Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon

Xplora Smartwatch - greit eller ugreit?

Kommunikasjon Forum for data, biler og "duppeditter", samt annen kommunikasjon.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-08-16, 14:13   #21
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.905
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Xplora Smartwatch - greit eller ugreit?

Jeg vil si det kommer an på alderen, uten at jeg kan komme med en definitiv grense for når det begynner å bli ugreit. Men minsten er 6 år, og jeg mener i grunn det er jobben min å vite hvor han befinner seg. Samtidig som vi bor på et sted hvor det er vanskelig å nekte ham friheten til å ferdes rundt en del, og jeg kan i veldig liten grad gå ut på leting etter ham. Jeg kan absolutt se fordelen i å kunne finne ham på annet vis.

11-åringen hadde jeg aldri utstyrt med noe sånt, så grensa går vel der i mellom et sted.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-16, 15:50   #22
Einhyrningur
Be happy!
 
Einhyrningur sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 10.035
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sv: Xplora Smartwatch - greit eller ugreit?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg vil si det kommer an på alderen, uten at jeg kan komme med en definitiv grense for når det begynner å bli ugreit. Men minsten er 6 år, og jeg mener i grunn det er jobben min å vite hvor han befinner seg. Samtidig som vi bor på et sted hvor det er vanskelig å nekte ham friheten til å ferdes rundt en del, og jeg kan i veldig liten grad gå ut på leting etter ham. Jeg kan absolutt se fordelen i å kunne finne ham på annet vis.

11-åringen hadde jeg aldri utstyrt med noe sånt, så grensa går vel der i mellom et sted.

Det er jeg enig i. Vår tanke er å bruke den i første klasse. Til vi synes barnet er stor nok til å få seg en vanlig mobil. Vi ville aldri overvåket de større barna med GPS, selv om det kunne vært fristende på 15 åringen i blant.

Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-16, 16:36   #23
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Xplora Smartwatch - greit eller ugreit?

Det hadde vært utenkelig å sette en slik på 14-åringen. Jeg vurderer å anskaffe en slik til Minsta på 9.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-16, 16:42   #24
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Xplora Smartwatch - greit eller ugreit?

Jeg foreslo akkurat for Minsta at hun kunne få seg en slik. "Har den skritteller?" var første reaksjon. "For i så fall vil jeg ha en."

Jah. Omtrent like nødvendig som å sette skritteller på en Duracell-kanin.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-16, 21:21   #25
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.444
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Xplora Smartwatch - greit eller ugreit?

Fungerer den som mobil også? Begge retninger? Sjuåringen begynner å skulle bevege seg mer på egenhånd nå, og jeg kjenner behov for å kunne komme i kontakt med henne. Og mobil i sekken der lyden må spås på, som på lades og huskes på, vel, jeg tror ikke vi er helt der enda..

GPS ville nok i såfall bare blitt brukt i nødsfall.

Timar er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 13-08-16, 21:34   #26
Einhyrningur
Be happy!
 
Einhyrningur sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 10.035
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sv: Xplora Smartwatch - greit eller ugreit?

Ja, man kan lagre ti nummer på den.

Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-16, 23:21   #27
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Xplora Smartwatch - greit eller ugreit?

Jeg vet ikke om jeg synes overvåkningsaspektet er så forferdelig ille i seg selv om det er snakk om små barn, men jeg er ikke så veldig glad for dingser som reduserer "village"-funksjonene i et nabolag.
Jeg merker at overgangen fra at ungene ikke har mobil til at de får mobil reduserer kontakt med andre foreldre og den "nå må vi ut og sanke sammen barn"-greia som jeg ser mye verdifullt i. Å trene ungene på å følge med på klokka, vise dem tillit med tanke på at de ikke drar steder de ikke skal osv synes jeg også er viktig.
Hvordan oppfører et barn seg som vet at det er overvåket? Utgjør det noen forskjell for barnet og dets handlingsmønster? Det hadde vært interessant å vite.

Jeg hadde nok latt meg påvirke av å bli tracket i barndommen. En del sunn utforskning hadde nok ikke skjedd da.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-16, 23:27   #28
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.789
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Xplora Smartwatch - greit eller ugreit?

For meg blir det Storebror-ser-deg tendenser. Jeg hadde hatet å bli tracket og vil aldri tracke andre. Til senile og barn med spesielle behov kab jeg gå med på å kanskje vurdere det

Og veien til helvete er brolagt med gode intensjoner.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-16, 09:21   #29
Siritk
Bør lage seg en tittel selv
 
Siritk sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Midt på
Innlegg: 2.399
Siritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Xplora Smartwatch - greit eller ugreit?

