Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Barnemat

Tips til frysing av babymat - beholdere/oppbevaring

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-08-08, 04:32   #1
Fru Snurp
Overdriver
 
Fru Snurp sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.054
Fru Snurp er populærFru Snurp er populærFru Snurp er populærFru Snurp er populær
Standard

Tips til frysing av babymat - beholdere/oppbevaring

Etter en litt lat ferie med mye ferdigmat skal vi nå ta frem "Lettlaget barnemat" av Margit Vea og endelig få til litt hjemmelagde babymiddager og fruktpureer. Vi kommer til å lage en del mens vi først er igang og da blir det behov for frysing. Før vi står der med ørten liter mat, tenkte jeg det var lurt å forberede lure frysebeholdere etc.

Er det noen som har tips til bra måter å fryse ned babymat?
Evnt. bra og billige beholdere til små porsjoner?
Beste stedet/butikk å kikke etter noe slikt?

og
Hvis noen vil dele en oppskrift eller to,
blir maten til gla'gutten variert og god!


Takk!

__________________
Fru Snurp (70tallet) og Gla'gutten ♥ (2008)
Fru Snurp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-08, 07:06   #2
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tips til frysing av babymat - beholdere/oppbevaring

Er i akkurat samme situasjon. Håper noen kan dele gode tips med oss.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-08, 07:33   #3
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tips til frysing av babymat - beholdere/oppbevaring

Jeg kjøpte rett og slett en pakke små fryseposer med ziplock-funksjon.
De rommet akkurat en porsjon, posene kunne lukkes igjen og presses flate, og så tok de nesten ikke plass i fryseren samtidig som det var enkelt, raskt og greit å ta dem opp av fryseren og tine dem.
(Siden maten var "flatpakket", tinte de på nulltid.)
"Innholdsfelt" på forsiden har de også, så du kan lage flere varianter av mat og så merke dem enkelt etterpå.

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-08, 07:49   #4
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.662
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tips til frysing av babymat - beholdere/oppbevaring

Jeg trivdes best med bare matpakke poser. Zip lock blir litt i dyreste lager for meg.. Og så var det så greit å bare hive hele posen oppi et fat og så i microen. Og så tømme den oppi fate når den er varm og flytende.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-08, 07:51   #5
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.316
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tips til frysing av babymat - beholdere/oppbevaring

Brukte isbit former eg. Europris hadde til 10,-

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-08, 07:52   #6
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tips til frysing av babymat - beholdere/oppbevaring

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

Jeg trivdes best med bare matpakke poser. Zip lock blir litt i dyreste lager for meg.. Og så var det så greit å bare hive hele posen oppi et fat og så i microen. Og så tømme den oppi fate når den er varm og flytende.

Hvordan lukket du dem? Tape, små ståltråder eller bare rett og slett knytting?

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-08, 07:55   #7
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.662
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tips til frysing av babymat - beholdere/oppbevaring

Knyting.

Til fruktmosen brukte jeg isbitposer. Siden den ofte krever mye mindre mengder. Men det ble utrolig mye gris. Men greit å ha en terning til grøten.

Om det blir vanskelig å knyte kan man jo bare gå opp en størrelse i posen. På Rema her ihvertfall har de en del mellomting mellom matpakke og brød.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-08, 07:56   #8
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tips til frysing av babymat - beholdere/oppbevaring

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

Knyting.

Til fruktmosen brukte jeg isbitposer. Siden den ofte krever mye mindre mengder. Men det ble utrolig mye gris. Men greit å ha en terning til grøten.

Om det blir vanskelig å knyte kan man jo bare gå opp en størrelse i posen. På Rema her ihvertfall har de en del mellomting mellom matpakke og brød.

OK, takk for tips!
Kan hende jeg får bruk for det igjen en annen gang...

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-08, 08:31   #9
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.717
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips til frysing av babymat - beholdere/oppbevaring

De første porsjonene var veldig, veldig finmost så da brukte jeg isbitposer. Da kan man enkelt trykke ut hvor mange terninger man tror barnet vil ha og varme det opp. Mindre svinn også.

Nå tygger hun på gommene og middagsmaten må være litt grovere, så da bruker jeg bare vanlige fryseposer, Tupperware-bokser eller syltetøyglass eller lignende som jeg har for hånden.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-08, 09:03   #10
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tips til frysing av babymat - beholdere/oppbevaring

www.barneshoppen.no har små begere som tåler fryser, oppvaskmaskin og micro. De har i to størrelser. Jeg har begge størrelsene, og de blir flittig brukt.

