Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Uæ, hva gjør jeg med denne bolledeigen?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-06-17, 22:54   #1
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.354
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Uæ, hva gjør jeg med denne bolledeigen?

I går kveld satt jeg en bolledeig, som jeg skulle bake ut i dag morges for å ha med på et arrangement. Deigen ble satt i kjøleskapet, men hadde ikke hevet en centimeter da jeg stod opp. Etter halvannen time på benken hadde den fortsatt ikke hevet noe særlig, og jeg måtte bare reise.

NÅ derimot, er den ganske stor.

KAN jeg vente til i morgen tidlig med å bake ut? Hvordan oppbevares den i så fall?

Kan jeg fryse den og vente med å bake ut til om lenge?

MÅ jeg bake ut i kveld, hvis jeg skal ha noe håp om at det skal bli spiselig?

__________________
05 og 07
Elise er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 11-06-17, 23:09   #2
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.910
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Uæ, hva gjør jeg med denne bolledeigen?

Jeg hadde bakt den ut nå, lag en kringle evt om du ikke orker å trille ut masse boller. Jeg hadde ikke tatt sjanse på noe annet. Gjæringsprosessen er jo så godt i gang og vel så det...

Hvor mye gjær hadde du i?

Jeg har aldri hørt at man kan fryse gjærdeig...

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-17, 23:16   #3
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.354
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Uæ, hva gjør jeg med denne bolledeigen?

Hadde en halv pose tørrgjær til 1,5 liter mel, eller noe sånt.

__________________
05 og 07
Elise er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 11-06-17, 23:27   #4
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.787
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Uæ, hva gjør jeg med denne bolledeigen?

Jeg hadde bakt den nå. Hell den forsiktig på en bakeplate. Jevn den ut og hell på sukker og kanel. Form som en focaccia. Glem etterheving, men ikke trykk den sammen.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-17, 23:31   #5
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.354
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Uæ, hva gjør jeg med denne bolledeigen?

Den luktet så ille når jeg tok den ut av bollen at jeg droppa det. Det luktet jo bare gjær, men mannen brygger av og til øl og jeg klarte ikke å tenke på noe annet enn at dette var på vei til å bli noe annet enn bolledeig.

__________________
05 og 07
Elise er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 11-06-17, 23:43   #6
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.082
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Uæ, hva gjør jeg med denne bolledeigen?

Du kunne sikkert eltet den sammen og latt den heve på nytt til i morgen.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no