Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hva spiser du på julaften?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Se resultatene: Hva spiser du på julaften?
Svineribbe 35 37,63%
Pinnekjøtt 33 35,48%
Lutefisk 4 4,30%
Kveite/laks/torsk 4 4,30%
Kalkun 8 8,60%
Er vegetarianer, spesifiserer i tråden 0 0%
Annet, spesifiserer i tråden 9 9,68%
Deltakere: 93. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-12-06, 21:26   #21
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!
 
Pamina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 8.980
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva spiser du på julaften?

Pinnekjøtt, ingen over ingen ved siden

Vi hadde ribbe og skinkestek da jeg var yngre, og mens min mormor levde, men nå er det pinnekjøtt som virkelig lager julaften for meg.

Multekrem eller fruktsalat til dessert.

Lutefisk lillejulaften.

Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-06, 21:28   #22
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hva spiser du på julaften?

Kalkun, eller kylkun alt etter som..

Dette er hos mamma og pappa.
Har spist kalkun\kylkun fra jeg var 10. Før det hadde vi kveite. men det spiste 3 juledag nå.
Mamma tåler ikke ribbe pga fett pg sånt og jeg liker ikke ribbe. Jeg spiser heller fisk en kjøtt faktisk..

Til desert: Kyst finnmarks multer, selvsagt hihi multekrem og. Og kromkaker.
Mann og turbo får sjokoladepudding. De er noen pyser *ler* eller turbo spiser krem å kromkaker da

Da vi hadde foreldrene våre + mormor og morfaren til mann på julemiddag da turbo var 1 år hadde vi pinnekjøtt.
Det spises egentlig på nyttårsaften


Sist redigert av Honda : 06-12-06 kl 21:56.
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-06, 21:35   #23
Søster
kåt vikingbrud
 
Søster sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.505
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva spiser du på julaften?

Jeg kryssa på fisken, for vi spiser egentlig kokt torsk. Men det blir nok ikke det i år, for vi skal til svigermor. Hvis jeg ikke kan få torsk, kan jeg gjerne ta pinnekjøtt, det er nesten like bra. Men det er juletorsken som vekker skikkelig julefølelsene mine.


I tilfelle det er ukjent for dere (mindre enn 1% av norges befolkning som spiser kokt torsk) kommer en liten forklaring:

Torsken må ha levd på julaften formiddag, derfor må du helst bo i en liten kystby og kjenne en fisker som ordner for deg, han heter forresten Kjell. Han har fisket den noen dager i forveien for sikkerhetsskyld, og har den gående i en stor sankeruse på dypt vann. Og det er en juletradisjon å reise ut på den forblåste øya og hente fisken, Kjell grovsløyer fisken for oss, og pappa er alltid litt redd for å få slo på seg, siden han har den fine frakken.

Det er pappa som tilbereder torsken hjemme. Han koker den i ganske salt vann, men jeg vet ikke helt hva som er annerledes akkurat på julaften. Tilbehøret er herlig enkelt: kokte poteter, eggesmør, kokte gulrøtter og purre.
Og prikken over i'en er toskelever, krøll og rogn. Når du liker de tre sistnevnte, er du voksen på ordentlig, og pappa blir litt rørt.

Vi drikker øl ved siden av, eller en rødvin som pappa hadde lest i fævennen at gikk an til juletorsk. Vi pleier krangle litt om hva som er riktigst, og mobbe pappa for at være borgerlig. Broren min og jeg drikker akevitt (når jeg ikke er gravid/ammende) .Jeg drikker munkholm og ikke ekte øl til akevitten for å ikke sovne så tidlig. Man blir spesielt døsig av juletorskmiddag.

__________________
Søster er lett å begeistre

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-06, 23:08   #24
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring
 
Gremli Skremli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: På rette sida av elva
Innlegg: 3.514
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva spiser du på julaften?

Torsk OG ribbe. Vi har en vegetarianer og en fiskehater i familien.

__________________
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum
når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom
Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro,
ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-06, 23:11   #25
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.119
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva spiser du på julaften?

Jeg har alltid spist lutefisk på julaften, det er det foreldrene mine har, og det var det vi lagde den ene julen vi har vært hos oss selv. I år skal vi til svigers, og der blir det visst ribbe.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-06, 23:54   #26
TGM
drømmende
 
TGM sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.200
TGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva spiser du på julaften?

Hos oss er det ribbe vi begge er vant til.
Vi klarer derimot ikke å bli helt enige om desserten. Jeg vil aller helst ha multekrem, men jeg vet ikke hva vi ender opp med.

__________________

TGM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-06, 00:41   #27
Nynne
Erfaren
 
Nynne sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.159
Nynne imponerer mange og er sikkert smartNynne imponerer mange og er sikkert smartNynne imponerer mange og er sikkert smartNynne imponerer mange og er sikkert smartNynne imponerer mange og er sikkert smartNynne imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva spiser du på julaften?

Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.

Min kresne mor foretrekker noe litt mer nøytralt, og derfor har vi hatt kalkun så lenge jeg kan huske. Med rødkål, rosenkål, mandelpoteter og fløtesaus. I år skal min bror og svigerinne være med, så da blir det Waldorfsalat i tillegg. Desserten blir multekrem eller riskrem.

Hvordan gjør dere det?

Vi har akkurat det samme som dere! Kalkun/multekrem/riskrem.

Til dessert har vi sandkaker m/multekrem og riskrem.
Noen vil ha multekrem og noen riskrem derfor har det blitt begge deler så alle blir fornøyd!

