Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon

Hva betyr hastighetene på bredbånd?

Kommunikasjon Forum for data, biler og "duppeditter", samt annen kommunikasjon.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-09-16, 12:00   #1
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.780
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Hva betyr hastighetene på bredbånd?

Jeg vil svært gjerne komme vekk fra Canal Digital, som jeg i grunnen har vært misfornøyd med lenge.

Å kutte tv er greit nok. Bredbånd er litt mer komplisert. Hvordan kan jeg finne ut hvem som kan levere til min adresse? Har skjønt at det ikke er fritt valg, akkurat.

Hvordan vet jeg hva jeg vil ha av hastighet? Jeg skjønner ikke hva tallene betyr.

F.eks. har jeg fått tilbud fra Telenor hvor de sier de kan levere bredbånd 10 med hastigheter opptil 12 Mbit/s. Okey. Sier meg ingenting.

Jeg trenger at to unger kan surfe og streame samtidig som jeg leser aviser og sjekker epost, i en ideell verden.

Alle råd mottas med takk. Stor takk!

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-16, 12:07   #2
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.892
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: hva beryr hastighetene på bredbånd?

Har du tilgang til Viken Fiber?
https://vikenfiber.altibox.no/privat/bredband

Vi har Viken Fiber og er fire brukere. Jeg jobber hjemmefra som om jeg er på jobb, selv med tyngre databaser og serverpålogginger. IKT avdelingen på jobb har testet hjemmelinjen vår til score på 2 ping, hva det er vet jeg ikke, men de var svært fornøyd.

Jeg tror vi har laveste hastighet på 40/40 Mbit/s. 479,- pr mnd.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-16, 12:41   #3
LaBanga
fri
 
LaBanga sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.011
Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva betyr hastighetene på bredbånd?

Det er ikke så lett å vite hvem som leverer bredbånd i ditt distrikt, det finnes veldig mange lokale leverandører over hele landet. Telenor er vel den som er overalt.

12 Mbit/s er ikke veldig bra hastighet til en familie. Telenor kan derimot de aller fleste steder tilby rundt 25/30 på DSL-linjer (oppgraderte telefonlinjer), og de oppgraderer hele tiden det gamle kobbernettet.

Hvis du går inn på Nettfart.no på statistikksidene så ser du hvilke hastigheter som folk har testet ut i ditt fylke. Da kan du få en viss oversikt over hvem som leverer og hvilke hastigheter de tilbyr: http://www.nettfart.no/statistic#/?p...t=5&order=desc

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-16, 18:58   #4
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.498
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva betyr hastighetene på bredbånd?

Her finner du oversikt over hvem som leverer der du bor:

http://www.bredbandsguiden.no

Hastighet vet jeg ikke. Vi har maks som Telenor kan levere dit vi bor, og det er ikke nok sier kidsa.
Vi får straks fiber, håper det blir nok.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-16, 13:51   #5
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva betyr hastighetene på bredbånd?

Sitat:

F.eks. har jeg fått tilbud fra Telenor hvor de sier de kan levere bredbånd 10 med hastigheter opptil 12 Mbit/s. Okey. Sier meg ingenting.

Høres egentlig merkelig ut at de skal ha ti hastighetsalternativer på opptil 12 Mbps, ettersom 12 Mbps er ganske lite.

Hva er problemet du har med Canal Digital? Med HFC eller fiber, som er de to aksessformene til Canal Digital (dvs. Telenor....), vil du kunne få langt høyere hastigheter enn det de fleste kan få via DSL-løsningene til Telenor. Ikke bare er nedlastingshastigheten høyere, men også opplastingshastigheten er det stor forskjell på.

Individuelle behov for deg/familie som kan si mer om hvilken hastighet man vil minst bør ha. 12 Mbps vil nok for mange dekke de generelle behovene for surfing, sosiale medier o.l. Straks man kommer over på streaming av video vil det være langt mer krevende. F.eks. Netflix vil per i dag ha bitrate på 6 Mbps, mens Youtube vel ligger en del høyere. Det vil fortsatt fungere på 12 Mbps, men man risikerer at videokvaliteten blir stilt ned eller at man får stopp i avspillingen i påvente av at data skal bli bufret opp.

Laveste hastighet hos Canal Digital er 30 Mbps, med så 10 eller 30 Mbps opplastingshastighet avhengig om det er Canal Digital HFC eller Fiber. 10 Mbps opplastingshastighet dekker nok behovene for de aller fleste helt greit, mens hvis 12 Mbps er det du kan få via DSL, vil jeg tro at det er snakk om rundt 1 Mbps opplastingshastighet.

Med lav opplastingshastighet vil f.eks. forsendelse av e-post med litt store vedlegg gå tregt, opplasting av bilder til Eurofoto o.l., synk av Dropbox, sikkerhetskopiering av bilder til skytjenester o.l.

Jeg vil si at man skal ha svært begrensede behov for at jeg ville gått fra f.eks. 30/10 hos Canal Digital til 12/1 Mbps via DSL. Er man flere som bruker nettet samtidig i hjemmet blir det mer problematisk også - og du nevner streaming.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no