Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Frokost for brødleie og travle barn

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-01-11, 15:52   #1
mamaria
Grisejente
 
mamaria sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 2.181
mamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Frokost for brødleie og travle barn

Ungene er visst litt brødleie om dagen. De siste dagene har de som regel droppet frokost, og det er jo ikke en vane jeg ønsker at skal fortsette.
Vi har det ofte litt hektisk om morgenen før skole, så jeg er på jakt etter godkjente, raske frokoster.
Har søkt litt og funnet noen tester av frokostblandinger, for det liker de som regel godt.
Her er det jo noen som slett ikke er så ille med tanke på sukkermengde, men ungene synes ofte de sunne er litt kjedelige på smak med bare melk på. Får de yoghurt kan de spise store mengder, men da har vi jo en del sukker igjen, da.
Noen som vet hvordan biola og cultura ligger an på mengde tilsatt sukker i forhold til yoghurt?

Jeg er ikke veldig motivert for å kokkelere sunne pannekaker og så videre på morgenkvisten, men håper dere har noen gode frokosttips som alternativ til brød og pålegg.

__________________
00-02-04-04-11
mamaria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-11, 15:55   #2
rajraj
*_*
 
rajraj sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Innlegg: 5.659
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Frokost for brødleie og travle barn

Jeg kjøper Yoplait 0,1 % (mener jeg den heter). Den har bare litt tilsatt fruktsukker og ikke kunstig søtning, som den som heter 0 % har. Den med blåbærsmak går ned på høykant hos storebror, og han bruker den på frokostblandinger.

__________________
2007 2010

rajraj er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 05-01-11, 15:55   #3
rajraj
*_*
 
rajraj sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Innlegg: 5.659
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Frokost for brødleie og travle barn

Opprinnelig lagt inn av rajraj, her.

Jeg kjøper Yoplait 0,1 % (mener jeg den heter). Den har bare litt tilsatt fruktsukker og ikke kunstig søtning, som den som heter 0 % har. Den med blåbærsmak går ned på høykant hos storebror, og han bruker den på frokostblandinger.

Her snakker jeg altså om youghurt.

__________________
2007 2010

rajraj er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 05-01-11, 15:55   #4
Shamu
På opplading
 
Shamu sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Innlegg: 3.859
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Sv: Frokost for brødleie og travle barn

Jeg må innrømme at jeg ikke orker å tenke på sukkerinnhold på matvarer jeg anser som sunne, så her i huset får 6-åringen havregryn med ett par t-skjeer sukker og Biola på.
Det er enkelt, går fort og han liker det.

__________________
Jente 95, Gutt 04, Jente 06

- Museskritt er også skritt. -
Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-11, 15:56   #5
rajraj
*_*
 
rajraj sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Innlegg: 5.659
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Frokost for brødleie og travle barn

Liker de havregrøt da? Den lettkokte varianten er jo ferdig før barna har kledd på seg.

__________________
2007 2010

rajraj er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 05-01-11, 16:12   #6
mamaria
Grisejente
 
mamaria sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 2.181
mamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Frokost for brødleie og travle barn

Opprinnelig lagt inn av rajraj, her.

Jeg kjøper Yoplait 0,1 % (mener jeg den heter). Den har bare litt tilsatt fruktsukker og ikke kunstig søtning, som den som heter 0 % har. Den med blåbærsmak går ned på høykant hos storebror, og han bruker den på frokostblandinger.

Aha! Jeg trodde faktisk alle sånne lavsukker-yoghurter var tilsatt søtningsmiddel. Skulle bare ønske de solgte dem i litersforpakninger.

__________________
00-02-04-04-11
mamaria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-11, 16:13   #7
mamaria
Grisejente
 
mamaria sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 2.181
mamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Frokost for brødleie og travle barn

Havregrøt er de ikke veldig glad i, med mindre vi snakker store mengder sukker på toppen. Jeg er ikke helt fanatisk når det gjelder sukker, men det kan fort bli en del i løpet av dagen hvis frokosten er veldig søt.

__________________
00-02-04-04-11
mamaria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-11, 16:35   #8
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Frokost for brødleie og travle barn

Havregryn med yogurt/drikkeyogurt er en suksess her i huset. Men da uten sukker på.

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-11, 16:38   #9
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.950
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Frokost for brødleie og travle barn

Müsli med tyrkisk jogurt med et par dråper konsentrert fruktsaft på går ned på høykant her.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-11, 16:39   #10
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Frokost for brødleie og travle barn

Bake noen matmuffins? Ostesmørbrød, knekkebrød, banan?