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-08, 09:16   #11
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips til frysing av babymat - beholdere/oppbevaring

Jeg brukte små glass. Tomatpuréglass eller syltetøyglass fra min fars diabetikersyltetøy.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-08, 11:05   #12
Fru Snurp
Overdriver
 
Fru Snurp sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.054
Fru Snurp er populærFru Snurp er populærFru Snurp er populærFru Snurp er populær
Standard

Sv: Tips til frysing av babymat - beholdere/oppbevaring

Jeg noterer! Takk for alle tips hittils!

Synes det hadde vært kjekt med isbitposer til fruktpureen (da jeg vanligvis bare skal ha en dæsj) men blir ikke denne for tykk for det? Hvordan får man den nedi og rundt i de forskjellige kamrene? Isterningsbrett er en ide ja, men finnes det noen med et slags lokk?

Til middagsmaten hørtes det lurt ut både med små glass (men jeg har ikke vært lur og spart på dette på forhånd) så kanskje zip-poser kan brukes.

De babycubes'ene så også kjekke ut Ms.Lee!

__________________
Fru Snurp (70tallet) og Gla'gutten ♥ (2008)
Fru Snurp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-08, 11:13   #13
Pingis
Kald på føttene
 
Pingis sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 4.962
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tips til frysing av babymat - beholdere/oppbevaring

Opprinnelig lagt inn av Fru Snurp, her.

Isterningsbrett er en ide ja, men finnes det noen med et slags lokk?

Har aldri sett noen med lokk, men når fruktmosen er frossen er det jo bare å ta terningene ut av brettet og over i en plastpose.

__________________
Tilfeldighetene er våre venner.
Pingis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-08, 11:29   #14
Fru Snurp
Overdriver
 
Fru Snurp sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.054
Fru Snurp er populærFru Snurp er populærFru Snurp er populærFru Snurp er populær
Standard

Sv: Tips til frysing av babymat - beholdere/oppbevaring

Opprinnelig lagt inn av Pingis, her.

Har aldri sett noen med lokk, men når fruktmosen er frossen er det jo bare å ta terningene ut av brettet og over i en plastpose.

Ahhh... Takk!

__________________
Fru Snurp (70tallet) og Gla'gutten ♥ (2008)
Fru Snurp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-08, 11:39   #15
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.316
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tips til frysing av babymat - beholdere/oppbevaring

Dei på europris ( isbitformer ) er med lokk

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-08, 11:57   #16
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Tips til frysing av babymat - beholdere/oppbevaring

jeg kjøpte sånne avent bokser for å fryse ned mm i. og når de var tom for det så frøs jeg ned middager til henne i sånne bokser. Men bare 1\2 full i begynnelsen, det tok litt mye plass med bare 1\2 fulle bokser som ramlet over, så fant ut at jeg skulle buke fryse poser med sånn zip lokking på. Genialt.
Frøs ned mat i de. så tok jeg opp en pose dagen før eller om morningen og la i kjøleskapet. ferdig tinet til middag så hadde jeg det bare over på talerken og varmet i mircroen litt.

Har en del avent bokser som jeg ikke bruker mere

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-08, 20:08   #17
Fru Snurp
Overdriver
 
Fru Snurp sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.054
Fru Snurp er populærFru Snurp er populærFru Snurp er populærFru Snurp er populær
Standard

Sv: Tips til frysing av babymat - beholdere/oppbevaring

Opprinnelig lagt inn av Urt, her.

Dei på europris ( isbitformer ) er med lokk

Så bra!

__________________
Fru Snurp (70tallet) og Gla'gutten ♥ (2008)
Fru Snurp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-08, 20:14   #18
Stikka
...
 
Stikka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.284
Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Tips til frysing av babymat - beholdere/oppbevaring

Jeg fyller isterningsbrettet og setter det inni en pose i fryseren. Når det er frossent så bare snur jeg bretter og fyller posen med terningene. Veldig enkelt å ha terninger av det meste. Da kan man enkelt varierer maten. Lage blandinger og størrelser som passer der og da.

__________________
-------------------------------------------------------------
Hard work has a future payoff. Laziness pays off NOW
Stikka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-08, 20:29   #19
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.279
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tips til frysing av babymat - beholdere/oppbevaring

Jeg har brukt barnematglass, jeg. Men det er jo fordi jeg har vært lat i perioder og dermed fått samlet opp en del.

Har ca 20 glass i skapet nå som jeg hadde tenkt å bruke til barnemat. Men vips var gutten så gammel at han helst vil spise vår middag istedet. Så da bruker vi bare litt mindre salt i maten. Derfor har jeg altså masse glass som en heldig dame svært gjerne kan få I Trondheim.

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-08, 20:36   #20
Lykketrollet
Jeg ble frisk!!
 
Lykketrollet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.481
Lykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Tips til frysing av babymat - beholdere/oppbevaring

Vi har brukt Via koppene til avent.
De syns jeg var geniale.

__________________
Fire skatter født 05, 07, 11 og 16.

Lykketrollet er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no