Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon

Hva legger du i uttrykket "rivjern"?

Kommunikasjon Forum for data, biler og "duppeditter", samt annen kommunikasjon.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-02-17, 12:46   #21
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.075
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva legger du i uttrykket "rivjern"?

Jeg oppfatter det som primært positivt, altså at uttrykket er positivt. I mitt hode betyr det en dame som ikke lar seg plukke på nesen, som sier klart fra om hvordan ting skal være, og som får ting gjort. En tøff og driftig dame som ikke "diller" og koseprater med folk.

Dersom man ikke liker eller respekterer henne, vil man kanskje bruke ord som "kald" eller "bitch" eller "sjefete" (som er et negativt ord, selv om jeg ikke synes det trenger være en negativ egenskap) eller "råskinn" (selv om det kanskje oftest brukes om menn?).

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-17, 12:59   #22
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.724
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva legger du i uttrykket "rivjern"?

I mitt hode er et "rivjern" noen som ikke gir seg, men på en negativ måte. At vedkommende maser og kjefter og står på sitt på en kverulerende og sta måte.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-17, 13:05   #23
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.075
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva legger du i uttrykket "rivjern"?

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

I mitt hode er et "rivjern" noen som ikke gir seg, men på en negativ måte. At vedkommende maser og kjefter og står på sitt på en kverulerende og sta måte.

Jeg synes ikke selv at kverulering har noe med å være rivjern å gjøre, men å være sta og ikke gi seg er absolutt en del av det. Men om en gitt person er sta på en negativ eller positiv måte er jo en veldig subjektiv vurdering.

Og så synes jeg det er viktig å prøve å jobbe med at beskrivelser og karakteristikker av sta og driftige og høyrøstede damer ikke skal være, eller forbli, skjellsord. Et rivjern er ikke nødvendigvis en søt eller behagelig person, men det er ikke noe krav at damer skal være søte eller behagelige. En mann som oppfører seg sånn som et "rivjern" i mitt hode gjør, vil typisk bli kalt tøff, handlekraftig, tydelig og sta, og det synes jeg en dame også bør.

(Uten at jeg mener å kritisere noen som oppfatter "rivjern" som utelukkende negativt, altså, eller å påstå at de ikke vil at damer skal være tydelige og handlekraftige! Jeg synes det er veldig interessant hvor ulike valører et ord kan ha for ulike personer.)

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-17, 13:14   #24
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.075
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva legger du i uttrykket "rivjern"?

"Hespetre" er derimot entydig negativt, synes jeg. Da er man kranglete og masete og generelt utrivelig, uten at det engang er sikkert at man får utrettet noe som helst.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-17, 13:16   #25
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva legger du i uttrykket "rivjern"?

Så bra. Det er altså variasjon. "Produktivt arbeidsjern/husmoremne" stemmer godt overens med resten av det som ble uttrykt og konteksten det ble sagt i, så da velger jeg å tolke det sånn.

Det kom i forbindelse med 1) at jeg hadde bakt en veldig god kake som var litt innovativ og som den som kom med uttalelsen likte og 2) at jeg hadde sydd masse klær til familien. Så jeg kunne ikke helt forstå at jeg skulle være så sta og vanskelig i den sammenhengen.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-17, 13:17   #26
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.816
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva legger du i uttrykket "rivjern"?

Mitt faste epitet er «dame med bein i nesa». Kan godt hende de sier «rivjern» bak min rygg. Det går helt fint.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-17, 13:19   #27
gnuri
Fru Jacobsen
 
gnuri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.786
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva legger du i uttrykket "rivjern"?

Dette betyr det også i Nord. Og i tillegg noen som ikke lar seg pille på nesa. Så definitivt ikke negativt ladet

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

"En dyktig dame som får ting gjort", er min tolkning. Jeg er fra Hordaland.

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-17, 13:20   #28
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva legger du i uttrykket "rivjern"?

Du har allereie konkludert, men eg tenker altså "eit grepa kvinnfolk". Eit forbilde! Tjorven altså !

__________________
Jente 2003 og gut 2005
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-17, 13:23   #29
Pegasus
Bør lage seg en tittel selv
 
Pegasus sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 3.442
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva legger du i uttrykket "rivjern"?

Rivjern er positivt for meg. Nordlending.

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-17, 13:25   #30
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.460
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva legger du i uttrykket "rivjern"?

Da jeg leste ordet, var min første assosiasjon Sylvi Listhaug. Og hun oppfatter jeg som en som bare går rett frem uten tanke på hvem hun tråkker over eller hvorvidt "rett frem" er riktig vei. Så altså negativt i mitt hode.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-17, 13:26   #31
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva legger du i uttrykket "rivjern"?

Uttrykket var nok opprinnelig ment ganske negativt, fordi et driftig, sterkt og kompromissløst kvinnemenneske VAR ganske negativt før.

