè og krydder. trekkes på svak varme mens sausen lages. (JO lengre det koker sammen jo bedre. Ha gjerne en lype sukker oppi for å trekke ut syren. Jeg pleier å fylle tomatboksen med vann slik at sausen blir veldig vått og dermed kan koke inn igjen)

smelt margarin i en gryte og ha i hvetemel.
spe med melk, litt om gangen til sausen har passe tykkelse. ha i pepper, salt, revet muskatnøtt og permasanost.

smør en ildfast form og ha i kjøttsaus, lasagneplater (pasta), og saus (du kan også ha ricotta ost i et eget lag. Ricotta er en myk ost som ligner på cottage cheese i utseende men ikke i smak). avslutt med saus og ha revet ost på toppen

stekes 25-35 minutter, 220 grader.

serveres med frisk salat og brød

lucifine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-12, 23:21   #5
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.282
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilken spennende rett kan jeg lage til min mann?

Wok med eggnudler og teriyakisaus/marinade. Superenkelt.

Stek kyllingbiter og grønnsaker, kok eggnudler. Når grønnsakene og kyllingen er ferdigstekt har du i litt teriyaki. Jeg liker best marinaden (glassflaske). Ha i nudlene og mer saus. La nudlene bli brune av sausen. Superenkelt og veldig godt. Ikke så lett å feile.

Til to voksne er det passe med 2-3 plater nudler (er som regel tre i pakken), to (store) kyllingfileter og en pose wok-grønnsaker (eller grønnsaker av eget valg) - stek kjøtt og grønnsaker hver for seg og bland heller på slutten. Det blir nok fullt i panna, så nudlene kan egentlig få en runde for seg selv, de også. Det er forresten godt med usaltede cashewnøtter i, de kan slenges i når grønnsaker/kjøtt er sånn ca ferdig.

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-12, 23:23   #6
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.113
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilken spennende rett kan jeg lage til min mann?

Hjemmelaget pizza? En litt fancy salat?

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-12, 23:47   #7
Fadese
Originala
 
Fadese sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.457
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken spennende rett kan jeg lage til min mann?

En god salat og foccacia? Jeg har oppskrift på en knallgod foccacia, hvis det er aktuelt.

Om du søker på chicken tandoori på nrk.no, finner du både oppskrift og video. Det ser kanskje mer avansert ut enn det er. Du bør ha litt tid til å forberede det (marinere en stund), men det blir så godt!


Sist redigert av Fadese : 15-07-12 kl 12:06.
Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-12, 00:46   #8
Perhonen
Pessimistisk Optimist.
 
Perhonen sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 3.230
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvilken spennende rett kan jeg lage til min mann?

Flyvende Jacob.


Ingredienser

Kylling
Bacon
Ananas
Chilisaus
Carripulver
Banan
Kremfløte


Framgangsmåte


Rens to ferdig grillede kyllinger, og del de i små biter. Legges i en ildfast form. Strø carri over. Del opp en banan i skiver og legg over. Pisk tre deciliter ( evt noe mer ved behov ) kremfløte halvstiv og smak til med chilisaus til det er passe sterkt. Klipp bacon i små strimler og stek. Strø over retten. Legg ananasringer over til slutt.

Stekes i ca tjue minutter på 220 grader celcius. Serveres med ris, salat og brød.

Velbekomme.

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-12, 11:43   #9
Addison
Champagne til alt
 
Addison sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 4.358
Addison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvilken spennende rett kan jeg lage til min mann?

Denne http://www.matprat.no/sunn/sunne-opp...arri-og-kokos/

Veldig enkel, knallgod!

__________________
1997, 2001 & 2006
Addison er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-12, 11:45   #10
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilken spennende rett kan jeg lage til min mann?

Kyllingsuppe med foccacia.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-12, 11:47   #11
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilken spennende rett kan jeg lage til min mann?

http://www.foreldreportalen.no/forum...5&postcount=11

Foccacia fra Trines matblogg.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-12, 13:51   #12
LilleLeo
A friend with benefits
 
LilleLeo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 12.877
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvilken spennende rett kan jeg lage til min mann?

Denne kyllingsuppen er veldig enkel, få ingredienser og veldig, veldig god!

