Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Trenger litt klassikerhjelp (Krig og Fred)

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-11-14, 22:00   #1
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.477
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Trenger litt klassikerhjelp (Krig og Fred)

Har nettopp begynt på "Krig og Fred" (Tolstoy) og har noen problemer.
1. Napoleonskrigen. Dette er jo bakteppet for boken og jeg sliter med at jeg kan ingenting om det. Noen som kan gi meg en lettvindt innføring? Eventuelt tipse meg om lesestoff? Er klar over at jeg sikkert får vite en del, men det er greit å ha litt peiling.
2. Er tidlig i boken, men er usikker på dette med barnefødsler. Barnefødsler skildres jo veldig forskjellig i historiske romaner, og dødeligheten er jo en vesentlig del av det. (Husker feks godt at fødselen ble beskrevet som "kvinnenes slagmark" i en bok fra vikingetiden, og i en tid uten leger, med hjemmefødsler, null bedøvelse og null hygiene var nok dette reellt sett noe av det farligste kvinner kunne gjøre). Noen som vet hvordan det var i denne tiden? (Jeg lurer fordi en fyrstinne er hysterisk over å bli plassert gravid på landet, mens mannen skal i krig)

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no