Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Hvor går grensa for "diett-støtte?"

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-11-12, 15:55   #1
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.372
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Pil

Hvor går grensa for "diett-støtte?"

http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=10062500

Vegard er 14 år, 140 kg og glukose-intolerant. Mor har søkt NAV om støtte til lavkarbomat, men fått avslag fordi det ikke er godt nok dokumentert at lavkarbo fører til vekttap.
Hva tenker dere? Bør alle dietter dekkes av NAV? Bare de som krever ekstra dyr spesialmat?
Selv tenker jeg at det er viktig at gutten blir hjulpet ASAP, men at det kanskje ikke er dyrt å kutte ut sukkeret i kosten og det er noe man kan klare selv? Jeg innser at jeg ikke vet nok om glukoseintoleranse (det kan f.eks være annen mat han ikke tåler i tillegg) og vil gjerne bli informert også.
Kjør debatt:


Sist redigert av rine : 02-11-12 kl 17:09. Årsak: Feil link
rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-12, 15:57   #2
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.648
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor går grensa for "diett-støtte?"

Han bør ikke få støtte til spesialmat/diett, men støtte til ordentlig og riktig oppfølging fra flinke fagfolk.

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-12, 15:57   #3
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.865
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor går grensa for "diett-støtte?"

Hvis det bare er vanlig lavkarbomat han skal spise, så mener jeg at det ikke bør dekkes av staten. Det er ikke SÅ mye dyrere å spise lavkarbo.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-12, 15:59   #4
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.372
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor går grensa for "diett-støtte?"

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Han bør ikke få støtte til spesialmat/diett, men støtte til ordentlig og riktig oppfølging fra flinke fagfolk.

Appelsin, ja det er nok sikkert mer fruktbart.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-12, 16:05   #5
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.648
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor går grensa for "diett-støtte?"

Nå har jeg lest, og blir ganske irritert av å lese artikkelen.
Klart, denne gutten er alvorlig overvektig. Han har glukoseintoleranse nettopp på grunn av fedme.
Mor plasserer skyld hos alle andre enn seg selv. Denne gutten har ikke behov for dyr spesialkost, og jeg gjentar det jeg skrev i stad: Han skal ha oppfølging fra folk som kan kost og trening, og hele familien bør inngå i et behandlingsopplegg. Utfordringen ligger i å ha gode steder man kan henvise nettopp denne typen høyrisikopasienter til.

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-12, 16:10   #6
Señora
Bør lage seg en tittel selv
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.713
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor går grensa for "diett-støtte?"

Lavkarbodiett er ikke dyrere enn annen mat i min verden, så jeg forstår ikke hvorfor han må ha støtte.

Hjelp og veiledning, ja, ikke økonomisk støtte til mat.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-12, 16:11   #7
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor går grensa for "diett-støtte?"

Hun tror sønnen har noen av hennes gener. Sikkert sannsynlig, siden hun er moren. Ellers enig med Appelsin.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-12, 16:12   #8
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.865
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor går grensa for "diett-støtte?"

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Hun tror sønnen har noen av hennes gener. Sikkert sannsynlig, siden hun er moren.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-12, 16:44   #9
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor går grensa for "diett-støtte?"

Om lavkarbomat er dyrere er avhengig av hva man sammenligner med. Salat, skinke og ost er dyrere enn rimikneip. Grønnsaker er dyrere enn makaroni. Jeg skjønner godt mor synes det er dyrere, jeg. Det betyr ikke at jeg synes det bør dekkes av det offentlige, ettersom der er en del kostgrep som kan tas som koster mindre.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-12, 16:50   #10
torsk
<*(((<
 
torsk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Innlegg: 13.086
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor går grensa for "diett-støtte?"

Feil link, rine?

__________________
Do you know why they call it 'PMS'? Because 'Mad Cow Disease' was already taken.
torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-12, 17:10   #11
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.372
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor går grensa for "diett-støtte?"

Opprinnelig lagt inn av torsk, her.

Feil link, rine?

Jaggu var det ikke det. Tror det skal være rettet nå.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-12, 17:13   #12
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.865
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor går grensa for "diett-støtte?"

Vi brukte ikke spesielt mer på mat det året jeg spiste lavkarbo. Men det er jo klart at hvis man i utgangspunktet spiser billig mat så merker man det jo.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-12, 17:30   #13
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor går grensa for "diett-støtte?"