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-11, 16:39   #11
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.656
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Frokost for brødleie og travle barn

Nøkkelhull-varianten av Cheerios?
Eller Axas multicrush som er mindre kjedelig, i tillegg til sunn? (vi bruker den røde)

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-11, 16:43   #12
Elastica
Aktiv
 
Elastica sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 103
Elastica er litt kul
Standard

Sv: Frokost for brødleie og travle barn

Dersom du har en blender på kjøkkenbenken er det fort gjort å lage smoothies av for eksempel frosne bær og biola, med litt havregryn på toppen (eventuelt sammen med det andre i blenderen.) Godt, nokså sunt og fort gjort.

Elastica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-11, 17:03   #13
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.291
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Frokost for brødleie og travle barn

Når ungene er brødleie spiser de som oftest havregrøt (med litt sukker og kanel eller en ts syltetøy på), minifras/havrefras med melk eller yogurt med musli (enten vanlig eller sånn knas). En sjelden gang cornflakes/honni korn/sjokokuler/cheerios. Noe er det jo mye sukker i - som de fire siste og knasmusli - men de får det jo ikke hver dag.

Forøvrig går polarbrød ned på høykant selv om de er brødleie. Det stiller visst i en annen klasse.

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-11, 17:16   #14
konsulenten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Frokost for brødleie og travle barn

Mine liker rugfras med melk på. Sukker har de aldri bedt om så for dem smaker det ihvertfall ok uten.

  Svar med sitat
Gammel 05-01-11, 17:21   #15
mamaria
Grisejente
 
mamaria sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 2.181
mamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Frokost for brødleie og travle barn

Takk takk. Jeg må bake ny vending polarbrød.
Ukokte havregryn tror jeg de skal like, med yoghurt eller biola.

Tyrkisk yoghurt med fruktsaft kan være interessant, må testes!

__________________
00-02-04-04-11
mamaria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-11, 17:37   #16
Morella
Superbasinella
 
Morella sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.641
Blogginnlegg: 276
Morella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Frokost for brødleie og travle barn

Havrefras og havregryn med melk liker mine godt. Lillesøster liker å "sukre" med litt rosiner, ellers spiser de det uten noen annen form for søtning.

Morella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-11, 17:48   #17
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.633
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Frokost for brødleie og travle barn

Liker de eggerøre? Det lager jeg superkjapt; bare knekker eggene rett i pannen, setter på varmen, plasker oppi melk eller vann eller matfløte eller litt av hvert, og eventuelt river en osteskive eller i to i biter med hendene og hiver oppi. Klipper litt gressløk over, og surrer en slikkepott kjapt rundtogrundt til plommen revner, og så rører jeg en gang i blant til det er stivt. Med god varme og oppsikt tar det bare et halvt minutt.

Sunt og proterinrikt og karbofattig.

Ungene kaller det forresten "hønehakk".

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-11, 17:49   #18
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.701
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Frokost for brødleie og travle barn

Kan du ikke bare bruke litt biola drikkeyougurt og litt frukt på frokostblandingen?
Pompen spiser veldig gjerne All Bran med det på. Litt banan og rosiner. Med bringebær biola på.

__________________
Snuppa 98
Poden 05
Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-11, 18:30   #19
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.057
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Frokost for brødleie og travle barn

Havregryn med feks linfrø, solsikkefrø, rosiner, valnøtter; eller noe av dette, og melk
Knekkebrød av ulike typer

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-11, 18:39   #20
Elastica
Aktiv
 
Elastica sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 103
Elastica er litt kul
Standard

Sv: Frokost for brødleie og travle barn

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Liker de eggerøre? Det lager jeg superkjapt; bare knekker eggene rett i pannen, setter på varmen, plasker oppi melk eller vann eller matfløte eller litt av hvert, og eventuelt river en osteskive eller i to i biter med hendene og hiver oppi. Klipper litt gressløk over, og surrer en slikkepott kjapt rundtogrundt til plommen revner, og så rører jeg en gang i blant til det er stivt. Med god varme og oppsikt tar det bare et halvt minutt.

Sunt og proterinrikt og karbofattig.

Ungene kaller det forresten "hønehakk".

Hvordan er det med barn og lavkarbo? Jeg bare lurer, siden jeg ikke er på lavkarbokjøret selv. Hadde nok selv tenkt at det ikke var så viktig at ungene gikk på lavkarbo, men ser selvsagt at de ikke trenger å gjøre det selvom de får eggerøre av og til servert til frokost.

Elastica er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:51.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no