Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Hvor mye benkeplass har dere, og er det nok?

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-08-09, 00:05   #1
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Hvor mye benkeplass har dere, og er det nok?

Jeg legger kjøkkenkabal og lurer på hvor mye benkeplass man i allefall bør ha, hvor mye som er nok og kan det noensinne bli for mye?

Hvor mye har dere og er dere fornøyd? Vil gjerne vite meter/cm og om den er sammenhengende eller ikke.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-09, 00:13   #2
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mye benkeplass har dere og er det nok?

Du trenger minst 1 meter sammenhengende benkeflate for bollebaking fant jeg ut i min tid som kjøkkenplanlegger.

Vi har 1,3 meter sammenhengende på det meste. Så har vi 90 + 180 + 90 hvor 180 er vask m/avrenning og 90 går bort i hjørner og kan ikke brukes til bollebaking. Videre har vi 30 + 80 + 80 hvor 30 er etter hjørnet og fungerer som avlastningsområde for koketoppen som kommer på de 80 og så 80 igjen etter koketoppen.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-09, 00:23   #3
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor mye benkeplass har dere og er det nok?

En mulig løsning gir oss 40+ (60 koketopp) +140 og deretter 60 + (vask 180) + (muligens) 30 før kjøleskap eller høyskap.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-09, 00:39   #4
Schnuppa
Livsnyter
 
Schnuppa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.507
Blogginnlegg: 5
Schnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvor mye benkeplass har dere og er det nok?

God og sammenhengende benkeplass er viktig. Jeg personlig syntes at man bør ha en sammengende på mellom 120-160 cm. Det er viktig å ha litt god plass rundt koketoppen og også i tilknytning til kjøleskapet.
Vi har en benkeplate på 180 cm hvor 60 er over oppvaskemaskinen, 60 med vask og avrenningsplate og 60 ver en skuffeseksjon. Koketoppen er i hjørnet og har dermed ekstra plass rundt seg. Den neste platen er 160 uten avbrudd. Vi har i tillegg en "bar"/øy på 120 cm. Jeg føler ikke at vi har for mye plass.

Schnuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-09, 01:28   #5
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mye benkeplass har dere og er det nok?

Vi har 50 + komfyr + 80 + hjørne + vask + 50 sånn ca.

Det duger. Men mer hadde vært mye bedre. Bollebaking foregår på kjøkkenbordet.

Når jeg en vakker dag skal tegne kjøkken, vil jeg ha et kjøkken med en utstikker man kan komme til fra begge kanter. Enten kjøkkenøy eller noe bardisk-ish man kan jobbe på begge sider av.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-09, 07:24   #6
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.087
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor mye benkeplass har dere og er det nok?

Man kan aldri få for mye benkeplass.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-09, 07:56   #7
Silence
٩(●̮̮̃●̃)۶ ٩(●̮̮̃●̃)۶
 
Silence sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.639
Silence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvor mye benkeplass har dere og er det nok?

Bare husk at du må ha plass til kaffetrakter og gjerne også vannkoker?

Pr nå har vi ca 180 cm fyllt med rot (kaffetrakter, vannkoker, post, brødfjøl, +++) på en side, på andre siden har vi 30 cm + komfyr + vask. Baking gjør vi på kjøkkenbordet, de tre gangene i året vi baker.

I nyhuset blir det en kjøkken(halv)øy som er stor, og det gleder jeg meg til. (Se prikken fra den andre tråden, Mei.)

Silence er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-09, 08:01   #8
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hvor mye benkeplass har dere og er det nok?

Jeg har vært oppe i tolv meter benkeplass på det meste, hvorav tre var en øy med tilgang fra begge sider. Dermed egentlig femten.

Det var faktisk nok, men ikke for mye. Da kunne jeg ha mikro, kaffemaskin, blomst og div greier stående og likevel ha det tomt og ryddig og slippe å rydde når jeg skulle gjøre noe.

  Svar med sitat
Gammel 20-08-09, 08:34   #9
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mye benkeplass har dere og er det nok?

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

En mulig løsning gir oss 40+ (60 koketopp) +140 og deretter 60 + (vask 180) + (muligens) 30 før kjøleskap eller høyskap.

Der beskriver du kjøkkenet mitt ganske nøyaktig.

Det fungerer forsåvidt greit, men jeg skulle gjerne hatt 60 cm i begge endene (altså til høyre for komfyr og til venstre for vask).

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-09, 08:36   #10
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mye benkeplass har dere og er det nok?

Jeg har 30, så vask, så en hel haug, så komfyr, så 30.
Jeg har ikke akkurat målt, kan man si, men jeg kan bidra med bilde:



Det er ikke nok.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-09, 08:39   #11
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor mye benkeplass har dere og er det nok?

