Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Tips til leirskolemat til 40 personer?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-06-17, 11:46   #21
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.922
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips til leirskolemat til 40 personer?

Hva ville ikke du hatt til 7. Klassinger veobra? Jeg har unger som ikke er kresne, så tenker ikke helt på det at noen er det. Taco er jo greit, for da velger de det de vil ha bare. Men av andre ting? Fiskekaker er uaktuelt tror jeg.

Ikke plass på kjøkkenet til at unger kan hjelpe til noe særlig med maten. Prøvde på det forrige gang for et par år siden med største tulla når vi var på tur med henne i 7. Trinn. Da hadde vi mer Utvær og de skulle lage grønnsakssuppe med tilbehør, det endte med at vi voksne gjorde det for å få mat i rimelig tid. Ungene vil heller være sammen om andre ting.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-17, 12:25   #22
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.662
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tips til leirskolemat til 40 personer?

Fiskekaker i grove hamburgerbrød.
Pitabrød med kyllingfilet

Tikka Masala fra Toro, beregn en pakke på 4 barn. Dette falt veldig i smak med korpset.

Pølselapskaus.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-17, 13:12   #23
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.813
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tips til leirskolemat til 40 personer?

Opprinnelig lagt inn av Elisabet, her.

Hva ville ikke du hatt til 7. Klassinger veobra? Jeg har unger som ikke er kresne, så tenker ikke helt på det at noen er det. Taco er jo greit, for da velger de det de vil ha bare. Men av andre ting? Fiskekaker er uaktuelt tror jeg.

Det er mulig jeg så meg blind på salat og laks med rømme. Jeg ville likt det, men jeg tror ikke jeg ville servert det til mange barn jeg ikke kjenner. Jeg tenker at på tur er det viktig at alle spiser seg sånn nogenlunde mette. I en bursdag er det ikke så farlig at alle ikke liker, på tur er det litt viktigere.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-17, 13:16   #24
Pasta
En skrue løs
 
Pasta sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Innlegg: 7.678
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Tips til leirskolemat til 40 personer?

Jeg hadde servert pølse med brød/lompe. :detenkleeroftedetbeste:

__________________
2001, 2005, 2020
Pasta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-17, 13:58   #25
Normy
Superduperaktiv
 
Normy sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2016
Hvor: Oslo
Innlegg: 629
Normy er litt kulNormy er litt kulNormy er litt kul
Standard

Sv: Tips til leirskolemat til 40 personer?

Har vært på flere leirskolesamlinger med skolen til ungene, og opplegget har stort sett vært det samme fra år til år. Min erfaring er at det er veldig mange hensyn som må tas. En del barn har jo allergier, så det er det viktig å få kartlagt. Og så har du en del som er generelt veldig kresne. Fisk er det dessverre ikke alle som spiser.
Vi har derfor kjørt veldig tradisjonelt ang middag, slik at man kan regne med at de fleste får i seg mat og kan holde energinivået oppe. Vi har pleid å ha pølser og lompe, hamburgere, pasta bolognese og taco til middag.
Til mellommåltider har vi hatt feks oppskåren frukt, ostesmørbrød, pizzasnurrer, div vafler og kakemix. I tillegg til vanlig brødmat og pålegg.
Min erfaring er at det er bedre at de spiser et par skiver med sjokade enn ingenting

Normy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-17, 14:13   #26
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.922
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips til leirskolemat til 40 personer?

Nugatti er allerede på handlelista. Er det tur så er det tur. Jeg har ikke som mål for turen å ha det så sunt som mulig. Den biten får de ta hjemme. Har som mål at alle skal få i seg mat og litt sunne innslag innimellom og litt valg og mye kos. Enkleste måten å få tellt alle ungene riktig er å ta frem en snackspose. Da står alle på samme plass minst 2 minutter.

Heldigvis lite allergier denne gangen. Er vel bare en svin og en melk såvidt jeg husker i farta. Skal selvfølgelig dobbeltsjekke den lista før handling. Alle skal ha mat, men vi lager ikke masse spesielt, men tar hensyn med hvordan jeg lager til ting, evnt. har eget i samme variant som de andre til den det gjelder, bare med riktig innhold til denne.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-17, 14:27   #27
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.115
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips til leirskolemat til 40 personer?

Opprinnelig lagt inn av Elisabet, her.

Hva ville ikke du hatt til 7. Klassinger veobra? Jeg har unger som ikke er kresne, så tenker ikke helt på det at noen er det. Taco er jo greit, for da velger de det de vil ha bare. Men av andre ting? Fiskekaker er uaktuelt tror jeg.

Min ville på den tiden høyst sannsynlig ikke spist noe med grønnsaker blandet inn, så både lapskaus og suppe med grønnsaker ville utgått. (Han ville vel pirket ut pølsebitene og spist dem, men da hadde det vært greiere å bare rett og slett ha pølser.) Og salatblader er helt uaktuelt, i tillegg til de fleste salatgrønnsaker. Og alt med "synlig" melk eller rømme, så f.eks. surmelk, yoghurt eller dipp hadde vært bortkastet. Derimot ville han spist alt av fisk, egg og kjøtt.