Nå tror jeg det har fått to litt alternative betydninger: Brukt positivt, med samme innhold, men kanskje med et ørlite glimt i øyet. (Sånn har jeg hørt det vært brukt om meg selv)

Og brukt i betydningen "arbeidsjern", som jeg tror er en misforståelse som nå har satt seg.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-17, 13:27   #32
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.832
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva legger du i uttrykket "rivjern"?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Så bra. Det er altså variasjon. "Produktivt arbeidsjern/husmoremne" stemmer godt overens med resten av det som ble uttrykt og konteksten det ble sagt i, så da velger jeg å tolke det sånn.

Det kom i forbindelse med 1) at jeg hadde bakt en veldig god kake som var litt innovativ og som den som kom med uttalelsen likte og 2) at jeg hadde sydd masse klær til familien. Så jeg kunne ikke helt forstå at jeg skulle være så sta og vanskelig i den sammenhengen.

I begge de to tilfellene ville rivjernbetegnelsen vært helt malplassert for meg. Fullstendig på jordet. Skjønner godt at du lurte.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-17, 13:32   #33
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.802
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva legger du i uttrykket "rivjern"?

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

"En dyktig dame som får ting gjort", er min tolkning. Jeg er fra Hordaland.



Jeg har aldri tenk over at det kan være et negativt ladet uttrykk.

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-17, 13:34   #34
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.728
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva legger du i uttrykket "rivjern"?

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Da jeg leste ordet, var min første assosiasjon Sylvi Listhaug. Og hun oppfatter jeg som en som bare går rett frem uten tanke på hvem hun tråkker over eller hvorvidt "rett frem" er riktig vei. Så altså negativt i mitt hode.

Mens jeg ikke tenker på henne som et rivjern. Det er et alt for positivt ord til at jeg kunne drømme om å bruke det på henne.

I min verden er rivjern et uttrykk som brukes primært positivt, men selvsagt betyr det noe i hvilken sammenheng det sies.
Det finnes noen damer jeg tenker på som rivjern, sånne som får ting gjort og som er stødige som fjell.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-17, 13:36   #35
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.271
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva legger du i uttrykket "rivjern"?

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Mens jeg ikke tenker på henne som et rivjern. Det er et alt for positivt ord til at jeg kunne drømme om å bruke det på henne.

I min verden er rivjern et uttrykk som brukes primært positivt, men selvsagt betyr det noe i hvilken sammenheng det sies.
Det finnes noen damer jeg tenker på som rivjern, sånne som får ting gjort og som er stødige som fjell.

Jeg tenker absolutt ikke på Listhaug som noe rivjern jeg heller. Når det gjelder rivjern i politikken er Hanna Kvanmo den første som dukker opp i hodet mitt.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-17, 13:36   #36
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.728
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva legger du i uttrykket "rivjern"?

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Jeg tenker absolutt ikke på Listhaug som noe rivjern. Når det gjelder rivjern i politikken er Hanna Kvanmo den første som dukker opp i hodet mitt.

Definitivt!

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-17, 13:40   #37
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.460
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva legger du i uttrykket "rivjern"?

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Jeg tenker absolutt ikke på Listhaug som noe rivjern jeg heller. Når det gjelder rivjern i politikken er Hanna Kvanmo den første som dukker opp i hodet mitt.

Hun var jo en alt for bra dame til å kalles noe så nedsettende som rivjern......

Jeg visste ikke at dette kan brukes positivt, så dette var morsomt. Jeg tenker at rivjern er laget for å ødelegge ting på en temmelig brutal måte. Mer brutalt å bli raspet i stykker enn å kuttet med kniv, liksom.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-17, 13:43   #38
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.880
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva legger du i uttrykket "rivjern"?

Eg har ei svigermor som er eit rivjern, ho lage ripsgelè, bakar brød og malar husveggen samtidig Altså, eit rivjern er virkelig noko positivt som får ting gjort!

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-17, 13:44   #39
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva legger du i uttrykket "rivjern"?

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Hun var jo en alt for bra dame til å kalles noe så nedsettende som rivjern......

Jeg visste ikke at dette kan brukes positivt, så dette var morsomt. Jeg tenker at rivjern er laget for å ødelegge ting på en temmelig brutal måte. Mer brutalt å bli raspet i stykker enn å kuttet med kniv, liksom.

Jeg tenker også at et rivjern går ganske brutalt til verks, og det er bare småbiter igjen av en evt. motstander. Men positivt i den forstand at det noen ganger er nødvendig.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-17, 13:46   #40
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.728
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva legger du i uttrykket "rivjern"?

Måtte sjekke ordboka:


riv|jern n1
1 kjøkkenredskap til å rive grønnsaker og lignende på
2 (dyktig, ) skarp kvinne
være et rivjern til å arbeide / et rivjern av en kjerring

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no