Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon

Hva slags regler har dere for skjermtid?

Kommunikasjon Forum for data, biler og "duppeditter", samt annen kommunikasjon.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-02-17, 22:13   #21
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.376
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva slags regler har dere for skjermtid?

* Aldri skjerm på rommet etter klokken 20.00 (bortsett fra enkelte helger når vi har lyst på voksentid i stua)
* PC-en i stua slås av 20 hver dag
* Jentene får bruke pc-en først annenhver dag, og må bytte etter 1 time hvis den andre vil spille
* Ikke spilling når man er hjemme fra skolen syk
* Ikke spilling før lekser
* De får lov til å henge med mobilen før skolen, men ikke PC-en. Jeg reiser en halvtime før de hver morgen, når de glor på hver sin youtube-snutt mens de spiser holder de fred og får spist
* Ikke spilling før frokost i helgene (blir ikke alltid overholdt, og da blir det sure unger etter hvert)
* De må reagere raskt når de får beskjed om å gjøre seg klar til fritidsaktivitet (vi har hatt noen tilfeller med uendelig "skal bare..." "jammen jeg er midt i..." "men jeg hadde jo AKKURAT begynt på ny bane!" og det blir jeg sprø av. De kan jo klokka.)

De fikk ny pc til jul, og det har vært alt for mye spilling etter det. Mannen og jeg har litt ulikt syn på det hele, så mitt ønske om max en time daglig vil aldri komme gjennom. Men det har roet seg ned nå siste uken, faktisk. Det er vel litt med nyhetens interesse. Jeg får vel akseptere litt mye skjerm nå en periode. I tillegg har det vært mye sykdom blant vennene til ungene i det siste, så det har vært lite folk å leke med. Jeg håper det hjelper seg nå snart. De blir jo nesten helt apatiske innimellom og vet ikke hva de har av muligheter når det ikke er snakk om å spille. Tøysete.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-17, 22:15   #22
Pesten
Bør lage seg en tittel selv
 
Pesten sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 2.769
Pesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva slags regler har dere for skjermtid?

Ingen mobil eller iPad på soverommet ved leggetid.

__________________
Storebror 01, mellomsøster 02 og lillesøster 05.
Pesten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-17, 22:25   #23
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.392
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva slags regler har dere for skjermtid?

Den eneste bastante og ufravikelige regelen vi har er ingen skjerm i senga. Ellers reguleres det etter foreldrenes magefølelse, etter nå-får-det-jammen-være-nok-prinsippet... Det er gjerne når vi merker at de blir slitne i hodet og i ulage, ved at det blir mye konflikter og frustrasjoner. Når eldstejenta begynner å komme med alskens sinte utbrudd, akkompagnert av spark i bord og stoler eller hamring i bordet, når det ikke går hennes veg i spillet. Når alle andre er forferdelig irriterende, fordi de puster og er. Da er det på tide å ta en pause.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-17, 23:06   #24
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva slags regler har dere for skjermtid?

Tja... de store har ingen faste regler. Men vi kommanderer skjerm av innimellom. De små har akkurat nå en ekstremt rigid regel med spilling på morgenen (frem til 10 i helgene) og etter klokka 18. Det er for skjermavvenning, det blir neppe så rigid på sikt.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no