Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Sorterer du klesvasken?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Se resultatene: Hvordan sorterer du klesvasken?
Putter inn hummer og kanari sammen i maskinen 2 0,91%
Skiller ut ull, resten går inn sammen 4 1,82%
Skiller klærne i minst tre kategorier 42 19,09%
Skiller klærne i minst fire kategorier 60 27,27%
Skiller klærne i fem eller flere kategorier 110 50,00%
Jeg vasker ikke klær 2 0,91%
Deltakere: 220. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-02-08, 22:12   #121
Mamma Rosa
strikker
 
Mamma Rosa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.811
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Du er klin gæærn Mamma Rosa, men må gjerne få komme hit og leke med klesvasken vår for det.

Åh!

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Hvordan ser vaskerutinene deres ut, dere som sorterer så enormt? Dere må jo ha lite å vaske?

Med tre barn, ikke akkurat. Nå har vi holdt på med tøybleier en stund også.
Vasker ca. to maskiner hver dag.

__________________
Hører du det nok, så tror du på det.
Mamma Rosa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-08, 00:31   #122
MsM
Har fått nytt nick
 
MsM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nittedal
Innlegg: 2.272
Blogginnlegg: 220
MsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt likt
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Opprinnelig lagt inn av Trois, her.

Ønsker meg en mann lik din.

Ja, han er god å ha. Flink til å vaske og...Mye mer husmoremne han enn jeg. Jeg tar meg av bursdagskakebaking og ltt mer avansert matlaging, da. :bidrar jeg og:

MsM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-08, 00:34   #123
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Opprinnelig lagt inn av Mamma Rosa, her.



Med tre barn, ikke akkurat. Nå har vi holdt på med tøybleier en stund også.
Vasker ca. to maskiner hver dag.

Men nå var jo ikke du den "verste" sortereren her heller, du var jo så og si lik meg. Det var naziene jeg stusset over, de må jo enten ha svært lite vask, eller vaske døgnet rundt.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-08, 01:01   #124
Frost
Bør lage seg en tittel selv
 
Frost sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Tromsø
Innlegg: 2.897
Frost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Jeg har 3 dunker:Sort, blandet og håndklær/sengetøy/undertøy.
Må likevel sortere. Mer enn 4 forskjellige ja.
1. Mørk ull. 40
2. Lys ull. 40
3. Sengetøy/håndklær/undertøy nøytrale farver. 60
4. Som over men sterke farver. Rødt for seg. 60
5. Lyse farver. 40
6. Mørke farver. 40
7. Skjorter. 40
8. Blanding. Klær med både mørke og lyse partier.
9. Røde klær. 40
10. Ytterklær.
11. Håndvask.

Er litt sjokkert over meg selv når jeg ser lista.

Men jeg har aldri misfarvede klær.
Hvitrosa klær og gråhvite klær er grusomt.


Sist redigert av Frost : 02-02-08 kl 01:08.
Frost er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-08, 01:58   #125
Koma
Lysende norsk flaskekoker
 
Koma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.623
Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Jeg sorterer, men jeg har bare 2 dunker hvor ting kastes vilkårlig.

- ull
- hvit og lyst 40
-mørkt 40
-hvit og lyst 60
-mørkt 60
-Finvask og spesielt sarte ting

Det hender at jeg smeller sammen lyst og mørkt på 60 grader hvis det bare er "kjipe ting". I 40 graders vasken er det stort sett alltid noe som jeg ikke ønsker misfarget, så der sorterer jeg bedre.

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-08, 08:35   #126
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Jeg glemte forresten en kategori! "Malin klær". Malin har klær i, for det meste, rosa, lilla, og pastellblå. Og alt dette går i samme maskin, så da blir det ofte hele maskiner med bare hennes klær. Ganske praktisk siden det meste av hennes går i trommel, mens mitt og mannens ikke gjør det.

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-08, 08:53   #127
Mamma Rosa
strikker
 
Mamma Rosa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.811
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Men nå var jo ikke du den "verste" sortereren her heller, du var jo så og si lik meg. Det var naziene jeg stusset over, de må jo enten ha svært lite vask, eller vaske døgnet rundt.

Hvorfor må man vaske oftere for å kunne sortere mye?
Ville vel heller tro man fikk mye å sortere om man ikke vasket ofte?