Jeg jobber med utviklingen av offentlige tjenester for lokalisering av personer som har behov for å bli funnet raskt til daglig. Der har vi nå begynt å se på teknologistøtte for barn. I første omgang barn med funksjonshemming som kan dra nytte av dette for å kunne få ferdes alene, finne frem og da ha en gjenfinningsmulighet dersom noe går skeis. Disse barna skal etter faglig vurdering få anledning til å slå av lokaliseringen selv. Dette viser seg å være svært krevende juridisk. Samtykke fra foreldre blir ikke regnet som "godt nok" da staten ikke stoler på deres hensikter. Så da må det heldigvis faglige vurderinger til i tillegg.

Jeg mener at barn ikke trenger disse klokkene, hovedbegrunnelsen min ligger i autonomi og personvern. Dessuten kan man ikke blindt stole på teknologien heller, bor du ved sjøen vil det være sannsynlig at barnet lokaliseres uti vannet. Hva gjør det med deg når du oppdager det?

Siritk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-16, 11:34   #30
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.473
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Xplora Smartwatch - greit eller ugreit?

Jeg vet om en gutt med ADHD-diagnose som fikk større frihet enn han kanskje ville fått, fordi foreldrene satte på GPS-sporing på telefon. Dermed var det lettere for foreldrene å la ham gå hjem fra skole selv på en tidspunkt alle andre barn på samme alder fikk lov, og de var usikre på om han var for vimsete til å klare det selv. Da lot de han prøve, men med sporing på telefon til han viste at dette mestret han jo strålende selv. Etterhvert har han fått stadig større radius, og sporingen er slått av.

I sånne tilfeller synes jeg at man kan vurdere den slags sporing, fordi det er et hjelpemiddel til å gi barn litt større frihet. Men til en vanlig unge, med normalt friske foreldre så synes jeg det er ganske unødvendig.

Det er spennende med utviklingen vi har på teknologi, men jeg er redd utviklingen går fortere enn vi klarer å henge med i forhold til etikk. Dette er et av områdene hvor teknologien hvis brukt riktig kan være helt genial, men brukt feil blir det så veldig feil.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-17, 11:33   #31
nibb
Nybegynner
 
Medlem siden: Jan 2017
Innlegg: 3
nibb har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Xplora Smartwatch - greit eller ugreit?

Jeg har ikke tatt stilling til GPS funksjonen i disse klokkene for jeg har ikke behov for å trackeungene mine. MEN jeg syns det er bedre at små barn får klokker uten tilgang til sosiale medier, apper, spill osv enn telefoner dersom denne funksjonen er det man er ute etter.

Så siden spørsmålet er om smartwatchen er greit eller ugreit, syns jeg er mer et spørsmål om hvilken funksjoner du skal benytte deg av. Til de av dere som har tatt debatten til; Er det greit å overvåke? Så vil jeg minne om at dette kun er en tilleggsfunksjon som du kan velge å ikke benytte deg av dersom du mener overvåkning er galt.

I teorien kan alle som har vanlige smarttelefoner også overvåkes over hvor de er til en hver tid.

nibb er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-17, 11:38   #32
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.303
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Xplora Smartwatch - greit eller ugreit?

Siden denne kom opp igjen: Jeg så i en nyhetssending at en av funksjonene (man selvfølgelig kan velge selv om man vil bruke eller ei, jaddajadda) er at man kan ringe klokken "lydløst" uten at barnet merker det, for så å kunne høre hva som skjer rundt barnet.

Stemmer det? I så fall er det batshit crazy.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-17, 12:43   #33
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.534
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Xplora Smartwatch - greit eller ugreit?

Opprinnelig lagt inn av nibb, her.

I teorien kan alle som har vanlige smarttelefoner også overvåkes over hvor de er til en hver tid.

For min del er det en enorm forskjell på å støtte en industri som lager produkter som er produsert for å overvåke, og noen som lager produkter der overvåkning er en av mulighetene gitt av funksjonaliteten.

Hvor små barn mener du når du sier "små barn"?

Mave: Jeg leste det samme. Og jeg ser det totalt absurde i det. I en diskusjon på FB lest jeg kommentarer av typen "Jaja, om foreldrene til barnas venner vil lytte til middagssamtalen vår, så har ikke vi noe å skjule." og den type argumenter skremmer meg veldig. Kanskje barnet mitt har noe å "skjule", det trenger ikke være alvorlig engang, men han har jo likevel rett til å ha fortrolige samtaler med andre enn meg.