Hvis du fyller en ovnspanne med ostesmørbrød, så får du vel plass til ett til hver? Det er fin kveldsmat eller mellommåltid. Og ikke trenger brødet være helt ferskt heller.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-17, 15:13   #28
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.922
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips til leirskolemat til 40 personer?

Tomatsuppe med makaroni burde funke til lunch da, med noe baguetter eller noe ved siden av? Da utgår grønnsakssuppe tror jeg. Og det blir posesuppe, for testet på 4.klasse i fjor våres å lage min gode hjemmelagde. Helt bortkastet nesten, selv om jeg hadde rørt den veldig godt med stavmikser.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-17, 15:33   #29
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.115
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips til leirskolemat til 40 personer?

Baguetter og annen brødmat er jo flott å fylle på med for dem som enten er ekstra sultne eller ikke liker "hovedretten". Kokte egg gjør suppe mer mettende; det kan man jo også ha ved siden av, så de kan plukke selv. (Hvis noen ikke liker suppe, men liker egg, så får man jo den muligheten også.)

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-17, 15:36   #30
Normy
Superduperaktiv
 
Normy sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2016
Hvor: Oslo
Innlegg: 629
Normy er litt kulNormy er litt kulNormy er litt kul
Standard

Sv: Tips til leirskolemat til 40 personer?

Tomatsuppe med makaroni burde være en hit, ja!

Normy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-17, 15:38   #31
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.500
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tips til leirskolemat til 40 personer?

Opprinnelig lagt inn av Normy, her.

Tomatsuppe med makaroni burde være en hit, ja!

Ikke for mine unger. Det er sannelig ikke lett å treffe.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-17, 15:46   #32
Normy
Superduperaktiv
 
Normy sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2016
Hvor: Oslo
Innlegg: 629
Normy er litt kulNormy er litt kulNormy er litt kul
Standard

Sv: Tips til leirskolemat til 40 personer?

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Ikke for mine unger. Det er sannelig ikke lett å treffe.

Nei, det er vanskelig Har en som ikke spiser ketchup, men innser at det er relativt sært

Normy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-17, 16:29   #33
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.843
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tips til leirskolemat til 40 personer?

Fiskeburger er populært

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-17, 16:43   #34
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.878
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tips til leirskolemat til 40 personer?

Opprinnelig lagt inn av Chablis, her.

Fiskeburger er populært

Det hadde ikke blitt spist her. Generelt mistenker eg at fisk kan bli litt vanskelig, så hadde nok unngått det. Muligens fish and chips hvis det må være en fiskemiddag.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-17, 16:48   #35
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.500
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tips til leirskolemat til 40 personer?

Opprinnelig lagt inn av Normy, her.

Nei, det er vanskelig Har en som ikke spiser ketchup, men innser at det er relativt sært

Han eldste min er det ikke så mye problem med, han yngste derimot, man skulle ikke trodde var søsken.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-17, 16:49   #36
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.477
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips til leirskolemat til 40 personer?

Jeg tenker at det er vanskelig å "treffe" med mange barn og jeg det lureste kan være å gi barna selv mulighet til å velge. Eks salat - det går an å lage salatbuffet. Samme med fisk, går an å safe med å kjøre chips som tilbehør.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-17, 17:15   #37
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.174
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips til leirskolemat til 40 personer?

Jeg tenker også at det er vanskelig å treffe slik at alle får maten de elsker, men ærlig talt, 40 stk 7. klassinger?
Er klar over at ekstremkresne barn fins, men det er rimelig lang mellom de og de som ikke spiser noe særlig av mat på grunn av det ikke er sånn supergodt, så kan evt. alternativet være en skive eller to.

Jeg synes også opplegget høres litt curlete ut, og jeg ville i alle fall ha gitt ungdommene mer ansvar for egen mat i form av at de må ta ansvar for noe av tilberedningen selv.
Sett de til å lag ostesmørbrød, pakk i folie la de varme på tønnegrillen, de funker helt fint selv om ikke været er all verden. Samme funker som krutt med fiske/kyllingpakke.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-17, 22:29   #38
Frøken Fjong
Superaktiv
 
Medlem siden: Oct 2012
Innlegg: 474
Frøken Fjong er litt kulFrøken Fjong er litt kul
Standard

Sv: Tips til leirskolemat til 40 personer?

Sodd.

Frøken Fjong er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-17, 23:00   #39
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.922
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips til leirskolemat til 40 personer?

Nå er jeg i alle fall lei av og handle, og det tar jammen lang tid. 13-åringen som hjalp meg var lei etter 2 fulle handlekurver, og etter det ble det to fulle kurver til på andre butikker. Skal aldri påta meg den oppgaven igjen noen gang.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-17, 23:13   #40
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.878
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tips til leirskolemat til 40 personer?

Høres ut som en ganske så slitsom jobb ja Håper leirskolen blir vellykket og at ungene liker maten.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no