__________________
Hører du det nok, så tror du på det.
Mamma Rosa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-08, 10:19   #128
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Har jeg svæære hauger med klesvask, noe som skjer ganske ofte , så sorterer jeg gjerne mer "nazi" enn ellers. Men slik som jeans og andre klær som gjerne ikke er så veldig skitne kan jeg glatt vaske på kortprogram. Bruker mindre strøm, og mindre tid. :smart:

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-08, 10:33   #129
vimjer
Tante Sofie
 
vimjer sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.632
Blogginnlegg: 6
vimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Jeg har Elfakurver på vaskerommet.
Egne kurver for:
60 grader lyst tøy,
60 grader mørkt tøy,
40 grader lyst,
40 grader mørkt,
40 grader svart,
40 grader dongeriklær,
ull/silkevask.

vimjer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-08, 13:15   #130
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.308
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Opprinnelig lagt inn av Mamma Rosa, her.

Hvorfor må man vaske oftere for å kunne sortere mye?
Ville vel heller tro man fikk mye å sortere om man ikke vasket ofte?

Ikke sant? Jeg bruker mye mindre tid på klesvask nå enn før jeg fikk det fantastiske sorteringssystemet mitt. Full dunk bæres rett ned på vaskerommet og puttes i maskinen.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-08, 13:15   #131
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.308
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Men det hjelper sikkert litt at vi bruker dusjhåndklærne mer enn én gang før vask. Tror du ikke, Iset?

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-08, 13:22   #132
turi
representert
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.172
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Hvitt, alt tas på 6o grader
mørke klær, blandes og tas på 40 eller 60 grader, kommer ann på hva som er der.
ull, ullprogram og milo
sengeklær, 60 grader
finvask.

Og noen ganger blir det bare litt blandings..

__________________
Jente -96, gutt -04
turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-08, 13:26   #133
Anne
Bør lage seg en tittel selv
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.740
Anne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Hvitt, mørkt, koking og finvask, minst fire. Krysset for tre før jeg tenkte helt.
Bruker Elfakurver som Vimjer, lett å ha oversikt.
Nå skal jeg bygge om vaskerommet litt, gleder meg til å få enda bedre oversikt, mer hyller, benkeplate og skap.

Anne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-08, 14:27   #134
LilleRosin
Muligens verdt å vente på
 
LilleRosin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.093
Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Det blir vel seks tenker jeg.

lyst og mørkt, på hhv 60, 40 og ull. Ja, og så var det finvask. To til. Og av og til lettsteltprogram. To til. En sjelden gang kokvask.

Jeg er visst en fryktelig nazi.

__________________
skatten 02, rusket 04, pøbelen 05, punktum 08
LilleRosin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-08, 19:24   #135
Ariel
Queen of intentions...
 
Ariel sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oschlo
Innlegg: 1.720
Ariel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populær
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Sorterer ja. Hvitt, rosa, rødt, kulørt og mørkt går i hver sin 40 graders maskin. Undertøy går i egen 60 graders etter farge, sengetøy(som alt er hvitt) på 90 sammen med håndklær og kluter, og så er det ull/silke på 30. Blir litt mer å gjøre, men det er verdt det.

Ariel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-08, 19:27   #136
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.049
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Ja, vi sorterer:

60 grader farget
60 grader hvitt
40 grader farget
40 grader hvitt
Finvask farget
Evt finvask hvitt, sjelden aktuelt
Ull barn (kjøres på 30 grader)
Ull meg og mannen (kjøres på 0 grader)

Det hender jeg koker noe også, men det er ikke så ofte.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-08, 19:32   #137
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Ull meg og mannen (kjøres på 0 grader)

Isbading?

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-08, 19:42   #138
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Ikke sant? Jeg bruker mye mindre tid på klesvask nå enn før jeg fikk det fantastiske sorteringssystemet mitt. Full dunk bæres rett ned på vaskerommet og puttes i maskinen.

Jeg tenker vel bare litt annerledes. Hadde jeg feks. sortert rødt og blått, hadde jeg jo måttet vaske to omganger i stedet for å bruke EN maskin på disse to kategoriene. Så jeg ser jo for meg flere maskiner jo mer man sorterer. I dag tømte jeg skittentøyskurven på to maskiner, en for hvitt og en for mørkt tøy. Hadde jeg sortert ut mer enn det i dag, hadde jeg fremdeles hatt 2-3 maskiner tilgode.

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Men det hjelper sikkert litt at vi bruker dusjhåndklærne mer enn én gang før vask. Tror du ikke, Iset?

Jeg bruker bare sånne små håndklær, blir ikke så voldsomt mye ekstra utav det. Vasker håret et par ganger i uken.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.

Sist redigert av Dixie Diner : 02-02-08 kl 19:47.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-08, 19:48   #139
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

skiller ut ull og andre sarte tekstiler, resten stappes i maskinen pø om pø.

Helt nye klær prøver jeg å vaske med liknende farger.

  Svar med sitat
Gammel 02-02-08, 21:19   #140
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.049
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Jeg vasker bare fulle maskiner, bortsett fra for finvask og ullvask, så jeg vasker ikke noe mer fordi jeg sorterer.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
klesvask


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no