Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Frokostforslag?

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-09-14, 07:25   #1
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.059
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Frokostforslag?

Av ymse årsaker må jeg visst variere frokosten min litt bort fra kun havregrøt i varm eller kald form. Legg til at jeg ikke skal ha gluten, sukker og gjær, og utvalget innsnevres litt. Egg går, men ikke hver dag, og det brukes gjerne til lunsj. Laktosefri yoghurt funker, men metter jo ikke så enormt i seg selv. Og ja, det bør helst kunne lages kvelden før eller veldig kjapt. Forslag?

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-14, 07:39   #2
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Frokostforslag?

Scones med glutenfritt mel. Det går kanskje an å røre sammen deigen kvelden i forveien og sette i kjøleskapet? Stekes i 10 min på høy varme i ovnen.

Glutenfri frokostblanding med melkefri yoghurt

Gluten- og melekfrie pannekaker (røra lagd kvelden i forveien)

Stekte, kokte poteter (rester fra middag, f.eks.) og evt bacon, eller tomatbønner

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-14, 07:43   #3
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.867
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Frokostforslag?

Jeg synes smoothie med avokado og mango (og limekesam, litt juice og lime) metter, men jeg vet ikke om du synes det går kjapt nok?

Det er vel en del sånne hjemmelagde knekkebrød som er innafor spekken din? F. eks sesamknekkebrød fra Trines matblogg? Jeg synes de er gode uten pålegg også, og funker med egg, laks, avokado og sånt.

Laksesalat med mango og avokado, som du lager kvelden før?

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-14, 08:19   #4
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Frokostforslag?

Sesamknekkebrød-oppskrifta til Funksjonell mat er god.

Spiser du nøtter? I dag har eg spist ein neve blanda nøtter med lime-kesam. Men eg trur kanskje det er littegrann sukker i den? Yoghurt naturell og nøtter er og godt.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-14, 08:24   #5
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.337
Blogginnlegg: 43
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Frokostforslag?

Avokado og tomatsalat (eller skiver) med fetaost, evt servert på egnet brød/knekkebrød.

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-14, 10:10   #6
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.569
Blogginnlegg: 807
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Frokostforslag?

Jeg liker godt Lena Beatrices rundstykker, med laks og eggerøre. Tar litt tid, men du må jo ha frokost i helgen også.

Hva med å lage ferdig grov vaffelrøre om kvelden og så lage vafler om morgenen?

Hos meg spises det ofte middagsrester til frokost.

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-14, 12:16   #7
Pingis
Kald på føttene
 
Pingis sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 4.963
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Frokostforslag?

Jeg spiser yoghurt med hjemmelaga granola hver morgen. Granolaen har mye nøtter og frø, så i dag holdt den meg gående i seks timer.

__________________
Tilfeldighetene er våre venner.
Pingis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-14, 13:41   #8
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Frokostforslag?

Jeg spiser knekkebrød med makrell i tomat nesten hver morgen, glutenfrie knekkebrød finnes regner jeg med?

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-14, 13:43   #9
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.868
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Frokostforslag?

Digresjon, men går det an å lage scones-deig dagen før?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-14, 13:50   #10
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Frokostforslag?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Digresjon, men går det an å lage scones-deig dagen før?

Kanskje jeg rett og slett må prøve. Pakke den godt inn med plastfolie, så klart.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-14, 14:00   #11
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.059
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Frokostforslag?

Takk for forslag! Baking er litt utfordrende om dagen, men når jeg får tid er det absolutt aktuelt. En går litt tom for ideer av og til når det blir så mange begrensninger, så flott med nye forslag. De fleste ferdige glutenfrie knekkebrød er fulle av stivelse og sukker og tøys, men jeg har snopet dyre på Bakefri og har også funnet noen fra Cornells, så det er en mulighet. Steike vafler om morgenen utgår, men vi bruker det en del til lunsj i helgene og som brøderstatning til kresentreåringen, så det hender jeg lager om kvelden. Glutenfrie frokostblandinger er også sukkertunge, men lage selv er jo ganske lett. Jeg lar meg inspirere!

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-14, 15:47   #12
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Frokostforslag?

Jeg kjøper glutenfrie lavkarboknekkebrød på min lokale rema, merket er Brisk. Veldig gode. F.eks med avocado på.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-14, 17:12   #13
Hot Lips
kissable
 
Hot Lips sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 3.694
Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

Sv: Frokostforslag?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Digresjon, men går det an å lage scones-deig dagen før?

Google sier ja: http://dinmat.no/Scones-0 Jeg gjør det ofte med pinnebrøddeig, funker fint.

__________________

Hot Lips er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-14, 17:25   #14
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Frokostforslag?

Hva med kesam/cottage cheese med bær og litt akasiehonning? Eller en smoothie??

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-14, 18:23   #15
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.059
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Frokostforslag?

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Jeg kjøper glutenfrie lavkarboknekkebrød på min lokale rema, merket er Brisk. Veldig gode. F.eks med avocado på.

Ja, de ser gode ut. Men det er et eller annet i jeg ikke tåler, husker ikke i farten men tror det er hasselnøtter?

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-14, 18:24   #16
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.059
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Frokostforslag?

Har noen en god oppskrift på glutenfrie scones, tro?

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-14, 18:30   #17
Snuppa
Lengter etter sola
 
Snuppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.590
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Frokostforslag?

Jeg lager smoothies i diverse utgaver.

__________________
-03 -06 -09
Snuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-14, 23:41   #18
Hot Lips
kissable
 
Hot Lips sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 3.694
Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

Sv: Frokostforslag?

Opprinnelig lagt inn av ingling, her.

Har noen en god oppskrift på glutenfrie scones, tro?

Scones


Denne oppskriften er ofte redningen når brødet er tørt og kjipt, og matlysten laber. Disse lages på 20 minutter, og serveres helst varme. Veldig gode med brunost på, og en kopp kaffe til.

Til 6-7 scones:

4,5 dl glutenfritt mel (jeg bruker 4 dl Lailas Blå og 0,5 dl mørk melblanding fra Schär)
2 ts bakepulver
1 ss sukker
1/2 – 1 ts salt
2 dl melk
50 g smeltet smør
Framgangsmåte:

Sett ovnen på 220 grader

Bland det tørre, tilsett smør og melk og rør sammen. La deigen svelle et minutt eller to, den skal være som tjukk grøt. Bruk to spiseskjeer, og sett klumper av deigen på et bakepapirkledd stekebrett. Klem dem litt flate, ca tre cm.

Stekes i 10-12 minutter, til de er gyldne.

__________________

Hot Lips er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-14, 10:07   #19
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.059
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Frokostforslag?

Opprinnelig lagt inn av Hot Lips, her.

Prikker deg link til min bittelille, glutenfrie blogg.

Tusen takk! Og for oppskrift på scones også! Skal testes ut! Får en kjøpt Laila-mel i Norge? Kan kanskje bruke jyttemel?

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-14, 10:19   #20
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Frokostforslag?

Opprinnelig lagt inn av ingling, her.

Har noen en god oppskrift på glutenfrie scones, tro?

Eg har ei eg har fått av deg.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no