HOT KYLLINGSUPPE
2 kyllingfileter
1 eple- grovt raspet
1 løk-finhakket
1 ss karri
2 bokser hakkete tomater
3-5 dl vann
3 dl matfløte
5 ts (minst) grønnsakbuljong eller hønsebuljong
1 ts sukker

Kyllingfiletene deles i biter, stekes lett (med salt og pepper).
Eple og løk stekes også lett, alt blandes. Kokes ca 20 min

Dette er en porsjon beregnet til 4 personer, kan serveres med ris og- eller brød. Vi serverer med foccaccia eller baguetter.

__________________
Lille 04 ~ Engel f/d 07 ~ Lillebror mai 08
LilleLeo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-12, 13:58   #13
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.606
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilken spennende rett kan jeg lage til min mann?

Biffgryte (som biff burgund for eksempel) Kjøtt som småkoker lenge i vin med urter blir generelt veldig godt. Server med hjemmelaget potetstappe og et god glass rødvin.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-12, 14:04   #14
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.606
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilken spennende rett kan jeg lage til min mann?

Indisk med kylling som jeg lagd med stor suksess.
Naturell youghurt 3 dl
Chili og hvitløk etter smak og behag. Jeg bruker en rød chilli og et par båter hvitløk. Da blir den ikke så veldig sterk, men kjenner det litt. Putt oppi en chili til om du liker det litt sterkere.
En teskje garam masala
En teskje tandorikrydder.
Litt frisk hakket koriander (kan fryse resten dersom du kjøpet en hel kvast/plante)
Fire ss presset sitron.

Putt alt dette sammen og bruk stavmikseren slik at alt blir knust og du får en jevn saus. Dette er marinaden. Jeg bruker kylling, men du kan jo også bruke annet kjøtt. La det ligge noen timer eller over natten i kjøleskapet.

Ta ut kjøttet og stek det. Når kjøttet er stekt så hell over resten av marinaden. I en annen panne (eller wok/jerngryte) så freser du en god del smør (3 ss iallefall) sammen med et glass tomatpurre. La det surre noen minutter før du blander alt dette sammen. La hele gryten putre en stund før du smaker til med litt fløte, salt og pepper.

Jeg serverer med ris, nan og mangochutney.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-12, 14:18   #15
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvilken spennende rett kan jeg lage til min mann?

Pasta med bacon og fløtesaus.

Hakk og stek en pakke bacon sammen med sopp i biter. To "romslige" champignonger pr person, sånn ca. Når baconet er ferdig og vannet fra soppen er kokt bort heller du over en kartong fløte. Når det har kokt opp blander du i ca en halv til en dl revet parmesan, alt etter hvor mye du liker. Begynn med en halv og smak deg til. Litt salt om det behøves, et revet hvitløksfedd, og godt med sort pepper. Kokes i fire-fem minutter slik at den får tykne litt. Vend inn kokt pasta (jeg liker sløyfer og tagliatelle), og server med godt brød og/eller revet parmesan på toppen. Middag på tyve minutter.

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-12, 20:51   #16
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken spennende rett kan jeg lage til min mann?

Salat med endel ruccula og crispisalat, seranoskinke eller tilsvarende, hvit castello, valnøtter, evt noe ananas eller nektarin, cherrytomater og balsamicotopping. Rødvin til.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-12, 20:57   #17
Estrella
♥ ♥ ♥
 
Estrella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 9.812
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvilken spennende rett kan jeg lage til min mann?

*følgermed*

__________________
Estrella og gutta.

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-12, 21:05   #18
Morella
Superbasinella
 
Morella sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.640
Blogginnlegg: 276
Morella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvilken spennende rett kan jeg lage til min mann?

Tusen takk for mange flotte oppskrifter. Jeg skal lage middagen en dag i uka som kommer så jeg har litt tid på å bestemme meg.

Morella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-12, 01:07   #19
scilla
Bør lage seg en tittel selv
 
scilla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.087
scilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvilken spennende rett kan jeg lage til min mann?

Skalldyr og champagne. Så slipper du å gjøre noe som helst.

__________________

Making the decision to have a child - it`s momentous. It is to decide forever to have your heart go walking around outside your body.
scilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-12, 09:17   #20
lucifine
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Dec 2007
Innlegg: 1.202
lucifine er populærlucifine er populærlucifine er populærlucifine er populær
Standard

Sv: Hvilken spennende rett kan jeg lage til min mann?

Spent på om prosjekt middag er blitt gjennomført og hva det ble?

lucifine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no