Det er endel som ønsker seg støtte til diabeteskosthold også fordi ungen blir anbefalt et kosthold som avviker fra familiens kost ellers. Det får de ikke fordi det de anbefales er helt normal mat. Jeg synes det samme bør gjelde her og at den tilnærmingen man har idag med støtte kun til de som ikke kan kjøpe vanlige matvarer er fornuftig.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-12, 17:36   #14
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor går grensa for "diett-støtte?"

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Det er endel som ønsker seg støtte til diabeteskosthold også fordi ungen blir anbefalt et kosthold som avviker fra familiens kost ellers. Det får de ikke fordi det de anbefales er helt normal mat. Jeg synes det samme bør gjelde her og at den tilnærmingen man har idag med støtte kun til de som ikke kan kjøpe vanlige matvarer er fornuftig.

Her er jeg og, kjenner jeg.

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-12, 17:37   #15
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.919
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor går grensa for "diett-støtte?"

Enig med Appelsin. Det de trenger er ikke støtte til å kjøpe mat, men hjelp til å lære hvilken mat de bør spise.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-12, 17:52   #16
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.867
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor går grensa for "diett-støtte?"

Enig med Appelsin og flere.

Jeg er så prektig at jeg aldri har fått refundert kostnadene til melkeproteinfri melkeerstatning til sønnene mine, all den tid jeg har god nok råd til å holde ungene mine med mat selv. Men jeg synes det er fint at sånne støtteordninger finnes, og jeg synes de bør dekke (helt eller delvis) kostnadene ved erstatningskost for de som blir reelt syke av normale matvarer.

Men hvor enkelt er det egentlig og gi kostholdsveiledning og støtte til trening til foreldre som ikke anerkjenner at det er det som er løsningen? Jeg sier ikke at det er tilfellet her, men det finnes jo sånne.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-12, 18:01   #17
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.316
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor går grensa for "diett-støtte?"

Nei, alle dietter bør ikkje dekkast av nav. Støtte bør komme inn i form av pengar der dietten medfører ein betydelig aukning i dagligvarebudsjettet. Slik som foreksempel cøliaki.
I dette tilfellet stemmer eg i med dei som seier at dei heller burde få støtte til veiledning for heile familien.
Og nei det er ikkje enkelt å snu om på ein familie som meiner at dette er alle andre sin feil, men det går.

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-12, 18:11   #18
konsulenten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hvor går grensa for "diett-støtte?"

Hvis han er glukoseintolerant så må han også kutte ut ris, pasta og den slags. Dette er jo billig "fyllmat" som de fleste bruker, og det kan godt merkes på matbudsjettet når man må erstatte dette med noe annet - litt avhengig av hva man erstatter det med. (Våre utgifter til grønnsaker økte stort da vi sluttet å spise kornvarer). Om han bør få støtte er jeg litt usikker på om jeg synes. Det finnes andre grupper jeg synes burde få, som ikke får. F.eks. får man støtte om man har fått påvist cøliaki, men ikke om man "bare" er glutenintolerant. Men uansett om man er i den første eller andre kategorien så er det uholdbart å spise glutenholdig mat og man må gjøre samme grep i kostholdet, til samme kostnad. Dette synes jeg er veldig urettferdig.

  Svar med sitat
Gammel 02-11-12, 18:29   #19
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor går grensa for "diett-støtte?"

Man får hvis man er glutenintolerant og, konsulenten - d er noen År siden det ble endret. Kan finne link når jeg er av den *|?{£]~ iphonen

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-12, 18:36   #20
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor går grensa for "diett-støtte?"

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Om lavkarbomat er dyrere er avhengig av hva man sammenligner med. Salat, skinke og ost er dyrere enn rimikneip. Grønnsaker er dyrere enn makaroni. Jeg skjønner godt mor synes det er dyrere, jeg. Det betyr ikke at jeg synes det bør dekkes av det offentlige, ettersom der er en del kostgrep som kan tas som koster mindre.

Det er det jo, men grønnsaker og rent kjøtt bør jo være en del av alles kosthold - både tykke og tynne, med og uten karbohydrater.

Jeg er helt enig med Appelsin.

Å gi de en ren økonomisk matstøtte tror jeg ikke det kommer noe ut av, men god hjelp og oppfølging tror jeg er en god investering for å få den denne gutten frisk og normalvektig.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no