Opprinnelig lagt inn av Silence, her.

Bare husk at du må ha plass til kaffetrakter og gjerne også vannkoker?

Kaffetrakter bruker vi ikke. Ikke kaffemaskin heller. Vi har i det hele og store svært lite fast fremme på benken. Hva er det dere savner benkeplassen til da? Mere rot? Arbeidsplass?

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-09, 08:47   #12
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.771
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mye benkeplass har dere og er det nok?

Husker du kjøkkenet mitt? Vi bruker primært benkeplassen i hjørnet. Hvis jeg skulle tippe så er det 1 meter fra vask og inn i hjørnet, og 1,2 fra hjørnet og bort til komfyr. Og det er mer enn nok. Dessuten har vi ca. 1,2 meter mellom komfyr og kjøleskap som kan brukes av kjøkkenslasken.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-09, 08:48   #13
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.672
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mye benkeplass har dere og er det nok?

Jeg savner benkeplass som besatt! - Så mye at jeg vurderer å pælme ut kjøkkenbordet og ha benk under doble vinduer (og så spise middag på stua) Det er utrolig kjipt og ha dårlig plass iallefall. Det ser jo rotete ut med én gang.

__________________
Min signatur
Che er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 20-08-09, 08:49   #14
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.589
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mye benkeplass har dere, og er det nok?

Uten at jeg har målt andre steder enn i hodet mitt: vi har en lang benk som er 140 cm, og tre korte på 40+40+60. Da regner jeg ikke med det som går til komfyr og vask.

Av en eller annen grunn bruker jeg nesten alltid kjøkkenbordet til å bake ut gjærdeig, men jeg har plass på benken også. Vesla bruker også ofte kjøkkenbordet når hun er med på matlagingen. Mulig benkeplassen kunne vært litt større.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-09, 08:53   #15
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor mye benkeplass har dere, og er det nok?

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Av en eller annen grunn bruker jeg nesten alltid kjøkkenbordet til å bake ut gjærdeig, men jeg har plass på benken også. Vesla bruker også ofte kjøkkenbordet når hun er med på matlagingen. Mulig benkeplassen kunne vært litt større.

Det er enklere å jobbe med gjærdeig på litt lavere bord, i alle fall for meg som er så lav. Hvis jeg skal kna en deig, pleier jeg å sette bollen på kjøkkenkrakken, så får jeg mer vekt over meg når jeg skal elte.

Vi har et sammenhengende hjørne som er ca halvannen meter inn til hjørnet fra den ene siden og kanskje 1,20 fra den andre siden. Jeg synes det funker fint. Eneste gangene jeg savner mer kjøkkenbenk er når det er mye oppvask som skal plasseres et sted.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-09, 08:53   #16
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mye benkeplass har dere og er det nok?

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Kaffetrakter bruker vi ikke. Ikke kaffemaskin heller. Vi har i det hele og store svært lite fast fremme på benken. Hva er det dere savner benkeplassen til da? Mere rot? Arbeidsplass?

Avsettingsplass. Den lange benken er nok til matlaging, baking og sånt (men litt plundrete når vi er flere, for den andre står alltid foran den skuffen eller det skapet jeg skal hente ting i), men jeg skulle gjerne hatt mer plass på høyre side av komfyren til å sette fra meg gryter, tallerken med sleiver og visper, bakst til heving og sånt. Og jeg skulle gjerne hatt mer plass på venstre siden av vasken, til rydding av kjøleskap, og til utpakking av varer.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-09, 08:54   #17
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mye benkeplass har dere og er det nok?

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Hva er det dere savner benkeplassen til da? Mere rot? Arbeidsplass?

Orden i rotet.
Vi har veldig lite ting stående på benken - i teorien. Men om man f.eks. skal bake, så må man ha plass til å elte ut deigen, man må kunne trille emner, kunne legge dem på stekeplater ...

Jeg bakte nærmere 100 rundstykker her om dagen, og det var kaos overalt.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-09, 08:54   #18
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor mye benkeplass har dere og er det nok?

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Jeg savner benkeplass som besatt! - Så mye at jeg vurderer å pælme ut kjøkkenbordet og ha benk under doble vinduer (og så spise middag på stua) Det er utrolig kjipt og ha dårlig plass iallefall. Det ser jo rotete ut med én gang.

Hvor mye har du nå da?

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-09, 08:59   #19
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hvor mye benkeplass har dere, og er det nok?

Ru har maken kjøkkenstoler som oss.

  Svar med sitat
Gammel 20-08-09, 09:03   #20
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mye benkeplass har dere, og er det nok?

Nei, det har hun nok ikke. De som Ru kjøpte huset av, derimot.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:23.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no