2. juledag har vi fast hos svigers i Valdres og da får vi pinnekjøtt!

__________________
~ The most dangerous place on earth is to be between a mother and her children
Nynne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-06, 01:15   #28
Tøsa
Bølle
 
Tøsa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 591
Tøsa er litt kulTøsa er litt kul
Standard

Sv: Hva spiser du på julaften?

Pinnekjøtt! Det er jeg vant med, hjemmenifra.

Er vi hos svigersene, eller de er her så spiser vi som mange sunnmøringer alt. Pinnekjøtt, svineribbe, svinemør og fårerull. Alt i en mølje.

__________________
TØSA
Tøsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-06, 07:09   #29
Vanilja
Ikke fullt så fin
 
Vanilja sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.288
Blogginnlegg: 13
Vanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva spiser du på julaften?

Jeg spiser medisterkaker og julepølser. Jeg må nok lære meg til å spise den ribba.

__________________
Det er så lite som skal til for at en dag skal skinne.
Et solstreif i form av et smil så har du gleden inne.
- Jessica
Vanilja er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-06, 07:12   #30
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hva spiser du på julaften?

JEG spiser rømmegrøt. Mann og barn spiser ribbe med tilbehør.

  Svar med sitat
Gammel 07-12-06, 07:49   #31
LaBanga
fri
 
LaBanga sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.009
Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva spiser du på julaften?

Jeg skulle gjerne hatt torsk, mens mannen min er vant til ribbe, så vi ble enige første julen om at pinnekjøtt er vår tradisjon, for det liker vi begge. Og dermed ble det det. Men vi feirer annenhver jul med svogeren og svigerinna mi, så da blir det ribbe hos dem, og pinnekjøtt hos oss en annen dag. Men i år er det hos oss, og da blir det pinnekjøtt

Til dessert så har vi multekrem med krumkaker. Og is til barna.

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-06, 07:49   #32
Camomilla
Wooohhoooooo
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.176
Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva spiser du på julaften?

I år skal vi til svigers og der er det : ribbe, skinkestek, medisterkaker og medisterpølser med surkål og poteter. Til dessert blir det vel riskrem med varm ripssaus. Mmmmmmmm.....
Når vi er hjemme hos oss så er det kalkun med tilbehør, jeg vil egentlig ha pinnekjøtt og mannen vil ha denne ribba derfor blir det kalkun

__________________
Propellen januar 2005
Camomilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-06, 08:14   #33
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.568
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva spiser du på julaften?

Opprinnelig lagt inn av søster, her.

Torsken må ha levd på julaften formiddag, derfor må du helst bo i en liten kystby og kjenne en fisker som ordner for deg, han heter forresten Kjell.

Nei! Han heter Kjetil faktisk.

Enig i at lever og rogn hører med. Men hva er krøll???

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-06, 08:19   #34
juzzy
Wannabe
 
juzzy sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 126
juzzy har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hva spiser du på julaften?

Jeg er vant til pinnekjøtt og sambo er vant til ribbe. Dessuten liker han ikke pinnekjøtt. Derfor blir det pinnekjøtt og lutefisk her i år.

__________________
Prinsessa 2000 Prinsen 2005
juzzy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-06, 08:21   #35
IOA
WF: BNBE
 
IOA sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.219
IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva spiser du på julaften?

Vi feirer julen hjemme hos mamma og pappa, og der er det ribbe, medisterkaker og julepølse som står på menyen, med multekrem + jordbær og krem til dessert. Dette har jeg spist hvert år, unntatt et år jeg feiret jul på Cuba (da lagde vi forresten grøt og ble syke av den alle sammen). Min kjære har ingen spesielle tradisjoner, og familien hans bor i utlandet, så vi feirer aldri jul med dem.

IOA er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 07-12-06, 08:22   #36
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva spiser du på julaften?

Det finnes bare en julaftenmiddag.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-06, 08:23   #37
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ
 
Angelique sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.805
Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva spiser du på julaften?

Nå svarte jeg på hva jeg spiser

Hjemme hos oss har vi to retter, pinnekjøtt og ribbe
DA jeg ikke liker ribbe, spiser de som liker ribbe det og jeg spiser pinnekjøtt

Pinnekjøtt er helt fantastisk nydelig

Da jeg var liten hendte det vi hadde juletorsk, utrolig godt

__________________
Angelique
Angelique er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-06, 08:26   #38
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva spiser du på julaften?

JEG er oppvokst med steik
Og det er egentlig jul for meg.. Men gubben er oppvokst med ribbe.
Så i år tror jeg det blir ribbe hjemme, og så får jeg steik hos mamma og pappa 1.juledag tenker jeg!

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-06, 09:00   #39
gnuri
Fru Jacobsen
 
gnuri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.791
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva spiser du på julaften?

Jeg er oppvokst med ribbe, men synes det er nokså oppskrytt
Mannen er oppvokst med pinnekjøtt, og jeg ofret gladelig min tradisjon for hans Desserten er saftsuppe med sagogryn, svisker og rosiner. Også tradisjon fra mannens hjem. Krumkaker og multekrem til kaffen senere.

Hadde jeg fått velge helt fritt, hadde det blitt lutefisk på julaften, for det er den beste julematen jeg vet. Vi spiser det på lillejulaften.

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-06, 09:14   #40
Trois
Søkende
 
Trois sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.840
Trois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva spiser du på julaften?

Her spiser vi ribbe. Pinnekjøtt er også godt, men på julaften vil jeg ikke at sauelukta skal "overdøve" ribbelukta så da blir det pinnekjøtt en annen dag.

Trois er aktiv nå   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no