Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Veldedighet - hva velge om man skal gi sin tid?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-07-14, 16:51   #1
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.419
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Veldedighet - hva velge om man skal gi sin tid?

Jeg føler at jeg om noen år (kanskje før) kan tenke meg å hjelpe en organisasjon, f.eks. 1 kveld annenhver uke.

Jeg kan brukes til det meste tror jeg. Jeg tenker på kontorarbeid av ymse type, noe mer krevende fysisk, gi ut mat til behøvende, svare i forskjellige typer krisetelefoner (som regel får man jo kurs før man gjør det) eller hva som enn måtte gjøres. Unntaket er at jeg ikke vil ringe til folk for å få dem til å betale inn penger til organisasjonen.

Jeg har hørt at Kirkens SOS skal ha et bra opplegg for de som svarer i krisetelefoner, men jeg er ikke kristen og tror kanskje at de ønsker folk som er det, men andre alternativ er også interessant. Å hjelpe Leger uten grenser hadde følts veldig godt, men jeg vet ikke om de trenger den typen hjelp jeg kan bidra med.

Har du noen forslag? Er det flere som kan tenke seg å gjøre noe slikt?

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-14, 16:55   #2
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Veldedighet - hva velge om man skal gi sin tid?

Mamma har jobbet i krisetelefonen til Kirkens SOS, og hun er ikke spesielt kristen. Men hun er medlem av kirka - vet ikke om det er et krav.

Ellers bruker hun og stefaren min mye tid på frivillig arbeid for SOS barnebyer, der de primært jobber med arrangementer for å skaffe penger til diverse prosjekt. De har finansiert et hus i Russland og et i Latin-Amerika, og holder nå på å skaffe penger til et hus i Tanzania.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-14, 16:55   #3
Marla Singer
Bør lage seg en tittel selv
 
Marla Singer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 2.236
Marla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Veldedighet - hva velge om man skal gi sin tid?

Jeg kunne tenke meg å bruke tid på noe slikt, men foreløpig har det bare vært på tenkestadiet. Jeg tror Røde Kors har endel muligheter?

Marla Singer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-14, 16:57   #4
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Veldedighet - hva velge om man skal gi sin tid?

Kirkens SOS har ikke strenge troskrav, men de har et punkt om bønn.

Sitat:
Bli frivillig medarbeider!
Vil du investere litt av din tid i andres liv?
Er du fylt 20 år?
Kan du lytte mer enn du snakker selv?
Kan du be en enkel bønn uten at det kjennes feil, dersom innringer vil det?
Kan du stå i mot fristelsen til å gi gode råd og foreslå løsninger på andres problemer?
Kan du møte homofile og lesbiske med respekt, støtte og åpenhet i forhold til egne valg?


Kirkens bymisjon (som kirkens SOS ) har veldig mye arbeid i Oslo som virkelig når ut til dem som trenger det mest.

Røde kors har også mye arbeid man kan engasjere seg i.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-14, 16:59   #5
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Veldedighet - hva velge om man skal gi sin tid?

http://www.bymisjon.no/Byer/Oslo/Vil...kens-Bymisjon/

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-14, 17:34   #6
Hannamoren
Bør lage seg en tittel selv
 
Hannamoren sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.182
Hannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Veldedighet - hva velge om man skal gi sin tid?

Jeg hjelper til i Røde Kors. Både i styret( bare 1 kveld i måneden) som besøksvenn, i eldrekafeen( hjelper til 1 gang hver 3.dje uke), pakker julegaver, pakker når biler skal kjøre ned til Polen med klær osv. Mange ting man kan hjelpe til med!

Hannamoren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-14, 17:52   #7
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.840
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Veldedighet - hva velge om man skal gi sin tid?

Jeg syns Røde Kors sin leksehjelp og flyktningvenn ser bra ut. Finnes i mange større og mindre byer. Har hørt flere solskinnshistorier om flyktninger som er blitt godt integrert med jobb og gode greier fordi de ble kjent med ressurspersoner gjennom det opplegget.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-14, 18:40   #8
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.932
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Veldedighet - hva velge om man skal gi sin tid?

Enig med gajamor. Flyktningeguide og leksehjelp er veldig konkrete og nyttige oppgaver, og jeg kan tenke meg at du egner deg til begge deler.

En annen mulighet er Home Start, dersom det finnes i Oslo også. Da er du inne som veileder/hjelper, i en ung familie som trenger litt ekstra støtte for å kunne være gode foreldre. De trenger erfarne foreldre som kan hjelpe til i de første vanskelige årene.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-14, 18:48   #9
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.012
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Veldedighet - hva velge om man skal gi sin tid?

Jeg meldte meg en gang i tiden som leksehjelper for Røde Kors, men av diverse årsaker kom jeg aldri ordentlig i gang. Men det kunne jeg egentlig tenkt meg å gjøre igjen.

For tiden legger jeg igjen flere timer i uka som lagleder for snuppas fotballag. Gratis arbeid er det i hvert fall.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-14, 18:55   #10
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.785
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Veldedighet - hva velge om man skal gi sin tid?

Flyktningeguide virket spennende. Mitt hjerte ligger egentlig hos Bymisjonen, men jeg ville gjerne valgt å bli flyktningeguide også.

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-14, 19:17   #11
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Veldedighet - hva velge om man skal gi sin tid?

Jeg har jobbet frivillig for kirkens bymisjon, både på arrangementer for rusmisbrukere og på natthjemmet for prostituerte kvinner. Begge deler var veldig givende og jeg håper å kunne ta det opp igjen når ungene blir større. Tror ikke de krever verken relevant utdanning, at man er kristen eller har kurs i forkant. Jeg har også jobbet et halvt år frivillig med gatebarn for en organisasjon i utlandet. Der ønsket de sosialfaglig bakgrunn.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-14, 20:59   #12
Odelia
Bør lage seg en tittel selv
 
Odelia sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 4.826
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Veldedighet - hva velge om man skal gi sin tid?

Etter at jeg fikk barn har jeg tenkt at det ville vært fint å kunne hjelpe andre som fikk flerlinger med litt avlastning en gang i uka (eller annenhver uke). Enten klesvask eller barnepass eller hva-har-du. Home Start er jo da en grei organisasjon for de kommunene som har dette, men ellers kan man muligens ta kontakt med kommunen eller helsestasjonen om dette kunne være noe?

Videre tenker jeg Frivillighetssentralen hvor man gjerne får anledning til å hjelpe eldre eller andre som trenger noen til å følge seg.

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-14, 22:36   #13
Puslingen
Bør lage seg en tittel selv
 
Puslingen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Innlegg: 3.246
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Veldedighet - hva velge om man skal gi sin tid?

Eg tenkjer at eg melder meg hos Frivillighetssentralen når ungane vert større. Vera besøksven, måke snø, følgjesven, leksehjelp etc. Det er mange som av ulike grunner nytter seg av det tilbodet.

__________________
Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life beliving that it is stupid.
Puslingen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-14, 20:45   #14
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.801
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Veldedighet - hva velge om man skal gi sin tid?

I frivilligsentralen kan man gjøre litt av hvert, og også sette i gang sine egne prosjekter. Her vet jeg noen har arrangert ipadkurs for eldre, strikke babytøy til asylsøkersenteret, strikkekafe for ungdommer osv. Det er jo veldig fleksibelt ifht tid. Ellers er det mange barne-og ungdomsorganisasjoner som stadig har bruk for ledere, trenere og instruktører osv. Særlig om man har en fritidsinteresse egne barn ikke har vært nok interessert i....

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no