Jeg leste forøvrig en av disse bloggerne som eksponerer barnet sitt i stor grad, argumenterte for å bruke overvåkningsfunksjonen fordi hun da kunne se hvor barnet har vært når hun er i barnehagen og ha en samtale med barnet om hva de hadde gjort i "skogen". I slike tilfeller er det jo ikke bare sitt eget barn som blir overvåket, men også de voksne og de andre barna i barnehagen. Jeg synes det er veldig ugreit, men prøver å sette ord på hvorfor. Som lærer ville jeg jo aldri vært noe annet enn fullstendig åpen om hvor vi har vært på tur og hva vi har gjort der osv, men jeg synes likevel det er noe ubehagelig med tanken på at foreldrene skal bruke gps-funksjonen på barnas klokker til å faktisk overvåke oss.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-17, 12:54   #34
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Xplora Smartwatch - greit eller ugreit?

Så på en omtale av en sånn klokke at de skrev at det var dumt at klokken ikke hadde vibrasjon, for da kunne ikke foreldrene ringe dersom de trengte å få tak i ungen under en skoletime. Akkurat som at lærere syns det er greit at barn snakker med foreldre igjennom klokka midt i timen så lenge de har vibrasjon på klokken.

Jeg visste ikke at det gikk an å lytte på barnet uten at de vet om det. Det høres ikke greit ut. Er det lovlig?

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-17, 13:08   #35
Snippa
Jo flere jo bedre...
 
Snippa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.070
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Xplora Smartwatch - greit eller ugreit?

Overvåking av samtaler uten at barna vet det er virkelig ikke greit.

Ellers kunne jeg godt tenkt meg en gps-tracker klokke til min demente svigerfar. Det er ikke få timer som har gått med for slekt og pleiere på å lete etter ham på vandring....

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-17, 13:17   #36
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.604
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Xplora Smartwatch - greit eller ugreit?

Opprinnelig lagt inn av Snippa, her.

Overvåking av samtaler uten at barna vet det er virkelig ikke greit.

Ellers kunne jeg godt tenkt meg en gps-tracker klokke til min demente svigerfar. Det er ikke få timer som har gått med for slekt og pleiere på å lete etter ham på vandring....

Det er jo en sikkerhet også om man drar på utflukt med for lite klær i kulda. Mange av leteaksjonene brødrene mine er på er nettopp av gamle demente som "stikker av" fra institusjon. I slike tilfeller synes jeg det er greit. Det er ikke det at jeg driver med så mye hemmelig, men ønsker allikevel ikke å overvåkes på noe vis. Om det nå er med tracking eller gjennom barns klokker.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-17, 13:43   #37
Frk_Fryd
i tåka
 
Frk_Fryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 1.898
Frk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Xplora Smartwatch - greit eller ugreit?

Opprinnelig lagt inn av Snippa, her.

Ellers kunne jeg godt tenkt meg en gps-tracker klokke til min demente svigerfar. Det er ikke få timer som har gått med for slekt og pleiere på å lete etter ham på vandring....

Og det er nettopp derfor jeg er veldig skeptisk til at foreldre uten videre skal kunne sette GPS klokker på barna sine. Jeg jobber i en bransje hvor lokaliseringsteknologi for eldre og demente er et brennhett tema, og det har vært en lang og kronglete vei for å komme fram til retningslinjer og regelverk for sikker og etisk bruk av GPS. Jeg ser ikke hvorfor ungene våre ikke skal ha de samme rettighetene og personvernet?

Frk_Fryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-17, 14:14   #38
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.473
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Xplora Smartwatch - greit eller ugreit?

Opprinnelig lagt inn av Frk_Fryd, her.

Og det er nettopp derfor jeg er veldig skeptisk til at foreldre uten videre skal kunne sette GPS klokker på barna sine. Jeg jobber i en bransje hvor lokaliseringsteknologi for eldre og demente er et brennhett tema, og det har vært en lang og kronglete vei for å komme fram til retningslinjer og regelverk for sikker og etisk bruk av GPS. Jeg ser ikke hvorfor ungene våre ikke skal ha de samme rettighetene og personvernet?

Det samme har jeg reagert på. Det er jo ikke noe bedre å utsette barna våre for tracking hvis det ikke er greit å utsette en eldre, dement person det.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-17, 14:20   #39
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.680
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Xplora Smartwatch - greit eller ugreit?

Vi hadde GPS på min demente far etter lange vandringer og etterlyst av politiet osv. I vårt tilfelle anbefalte politiet å ha GPS på han.
Men, jeg synes det er stor forskjell på å ha GPS på demente enn barn. Jeg ville ikke brukt GPS på ungene mine. Den friheten skal de ha.

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13
Millen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-17, 14:26   #40
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.905
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Xplora Smartwatch - greit eller ugreit?

Jeg vil si det kommer litt an på alderen på barnet. Sånn sett er jo også "Ikke gå lenger enn at jeg kan se deg" også en form for bevegelseskontroll.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no